Bedplassen

30-08-2015 10:11 37 berichten
Goedemorgen!

Graag zou ik wat advies van jullie krijgen over het bedplassen van mijn zoontje. Hij is nu 5,5, ruim 2,5 jaar zindelijk. Eigenlijk was hij meteen dag en nacht droog. Echter sinds 1,5 /2 jaar plast hij weer in bed.. Soms gaat het een paar weken goed, maar eigenlijk is hij de meeste nachten nat. Soms een paar druppels in z'n onderbroekje, de laatste nachten weer een heel doorweekt bed.

Ik blijf bedden verschonen... iedere dag weer. En langzaamaan ga ik het een beetje vervelend vinden.

Overdag gaat het prima, al is hij wel een kind dat op het allerlaatste moment naar de wc gaat. Op school ook nooit ongelukjes.

's Avonds na het eten krijgt hij nog één bekertje drinken, moet van mij een half uur voor hij gaat slapen plassen en dan na het tanden poetsen nog een keer. Ik haal hem de laatste dagen rond 23 uur weer uit bed om te plassen, maar helaas, niets helpt.

Lief blijven, zeggen dat het niets uitmaakt, boos worden (ja na 5 nachten een doorweekt bed ben ik het ook wel een beetje zat).. ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen. Gewoon maar luierbroekjes kopen? Maar dat vind ik zo'n achteruitgang, ben dan zo bang dat hij helemaal niet meer de moeite gaat doen om het op te houden.

Overigens zegt hij er zelf niks van te merken / voelen, hij slaapt ook gewoon door.

Hij heeft geen vernauwd voorhuidje (al naar laten kijken) en verder is 'ie ook gewoon goed gezond. Iemand tips, moet ik toch naar de huisarts terug of gewoon doorzetten?

Groetjes, Lilyjo
Alle reacties Link kopieren
mijn vijfjarige draagt nog luiers 's nachts. Ze is regelmatig 's ochtends droog, maar als we zonder luier proberen hebben we toch te veel natte bedden. Droog zijn is toeval, ze heeft het gewoon nog niet onder controle, dus nog even luiers.

Mijn zevenjarige moeten we 's avonds laat nog een keer wakker maken om te laten plassen, anders gaat het ook mis.

Op een of andere manier worden mijn kinderen gewoon niet wakker van hun plassignaal, ik weet niet waarom. Ben ik ze ergens in de opvoeding vergeten iets te vertellen of te leren? Overdag helemaal geen problemen.

Overigens zien wij ook nu geen probleem hoor, de jongste is trots op haar "prinsessenbroekjes", de oudste merkt eigenlijk niet eens dat we haar laten plassen. Het zal wel een keer komen. Ik ga voorlopig zeker niet met plaswekkers oid aan de gang, dan wordt het alleen maar beladen terwijl er nu eigenlijk niets aan de hand is.

Kalender doe ik ook niet, ze hebben er gewoon geen controle over. Net zoiets als zeggen "als jij vannacht in je slaap een koprol doet krijg je een beloning". Dat lukt toch niemand
quote:samarkand schreef op 30 augustus 2015 @ 10:17:

Mijn oudste is bijna vijf jaar en nog nooit een nacht droog geweest. Een enkele keer een kleine plas, maar meestal is zijn luier eg vol. Hij voelt het nog niet, want zegt soms heel trots dat hij echt niet geplast heeft, maar dan is toch zijn luier vol.

Ik zou jezelf en hem deze frustraties besparen en gewoon weer een luier omdoen. Niet als straf, maar blijkbaar kan hij het gewoon nog niet. Over een paar maanden weer verder kijken.

En als je hem om 23 uur wakker maakt verstoor je zijn slaap, daar zou ik dan ook een tijdje mee ophouden.Dit zou ik ook doen.
Hier werd door arts juist wel wat drinken voor slapen gaan aangeraden omdat de kans groot is dat hij moet plassen voor hij in z'n diepe slaap terecht komt. De kans is dan groot dat hij er wel wakker van wordt. Verder weinig aan te doen, zeker niet straffen want het plassen is niet uit onwil. Kind is verder in orde maar slaapt te diep.
quote:dube schreef op 30 augustus 2015 @ 11:42:

Ik zou om te beginnen stoppen met 's avonds nog wat drinken. Nergens voor nodig.

Drink jij zelf nog een kop thee vlak voordat je naar bed gaat?Ik drink als ik wil drinken, dus ook wel eens vlak voordat ik naar bed ga.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
niet meer om 23.00 er uit halen. hij is dan niet goed wakker en daarmee leer je hem juist om (half) slapend te plassen

ik werd ook altijd door mijn ouders om 23.00 op de wc gezet en droomde dus altijd dat ik op de wc zat....
Ik lees mee voor tips. Mijn zoon van bijna 6 is ook vrijwel geen nacht droog. Toen hij net zindelijk was, is hij een paar maanden 's nachts droog geweest. Toen ik ineens weer meerdere keren per week het bed moest verschonen 's nachts zijn we hem weer een luier om gaan doen. Die draagt hij nu nog steeds.

Ik merk wel dat hij bijna altijd droog is, als hij later naar bed gaat en de luiers zijn 's ochtends meestal vrij warm, dus hij plast pas tegen de ochtend. Hij vond het eerst ook wel lekker makkelijk merkte ik, want toen ik hem vroeg of hij 's ochtends wel zijn bed uit ging om te plassen, zei hij dat hij dan in zijn luier plaste, die had hij toch om. Toen maar even afgesproken dat dat niet de bedoeling is en dat hij naar de wc moet gaan om te plassen als hij wakker is, dat de luier is voor als hij in zijn slaap plast. Nu is hij iets vaker droog, maar nog lang niet genoeg om de luier af te laten.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Van drynites heb je ook wegwerp matrasbeschermers, die kun je bovenop zijn onderlaken plakken. Met een beetje geluk moet je dan niet alles verschonen. Ik heb dat in combinatie met een plaswekker gebruikt. Uiteindelijk komt het altijd goed maar bij het ene kind werkt het sneller dan bij het andere. Frustrerend, ik weet er alles van maar je kind kan er echt niks aan doen. In de meeste gevallen slapen ze erg vast.
Plaswekker bleek hier de oplossing. Kind sliep gewoon te diep. Drie of vier nachten gebruikt en toen was mijn kind droog.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Er zijn bij kruidvat etc ook van die incontinentiematjes voor kinderen, volgens mij zag ik ze laatst ook bij de appie. Als hij echt geen broekje aan wil, is dat misschien een optie? Ze zijn er ook met plakrand, zodat ze niet verschuiven in bed. Kan je zelf kiezen of je daar een hoeslaken overheen doet of dat hij er direct op ligt.

Oh, mosterd zie ik nu..
Dube als ik zelf dorst heb drink ik ook, ongeacht de tijd, dus waarom een kind niet? ;) Lijkt me niet nodig om ruim 14 uur (vanaf het avondeten tot wakker worden) niet te drinken. Hij krijgt gewoon wanneer hij dorst heeft.

Lilla haha nee een koprol in m'n slaap gaat niet lukken denk ik ;) Hij wil het zelf zo graag, maar als het frustrerend gaat werken zie ik dat vanzelf. Dan is de kalender zo weer weg.

Pearl, zoontje is zo'n woelwater, die ligt ondersteboven achterstevoren op het voeteneind, dan weer op z'n kussen, op z'n dekens (die hij helemaal loshaalt).. dus hij plast nooit op een vaste plek ;) Heb zo'n onderlegger ook geprobeerd maar binnen de kortste keren ligt dat ergens opgepropt in z'n bed.
quote:lilyjo schreef op 30 augustus 2015 @ 12:48:

...

Pearl, zoontje is zo'n woelwater, die ligt ondersteboven achterstevoren op het voeteneind, dan weer op z'n kussen, op z'n dekens (die hij helemaal loshaalt).. dus hij plast nooit op een vaste plek ;) Heb zo'n onderlegger ook geprobeerd maar binnen de kortste keren ligt dat ergens opgepropt in z'n bed.En als je meerdere onderleggers opplakt en dan een hoeslaken eroverheen legt? Misschien hoef je ze dan niet allemaal te vervangen, alleen degene waar hij die nacht op heeft geplast. En met én een plakrand én een hoeslaken eroverheen zou ik het erg knap vinden als je ze dan verfrommeld aan zijn voeteneind terugvindt
Ik had water dichte moltons van de Action.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven