Geld & Recht alle pijlers

Tijdelijk Contract be-eindigen

10-08-2015 19:09 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag: Mijn dochter van 17 heeft een bijbaan met begin datum contract 20-7-15 en einde contract datum 24-8-15. Ze gaat binnenkort studeren en door wat miscommunicatie vanuit de opleiding via de mail is ze er vandaag pas achter gekomen dat volgende week haar introductieweek begint. Officieel moet ze dus volgende week nog 3 dagen werken maar ze wil ook niet de introductieweek mislopen. Proeftijd zou ze niet hebben volgens de werkgever. Kan ze op de een of andere manier onder die 3 dagen uit volgende week? Heb al veel opgezocht maar kom er niet helemaal uit. Alvast bedankt!
Tsja dan ziet er niets op dan gewoon netjes die werkdagen volmaken of kijken of ze met een collega kan wisselen?

Verwelkom je dochter maar alvast in het echte leven waar je helaas niet altijd alles op korter termijn kan aanpassen naar wens.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Laat haar gewoon even contact opnemen met haar LG. Ik heb al heel wat van die lui versleten, maar er eigenlijk nog nooit eentje ontmoet die een rechtszaak aanspande omdat een minderjarige werknemer haar opleiding toch iets belangrijker vond dan een bijbaantje voor een paar weken . En laat haar het snel doen, dan heeft haar LG nog wat tijd om vervanging te zoeken.
Wat heeft de proeftijd er mee te maken?

Enfin.. ik denk niets aan te doen. Doe je het netjes? Dan ruilen of werken. Dirty way is ziekmelden of niet op komen dagen. Maar dat siert haar niet.
quote:Lady-Voldemort schreef op 10 augustus 2015 @ 19:14:

Laat haar gewoon even contact opnemen met haar LG. Ik heb al heel wat van die lui versleten, maar er eigenlijk nog nooit eentje ontmoet die een rechtszaak aanspande omdat een minderjarige werknemer haar opleiding toch iets belangrijker vond dan een bijbaantje voor een paar weken . En laat haar het snel doen, dan heeft haar LG nog wat tijd om vervanging te zoeken.Dit dus, niet lullig bedoeld maar ze is vast niet onvervangbaar voor die 3 dagen. Beetje het risico van werkgever door jonge mensen in dienst te nemen.
quote:Vliegmachien schreef op 10 augustus 2015 @ 19:15:

Wat heeft de proeftijd er mee te maken?

Enfin.. ik denk niets aan te doen. Doe je het netjes? Dan ruilen of werken. Dirty way is ziekmelden of niet op komen dagen. Maar dat siert haar niet.

Nee maar dat zijn 2 uiterste. Gewoon even bespreken lijkt me.

edit: of heeft ze dat gedaan en kwam toen die proeftijd ter sprake?
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 10 augustus 2015 @ 19:16:

[...]

Dit dus, niet lullig bedoeld maar ze is vast niet onvervangbaar voor die 3 dagen. Beetje het risico van werkgever door jonge mensen in dienst te nemen.En andersom werkt het net zo hoor. Als je als vakantiekracht ineens niet meer nodig bent hoef je ook niet meer te komen, contract of niet. Toevallig net van zeer nabij meegemaakt (gelukkig was ik de vakantiekracht niet )
Misschien kan ze het met de leidinggevende bespreken? Als die introductie dingen allemaal in de middag zijn kan ze daarna nog werken. Of is ze dan ook echt 3 dagen van huis? Dan zou ik overleggen of je die dagen op een ander tijdstip kan inhalen (weekend, andere dagen wat langer blijven etc.)
quote:Lady-Voldemort schreef op 10 augustus 2015 @ 19:19:

[...]

En andersom werkt het net zo hoor. Als je als vakantiekracht ineens niet meer nodig bent hoef je ook niet meer te komen, contract of niet. Toevallig net van zeer nabij meegemaakt (gelukkig was ik de vakantiekracht niet )Dat ook nog eens. Nee hoor geen haar op mijn hoofd die zou overwegen die dagen nog te gaan werken.
De opleiding/introductieweek is in een andere woonplaats waar ze 75 minuten voor moet reizen en waarschijnlijk blijft ze de hele week daar dus op en neer of nog even ervoor/erna werken geen optie.
Wat betreft de LG; LG is met vakantie. Plaatsvervangende LG is wel aanwezig maar gaat waarschijnlijk niet instemmen met vroegtijdig stoppen omdat ze al mensen te kort komen.....
Dan hebben ze wel erg zuinigjes ingepland, als ze een onervaren meisje van 17 niet eens kunnen missen. Maar dat is je dochters probleem natuurlijk niet, uiteindelijk. Dus hup, naar die plaatsvervangend LG ermee. Nu heeft die nog twee weken om te zoeken naar een oplossing, en hoe langer je dochter wacht hoe groter de irritatie wordt.

En anders wordt het gewoon werken en de intro deels missen. In mijn tijd was het geen enkel probleem hoor, de intro missen. Of is die intro verplicht tegenwoordig? In dat geval lijkt het me evident dat ze stopt met werken, kome ervan wat komen wil.
Kan ze die 3 dagen introductie niet missen? Als het lessen waren a la, maar ik zou mijn collega's niet in de steek laten voor wat kennismakingsspelletjes. Je hebt nog 4 jaar om elkaar te leren kennen.
Heeft ze een contract voor vaste uren of een flexibel (0-uren) contract? In dat laatste geval kan ze per direct stoppen als ze dat wil, al is het natuurlijk niet netjes naar haar werkgever toe. Aan de andere kant kunnen zij ook per direct met haar stoppen als ze dat zouden willen. Dit soort kwesties kun je altijd het beste uitleggen en dan proberen er samen uit te komen is mijn ervaring. Beter dan het 'hard' spelen. Hoe eerder ze het aankaart hoe beter en meer kans dat er wellicht nog iets te regelen is. Succes ermee.
quote:AnnieThePannie schreef op 10 augustus 2015 @ 19:48:

Heeft ze een contract voor vaste uren of een flexibel (0-uren) contract? In dat laatste geval kan ze per direct stoppen als ze dat wil, al is het natuurlijk niet netjes naar haar werkgever toe. Aan de andere kant kunnen zij ook per direct met haar stoppen als ze dat zouden willen. Dit soort kwesties kun je altijd het beste uitleggen en dan proberen er samen uit te komen is mijn ervaring. Beter dan het 'hard' spelen. Hoe eerder ze het aankaart hoe beter en meer kans dat er wellicht nog iets te regelen is. Succes ermee.Precies.
quote:violetskies schreef op 10 augustus 2015 @ 19:13:

Tsja dan ziet er niets op dan gewoon netjes die werkdagen volmaken of kijken of ze met een collega kan wisselen?

Verwelkom je dochter maar alvast in het echte leven waar je helaas niet altijd alles op korter termijn kan aanpassen naar wens.

+1, of het nu slechte communicatie van de opleiding is of niet, dat ze er nu pas achterkomt klinkt ongeloofwaardig en laks en dat straalt nu ook op je dochter af.

Ik weet natuurlijk niet bij wat voor bedrijf ze nu werkt, maar het is voor een ondernemer natuurlijk erg zuur als je door zoiets ineens in de problemen komt. Ik zou mijn werknemer ofwel aan het contract houden of er werk van maken om extra kosten (inhuur uitzendkracht) of winstderving te verhalen.
Wat staat er in het contract over de opzegtermijn?

Ik dacht dat je na 1 juli je contract vol moest maken. Weet niet of dat voor alle contracten geld.

Ik ben wel van de verantwoordelijkheid nemen, maar in dit geval zou ik ook proberen er onderuit te komen. Juist op zo'n intro leer je elkaar goed kennen en dat kan de basis zijn voor 4 jaar vriendschap. Anders komt je dochter in een groep die elkaar al helemaal kent.

Ik zou haar even met de leidinggevende contact op laten nemen, dan kan hij vervanging zoeken. Zullen genoeg jonge meiden zijn die nu nog even wat centen willen verdienen.
Ik weet niet wat voor baantje het is maar met die korte tijdelijke dingen gebruiken ze mensen vaak ook waar ze kunnen hoor.

Ik zou niet eens overleggen ik zou melden wanneer ik oor het laatst was. En eventueel proberen te ruilen, dat dan nog wel.
Ik zou proberen om het bij de leidinggevende vragen om toch niet te hoeven komen werken, desnoods vragen of ze met iemand kan ruilen en de week na de intro de gemiste werkdagen inhalen..

Ik ben vorig jaar gaan studeren en heb de intro gelopen. De intro van de universiteit duurt een week en ik had het voor geen goud willen missen..

Je doet zoveel nieuwe indrukken op en leert de stad en de studiegenoten zo goed kennen.

Ik weet niet of ze een grote of een ietwat kleine studie gaat doen, maar ik doe zelf een zeer kleine studie en als er dan tijdens de eerste collegeweek mensen binnenkomen die niet bij de intro zijn geweest, kijk je toch een beetje raar op.. Uiteindelijk komt het natuurlijk helemaal goed, maar ik vond het zelf fijn dat ik het grootste gedeelte van mijn studiegenoten al kende..

Succes en vooral veel plezier voor je dochter bij de introductie. Echt een tijd om niet te vergeten
Ze is al bezig met proberen vervanging te zoeken voor volgende week maar probleem is dat ze voor de weekenden een andere baan heeft dus dan kan ze ook niet werken/ruilen. Week na de intro begint haar opleiding dus das ook geen optie meer.

Introductie is inderdaad niet verplicht maar wel een stuk basis voor een 4jarige opleiding en aangezien ze al een reisafstand heeft is het natuurlijk wel prettig om zo contacten op te bouwen.

Overigens is de werkgever La Place.
quote:Mamaatje2 schreef op 10 augustus 2015 @ 19:30:

Wat betreft de LG; LG is met vakantie. Plaatsvervangende LG is wel aanwezig maar gaat waarschijnlijk niet instemmen met vroegtijdig stoppen omdat ze al mensen te kort komen.....Maar heeft ze het nu wel of niet al besproken met LG? Ik mee de uit de OP te halen van wel. Zo niet, dan uiteraard gewoon bespreken en meedenken iver een oplossing. Misschien heeft ze een vriendin die nog 3 dagen beschikbaar is en kan werken. Als ze dan ook nog aanbiedt om haar in haar eigen tijd in te werken (ik neem aan dat bij een bij aan van 5 wkn je geen hele dag ingewerkt hoeft te worden).
La place gaat waardeloos om met zijn personeel weet ik uit ervaring, en ik zou me dan ook gewoon ziek melden. Vooral bij zo'n grote organisatie zijn ze dat wel gewend en wordt dat wel gefixt. Ik heb normaal heel veel verantwoordelijkheidsgevoel, maar in dit geval zou ik voor mezelf en mijn toekomst kiezen. Probeer het op te lossen met een lg, en anders lekker laten gaan. Volgend baantje beter, het is niet alsof La place haar toekomst is
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Tis echt helemaal niks voor haar en ook niet mijn mentaliteit om op zo'n manier de werkgever/collega's te laten barsten. Normaal zou ik ook zeggen: neem je verantwoording. Maar nu is het een ander verhaal. Die intro is gewoon maar 5 dagen en kun je niet verzetten.
In principe moet ze haar contract afmaken als wg dit wil. Komt ze niet meer opdagen kunnen ze kosten van vervanging bij haar claimen.

Ga dus een gesprek aan en probeer wat te regelen.
quote:Monatala schreef op 10 augustus 2015 @ 20:06:

La place gaat waardeloos om met zijn personeel weet ik uit ervaring, en ik zou me dan ook gewoon ziek melden. Vooral bij zo'n grote organisatie zijn ze dat wel gewend en wordt dat wel gefixt. Ik heb normaal heel veel verantwoordelijkheidsgevoel, maar in dit geval zou ik voor mezelf en mijn toekomst kiezen. Probeer het op te lossen met een lg, en anders lekker laten gaan. Volgend baantje beter, het is niet alsof La place haar toekomst is

Goede instelling zeg

Ik ben heel lang geleden wel naar de introductieweek geweest, daar mis je niks aan hoor.

Vooral zuipen, domme spelletjes en dom gezwets, en rare verkleedpartijtje op bonte avonden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven