fietsplan 2015
zaterdag 22 augustus 2015 om 11:30
Hoi Allemaal,
Ik ben het even kwijt! Ik ben dit jaar bij een nieuwe werkgever begonnen (een basisschool). Normaliter ging ik altijd met de auto naar mijn werk en nu is dat niet meer nodig en pak ik de fiets! Veel beter natuurlijk dan altijd maar in de file staan. Nu heb ik zelf een oude stadfiets die het prima doet maar toen ik het daarover had in de personeelskamer, kreeg ik de tip dat er nog wel zoiets bestaat als fietsplan. Wie heeft er een idee hoe dat werkt anno 2015? Ik zag dat het dan over je eindejaarsuitkering, vakantiegeld of 13e maand verrekend wordt. Ik heb een fiets op het oog van 700 euro. Hoeveel wordt er dan ingehouden op mijn vakantiegeld, eindejaars of dertiende maand? Heeft er iemand een idee? Ik hoor het heel graag... Alvast bedankt!
Ik ben het even kwijt! Ik ben dit jaar bij een nieuwe werkgever begonnen (een basisschool). Normaliter ging ik altijd met de auto naar mijn werk en nu is dat niet meer nodig en pak ik de fiets! Veel beter natuurlijk dan altijd maar in de file staan. Nu heb ik zelf een oude stadfiets die het prima doet maar toen ik het daarover had in de personeelskamer, kreeg ik de tip dat er nog wel zoiets bestaat als fietsplan. Wie heeft er een idee hoe dat werkt anno 2015? Ik zag dat het dan over je eindejaarsuitkering, vakantiegeld of 13e maand verrekend wordt. Ik heb een fiets op het oog van 700 euro. Hoeveel wordt er dan ingehouden op mijn vakantiegeld, eindejaars of dertiende maand? Heeft er iemand een idee? Ik hoor het heel graag... Alvast bedankt!
zaterdag 22 augustus 2015 om 11:33
zaterdag 22 augustus 2015 om 11:34
Fietsregeling is afgeschaft zoals het was (werknemer koopt fiets en krijgt het bedrag bruto uitgekeerd via salaris). Het valt nu onder de werkkostenregeling. Je kunt googlen op de voorwaarden, maar volgens mij moet de werkgever nu een fiets voor de werknemer kopen en kan deze vervolgens de btw aftrekken.
zaterdag 22 augustus 2015 om 12:28
zaterdag 22 augustus 2015 om 12:33
Je kunt pas een fiets kopen het jaar nadat je een jaar in dienst bent bij je werkgever dus daar moet je nog even mee wachten, tevens moet je ff informeren of je bedrijf nog wel mee doet met de regeling. Voorheen kregen bedrijven de mogelijkheid belastingvoordeel te geven op het fietsplan, je kerstpakket etc, nu is er volgens mij andere regelgeving waarbij een werkgever moer kiezen welke faciliteiten hij aanbied. Bij ons zat het tot maart 2015 in cao dus kon je er nog aan meedoen, nu is het tijdens de cao onderhandelingen niet meer opgenomen dus vervalt de regeling. Informeer dus even bij je werkgever hoe het zit.