Klein wonen? praktische tips?

13-08-2015 14:58 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hadden al een ligplaats in Amserdam en hebben nu dus een oude woonark gekocht die we gaan opknappen. Erg spannend! Uiteraard is de betonnen bak wel gecheckt en deze is nog in goede staat, de opbouw ook maar de gevel moet bijvoorbeeld gedaan worden en het dak. Nieuwe keuken etc.etc. Punt is wel, dat het vrij klein is maar eigenlijk vonden wij het helemaal niet zo heel klein toen wij er echt in stonden! het is 60 m2. Voor onze baby is er een kamer, voor ons een slaapkamer, er is een badkamer, geen apart toilet en een woonkamer met open keuken waar ook een eettafel in past. Er is mogelijkheid voor een drijvend terras van max 14 x 3 aan de waterkant en onze tuin aan de voorkant is 20 x 4 ongeveer. Misschien niet zo groot binnen, maar wel veel buiten mogelijkheden dus :-).

Iemand nog tips om het binnen zo praktisch mogelijk in te richten?
IKEA heeft een tijd gepromoot met meubelindelingen in kleine woningen. Ook Apartment Therapy (site) heeft artikelen over kleine ruimtes. Ik zou daar gaan kijken voor tips.

Sowieso de standaard dingen: houd de muren licht en gebruik spiegels om ruimtes groter te doen lijken.
http://www.livinginashoebox.com/

Denk goed na over hoe je het inricht, ook qua kastruimte e.d. Er zijn mogelijkheden om het groter te laten ogen. Bijvoorbeeld door veel met licht te doen. Probeer ook te voorkomen dat je teveel dingen ziet, dan oogt het kleiner.
quote:fleetfox schreef op 13 augustus 2015 @ 15:02:

IKEA heeft een tijd gepromoot met meubelindelingen in kleine woningen. Ook Apartment Therapy (site) heeft artikelen over kleine ruimtes. Ik zou daar gaan kijken voor tips.

Sowieso de standaard dingen: houd de muren licht en gebruik spiegels om ruimtes groter te doen lijken.Goede tip dankjewel! Ik ga eens kijken op die website en inderdaad IKEA heeft binnen ook vaak kleine woningen als voorbeelden dus dat is ook een goed idee.
-kleding kasten tot aan het plafond

-Ipv schemer- en staande lampen, lampenkappen aan het plafond hangen, naast de bank of boven een laag kastje bijvoorbeeld, en dan op dezelfde hoogte als waar je de stalamp/schemerlamp zou zetten.

-zorg dat je zoveel mogelijk vloerruimte zichtbaar hebt.

-ik vind een keuken met bijna alleen lades veel praktischer om op te bergen.

Zorg voor een goedgeorganiseerde 'hal'/ruimte voor jassen schoenen, tassen,ppst,sleutels. Investeer hierin, want dit gaat je dagelijkse rommel zijn.

Overweeg nu al hoe je je was/strijkgebeuren wil hebben. Denk hier goed over na en ook waar je het gaat opslaan(strijkplank,
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Wat leuk! Wonen op een woonark.

Slanke meubels kiezen. Geen hele massieve eetkamerstoelen bv. Verder juist wel wat grote statements ipv klein spulletjes. En zorgen dat alles een beetje een geheel is/ bij elkaar past geeft ook rust.

Succes!!!
Hang zo veel mogelijk dingen op (haken, kastjes). Een klepbank is handig: als zit- en opbergplek. Niet teveel kleine zooi, maar liever een paar wat grotere. Tafel die je (deels) kunt inschuiven. Eh....
quote:DidiRidi schreef op 13 augustus 2015 @ 15:06:

-kleding kasten tot aan het plafond

-Ipv schemer- en staande lampen, lampenkappen aan het plafond hangen, naast de bank of boven een laag kastje bijvoorbeeld, en dan op dezelfde hoogte als waar je de stalamp/schemerlamp zou zetten.

-zorg dat je zoveel mogelijk vloerruimte zichtbaar hebt.

-ik vind een keuken met bijna alleen lades veel praktischer om op te bergen.

Zorg voor een goedgeorganiseerde 'hal'/ruimte voor jassen schoenen, tassen,ppst,sleutels. Investeer hierin, want dit gaat je dagelijkse rommel zijn.

Overweeg nu al hoe je je was/strijkgebeuren wil hebben. Denk hier goed over na en ook waar je het gaat opslaan(strijkplank,Wat een bruikbare tips, dankjewel. Een groot kleed vind ik mooi maar maakt de ruimte zeker kleiner? Welke kleur vloer kunnen we het beste doen denk je? Goede tip ook voor de hal. Dat is inderdaad belangrijk. We wonen nu ook al klein en heb nu een grote mooie houten kist onder de kapstok staan en daar zitten al onze schoenen in. Ziet er erg leuk uit en niet rommelig gelukkig. Maar we hebben inderdaad vooral opberg ruimte nodig. Grotere dingen kunnen we trouwens kwijt 'onder de vloer' beetje raar verhaal maar woonarken/waterwoningen hebben een betonnen bak en dan heb je onder de vloer een deel van de bak en daar kan je veel in opslaan. Dat is wel fijn. Verder ziet het er gewoon precies uit als een huis hoor. En er zitten VEEL ramen in gelukkig.
En we wonen nu ook klein maar zeer onpraktisch, het is zeg maar niet echt een 'normaal huis'. Het is bij het bedrijf van m'n vriend. Dus praktische tips kunnen/willen we nu niet echt toepassen. We gaan vooral in het nieuwe huis investeren. :-)
Denk ook in de hoogte. Dus geen ruimte boven kasten, maar kasten tot het plafond e.d.

Ikea heeft altijd een paar 'stellingen' staan, om te zien hoe je kleine ruimte efficiënt kan indelen, maar kijk daarbij kritisch of het ook voldoet. Heb wel een in een showroom gestaan, waarbij je over de wc moet stappen om de douche in te kunnen: niet praktisch. Dus probeer het goed te visualiseren.

Probeer te kijken naar slimme oplossingen om 'losse dingen' te vermijden. Dus een vaste plek voor schoenen, jassen etc. Op die manier voorkom je dat het snel chaos word.
Kleine aanvulling op die hoge kasten: juist niet helemaal tot aan het plafond, maar minimaal 10 cm. daaronder. Dan zie je het plafond doorlopen, waardoor je weer meer een gevoel van ruimte krijgt.
60m2 is lekker ruim voor Amsterdamse begrippen
quote:ddam schreef op 13 augustus 2015 @ 15:11:

[...]

Wat een bruikbare tips, dankjewel. Een groot kleed vind ik mooi maar maakt de ruimte zeker kleiner? Welke kleur vloer kunnen we het beste doen denk je? Goede tip ook voor de hal. Dat is inderdaad belangrijk. We wonen nu ook al klein en heb nu een grote mooie houten kist onder de kapstok staan en daar zitten al onze schoenen in. Ziet er erg leuk uit en niet rommelig gelukkig. Maar we hebben inderdaad vooral opberg ruimte nodig. Grotere dingen kunnen we trouwens kwijt 'onder de vloer' beetje raar verhaal maar woonarken/waterwoningen hebben een betonnen bak en dan heb je onder de vloer een deel van de bak en daar kan je veel in opslaan. Dat is wel fijn. Verder ziet het er gewoon precies uit als een huis hoor. En er zitten VEEL ramen in gelukkig.Klinkt goed! Vloerkleed maakt niets uit volgens mij, ik bedoelde meer dat je bijv beter een bank op pootjes kan nemen, dan zo'n bank dat tot op de grond afgesloten is, of een kastje ophangen bijvoorbeeld. En over de vloer, hehe ik heb zelf de grote fout gemaakt on een beukenlaminaat te nemen. Lang verhaal en ik heb veel gehad aan de tips hier op viva, maar zeker geen aanrader.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Beton? Hoe zwaar is die bak dan wel niet? Of moet day er voor zorgen dat de woonark niet omslaat?
quote:DidiRidi schreef op 13 augustus 2015 @ 15:37:

Beton? Hoe zwaar is die bak dan wel niet? Of moet day er voor zorgen dat de woonark niet omslaat?

Dat is een goede, eigenlijk geen idee qua gewicht. Maar in 'woonbotenland' is beton een heel bekend begrip. Je woonboot/woonark (want het is namelijk geen boot je kan er niet mee varen) ligt vaak op een stalen constructie of op een betonnen constructie. Beton is een stuk beter want staal moet een keer in de vijf jaar eruit voor onderhoud (en dat kost veel geld) maar dat is bij beton niet zo.

https://www.google.nl/sea ... G-JimxwIVSwQaCh2p5Q9b#tbm=isch&q=woonark+een+verdieping&imgrc=4mA_1O5DI6QRUM%3A

https://www.google.nl/sea ... G-JimxwIVSwQaCh2p5Q9b#tbm=isch&q=woonark+een+verdieping&imgrc=jpTF_ncsfsxDiM%3A
quote:DidiRidi schreef op 13 augustus 2015 @ 15:34:

[...]

Klinkt goed! Vloerkleed maakt niets uit volgens mij, ik bedoelde meer dat je bijv beter een bank op pootjes kan nemen, dan zo'n bank dat tot op de grond afgesloten is, of een kastje ophangen bijvoorbeeld. En over de vloer, hehe ik heb zelf de grote fout gemaakt on een beukenlaminaat te nemen. Lang verhaal en ik heb veel gehad aan de tips hier op viva, maar zeker geen aanrader.Oh oke goede tips! En geen beukenlaminaat dus begrijp ik? Haha goed om te weten. Maar even in het kort: waarom geen aanrader?
Wat grappig om te zien die bak. Dat zijn nou eens dingen die je in het 'gewone' wonen niet tegenkomt. Zonder dit topic bad ik dit nooit geweten.

Beukenlaminaat is alsof je de hoofdrol hebt in 'mijn dochter en ik' of 'het zonnetje in huis' oogt nooit alsof het van nu is, wat je ook doet. Maar ik heb besloten, ik blijf wachten tot het weer in de mode is.
Wat tof! Geen Woonark hier, wel een klein arbeidershuisje (62m) en een beetje dezelfde specs, 2 slaapkamers, woonkamer met open keuken. Wij zijn ook met z'n drieeen, baby is 6 maanden. Het valt mee moet ik zeggen, tips:

- Neem radicaal afscheid van spullen die je niet (meer) gebruikt, houd 1 doos per persoon als 'emo' box aan en zet de rest op marktplaats.

- Koop voor je baby alleen wat je op dat moment nodig hebt en neem geen goedbedoelde cadeau's aan, zo hebben wij geen wandelwagen maar een draagdoek en kochten we pas een kinderstoel toen onze dochter daadwerkelijk ging eten.

- Gebruik ruimtes / meubels op meerdere manieren, de grote eettafel is hier ook mijn werkplek / naaihoekje en de werkplek van mijn vriend staat zo dat we zijn grote scherm ook als tv kunnen gebruiken.

- Berg spullen die buiten kunnen, buiten op, in een afgesloten tuinkast bijvoorbeeld.

- Geef spullen een vaste plek en ruim regelmatig even op, ik merk dat rommel in huis zorgt voor rommel in mijn hoofd en daar heb je gewoon eerder last van in een klein huis waar ook nog eens alles open is.

Qua inrichting is hier al veel gezegd, ik zou kiezen voor een lichte vloer, wij hebben kurk maar dat kan ik je niet anaraden, wordt erg lelijk na verloop van tijd. Houd er rekening mee dat je keuken onderdeel is van je huis en je dus alles altijd ziet staan, wij hebben een mooi aanrechtblad, witte kastjes en dan wel weer hele drukke mozaiek tegels maar dat is wat wij mooi vinden en het past in de rest van het huis. Lades zijn inderdaad handig, past lekker veel in. Je zou kunnen kiezen voor kasten op pootjes zonder plint zodat je onder de keukenkastjes de vloer ook ziet, oogt ruimtelijker. maar houd er rekening mee dat je er dus ook onder moet stofzuigen en huisdieren en babies bij voorkeur onder die kastjes gaan willen
quote:zonnetje1080 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:14:

Wat tof! Geen Woonark hier, wel een klein arbeidershuisje (62m) en een beetje dezelfde specs, 2 slaapkamers, woonkamer met open keuken. Wij zijn ook met z'n drieeen, baby is 6 maanden. Het valt mee moet ik zeggen, tips:

- Neem radicaal afscheid van spullen die je niet (meer) gebruikt, houd 1 doos per persoon als 'emo' box aan en zet de rest op marktplaats.

- Koop voor je baby alleen wat je op dat moment nodig hebt en neem geen goedbedoelde cadeau's aan, zo hebben wij geen wandelwagen maar een draagdoek en kochten we pas een kinderstoel toen onze dochter daadwerkelijk ging eten.

- Gebruik ruimtes / meubels op meerdere manieren, de grote eettafel is hier ook mijn werkplek / naaihoekje en de werkplek van mijn vriend staat zo dat we zijn grote scherm ook als tv kunnen gebruiken.

- Berg spullen die buiten kunnen, buiten op, in een afgesloten tuinkast bijvoorbeeld.

- Geef spullen een vaste plek en ruim regelmatig even op, ik merk dat rommel in huis zorgt voor rommel in mijn hoofd en daar heb je gewoon eerder last van in een klein huis waar ook nog eens alles open is.

Qua inrichting is hier al veel gezegd, ik zou kiezen voor een lichte vloer, wij hebben kurk maar dat kan ik je niet anaraden, wordt erg lelijk na verloop van tijd. Houd er rekening mee dat je keuken onderdeel is van je huis en je dus alles altijd ziet staan, wij hebben een mooi aanrechtblad, witte kastjes en dan wel weer hele drukke mozaiek tegels maar dat is wat wij mooi vinden en het past in de rest van het huis. Lades zijn inderdaad handig, past lekker veel in. Je zou kunnen kiezen voor kasten op pootjes zonder plint zodat je onder de keukenkastjes de vloer ook ziet, oogt ruimtelijker. maar houd er rekening mee dat je er dus ook onder moet stofzuigen en huisdieren en babies bij voorkeur onder die kastjes gaan willen Wat leuk om te horen! Mijn kleine is vier maanden! Inderdaad die wagen.... Die neemt een ruimte in, word er gek van. Maar gelukkig kan de ligbak al bijna weg (terug naar schoonzusje) en we hebben ook een draagdoek. Gelukkig weten we doordat we nu al niet veel eigen ruimte hebben dat we niet veel zooi bewaren maar jeetje wat krijg je een cadeau's inderdaad. Ik heb veel dingen meegegeven aan m'n ouders (die hebben een heel groot huis). Ik denk inderdaad dat we beter eerst kunnen investeren in een mooie keuken, je loopt ook zegmaar door de keuken de woonkamer in dus dat is een belangrijke. Kasten op pootjes is wel echt een goede tip! En bijvoorbeeld kledingkast? Heeft je baby er ook een? Hebben jullie zelf een hele grote kast waar je ook schoenen/tassen ofzo in kwijt kan? Ik zit te denken om één wand in de slaapkamer gewoon helemaal kast te maken zodat we daar veel in kwijt kunnen.
Ik zou een klepbank gebruiken om winterspul in te bewaren als het zomer is en andersom. Dan ben je alweer de helft van je zooi kwijt. Als je aan één muur al je kastruimte kunt maken, zou ik dat zeker doen! Denk ook aan van die bakken of lades voor onder de bedden, kun je meuk als schoenen en dekbedden enzo in kwijt!
quote:ddam schreef op 13 augustus 2015 @ 15:49:

[...]

Oh oke goede tips! En geen beukenlaminaat dus begrijp ik? Haha goed om te weten. Maar even in het kort: waarom geen aanrader?Beuken is zo een net-nietkleur.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:ddam schreef op 13 augustus 2015 @ 16:21:

[...]

Wat leuk om te horen! Mijn kleine is vier maanden! Inderdaad die wagen.... Die neemt een ruimte in, word er gek van. Maar gelukkig kan de ligbak al bijna weg (terug naar schoonzusje) en we hebben ook een draagdoek. Gelukkig weten we doordat we nu al niet veel eigen ruimte hebben dat we niet veel zooi bewaren maar jeetje wat krijg je een cadeau's inderdaad. Ik heb veel dingen meegegeven aan m'n ouders (die hebben een heel groot huis). Ik denk inderdaad dat we beter eerst kunnen investeren in een mooie keuken, je loopt ook zegmaar door de keuken de woonkamer in dus dat is een belangrijke. Kasten op pootjes is wel echt een goede tip! En bijvoorbeeld kledingkast? Heeft je baby er ook een? Hebben jullie zelf een hele grote kast waar je ook schoenen/tassen ofzo in kwijt kan? Ik zit te denken om één wand in de slaapkamer gewoon helemaal kast te maken zodat we daar veel in kwijt kunnen.Mag je een mooie stenen schuur (laten) bouwen in jullie tuin? Ook handig voor groter buitenspeelgoed als jullie kind ouder wordt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:ddam schreef op 13 augustus 2015 @ 16:21:

[...]

Wat leuk om te horen! Mijn kleine is vier maanden! Inderdaad die wagen.... Die neemt een ruimte in, word er gek van. Maar gelukkig kan de ligbak al bijna weg (terug naar schoonzusje) en we hebben ook een draagdoek. Gelukkig weten we doordat we nu al niet veel eigen ruimte hebben dat we niet veel zooi bewaren maar jeetje wat krijg je een cadeau's inderdaad. Ik heb veel dingen meegegeven aan m'n ouders (die hebben een heel groot huis). Ik denk inderdaad dat we beter eerst kunnen investeren in een mooie keuken, je loopt ook zegmaar door de keuken de woonkamer in dus dat is een belangrijke. Kasten op pootjes is wel echt een goede tip! En bijvoorbeeld kledingkast? Heeft je baby er ook een? Hebben jullie zelf een hele grote kast waar je ook schoenen/tassen ofzo in kwijt kan? Ik zit te denken om één wand in de slaapkamer gewoon helemaal kast te maken zodat we daar veel in kwijt kunnen.

Excuses, ik was even druk met een verkouden baby en het opruimen van mijn eigen kleine huis

Wel handig dat je het al gewend bent, weinig ruimte, en fijn dat je een extra plek hebt om dingen (tijdelijk) te stallen!

Ja, die keuken wordt echt onderdeel van je huis dus daar zou ik wat van maken! Bij ons staat er ook een soort bartafel in, eigenlijk een kookeiland maar wat aangepast zodat je er met 4 mensen aan kan zitten, dat is het hart van ons huis inmiddels.

Kledingkast hebben wij 1 wand in onze slaapkamer, daar past precies 2,5 Pax (ikea) in, voor ons allebei 1 kast waar alles in staat, schoenen, tassen, etc. Ook alle kleding, zomer en winter bij elkaar. de 0,5 kast is dan voor handdoeken en bedtextiel. We hebben ook een hoog bed met 4 laden eronder, extra dekbed, plaids, dat soort spullen liggen daar. De baby heeft een antieke ladenkast (erfstuk) die door ons is omgebouwd tot commode. Daar liggen al haar kleren en beddegoed in, er is nog behoorlijk wat ruimte over. Wij kopen wel pas een maat groter als ze daar daadwerkelijk aan toe is en wat te klein is verdwijnt in de 'te klein' tas en vervolgens naar de vliering (we willen over een tijdje nog een kindje). Verder staat er een antieke dekenkist waar je ook op kunt zitten. daar zit nu nog weinig in, straks is dat voor haar speelgoed of verkleedkleren. Nog wat plankjes aan de muur, ook voor speelgoed en knuffels. Onder 1 plankje naast de commode hangt een tak waar hangertjes met kleding aan kunnen, voor het mooiste spul zeg maar.
quote:zonnetje1080 schreef op 19 augustus 2015 @ 12:20:

[...]

Excuses, ik was even druk met een verkouden baby en het opruimen van mijn eigen kleine huis

Wel handig dat je het al gewend bent, weinig ruimte, en fijn dat je een extra plek hebt om dingen (tijdelijk) te stallen!

Ja, die keuken wordt echt onderdeel van je huis dus daar zou ik wat van maken! Bij ons staat er ook een soort bartafel in, eigenlijk een kookeiland maar wat aangepast zodat je er met 4 mensen aan kan zitten, dat is het hart van ons huis inmiddels.

Kledingkast hebben wij 1 wand in onze slaapkamer, daar past precies 2,5 Pax (ikea) in, voor ons allebei 1 kast waar alles in staat, schoenen, tassen, etc. Ook alle kleding, zomer en winter bij elkaar. de 0,5 kast is dan voor handdoeken en bedtextiel. We hebben ook een hoog bed met 4 laden eronder, extra dekbed, plaids, dat soort spullen liggen daar. De baby heeft een antieke ladenkast (erfstuk) die door ons is omgebouwd tot commode. Daar liggen al haar kleren en beddegoed in, er is nog behoorlijk wat ruimte over. Wij kopen wel pas een maat groter als ze daar daadwerkelijk aan toe is en wat te klein is verdwijnt in de 'te klein' tas en vervolgens naar de vliering (we willen over een tijdje nog een kindje). Verder staat er een antieke dekenkist waar je ook op kunt zitten. daar zit nu nog weinig in, straks is dat voor haar speelgoed of verkleedkleren. Nog wat plankjes aan de muur, ook voor speelgoed en knuffels. Onder 1 plankje naast de commode hangt een tak waar hangertjes met kleding aan kunnen, voor het mooiste spul zeg maar.Klinkt allemaal heel praktisch! Wij hebben dit weekend toevallig ook besloten om voor zo'n keuken te gaan. Omdat we denken dat dat beter is in de ruimte dan een keuken laten bouwen en dan ook een losse eettafel enz. Mag ik vragen waar jullie de keuken vandaan hebben? Wij gaan deze week een beetje op zoek naar zo'n soort keuken. Bed met lades heb ik inderdaad ook al bedacht, heel handig. Bedankt voor de tips! En succes met je verkouden baby!!
Klinkt misschien heel vreemd maar je kunt beter kiezen voor enkele grotere meubels dan allemaal kleine meubels. Dus een grote bank ipv een klein bankje en twee losse stoelen. Neem een groot kleed, lijkt de ruimte groter door. Vloer met planken(of soortgelijk motief) kun je zo leggen de dat ruimte optisch breder of langer lijkt. Geen donkere gordijnen tegen een lichte muur maar gordijnen die niet opvallen. Misschien kun je een wandkast maken in de woonkamer waar de tv in kan maar ook servies, speelgoed, etc.. Indien mogelijk lades in de plinten van je keuken, kan ook weer veel in en is vaak een loze ruimte. Terras bij je huis betrekken en in dezelfde stijl houden als binnen. En flink googlen :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven