Pubers..how to handle?
maandag 24 augustus 2015 om 18:01
Mijn oudste gaat sinds een wk naar de grote school en het lijkt wel of hij een gedaantewisseling heeft ondergaan....grote mond, snel geiiriteerd, de zogenaamde stoere boy uithangen. Ik ben ineens stom en zijn broertje is nog veel stommer en maar een kleine etterbak(!). En hij zit werkelijk waar vergroeid aan zijn mobieltje. Hij loopt de hele dag te bellen en is tot over zijn oren verliefd. Best leuk allemaal maar ik besef nu wel dat kleine jongentjes ineens wel erg hard groot worden. Oh ja en als je hem wat vraagt dan krijgt je of geen antwoord, of je hoort "Jaahaa", gevolgd door een diepe zucht. Ik voel mij ineens wel heel erg oud worden nu, kan mij nl nog herinneren dat ik ook zo was als puber. Weet dus ook dat dit over gaat maar voor nu hoe gaan jullie hier mee om? Met het ineens wel heel snel groot worden van je kind?
We hebben met hem afgesproken dat hij door de week eerst naar huis komt, zijn huiswerk maakt en dat het dan tijd is voor vriendjes en vriendinnetjes. Vind hij maar stom want juist uit school willen ze wat met zijn alleen gaan doen...oftewel chillen. Ineens wil hij geld mee naar school...prima maar aan wat voor bedrag moet je dan denken? Hij krijgt al zakgeld, 3.50 pw. En dan zijn telefoon, die hangt echt de hele dag aan zijn oor. Geen fatsoenlijk gesprek met hem te voeren. We hebben nu de afspraak dat hij zijn foon tot 20.00 mag hebben, daarna gaat hij naar beneden en uit. Anders ligt hij de hele nacht te kleppen en te fben/appen. Dan heeft hij nog een uur de tijd om te douchen etc. en zijn kop ff leeg te maken van een drukke dag. Ik ben nl van mening dat dat niet lukt als hij vlak voor het slapen gaan nog ligt te appen, fben ed. Hij moet om 21.00 gaan slapen, lijkt mij een redelijke tijd voor een kind van 12. Anders is hij s.ochtends zijn bed niet uit te krijgen.
We hebben met hem afgesproken dat hij door de week eerst naar huis komt, zijn huiswerk maakt en dat het dan tijd is voor vriendjes en vriendinnetjes. Vind hij maar stom want juist uit school willen ze wat met zijn alleen gaan doen...oftewel chillen. Ineens wil hij geld mee naar school...prima maar aan wat voor bedrag moet je dan denken? Hij krijgt al zakgeld, 3.50 pw. En dan zijn telefoon, die hangt echt de hele dag aan zijn oor. Geen fatsoenlijk gesprek met hem te voeren. We hebben nu de afspraak dat hij zijn foon tot 20.00 mag hebben, daarna gaat hij naar beneden en uit. Anders ligt hij de hele nacht te kleppen en te fben/appen. Dan heeft hij nog een uur de tijd om te douchen etc. en zijn kop ff leeg te maken van een drukke dag. Ik ben nl van mening dat dat niet lukt als hij vlak voor het slapen gaan nog ligt te appen, fben ed. Hij moet om 21.00 gaan slapen, lijkt mij een redelijke tijd voor een kind van 12. Anders is hij s.ochtends zijn bed niet uit te krijgen.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
maandag 24 augustus 2015 om 18:06
maandag 24 augustus 2015 om 18:09
tuurlijk is zijn broertje een kleine etterbak, Je zal maar ineens van oudste groep op de basisschool de jongste brugpieper zijn op de volgende school. En je dacht dat je al zo groot was. Zoals mijn vriendin zou zeggen: ons vader slaat ons moeder, ons moeder slaat mij en ik sla het varken.
Enne Pubers zijn niet lastig, puber zijn verschillend (of willen dat zijn, maar toch ook niet teveel afwijken van de groep, ) dat is pas lastig
Enne Pubers zijn niet lastig, puber zijn verschillend (of willen dat zijn, maar toch ook niet teveel afwijken van de groep, ) dat is pas lastig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 24 augustus 2015 om 18:12
quote:ladygaga_xx schreef op 24 augustus 2015 @ 18:06:
Ik had altijd mijn mobiel bij me als ik ging slapen (bijna iedereen die ik ken) je moet het toch ervqren hoe het is als je een nacht niet hebt geslapen en daar leert hij echt wel van.
nou nee, pubers gaan gewoon door, de hele nacht.
ik denk dat je moet onderhandelen TO, hij wil met vriendjes na school chillen? Prima dan kan hij 's avonds niet meer weg/ gamen/ computeren want dan moet hij huiswerk maken. Zoiets. Zakgeld vind ik weinig, kan omhoog maar maak afspraken wat hij er allemaal van moet kopen en wees dan consequent en stop geen extra geld toe
Ik had altijd mijn mobiel bij me als ik ging slapen (bijna iedereen die ik ken) je moet het toch ervqren hoe het is als je een nacht niet hebt geslapen en daar leert hij echt wel van.
nou nee, pubers gaan gewoon door, de hele nacht.
ik denk dat je moet onderhandelen TO, hij wil met vriendjes na school chillen? Prima dan kan hij 's avonds niet meer weg/ gamen/ computeren want dan moet hij huiswerk maken. Zoiets. Zakgeld vind ik weinig, kan omhoog maar maak afspraken wat hij er allemaal van moet kopen en wees dan consequent en stop geen extra geld toe
maandag 24 augustus 2015 om 18:17
Zakgeld misschien iets verhogen, maar geen extra geld meegeven naar school. Als hij op school eten o.i.d. wil kopen, doet hij dat maar van zijn eigen zakgeld. Hem verplichten na school eerst naar huis te komen en huiswerk te maken zou ik niet doen, ik ging inderdaad meestal meteen na school met vrienden wat doen en had het echt niet leuk gevonden als dat niet meer mocht. Ik zou zeggen 's middags weg = 's avonds niet weg en dus huiswerk maken, en andersom.
maandag 24 augustus 2015 om 18:18
quote:miracle75 schreef op 24 augustus 2015 @ 18:14:
Haha ik vind hem niet lastig hoor. Het is en blijft een schatje. Maar sommige dingen in de opvoeding vind ik wel wat lastig, vandaar mijn vraag hoe jullie dit soort dingen aanpakken.Was een variatie op je eigen motto
Haha ik vind hem niet lastig hoor. Het is en blijft een schatje. Maar sommige dingen in de opvoeding vind ik wel wat lastig, vandaar mijn vraag hoe jullie dit soort dingen aanpakken.Was een variatie op je eigen motto
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 24 augustus 2015 om 18:19
Dat hij zijn telefoon om 20:00 moet inleveren vind ik echt belachelijk. Dan gaan ze net beginnen in de groeps chat over gtst.
Hij leert echt wel dat hij na een paar nachten lang whatsappen moe is.
En als hij een keer te laat op school komt ervaart hij zelf de consequentie dat hij een te laat briefje moet halen (en na moet blijven).
En ik ging ook uit school mee met vriendjes/vriendinnetjes. Dus eerst naar huis en dan weer weg vind ik ook onzin.
Hij leert echt wel dat hij na een paar nachten lang whatsappen moe is.
En als hij een keer te laat op school komt ervaart hij zelf de consequentie dat hij een te laat briefje moet halen (en na moet blijven).
En ik ging ook uit school mee met vriendjes/vriendinnetjes. Dus eerst naar huis en dan weer weg vind ik ook onzin.
maandag 24 augustus 2015 om 18:19
Ik begrijp nooit zo goed dat dat pubergedoe voor veel ouders als een volslagen verrassing komt. Je bent toch zelf ook ooit een puber geweest?
Ik ben dol op mijn puber. Soms zou je haar achter het behang plakken inderdaad, maar ze heeft een onnavolgbaar puberaal gevoel voor humor en ze kan ook heel erg lief zijn.
Ik ben dol op mijn puber. Soms zou je haar achter het behang plakken inderdaad, maar ze heeft een onnavolgbaar puberaal gevoel voor humor en ze kan ook heel erg lief zijn.
maandag 24 augustus 2015 om 18:20
maandag 24 augustus 2015 om 18:21
Zelf heb ik mijn toen puberende dochter toen juist vrijheid gegeven. Geen zaken als een telefoon naar beneden om 8pm.. uiteindelijk gaat dat toch meer problemen opleveren.
Het is gek, heb er ook aan moeten wennen, maar alle vriendinnen van mijn dochter zitten ook aan de mobieltjes vastgenageld. Het is de jeugd van de nieuwe dag, en dat zullen wij als ouders ook in moeten zien.
En zelf denk ik ook dat het in het voordeel va. Je zoontje is wanneer hij iets meer vrienden heeft, dan een buitenbeentje van de klas word.. uiteindelijk gaat het om zijn geluk. En als buitenbeentje van de klas zijn jongens vaak wel goed kwa prestaties, maar niet erg gelukkig.
Ik zou zeggen, lekker uit school laten chillen, lekker zijn vrienden facebooken en met meisjes laten gaan.. dat hoort erbij
succes
Het is gek, heb er ook aan moeten wennen, maar alle vriendinnen van mijn dochter zitten ook aan de mobieltjes vastgenageld. Het is de jeugd van de nieuwe dag, en dat zullen wij als ouders ook in moeten zien.
En zelf denk ik ook dat het in het voordeel va. Je zoontje is wanneer hij iets meer vrienden heeft, dan een buitenbeentje van de klas word.. uiteindelijk gaat het om zijn geluk. En als buitenbeentje van de klas zijn jongens vaak wel goed kwa prestaties, maar niet erg gelukkig.
Ik zou zeggen, lekker uit school laten chillen, lekker zijn vrienden facebooken en met meisjes laten gaan.. dat hoort erbij
succes
maandag 24 augustus 2015 om 18:24
Hij moet zich nu als "brugpieper" staande zien te houden, ineens is ie niet meer één van de oudsten maar de jongste. Hoe uit te proberen? Nou, thuis dus. Want daar zit een "stom" broertje, een moeder die van alles wil weten. Daar kun je mooi op oefenen. Niet leuk, maar hoort er grotendeels wel bij.
V.w.b. die telefoon, zakgeld e.d., wat Meds zegt, onderhandelen en afspraken maken waar ook hij zich aan dient te houden. Niet? Ook goed, maar dan dus consequenties.
V.w.b. die telefoon, zakgeld e.d., wat Meds zegt, onderhandelen en afspraken maken waar ook hij zich aan dient te houden. Niet? Ook goed, maar dan dus consequenties.
maandag 24 augustus 2015 om 18:26
Ik vind het een goede zaak dat hij zijn telefoon in moet leveren. Hij is 12. Zo leert hij ook dat hij zonder dat ding kan. Ik heb leerlingen in de les die zo verslaafd zijn aan hun telefoon dat ze zich niet meer kunnen concentreren als ik hem ingenomen heb. Ze zitten dan constant nerveus naar hun telefoon te staren. Wat mij betreft mag dat op jonge leeftijd best wat ingeperkt worden. Vroegah kon je laat ook niet meer appen/facebooken/chatten. Dan had je tijd met je familie en ging je naar bed. En sommige dingen van vroegah vind ik ook nu gewoon nog een goed idee.
maandag 24 augustus 2015 om 18:26
Voor 20:00 huiswerk af moet lukken lijkt me en is het daarna mobieltjestijd, dan wordt het juist leuk toch?
Niet de gsm op tafel tijdens het eten, niet je broertje pesten.
21:00 naar bed vind ik èrg vroeg tenzij hij om 7:30 op de fiets moet zitten. Lekker laten uitslapen in het weekend. Evt. mobiel uit de slaapkamer als dat problemen geeft
Niet de gsm op tafel tijdens het eten, niet je broertje pesten.
21:00 naar bed vind ik èrg vroeg tenzij hij om 7:30 op de fiets moet zitten. Lekker laten uitslapen in het weekend. Evt. mobiel uit de slaapkamer als dat problemen geeft
Je bent zelf een theepot
maandag 24 augustus 2015 om 18:27
Ik vind strikte bedtijden voor kinderen die naar de middelbare school gaan en het moeten inleveren van je telefoon (buiten het gezamenlijk eten) wel erg kinderachtig. Pubers hebben ruimte nodig en als het een keer (flink) misgaat dan zullen ze er zelf wel wat van opsteken. Op ten duur kan je als ouders niet alles meer dirigeren.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
maandag 24 augustus 2015 om 18:32
Oh ja, en wat die telefoon betreft: daar bemoei ik me niet mee. Al is het alleen maar omdat ze het ding ook als wekker gebruikt, en ze luistert 's morgens beter naar haar wekker dan naar mijn gekrijs onderaan de trap . Ze doen er trouwens ook wel eens iets nuttigs mee, zoals overleggen over huiswerk (of elkaar integrale werkstukken doorsturen ).
Wat zakgeld betreft: je zou hem iedere dag een klein bedragje mee kunnen geven voor in de kantine, buiten zijn zakgeld om dus.
Wat zakgeld betreft: je zou hem iedere dag een klein bedragje mee kunnen geven voor in de kantine, buiten zijn zakgeld om dus.
maandag 24 augustus 2015 om 18:36
quote:violetskies schreef op 24 augustus 2015 @ 18:27:
Ik vind strikte bedtijden voor kinderen die naar de middelbare school gaan en het moeten inleveren van je telefoon (buiten het gezamenlijk eten) wel erg kinderachtig. Pubers hebben ruimte nodig en als het een keer (flink) misgaat dan zullen ze er zelf wel wat van opsteken. Op ten duur kan je als ouders niet alles meer dirigeren.Ik vind persoonlijk van niet. Wat regelmaat tussen alle chaos lijkt me juist prettig. Hij is nog maar 12 he ? Wat vind jij een normaal tijdstip ongeveer ?
Ik vind strikte bedtijden voor kinderen die naar de middelbare school gaan en het moeten inleveren van je telefoon (buiten het gezamenlijk eten) wel erg kinderachtig. Pubers hebben ruimte nodig en als het een keer (flink) misgaat dan zullen ze er zelf wel wat van opsteken. Op ten duur kan je als ouders niet alles meer dirigeren.Ik vind persoonlijk van niet. Wat regelmaat tussen alle chaos lijkt me juist prettig. Hij is nog maar 12 he ? Wat vind jij een normaal tijdstip ongeveer ?
maandag 24 augustus 2015 om 18:36