Excel vraag
donderdag 13 augustus 2015 om 11:54
Hoi allemaal,
Mijn vraag is de volgende:
Kan ik in excel 2 cellen aan elkaar koppelen, zodat de 3e cel deze als zodanig herkent?
In kolom a staat een code (deze bevat 3 of 4 cijfers)
In kolom b staat een stuk tekst
Nu wil ik graag in kolom c een stuk tekst typen/kopiëren, die excel herkent uit kolom b en deze vervolgens verandert in het cijfer uit kolom a.
Voorbeeld
A B C
305 test test (verandert in 305)
Is dit mogelijk?
Alvast bedankt voor de reacties.
Mijn vraag is de volgende:
Kan ik in excel 2 cellen aan elkaar koppelen, zodat de 3e cel deze als zodanig herkent?
In kolom a staat een code (deze bevat 3 of 4 cijfers)
In kolom b staat een stuk tekst
Nu wil ik graag in kolom c een stuk tekst typen/kopiëren, die excel herkent uit kolom b en deze vervolgens verandert in het cijfer uit kolom a.
Voorbeeld
A B C
305 test test (verandert in 305)
Is dit mogelijk?
Alvast bedankt voor de reacties.
donderdag 13 augustus 2015 om 12:00
Ja, je kunt stukjes tekst (zoiets als ja of nee) laten omzetten in een getal of letter.
Als ik het goed begijp, even in de voorbeeld van een interviewvraag oid.
Kolom A = A/B/C/D
Kolom B = Ja/Nee/Misschien/Geen antwoord
Kolom C = de daadwerkelijk gegeven antwoorden, die je wilt categoriseren onder A/B/C/D.
Klopt dat?
Je kunt bij de eigenschappen van een kolom instellen over wat voor soort categorisatie het gaat, en alle opties invoeren.
Als ik het goed begijp, even in de voorbeeld van een interviewvraag oid.
Kolom A = A/B/C/D
Kolom B = Ja/Nee/Misschien/Geen antwoord
Kolom C = de daadwerkelijk gegeven antwoorden, die je wilt categoriseren onder A/B/C/D.
Klopt dat?
Je kunt bij de eigenschappen van een kolom instellen over wat voor soort categorisatie het gaat, en alle opties invoeren.
donderdag 13 augustus 2015 om 12:02
Vlookup?
Edit: Daarbij zoekt excel in een tabel (kolom a en b in jouw geval) naar een specifieke waarde die je aangeeft in kolom c.
Hij geeft dan in kolom d (waar je de functie invult) de waarde die bij je gezochte waarde hoort
Bijv:
A....B........C....D
1....x.........3....y
3....y.........5....z
5....z.........1....x
2.....j.........3....y
.................1....x
.................2....j
................. enz.
Edit: Daarbij zoekt excel in een tabel (kolom a en b in jouw geval) naar een specifieke waarde die je aangeeft in kolom c.
Hij geeft dan in kolom d (waar je de functie invult) de waarde die bij je gezochte waarde hoort
Bijv:
A....B........C....D
1....x.........3....y
3....y.........5....z
5....z.........1....x
2.....j.........3....y
.................1....x
.................2....j
................. enz.
donderdag 13 augustus 2015 om 12:08
quote:AnAppleADay schreef op 13 augustus 2015 @ 12:02:
Vlookup?
Bijv:
A B C D
1 x 3 y
3 y 5 z
5 z 1 x
2 j 3 y
1 x
2 j
enz.Hier zat ik ook aan te denken. In het Nederlands heet dit vert.zoeken.
Vlookup?
Bijv:
A B C D
1 x 3 y
3 y 5 z
5 z 1 x
2 j 3 y
1 x
2 j
enz.Hier zat ik ook aan te denken. In het Nederlands heet dit vert.zoeken.
donderdag 13 augustus 2015 om 12:36