Fooien op vakantie

25-08-2015 06:06 89 berichten
Ik ben net terug van vakantie. Voor de beeldvorming: ontwikkelingsland, algemeen bekend dat mensen die in het toerisme werken voor een groot deel afhankelijk zijn van fooien (lonen liggen erg laag, levensstandaard is vrij slecht dus fooien maken het verschil) heel luxe resort. Wat me op viel (en best wel irriteerde soms) is dat mensen zo gierig zijn met fooien geven. Op een gegeven moment werd ergens in een groep gezegd dat het wel aardig is de chauffeur een fooitje te geven, zegt een of ander grietje "ja hallo, denken ze dat we rijk zijn?" Ik wou bijna tegen haar zeggen dat aangezien wij daar allemaal gemiddeld 3500 euro pp uitgeven aan 2 weken vakantie we voor dat land idd stinkend rijk zijn en dat ze me niet ging vertellen dat ze geen 50ct of een euro kon missen om iemand een fooi te geven.

Het heeft me iig bezig gehouden op vakantie, dat hele gebeuren met die fooien

Hoe doen jullie dat op vakantie?
Alle reacties Link kopieren
Ik geef meestal in restaurants en taxifooi en soms laat een tip achter in de hotelkamer van de schoonmaak. Ik geef geen duizenden euro's uit aan vakantie eerder 300 - 500. Wanneer ik aan het einde van de vakantie wat krapper zit dan worden mijn fooien weleens wat kleiner.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik doe niet aan fooien. Iedereen wordt geacht zijn best te doen in zijn/haar baan. Je geeft de bakker geen fooi omdat hij zijn brood zo lekker bakt, je geeft de verpleegster geen fooi omdat ze zo fijn een infuus aanlegt, je geeft de lerares van je kind geen fooi omdat ze zo fijn les geeft en de postbode niet omdat hij je Zalando pakketje bezorgt. Ze krijgen allemaal salaris. Waarom dan wel de serveerster voor het halen en bezorgen van je drankje? En de buschauffeur voor het brengen op de plek van bestemming?
Ik vind fooien in het buitenland niet meer of minder vanzelfsprekend als in NL.

Wanneer ik naar het terras ga geef ik vaak fooi bij afrekenen. Zo ook op vakantie.

Echter ik ga niet op vakantie bewust een bulk meer geld uitgeven om iedereen te voorzien van fooi, ongeacht de functie of dienst.
Als je 3500 euro p.p. voor 2 weken vakantie uitgeeft, dan kun je ook wel een fooi missen lijkt me. En in vergelijking met de mensen in een ontwikkelingsland zijn wij wel degelijk rijk, alhoewel we dat naar onze eigen standaard niet hoeven te zijn en voor die vakantie gespaard kunnen hebben.

Ik heb nog nooit zo'n bedrag voor een vakantie betaald trouwens. Denk dat het duurste ongeveer 1800 p.p. was voor 2 weken. Maar in die vakantie heb ik wel veel kleinere fooien gegeven. Soms niet, want ik ga echt geen mensen een fooi geven omdat ze ongevraagd mijn koffer 3 meter dichter bij de deur van de vertrekterminal van de luchthaven zetten (de transfer was al voor de deuren gestopt en 2 mannen grepen onze koffers en verwachten een fooi voor 3 meter ongevraagd een koffer dragen).
Samengevat: je gaat naar een proletenvakantir en ergert je aan het feit dat daar proleten zitten.

Leuke hobby
Hoe weet jij dat dat een of andere griet 3500 pp aan de vakantie heeft uitgegeven en wat ze daar voor heeft moeten doen/laten? Je kan toch niet op haar rekening en in haar portemonnee kijken. En waarom zou je iedereen die je daar tegen komt een fooi moeten geven? De bediening, de schoonmaak, de chauffeur, de persoon van de rondleiding...

Nu geef ik niet zo veel geld uit aan een vakantie en ga ik ook zeker niet ieder jaar weg, maar als ik zou gaan zou ik er geen rekening mee houden dat ik geacht wordt aan iedereen een euro (of 14% van de rekening bij eten) fooi te geven en 200 extra aan kosten in te calculeren. Dan zou ik hard gespaard hebben om op vakantie te kunnen en het eerlijk gezegd niet mijn verantwoordelijkheid vinden om de levensstandaard in dat land op te krikken. Niet dat ik nooit fooi geef hoor, maar ik zou het daar niet anders doen dan hier.
Fooi op vakantie geef ik alleen als ik:

- ergens om heb gevraagd

- de dienst het op een of andere manier waard was

- en het gaat dan niet om kapitalen

Thuis vind ik het al helemaal discutabel, de juffrouw achter de kassa krijgt ook geen fooi dus waarom de juffrouw in het restaurant wel?
Overigens vind ik een fooi van 50 cent zoals je voorstelt prima passen bij dat proletenniveau
quote:misschicken schreef op 25 augustus 2015 @ 06:23:

Ik doe niet aan fooien. Iedereen wordt geacht zijn best te doen in zijn/haar baan. Je geeft de bakker geen fooi omdat hij zijn brood zo lekker bakt, je geeft de verpleegster geen fooi omdat ze zo fijn een infuus aanlegt, je geeft de lerares van je kind geen fooi omdat ze zo fijn les geeft en de postbode niet omdat hij je Zalando pakketje bezorgt. Ze krijgen allemaal salaris. Waarom dan wel de serveerster voor het halen en bezorgen van je drankje? En de buschauffeur voor het brengen op de plek van bestemming?Dat geldt dus niet voor elk land en dan heb ik het niet alleen over ontwikkelingslanden. In Amerika bijvoorbeeld wordt de bediening in de horeca veel minder betaald omdat het systeem daar zo is dat dit aangevuld wordt met fooien. Dan kan je wel met je Nederlandse achtergrond roepen dat je dat onzin vindt, maar dan heb je het dus gewoon niet begrepen..
Aanvullend: ik geef fooi naar wat ik zelf vind dat ik iets waard vind. Dat verplichte fooi gedoe van een bepaald bedrag bij een bepaalde reis is iets waar ik echt een schurfthekel aan heb.
Op vakantie in Budapest, de bediening was heel erg slecht, bier werd vergeten, er werd tot 2x toe een verkeerde bestelling gebracht. Puntje bij paaltje, ik heb te weinig foto gegeven ( dat is ook zoveel % van het eindbedrag) de man vd bediening was diep beledigd.

Moraal: ik vind jet niet erg fooi te geven, maar dan moet de service wel goed zijn. En idd 3 meter ongevraagd een koffer sjouwen en dan 'fooi' verwachten. Dacht het niet.
Alleen als ze goed hun best doen en niet hinderlijk schooien om de fooi.
Shoot first, ask questions later!
Heerlijk, even de meester zijn
quote:febag schreef op 25 augustus 2015 @ 07:05:

[...]

Dat geldt dus niet voor elk land en dan heb ik het niet alleen over ontwikkelingslanden. In Amerika bijvoorbeeld wordt de bediening in de horeca veel minder betaald omdat het systeem daar zo is dat dit aangevuld wordt met fooien. Dan kan je wel met je Nederlandse achtergrond roepen dat je dat onzin vindt, maar dan heb je het dus gewoon niet begrepen..Daar kom ik niet, dat scheelt.
Ik zoek op voorhand even uit wat de gewoonte in het land is. In de VS weet je dat je minstens tien procent geeft op restaurant en dan doe ik dat ook wel tenzij het echt slecht was. In het land waar wij net geweest zijn, is het ook gebruikelijk om 10 à 15 procent bij te tellen bij het uit eten gaan en dat hebben we ook altijd gedaan (behalve op plekken die al automatisch de fooi in de rekening telden, wat soms ook gebeurde).

Voor kamermeisjes laten we iets liggen, kruiers in het hotel krijgen per koffer iets, kruiers op de luchthaven/station kan ik heel erg efficiënt op afstand houden dus dat probleem stelt zich niet en bij taxichauffeurs hangt het er wat vanaf: als ze met meter gereden hebben, wil ik nog wel eens iets extra geven. Als we hebben moeten onderhandelen, ben ik minder geneigd om da te doen en als ze mij onderweg de oren van het hoofd hebben gezeurd om naar een of andere winkel te gaan, zal ik al helemaal geen fooi geven.
quote:Sharon-Viva schreef op 25 augustus 2015 @ 07:07:

Aanvullend: ik geef fooi naar wat ik zelf vind dat ik iets waard vind. Dat verplichte fooi gedoe van een bepaald bedrag bij een bepaalde reis is iets waar ik echt een schurfthekel aan heb.Ik erger me ook aan de verplichte fooi voor reisleider en chauffeur en vind dat de reisorganisaties die gewoon in de reissom moeten opnemen.
.
quote:JollyJ schreef op 25 augustus 2015 @ 07:23:

Heerlijk, even de meester zijn

Ik vond het niet fijn voelen. Ik vond de tegenstelling tussen arm en rijk schrijnend. Naast luxe resorts spelende kinderen in een rivier die ook als riool werd gebruikt. Hutjes als huis.

In de resorts een eindeloze stroom aan voedsel en erbuiten voedselgebrek. Een grotere tegenstelling was nauwelijks denkbaar.

Een zelfs al had ik schoolspullen, medicatie en kleine speelgoedjes bij me voor een plaatselijk weeshuis, het is maar een druppeltje op een gloeiende plaat. Gelukkig kon ik het bij iemand afgeven en hoefde niet de weldoener uit te hangen voor een groep kinderen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 25 augustus 2015 @ 07:34:

[...]

Ik vond het niet fijn voelen. Ik vond de tegenstelling tussen arm en rijk schrijnend. Naast luxe resorts spelende kinderen in een rivier die ook als riool werd gebruikt. Hutjes als huis.

In de resorts een eindeloze stroom aan voedsel en erbuiten voedselgebrek. Een grotere tegenstelling was nauwelijks denkbaar.

Een zelfs al had ik schoolspullen, medicatie en kleine speelgoedjes bij me voor een plaatselijk weeshuis, het is maar een druppeltje op een gloeiende plaat. Gelukkig kon ik het bij iemand afgeven en hoefde niet de weldoener uit te hangen voor een groep kinderen.Snap ik. Mijn reactie kwam uit die van anderen dan jij voort. Kleine mensen die zich fijn even de grote witte reiziger voelen en de lokale aapjes met pinda's proberen te dresseren
En dan nog: ALS ik al het geld heb om 3500 euro om te besteden aan een vakantie.... dan is dat wat mij betreft toch echt wel inclusief fooi. Tenzij ik van gouden bordjes heb gegeten oid. Maar er zijn echt maar heel weinig reizen die uberhaupt al 3500 pleuris waard zijn, laat staan dat iemand daar dan nog fooi bovenop kan verdienen. Dan moet je jezelf wel helemaal in een spagaat hebben gedraaid hoor.
In nederland geef ik zo ongeveer altijd fooi en in het buitenland als dat gebruikelijk is ook. In de vs en canada is zelfs 20% gebruikelijk en 10% echt knieperig, maar het eten is in verhouding dan ook weer goedkoper dus het is gewoon een ander systeem.

Fooi maakt dingen makkelijker gaan, mensen blijer en bij sommige beroepen is het gewoon een substantieel deel van iemands inkomen. In de nederlandse horeca ook echt hoor, maar ik ken die dan ook van binnen en van buiten dus wellicht kijk ik er daarom wat anders tegenaan.

Met fooi koop je service. Kan je wel raar vinden of roepen dat iedereen gewoon zijn baan moet doen maar het is wel zo. Service is namelijk vaak dat nét iets meer doen dan gewoon je baan, en daarom betaal je net iets meer dan gewoon de rekening.

Zo werkt dat gewoon en ik vind dat prima.
Zeg maar Spijker.
Ach Sharon, jouw posts kan ik echt beter op het gehele forum gaan overslaan, want wat een berg poep kotst jij telkens weer uit zeg!
Ook bij reizen van 3500 euro verdienen de chauffeur en reisleider een schijntje. Veel minder dan minimumloon, denk aan misschien 700 euro voor 3 weken. De fooi is verplicht om hun salaris aan te vullen. Dus die reissom moet gewoon hoger. En als ze goed hun best hebben gedaan, kan er dan nog een vrijwillige fooi bovenop komen.
.
quote:JollyJ schreef op 25 augustus 2015 @ 07:23:

Heerlijk, even de meester zijn In Nederland wil ik ook gewoon service krijgen wil ik fooi geven. Als iemand je bestelling zo op tafel kwakt en vergeet dat er iemand nog 'n extra drankje heeft besteld, dan krijgen ze ook hier niks. Niks mis met wat overdreven vriendelijkheid en servicegerichtheid als je in de horeca werkt. Heb het zelf ook 'n paar jaar gedaan en een vriendelijke lach en 'n praatje doet veel voor je dagtotaal aan fooien.
quote:impala schreef op 25 augustus 2015 @ 07:44:

Ook bij reizen van 3500 euro verdienen de chauffeur en reisleider een schijntje. Veel minder dan minimumloon, denk aan misschien 700 euro voor 3 weken. Dus die reissom moet gewoon hoger.Op zich vind ik 'n verplichte fooienpot voor groepsreizen dan wel weer handig. Krijg je tenminste niet dat geemmer dat men die paar dollar voor de chauffeur niet kan missen. En waarschijnlijk is de mentaliteit vaak zo dat wanneer het vaste salaris toereikend zou zijn, ze minder servicegericht werken, dus ze doen nu wel dat stapje extra om die fooi aan 't eind van de rit te kunnen incasseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven