Robotstofzuiger?

19-08-2015 13:46 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het topic over buitensporige uitgaven zag ik een aantal keer een robotstofzuiger voorbij komen. Nu kende ik dat nog niet maar heb ik wel een gruwelijke hekel aan stofzuigen. Voor ik zelf zo'n buitensporige uitgave doe ben ik benieuwd naar ervaringen. Ik zag wel topics van een paar jaar oud hierover maar die dingen ontwikkelen natuurlijk in een rap tempo dus ik ben benieuwd naar recente ervaringen.

De prangende vragen: wij hebben een houten vloer met daarop een hoogpolig tapijt. Gaat zo'n apparaat ook op zo'n tapijt? En de eetkamerstoelen zien er qua onderstel zo uit als op dit plaatje. Kan een robot daar goed mee omgaan?

We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
quote:retrostar schreef op 19 augustus 2015 @ 15:42:

[...]

Handmatig stofzuigen van een kamer doe je in drie minuten als je alle objecten weg hebt gehaald.

Als ik zo je motto lees moet je bijna wel vooraan staan gezien sommige van je reacties.

TO, hier een Neato Signature Pro. Heel erg tevreden mee, alleen de drempel van keuken naar huiskamer is hier te hoog, die doe ik dan weer wel in 3 minuten. Andersoms lukt wel vanwege de houten vloer in de huiskamer (hoger). Als die stoelpoten hoog genoeg zijn gaat de robot er omheen. Op die van mij zitten een soort "bumpers". Als die iets aantikken dan stop de robot en kiest een andere richting zonder obstakels. Dat aantikken gebeurt heel zachtjes zonder iets te beschadigen.

Oh ja, die strip, die leg je neer waar de robot niet mag komen. In ons geval voor de drempel van de keuken. Je hoeft de strip nergens onder te leggen, zodra hij deze tegenkomt stopt hij.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:doornroosje9 schreef op 19 augustus 2015 @ 14:50:

Red, welke heb jij? Die van mij zou er zo overrijden, denk ik.

Kan je die blokkadestrip niet op maat knippen?

Ik heb een Roomba. Het is geen strip, het is een klein apparaatje, dat maakt een soort virtuele muur met een sensor, daar gaat ie dan niet overheen. Maar één blokje bestrijkt dan ongeveer 1,5-2 meter. En het waaiert uit. Ik moet er dan twee neerzetten, de zijkanten ook blokkeren, en dan slaat ie dus bij de randen een paar vierkante meters over.

Op donkere vloeren doet ie het niet goed trouwens, boven donkerbruine vloerbedekking, maar daar kan het ding niks mee.
Ik heb al een paar jaar de Neato, inmiddels al de batterij en de borstels vervangen.

In het begin was ik heel blij met hem, maar de laatste tijd ben ik hem een beetje beu. Hij loopt van de 7 dagen zegmaar 6x vast. Dus dan kom ik thuis en dan staat hij ergens te piepen dat hij niet verder kan, en dan laat ik hem verder ook niet meer lopen, want ik heb zelf geen zin om in dat geluid te zitten. 2x komt dit doordat er een kattenspeeltje in vast zit, 2x is hij vastgelopen op snoeren of bij de stoelpoten, en 2x heeft hij batterijproblemen. Na een paar weken deze ellende heb ik hem dus verbannen naar de slaapkamer, maar ook daar staat hij al tijden stil vanwege foutmeldingen over zijn batterij.

Hij is gewoon op denk ik. Gelukkig doet mijn gewone stofzuiger het na 7 jaar nog steeds prima, dus ik ben weer aangewezen op het ouderwetse handwerk, en ik zal geen nieuwe robot meer aanschaffen.

Edit: in ons vorige huis liep hij trouwens ongeveer 3x per week vast op de drempels, die niet uitzonderlijk hoog waren. Hij bleef dan echt een half uur proberen om er overheen te komen, maar uiteindelijk gaf hij het dan op.
Wij hebben een Roomba (hij heet marvin) en het is een fantastisch ding!

Elke dag doet ie een rondje, het hoogpolig tapijt is geen probleem. Wat de stoelen betreft, af en toe zetten we die eens langs de kant (tegen een muur of op de tafel), maar meestal laten we de Roomba gewoon zijn gang gaan.

Onze roomba heeft het doorgaans gemunt op iphone kabels.
Wij hebben een aantal weken geleden een Roomba geleend en na een uurtje proberen waren we om en hebben er nu eentje zelf. We hebben een hoogpolig vloerkleed (haren van rond de 5 cm), die zuigt hij niet zo goed, moeite om erop te komen en vooruit. Hij loopt er niet op vast. Waar hij wel op vastloopt is een stoel met oplopende poten, dat hebben we nu verholpen door daar mijn pantoffels op te leggen. Drempels zijn totaal geen probleem, banjert ie zo overheen. Ons wasrek is vergelijkbaar met de stoelen in de openingspost, maar dan iets dunner, daar rijdt hij ook gewoon overheen.

Wij schedulen hem op doordeweekse dagen. Om 3 uur wordt er hier gestofzuigd en is net klaar wanneer we rond 5 uur thuiskomen. In de weekeindes zetten we hem aan wanneer we de deur uitgaan omdat dat wat onregelmatiger is.

We dachten best goed te stofzuigen altijd, maar het reservoir zit toch elke keer weer vol.
Mijn huis heeft een harde vloer en geen drempels. Daarom heb ik een dweilrobot (iRobot Braava).

Die gaat eerst met een droge doek het huis door. Daarna met een natte dweil (en gevuld reservoir).

We hebben ook buizenstoelen en dat is geen probleem. De robot gaat langs de hele buis.

Als de schoonloopmat binnenshuis ligt ipv op het balkon dan gaat de robot er langs. Je kleed zou je dan met een stofzuiger moeten reinigen.
Geweldig dat jullie hem allemaal een naam geven . Ik lees veel positiefs over de roomba, die gaat naar boven op het lijstje nu.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
quote:smartie90 schreef op 19 augustus 2015 @ 14:34:

Ik ben er ook over aan het denken om zo'n stofzuiger aan te schaffen. Lijkt me ideaal voor mijn huisstofmijtallergie en astma.. Ik lees dus mee.

De beste robotstofzuiger zuigt maar een fractie wat een goede stofzuiger opzuigt, en ook filtratie is veel minder dus dan kun je beter een goede stofzuiger met stofzak aanschaffen.

Ik snap het niet als ik hier 5 minuutjes stofzuig en de boel is echt schoon dan kaan geen robotzuiger tegenop als zou hij 5 uur aanstaan heb je nog een slecht resultaat.
quote:smartie90 schreef op 19 augustus 2015 @ 14:34:

Ik ben er ook over aan het denken om zo'n stofzuiger aan te schaffen. Lijkt me ideaal voor mijn huisstofmijtallergie en astma.. Ik lees dus mee.

De beste robotstofzuiger zuigt maar een fractie wat een goede stofzuiger opzuigt, en ook filtratie is veel minder dus dan kun je beter een goede stofzuiger met stofzak aanschaffen.

Ik snap het niet als ik hier 5 minuutjes stofzuig en de boel is echt schoon dan kan geen robotzuiger tegenop als zou hij 5 uur aanstaan heb je nog een slecht resultaat.
Mijn moeder is altijd heel actief in het huishouden, stofzuigde elke dag... En toch pikte de stofzuigrobot nog behoorlijk wat op na haar ronde met de stofzuiger, ze was er zelf verbaasd over hoeveel vuil er nog lag.

Ik vind het voordeel dat je de stofzuigrobot kunt laten stofzuigen als je niet thuis bent en hij komt onder tafels en kasten (als die hoog genoeg zijn). Ben je terug dan is ie alweer aan het opladen onder een kastje o.i.d. voor de volgende ronde. Vervolgens doe ik zelf een keer in de week (of twee weken ) een grote ronde en dan is de vloer ondanks een hond, meerdere katten en twee volwassenen in huis elke dag schoon. Dat red ik niet in vijf minuten per dag stofzuigen met een goede stofzuiger. En qua mijn katten- en huisstofmijtallergie heb ik ook profijt bij mijn stofzuigrobot
quote:slobberbone schreef op 20 augustus 2015 @ 17:40:

[...]

Ik snap het niet als ik hier 5 minuutjes stofzuig en de boel is echt schoon dan kan geen robotzuiger tegenop als zou hij 5 uur aanstaan heb je nog een slecht resultaat.Als jij zo een ding nooit hebt gehad kun je ook niet oordelen over wat een robot opzuigt aan dierenhaar en vuil. Hier zit er iedere ochtend genoeg in dat bakje en daar kan ik in 5 minuten stofzuigen niet tegenop. Het is ook een aanvulling en geen volledige vervanging van handmatig stofzuigen.
Wij hebben al jaren de roomba (hij heet wallie :-) ) en we zijn er heel tevreden over.

Alleen denk ik ook dat je de stoelen op de tafel moet zetten omdat hij anders vastloopt.

Dankzij kleine borsteltjes neemt hij de hoekjes ook goed mee
Hier nog een Roomba-fan. Je hebt er het meeste plezier van als je je huis een beetje aanpast, dus idd kabels zo wegwerken dat hij daar niet in verstrikt kan raken, ruimte tussen objecten aanpassen zodat hij er goed tussen kan of juist helemaal niet, jullie soort stoelen op tafel voordat hij gaat rijden - dat soort dingen.

Mijn ervaring is wel dat hij stof verzamelt aan het rubbertje en als hij dan bij tapijt/gordijn komt dan laat dat los en heb je dus een pluk stof aan de rand van je tapijt. Maar goed, dat kun je makkelijk oprapen.
quote:LittleRedRidingHood schreef op 19 augustus 2015 @ 17:20:

[...]

Ik heb een Roomba. Het is geen strip, het is een klein apparaatje, dat maakt een soort virtuele muur met een sensor, daar gaat ie dan niet overheen. Maar één blokje bestrijkt dan ongeveer 1,5-2 meter. En het waaiert uit. Ik moet er dan twee neerzetten, de zijkanten ook blokkeren, en dan slaat ie dus bij de randen een paar vierkante meters over.

Op donkere vloeren doet ie het niet goed trouwens, boven donkerbruine vloerbedekking, maar daar kan het ding niks mee.Ah, ik snap het. Bij de Neato heb je zo'n strip, die kan je op maat knippen. Ook geen probleem met donkere vloeren.
Life is short. Eat dessert first.
quote:Cactuar schreef op 20 augustus 2015 @ 18:06:

Mijn moeder is altijd heel actief in het huishouden, stofzuigde elke dag... En toch pikte de stofzuigrobot nog behoorlijk wat op na haar ronde met de stofzuiger, ze was er zelf verbaasd over hoeveel vuil er nog lag.

Ik vind het voordeel dat je de stofzuigrobot kunt laten stofzuigen als je niet thuis bent en hij komt onder tafels en kasten (als die hoog genoeg zijn). Ben je terug dan is ie alweer aan het opladen onder een kastje o.i.d. voor de volgende ronde. Vervolgens doe ik zelf een keer in de week (of twee weken ) een grote ronde en dan is de vloer ondanks een hond, meerdere katten en twee volwassenen in huis elke dag schoon. Dat red ik niet in vijf minuten per dag stofzuigen met een goede stofzuiger. En qua mijn katten- en huisstofmijtallergie heb ik ook profijt bij mijn stofzuigrobot Dit.
Life is short. Eat dessert first.
Enige grote nadeel dat ik heb ontdekt aan een stofzuigrobot is dat ie het verschil tussen vuil en een... eh... 'ongelukje' van de dieren niet ziet De Roomba heeft zo'n handige Dirt Detect optie ("hee, hier ligt veel vuil, laat ik hier even wat vaker rondjes rijden") en die ene keer dat dat is voorgekomen was het Niet Leuk

Verder echt alleen maar een handig ding!
quote:Cactuar schreef op 20 augustus 2015 @ 19:58:

Enige grote nadeel dat ik heb ontdekt aan een stofzuigrobot is dat ie het verschil tussen vuil en een... eh... 'ongelukje' van de dieren niet ziet De Roomba heeft zo'n handige Dirt Detect optie ("hee, hier ligt veel vuil, laat ik hier even wat vaker rondjes rijden") en die ene keer dat dat is voorgekomen was het Niet Leuk

Ieuw!
quote:Tickel schreef op 20 augustus 2015 @ 18:08:

[...]

Als jij zo een ding nooit hebt gehad kun je ook niet oordelen over wat een robot opzuigt aan dierenhaar en vuil. Hier zit er iedere ochtend genoeg in dat bakje en daar kan ik in 5 minuten stofzuigen niet tegenop. Het is ook een aanvulling en geen volledige vervanging van handmatig stofzuigen.Nee, je moet alles hebben gehad om te kunnen oordelen. Denk ik toch anders over heb veel gezien in actie en er heeft mij tot heden geen een kunnen overtuigen en waarom zou ik een extra apparaat in huis halen die minder presteert dan wat je al in huis hebt ?
quote:slobberbone schreef op 21 augustus 2015 @ 09:37:

[...]

Nee, je moet alles hebben gehad om te kunnen oordelen. Denk ik toch anders over heb veel gezien in actie en er heeft mij tot heden geen een kunnen overtuigen en waarom zou ik een extra apparaat in huis halen die minder presteert dan wat je al in huis hebt ?Ik hoef jou niet te overtuigen, alleen mezelf en iemand die naar ervaringen vraagt. Zelfs dan hóéf ik niemand te overtuigen, de beslissing zo een ding aan te schaffen ligt nog altijd bij jezelf.
Ik heb een LG en ben er erg tevreden mee. Hij is wat vierkanter, waardoor hij de hoekjes beter schijnt te doen dan de Roomba. LG heeft een versie voor parket en voor vloerbedekking, ik heb de eerste. Ben er superblij mee, scheelt een hoop werk (ik heb katten die nogal wat haar verliezen). De normale stofzuiger komt hooguit 1x in de twee weken uit de kast om de bank en kussentjes mee te doen. Hij gaat ook gewoon onder mijn boxspring door, dus dat is ook fijn, want dat is zo'n gehannes met een normale stofzuiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven