Sinterklaas

02-09-2015 17:16 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon zit net in groep 3 en wordt in oktober 6 jaar. Een paar weken geleden wilde hij van ons weten of Sinterklaas echt bestaat. We hebben er toen wat omheen gedraaid, maar nu net vroeg hij het weer.

Ik vroeg hem wat hij zelf dacht. Hij dacht van niet. Of het huis van Sinterklaas dan bestond. Ook niet dan dacht hij. Ik vroeg waarom hij dat dacht. Hij was de vragen een beetje zat en zei: zeg het nou!

Hmmm, nog 1 vraag dan: wie zorgt er dan voor al die cadeautjes. Dat was simpel: wij.

Toch nog weer af kunnen leiden, maar vraag me nu af wat ik moet zeggen de volgende keer dat hij er naar vraagt. Ik vind eigenlijk dat ik hem niet meer om de tuin kan leiden en dat ik hem dan moet bevestigen wat hij zelf al denkt. Ik ben alleen bang dat hij het gaat rondbazuinen in zijn klas... Natuurlijk zullen wij hem duidelijk maken dat hij het niet aan andere kinderen mag vertellen, maar toch...

Wat zouden jullie doen?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Gewoon vertellen. Onze kinderen (6 en 7) hebben al diverse kinderen in de klas die "zeggen dat sinterklaas niet bestaat!!" . En wat vinden ze zelf? Sinterklaas is een lieve man..etc.

Dus: ik zou het gewoon vertellen. Hij heeft het vast ook al van een vriendje gehoord. Het is heel leuk als ouder als je kind met een jaar of 8 pas stopt met geloven, maar je kunt het niet plannen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Gewoon vertellen. Hij vraagt het je toch? Hij wil weten hoe het zit, heeft ie het volste recht op natuurlijk. En ja, het kan zijn dat ie t gaat vertellen, je kan m vragen dat niet te doen. Maar garanties daarop heb je nooit. Een ander kind kan t van m horen ja, geeft niks. Als je als ouders je kind een onzinverhaaltje vertelt, dan neem je daarmee ook het risico dat ie er een keer achter komt hoe het echt in elkaar steekt.

Mijn oudste wist in groep 3 al lang hoe het zat, en ik denk dat mijn jongste (nu net groep 2) dat ook wel weet, wij doen geen moeite ze in de waan te laten.
kinderen geloven trouwens gewoon wat ze willen geloven en wat bij hun ontwikkelingsleeftijd past. Ook al vertellen klasgenootjes iets anders. Mijn kinderen geloven als ze tegenover Sinterklaas staan, maar toch vragen ze aan ons of we een bepaald sinterklaaskadootje willen kopen. Op een bepaalde leeftijd kan dat gewoon naast elkaar bestaan.
Als hij het eigenlijk al weet en bevestiging wil dan moet je niet meer liegen.

Dan weet hij niet meer wanneer je de waarheid vertelt.

Gewoon duidelijk vertellen dat hij het voor zich moet houden dan komt het wel goed.
Best kans dat als je het nu vertelt, dat hij tegen 5 december toch ineens weer gelooft.. ;)
Kan best zijn dat hij gehoord heeft van een klasgenoot of ander iemand (neef nicht buurtkind etc) dat Sinterklaas niet bestaat, zodra het riedeltje aan de haal gast straks in november doet hij waarschijnlijk gewoon mee, omdat het een mooi feest is, en er op school en tv best veel asn gedaan wordt.

Verder zou ik het gewoon zeggen als hij er weer naar vraagt en dan uitleggen dat het niet de bedoeling is dat hij dat andere kinderen verteld, meestal snappen ze dat prima als ze iets ouder zijn..... Maar jouw kind misschien ook nu wel al.
Ik denk toch dat er een nuance verschil is tussen een kind een leuk verhaaltje op de mouw spelden waar hij een hoop plezier aan beleeft, en iets ontkennen als hij expliciet een vraag stelt, wat feitelijk neerkomt op liegen.

Kinderen beleven veel plezier aan het sinterklaasfeest en dat mag ze niet ontnomen worden. Maar als ze klaar zijn voor de waarheid, dan moet je ze die denk ik ook gewoon eerlijk vertellen. Kinderen moeten er namelijk op kunnen vertrouwen dat hun ouders ze namelijk eerlijk benaderen.

Maar je moet hem ook bijbrengen dat hij het geloof in sinterklaas bij andere kinderen moet respecteren. Omdat geloven soms zoveel leuker is dan de waarheid weten. De waarheid is soms namelijk veel saaier dan de werkelijkheid. Had het hem namelijk niet leuk geleken als Sinterklaas WEL echt bestond?
Ik vond een tijd terug deze tekst:

Het verlies van geloof in sprookjes en Sinterklaas komt altijd in etappes. Werkelijkheid, fantasie, wens, vrees, logica…het loopt allemaal door elkaar heen. Dwarrelt in wisselende heftigheid op en blijft op een gegeven moment vanzelf liggen.

Mijn ervaring is, dat, zelfs als je precies vertelt hoe de vork in de steel zit die boodschap vaak niet eens landt, wanneer het kind er niet aan toe is. Het kan zelfs meerdere waarheden tegelijk hanteren.

Voor de meeste kinderen is Sinterklaas een heerlijk sprookje waar gezelligheid, lekkers en presentjes bij horen. Wat is er leuker voor een kind dan pakjesavond.

Het leven bevat talloze illusies. Dit is er een die (helaas..) meestal maar kort duurt. Waarom zou je eraan meewerken deze te bekorten.

Mijn antwoord is: Het spel meespelen op het niveau van het betreffend kind. Als het kind bijvoorbeeld zelf vragen gaat stellen, voorzichtig antwoorden. Op een manier die recht doet aan de logica van het kind maar tegelijk de illusie niet aantast.

Voorbeeld: Kind betrapt zijn half in Sint verklede vader in een slaapkamer. Stomverbaasd! De vader kiest er gelukkig niet voor de teleurstellende waarheid te vertellen, maar vlucht in een zijpad: " Niet aan je broertjes vertellen hoor! Omdat Sinterklaas zometeen bij jullie op bezoek komt, kan hij niet naar de voetbalclub. Nou heeft ie gevraagd of ik vanavond hulpsinterklaas wil zijn. Maar dat mag natuurlijk niemand verder weten!" Het kind is tevreden en zelfs trots! En een uurtje later fluistert hij (papa) Sinterklaas in de oren dat zijn vader nu Sint bij de voetbal mag spelen..

Eerlijkheid is een mooie waarde. De norm die erbij hoort is: niet liegen en bedriegen.

Maar tussen leugen en fantasie zit wel verschil. Fantasie is een creatief middel om de harde dagelijkse werkelijkheid van tijd tot tijd gezellig in te kleuren. Wie vindt dat dit niet kan, moet eigenlijk ook geen boeken lezen, geen sprookjes..geen films kijken en noem maar op.

Ik zou zeggen: gun uw kind een ’ fantastische’ kindertijd.

Vind ik een mooie insteek: noem het een sprookje waar alle grote mensen én grote kinderen aan meedoen.
Zesjarigen zijn meestal nog niet zo goed in het bewaren van geheimpjes, daar moet je wel rekening mee houden als er nog een jonger broertje of zusje is.
verba volant, scripta manent.
Mijn zoontje was 6 toen hij hoogzomer even een mededeling aan tafel deed. De mussen vielen van het dak, maar hij wilde toch even kwijt dat hij allang wist dat Sinterklaas niet bestaat. Wij vroegen natuurlijk ook wel hoe hij dat wist. Hij wist dat het jaar ervoor al, had de kadootjes in mijn auto gezien en je kon toch zo zien dat het allemaal nep is!? Hij had het echt niet van iemand anders gehoord.

Tja, dan kan je kletsen wat je wil, maar hij was toch al overtuigd. We hebben hem ook gevraagd om het niet tegen andere kinderen te zeggen, dat heeft hij tot nu toe volgens mij goed volgehouden. Hij vind het veel te leuk om een geheimpje met ons te delen wat zijn zusje of andere kinderen niet mogen weten
Bij rechtstreekse vragen eerlijk antwoorden. Dan zijn ze toe aan de waarheid. Sinterklaas heeft ooit bestaan en omdat het iedereen het zo leuk vond zijn de mensen het blijven doen toen Sinterklaas er niet meer was. Dit is wat wij de oudste vertelt hebben en die vond dat zo lief van ons dat het feit dat hij niet echt bestaat geen probleem was.
Gewoon vertellen, hij is er aan toe. Zoon had vriendje dat op zijn negende nog moest en zou geloven. Moeder belde mij om te vertellen wat ze voor smoezen verzonnen en verteld had, zodat ik hetzelfde kon zeggen. Koekoek!
quote:reisa1978 schreef op 02 september 2015 @ 17:38:

Bij rechtstreekse vragen eerlijk antwoorden. Dan zijn ze toe aan de waarheid. Sinterklaas heeft ooit bestaan en omdat het iedereen het zo leuk vond zijn de mensen het blijven doen toen Sinterklaas er niet meer was. Dit is wat wij de oudste vertelt hebben en die vond dat zo lief van ons dat het feit dat hij niet echt bestaat geen probleem was.Dit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:reisa1978 schreef op 02 september 2015 @ 17:38:

Bij rechtstreekse vragen eerlijk antwoorden. Dan zijn ze toe aan de waarheid. Sinterklaas heeft ooit bestaan en omdat het iedereen het zo leuk vond zijn de mensen het blijven doen toen Sinterklaas er niet meer was. Dit is wat wij de oudste vertelt hebben en die vond dat zo lief van ons dat het feit dat hij niet echt bestaat geen probleem was.

Hier een soortgelijk verhaal. Caat was toen ook zes.

Maar toen ze hem op school een hand moest geven twijfelde ze toch wel weer even hoor .
Vertellen. Hij lijkt enorm overtuigd en het zou niet eerlijk naar hem toe zijn hem dan aan het lijntje te houden. Wat betreft rondbazuinen, ik zou hem zeggen dat de andere kinderen nog niet zover zijn en dat hij het nog geheim moet houden. Ik hoor vaak in mijn omgeving dat ze zich dan echt 'groot' voelen en het dan ook niet vertellen. Volgens mij wordt vaak ook de juf/meester ingelicht als een kind het als eerste van de klas weet. Die kan het dan nog even in toom houden.
Waarom zou je het niet vertellen? Ik ben de jongste thuis en wist al veel jonger dat het nep was, ik heb niet minder plezier aan beleefd.
Mijn dochter was net 6 toen ze in het voorjaar opeens vertelde dat Sinterklaas helemaal niet bestond. Ik ga dan niet meer liegen.

Overigens heb ik haar wel het ontstaan van Sinterklaas verteld.

Mijn dochter is een behoorlijke flapuit dus ik heb een beloning er tegenover gesteld als zij goed haar mond wist te houden. Dat lukte dus kreeg zij vorig jaar een digibird.
quote:MarianneDavids schreef op 02 september 2015 @ 17:35:

Zesjarigen zijn meestal nog niet zo goed in het bewaren van geheimpjes, daar moet je wel rekening mee houden als er nog een jonger broertje of zusje is.

Die is er niet, alleen een oudere zus.

Ook even overlegd met man, maar zodra hij er weer naar vraagt, vertellen we hem hoe het zit. Of eigenlijk bevestigen we dan wat hij al weet. Glashard liegen wil ik ook niet doen.

En het zal vast allemaal weer hartstikke spannend zijn als het echt weer zover is
Iedereen denkt er hetzelfde over als wijzelf eigenlijk. Bedankt voor alle reacties, ik had ook even bevestiging nodig denk ik
quote:elfje26 schreef op 02 september 2015 @ 18:28:

Waarom zou je het niet vertellen? Ik ben de jongste thuis en wist al veel jonger dat het nep was, ik heb niet minder plezier aan beleefd.Voor mijn oudste werd het pas echt leuk toen ze wist hoe het zat, ze was altijd zo gespannen.
Kinderen hebben 'recht' op de waarheid. Het kan voorkomen dat je kind gekwetst raakt als het erachter komt dat ouders gelogen hebben, dat gekwetste gevoel kan oplopen tot het vertrouwen in de 'grote mensen' verliezen. Zo heb ik het altijd op mijn pedagogische opleiding geleerd. Ik denk dat bij jouw zoontje niet 1-2-3 sprake is van vertrouwen verliezen, maar houd er wel rekening mee!

Ik zou het gewoon vertellen, grote kans dat hij inderdaad tegen die tijd gewoon weer gelooft.

Toen ik nog klein was (6jr) kon ik mijn moeder tot in de puntjes uitleggen hoe Sinterklaas georganiseerd was, echter tegen de decembermaand geloofde ik weer. Dit heb ik nog 3 jaar volgehouden... toen was het 'sprookje' echt uit
Think it, say it, do it!
Ik was best laat zo te lezen. Wij hebben het net afgelopen zomer vertelt aan mijn zoon van 9. Hij zat in de combinatie klas van 3/4/5 en ik vond het ander sneu als hij het tegen de kindjes van groep 3 en 4 zou zeggen.

Maar in jouw geval zou ik het zeker vertellen.
Mijn dochter van 6 vindt het heel vreemd dat hij nooit dood gaat. Ze is ook van mening dat als hij toch een keer dood gaat dan kan er ook iemand anders in dat pak. Een zwarte meneer of een keer een vrouw. Heb haar gelijk gegeven. Maar vooralsnog geen verdere vragen. Ik laat het zo totdat ze er naar vraagt of de leeftijd ervoor heeft.
Keep Calm and Love Your Sjoe
Onze jongste van 6 stond een paar weken geleden onder de douche waarna hij bij het afdrogen zei: "mama, ik ga iets vragen en ik wil dat je beloofd dat je eerlijk antwoord geeft"

Dat heb ik dus gedaan.....hoewel ik het heel jammer vind............

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven