opscheppen over geld

07-08-2015 17:38 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij schept vaak op over geld. Aangezien ikzelf nooit veel geld heb en momenteel in de WW zit vind ik het eigenlijk een beetje ongepast. Ik gun het iemand van harte, maar het word een beetje vervelend.

Ik snap dat het overkomt als jaloezie, maar bij mij komt zoiets over als de ogen uitsteken.

Als ik een compliment geef over een jas, schoenen, of bekijk een nieuwe aanwinst, enz., dan word er meteen bij verteld hoeveel het heeft gekost.

Het gaat vaak ook over nieuwe en nog duurdere spullen. Het komt er op neer dat het uiteindelijk altijd gaat over geld, een hoog inkomen en vraagjes of ik net zoveel geld in mijn pensioen stop (nogal een overbodige vraag).

Het is heel lang een vriend van mij en iedereen heeft zijn of haar eigen redenen (bv. onzekerheid) om zoiets uitvoerig te bespreken met tenslotte een WW-er. Maar voor mij kan het kan op gegeven moment je vriendschap verknallen wat ik eigenlijk erg jammer vind, want tenslotte kan iemand toch nog net zo aardig zijn.

Is het raar om zoiets bespreekbaar te maken? En hoe confronteer je iemand er mee?
Ben jij de enige aan wie hij vertelt wat zijn jas, schoenen of de aanwinst heeft gekocht, of doet hij dat bij iedereen?

Ik zou gewoon zeggen dat je niet geïnteresseerd bent in wat iets kost.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lijkt mij persoonlijk helemaal geen leuke vriend, bah wat een opschepper. Het zou mijn vriend niet blijven.
Gatver, wat vervelend ja.

Ik zou het gewoon zeggen. "Ik heb alleen WW, hoeveel denk je dat ik kan besteden aan mijn pensioen?"

Meestal hebben mensen gewon niet door hoe ze overkomen en moet je het ze vertellen.

Een paar jaar geleden hadden mijn schoonouders daar ook zo'n handje van terwijl wij toen net heel moeilijk zaten met werk. We hebben dat toen ook gezegd.

(ze hebben het overigens niet echt afgeleerd, nog steeds is het van 'kijk, nieuwe tv/meubels/samsung S6, stedentripje', maar ik bedenk dan maar dat ze deze statussymbolen blijkbaar nodig hebben.)
Ik had ooit zo'n vriendin. Denk overigens niet dat zij het deed om iemand jaloers te maken, bovendien had ze het financieel zeker niet breder dan ik. Was gewoon haar manier van doen om als ze iets gekocht had er 'n prijs bij te noemen. Ook omdat ze wilde laten weten 'n goeie deal bij een aanschaf te hebben gehad.
Shoot first, ask questions later!
Sommige mensen identificeren zichzelf aan het bedrag wat ze maandelijks binnenharken.Voor hen is het een statussymbool en lopen er graag mee te "koop"

In mijn ogen pure onzekerheid, want je bent meer dan je salaris. Als het je stoort kun je het die persoon gewoon vragen:" hoe komt het dat je zo bezig bent met geld?". En anders gewoon laten kletsen. Er zijn ergere dingen toch?😊
Ik geloof dat ik het eens terug zou gooien. Goh, zoveel? Dat is ongeveer het bedrag wat ik per week ontvang van mijn ww-uitkering, fijn hoor dat jij daar 1 kledingstuk voor hebt gekocht.
Vertellen dat je niet benieuwd bent naar de prijs. Helpt dat niet dan iedere keer als hij een prijs noemt zeggen: O het is dus mooi/lekker/ leuk omdat het duur is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:redbuIIetje schreef op 07 augustus 2015 @ 17:44:

Ik had ooit zo'n vriendin. Denk overigens niet dat zij het deed om iemand jaloers te maken, bovendien had ze het financieel zeker niet breder dan ik. Was gewoon haar manier van doen om als ze iets gekocht had er 'n prijs bij te noemen. Ook omdat ze wilde laten weten 'n goeie deal bij een aanschaf te hebben gehad.Denk dat het bij vriend van TO net andersom is: die is niet trots op een koopje maar op de hoogte van de prijs.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Heb ooit zo'n vriendin gehad en het heeft ook te maken met verlies aan realiteitszin.

Deze vriendin heeft het gepresteerd toen ik klaagde over onze ellenlange verbouwing waarom we dan in godsnaam niet gewoon een timmerman en schilder inhuurden. Gevolgd door klaagverhaal hoe lastig het was deze mensen altijd maar in huis te hebben.

Ik denk oprecht dat het gewoon blijdschap is met wat diegene heeft.

Verder heeft die vriendin ook weleens gezegd dat ze vond dat ik meer uit mijn leven moest halen en hoopte mijn blik te verruimen en te inspireren.

Het is dus geen vriendin meer want ik werd nogal geërgerd van deze arrogante houding.

Het is heel lastig merk ik im het niet over materiële dingen te hebben. Wel let ik er nu beter op bij vrienden met minder geld om het daarover teveel te hebben.

Misschien kun je dat ook met hem bespreken, dat je liever andere onderwerpen bespreekt omdat je gewoon niet zo geïnteresseerd bent in wat van alles kost.

Of zelf over andere dingen beginnen.
quote:nlies schreef op 07 augustus 2015 @ 17:47:

[...]

Denk dat het bij vriend van TO net andersom is: die is niet trots op een koopje maar op de hoogte van de prijs.

Ja dat kan.

Overigens ben ik in veel gevallen niet geinteresseerd in prijzen van spullen van mensen, maar als ik zelf 'n soortgelijke aanschaf overweeg en vraag hoeveel het hen gekost heeft, vind ik het wel fijn als ze daar niet geheimzinnig over doen.
Ik denk dat hij zelf niet doorheeft dat je daarmee geen liefde, respect of erkenning mee wint.

Tenminste niet in Nederland. Terwijl dat juist wel de bedoeling is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
In Amerika is het veel normaler om open te zijn over geldzaken. Ook het salaris bijv, terwijl Nederlanders daar heel erg zwijgzaam over zijn.
Heb ook zo'n vage kennis is echt geweldig!

Foto maken van het duurste vakantiehuis en doorsturen naar de kennis.

De boeking het jaar erop is echt geniaal.

"Viel wel tegen hoor. "
Iedereen die wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist....
Ik heb het sowieso niet voor mensen die graag opscheppen over geld. Ongeacht of het nu tegenover iemand is die krap bij kas zit, of tegenover iemand die er warmpjes inzit.

Maar toch zeker tegenover iemand die er niet zo goed voor zit, is het compleet not done. Van een "vriend" mag je wel wat empathie verwachten vind ik.

Als het echt vaak gebeurd zou ik deze persoon er niet eens mee confronteren (als ie dat zelf niet snapt?), ik zou m gewoon schrappen uit mijn vriendenlijst.
quote:mary57 schreef op 07 augustus 2015 @ 17:42:

Lijkt mij persoonlijk helemaal geen leuke vriend, bah wat een opschepper. Het zou mijn vriend niet blijven.Ja, op dat punt ben ik ook een beetje aangeland. Maar ja, werkt veel en er blijft een beetje een klein wereldje over. Geen excuus natuurlijk, het is inlevingsvermogen wat tekort schiet als jezelf met frustraties rond loopt over geen geld / werk. Je krijgt dan snel het gevoel dat je elkaar een beetje teveel ziet en het te vaak aan moet horen.
quote:marie_123 schreef op 07 augustus 2015 @ 18:04:

Ik heb het sowieso niet voor mensen die graag opscheppen over geld. Ongeacht of het nu tegenover iemand is die krap bij kas zit, of tegenover iemand die er warmpjes inzit.

Maar toch zeker tegenover iemand die er niet zo goed voor zit, is het compleet not done. Van een "vriend" mag je wel wat empathie verwachten vind ik.

Als het echt vaak gebeurd zou ik deze persoon er niet eens mee confronteren (als ie dat zelf niet snapt?), ik zou m gewoon schrappen uit mijn vriendenlijst.Haha, ontvrienden inderdaad. Maar ja, voelt wel wat beter als ik mijn hart kan luchten en kan kijken wat het met diegene doet.
Doet hij dat express of heb je het gevoel dat hij poenerig overkomt? Ik kan nl ook heel blij zijn met een aankoop, niet dat ik bedragen schreeuw, maar meer van trots.
quote:ana_isabel schreef op 07 augustus 2015 @ 17:44:

Sommige mensen identificeren zichzelf aan het bedrag wat ze maandelijks binnenharken.Voor hen is het een statussymbool en lopen er graag mee te "koop"

In mijn ogen pure onzekerheid, want je bent meer dan je salaris. Als het je stoort kun je het die persoon gewoon vragen:" hoe komt het dat je zo bezig bent met geld?". En anders gewoon laten kletsen. Er zijn ergere dingen toch?😊

Ja, dat is denk ik wel een goed inkoppertje. Ja er zijn ergere dingen, maar het wordt op gegeven moment een plaat die vast loopt. Je verwacht zoiets van een manager op je werk. Of iemand die nogal onvolwassen is, en dat is misschien ook wel geval.

Maar van iemand die je een vriend noemt, verwacht je wel een andere benadering aangezien mijn situatie. En beseft zelf waarschijnlijk niet eens hoe het overkomt. Je kan er iemand mee confronteren wat dat betreft.
Denk dat het idd onzekerheid is of gewoon heel erg materialistisch. Zou het me niet persoonlijk aantrekken maar als het je stoort kun je er best iets van zeggen.

Ik ken ook 2 van zulke mensen, ik negeer het en vind ze altijd een beetje zielig. Maar dat is wellicht ook omdat ik weet dat wij financieel beter af zijn, alleen laten we dat niet aan jan en alleman blijken.
quote:redbuIIetje schreef op 07 augustus 2015 @ 17:58:

In Amerika is het veel normaler om open te zijn over geldzaken. Ook het salaris bijv, terwijl Nederlanders daar heel erg zwijgzaam over zijn.

Klopt!

In Nederland zijn ze openhartiger over hun seksleven dan over hun salaris.
Over geld praat je niet, geld heb je.
Voor op brood.
In plaats van voor hem in te vullen wat hij denkt en vindt kan je natuurlijk ook gewoon zeggen hoe het zit.

'vriend, ik heb er wat moeite mee dat jij mij er, door het noemen van die bedragen, telkens op wijst cq aan herinnert dat ik geen cent te makken heb. '
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Mensen die opscheppen over geld hebben doorgaans veel minder geld dan ze willen doen geloven, die zijn zelfs in staat om geld te lenen voor een auto of een vakantie.
verba volant, scripta manent.
quote:ana_isabel schreef op 07 augustus 2015 @ 17:44:

Sommige mensen identificeren zichzelf aan het bedrag wat ze maandelijks binnenharken.Voor hen is het een statussymbool en lopen er graag mee te "koop".Dit inderdaad. Voor sommige mensen zijn geld en bezit heel belangrijk. Misschien stellen ze als persoonlijkheid niet zo veel voor en dan kunnen ze schermen met poen en dikdoenerij.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven