Compenseren omgangsregeling?

01-09-2015 12:51 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een gescheiden moeder en samen met mijn ex heb ik een kind van vier jaar.

Er is een omgangsregeling vastgesteld door de rechter van om het weekend (vrij - ma) en elke woensdagmiddag tot 18:30 uur. Onze verhouding is niet goed.

Onlangs heeft ons kind zijn eerste uitnodiging ontvangen voor een kinderfeestje op woensdagmiddag.

Hartstikke leuk voor ons kind. Echter, voorzie ik dat vader hierin gecompenseerd wil worden.

Hoe ga ik hiermee om? Hoe doen andere ouders dit? Wordt er in dit soort situaties elke keer gecompenseerd? Of is dit gewoon een gegeven en ''jammer'' voor de ouder die het op dat moment betreft? Aangezien dit de eerste keer is, en we hiermee dus een lijn voor de toekomst bepalen, hoor ik graag hoe anderen dit doen.
Hoezo compensatie? Krijg jij die ook als het kinderfeestje op jouw dag valt?

Ik neem aan dat vader gewoon zorgt voor een cadeau en het kind bij het feestje aflevert?
Het lijkt me vreemd om dat te compenseren. Kind heeft een feestje terwijl het bij de vader is. Wil jij het ook gecompenseerd hebben als het feestje op een donderdag was geweest?

Buiten dat: als vader het jammer vindt om kind dan minder te zien (en dat geldt voor jullie kind ook, die wil papa misschien dan toch ook wel extra zien) zou je natuurlijk altijd af kunnen spreken een extra middag te gaan. Maar het lijkt me wel vreemd om het zo op een weegschaal te leggen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Vader brengt kind naar het feestje lijkt me.
Het feestje is gelijk na school, vader brengt ons kind dus niet naar het feestje...

Ik hoef niet gecompenseerd te worden in dit soort situaties. Vader zit erg op zijn ''rechten'' en ik voorzie dat dit een probleem gaat geven.
quote:karenrotterdam schreef op 01 september 2015 @ 12:57:

Het feestje is gelijk na school, vader brengt het kind dus niet naar het feestje...

Maar regelt wel het ophalen dus.

Hoe flexibel kun jij omgaan met de omgangsregeling? Als vader kind mist, kan hij dan van jou kind een paar uurtjes komen halen?

Voor je kind is het denk ik wel fijn als jullie er wat makkelijker mee om kunnen gaan.
Als vader het na het feestje nog leuk vindt om met kind wat te eten, is dat dan een probleem voor jou?

Denken jullie ook nog aan het kind? Zo'n eerste kinderfeestje is superleuk voor zo'n kind.
Er is geen probleem. Kind heeft een feestje. Wat wel een probleem kan zijn, is wanneer je vader niet ingelicht hebt over de uitnodiging, zodra je ervan wist. Vader beslist namelijk over de tijd dat jullie kind bij hem is, niet jij.
Dat gelijk de stelling als het feestje op moeders dag is wordt er toch ook niet gecompenseerd vind ik niet teeecht. Moeder ziet kind sowieso veel vaker.

Voor een kind van 4 duurt 2 weken je vader niet zien heel erg lang.

Dus als kind vader erg mist en hij een middag met vader mist door het kinderfeestje dan zou het in het belang van kind zijn om te kijken of kind dan op een andere middag een keer naar vader kan. Of inderdaad de c woensdagmiddag erop.

Als vader dit graag wil en kind ook dan is niet willen compensrren gewoon pesten van de andere ouder en kind.
In de praktijk zullen de feestjes meestal woensdagmiddag en zaterdag zjin- dus zal vaker op "zijn" dagen vallen. Zou hem sieren om geen compensatie te eisen, maar zou jou ook sieren om flexibel te zijn zodat zoon zijn vader niet te lang hoeft te missen. Waarom bied je het niet gewoon aan in het belang van je zoon ?

Ook de hobbies zullen zich straks meestal op die dagen afspelen, daar kan hij toch ook geen compensatie voor gaan eisen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:Amand schreef op 01 september 2015 @ 13:03:

Er is geen probleem. Kind heeft een feestje. Wat wel een probleem kan zijn, is wanneer je vader niet ingelicht hebt over de uitnodiging, zodra je ervan wist. Vader beslist namelijk over de tijd dat jullie kind bij hem is, niet jij.Daar heb je helemaal gelijk in. Maar een goede vader wil natuurlijk niet zijn kind zijn eerste kinderfeestje ontzeggen.
Voor ons is het belangrijkste dat het kind zijn normale leven kan leven. Dat dat betekent dat er net een slaapfeestje is in het weekend dat het kind bij jou is, dan is dat gewoon jammer (voor de ouder, niet voor dat kind ) Hoewel, ik vind dat niet eens jammer, ik vind het heerlijk dat hij zo'n sociaal leven heeft.

Als er een keer een verjaardag is van mijn kant terwijl hij bij zijn vader is, haal ik hem gewoon op. Andersom ook trouwens. Wij doen niet aan compenseren (meer).

Helemaal in het begin hield mijn ex het tot op de minuut bij. Gelukkig realiseerde hij zich al snel dat dat gewoon niet werkbaar is en al helemaal niet prettig voor het kind.

Mocht je ex heel moeilijk doen, dan zou ik hem die compensatie gewoon geven, zodat je kind naar het feestje kan.

Er is geen probleem. Kind heeft een feestje. Wat wel een probleem kan zijn, is wanneer je vader niet ingelicht hebt over de uitnodiging, zodra je ervan wist. Vader beslist namelijk over de tijd dat jullie kind bij hem is, niet jij.Ik vind dit een sterke toevoeging. Ik laat de keuze om al dan niet naar het feestje te gaan aan hem. Bedankt.

Er is geen probleem. Kind heeft een feestje. Wat wel een probleem kan zijn, is wanneer je vader niet ingelicht hebt over de uitnodiging, zodra je ervan wist. Vader beslist namelijk over de tijd dat jullie kind bij hem is, niet jij.en zo is dat!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ik vind het helemaal niet vreemd eigenlijk als vader dan die dag kind langer heeft of evt ergens die week een keer extra ziet. Hij ziet kind al heel weinig in vergelijking met moeder. En eens met Amand, vader beslist over het feestje en als dat voor 18h is afgelopen haalt vader kind ook op.
Wij hebben een google agenda gedeeld voor de afspraken/hobbies e.d. van dochter. In principe beheer ik die en zet ik er dus meteen de kinderfeestjes, wedstrijden, orthodondist afspraken, activiteiten e.d. in zodra ik er weet van heb. Ex krijgt dan een melding op de telefoon en kan reageren als het niet uitkomt. Als er geen reactie komt, ga ik ervan uit dat alles akkoord is.

Hij regelt dan de dingen die op "zijn" dagen vallen. Maar gelukkig kunnen wij wel flexibel schakelen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:belgali schreef op 01 september 2015 @ 13:12:

Wij hebben een google agenda gedeeld voor de afspraken/hobbies e.d. van dochter. In principe beheer ik die en zet ik er dus meteen de kinderfeestjes, wedstrijden, orthodondist afspraken, activiteiten e.d. in zodra ik er weet van heb. Ex krijgt dan een melding op de telefoon en kan reageren als het niet uitkomt. Als er geen reactie komt, ga ik ervan uit dat alles akkoord is.

Hij regelt dan de dingen die op "zijn" dagen vallen. Maar gelukkig kunnen wij wel flexibel schakelen.Wat een handig idee! Kan je daar dan ook beiden dingen in zetten? Ik heb gewoon nog een ouderwetse papieren agenda, dus geen idee hoe een digitale werkt
Je kunt verder nog voorstellen dat hij het kind ophaalt en daar blijft slapen en hij hem naar school brengt.

Ik snap je ex trouwens wel want hij heeft duidelijk minder tijd met zijn kind dan jij. Ik vind dan ook dat je best het bovenstaande kan doen.
Toch lijkt compenseren mij het beste.

Anders krijg je de situatie dat zoon aan mama vraagt n ag ik naar het feestje. Antwoord nee mag niet van papa. Van mama had je wel gemogen maar ja van papa mag het niet.

Pa p a waarom mag ik niet naar het feestje? Omdat papa je ook grag wil zien. Van papa mag je best naar het feestje als je van mama op een andere dag mag komen. Maar ja dat wil mama niet.
quote:Moiren_ schreef op 01 september 2015 @ 13:15:

[...]

Wat een handig idee! Kan je daar dan ook beiden dingen in zetten? Ik heb gewoon nog een ouderwetse papieren agenda, dus geen idee hoe een digitale werkt Ja dat kan hebben wij ook al zijn wij nog wel bij elkaar.
quote:leoni schreef op 01 september 2015 @ 13:19:

[...]

Ja dat kan hebben wij ook al zijn wij nog wel bij elkaar.

Ik ga het even uitzoeken, lijkt me erg handig met een beginnende puber met steeds meer afspraken.

Over dat compenseren, helemaal niet nagedacht dat wij co-ouderschap hebben en kind dus beiden ongeveer even veel zien. Ex van TO ziet zijn kind idd weinig. Ik zou denk ik zelf voorstellen om te compenseren. Ook wel fijn voor je kind om zijn vader die week te zien
quote:leoni schreef op 01 september 2015 @ 13:19:

[...]

Ja dat kan hebben wij ook al zijn wij nog wel bij elkaar.Ja is super handig hoor. Je kan voor verschillende kinderen ook verschillende agenda's maken en die dan delen zodat je alles samen in je overzicht krijgt. Dan krijgt iedereen een apart kleurtje. Ik zou niet meer zonder kunnen. Lost bij ons een hoop op en neer gebel/ge-app op en je krijgt nooit meer "dat had je me niet gezegd"
quote:belgali schreef op 01 september 2015 @ 13:24:

[...]

Ja is super handig hoor. Je kan voor verschillende kinderen ook verschillende agenda's maken en die dan delen zodat je alles samen in je overzicht krijgt. Dan krijgt iedereen een apart kleurtje. Ik zou niet meer zonder kunnen. Lost bij ons een hoop op en neer gebel/ge-app op en je krijgt nooit meer "dat had je me niet gezegd" Nou dat, lijkt me echt ideaal. Ik ben al aan het googlen naar hoe het werkt.
Bied anders hem dat kindlief de woensdag erop bij hem komt. Als hij daarmee akkoord gaat is het probleem opgelost. Hoef je ook niet moeilijk te doen met ophalen etc.

Daarnaast is het bedenken van creatieve en vooral constructieve oplossingen altijd beter dan dat je straks bij een rechter een nieuwe omgangsregeling moet afspreken.
je moet gewoon redelijk blijven en met voortschrijdend inzicht werken. Als nu blijkt dat de ene dag doordeweeks van papa onder druk komt te staan, lijkt het me gewoon het beste voor jullie kind als jullie samen een oplossing bedenken die voor allebei werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven