Geïrriteerd op huisgenoot

03-09-2015 19:24 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aaaaaarhghhhhh waar moet ik beginnen?!?

Ik word dus gek van irritatie van mijn huisgenootje. Ik woon nu ongeveer 2 jaar met haar samen en ze is een ontzettende rommelkont! Haar kamer ziet er niet uit, er is letterlijk een padje door haar kamer heen waar ze kan lopen en verder liggen er allemaal spullen om haar heen. Maatgoed, haar kamer is haar kamer en daar bemoei ik me verder niet mee. Echter slingert ze ook van alles rond in de woonkamer en gang etc. Ik heb letterlijk een discussie met haar moeten voeren dat ze ook eens een vinger uitsteekt in het huishouden want eerst deed ik alles en ruimde ik al haar troep achter haar op. Ik was het toen zat en heb haar hiermee geconfronteerd (wat ik echt super moeilijk vind, ik wil graag de goede orde houden in het huis). Ze kwam met allemaal argumenten waarbij ze zichzelf ging verdedigen en beschuldigde mij ervan dat ik ze wel eens een bord extra moest afwassen omdat ik het niet goed had gedaan. Nou nou...

Vervolgens gaat ze totaal niet zorgvuldig met mijn spullen om. De meeste spullen in het huis zijn van mij en hier mag ze wel gebruik van maken maar nu ben ik het zat! Ze heeft al drie kleine bordjes stuk gemaakt, 1 glas en nu zijn er al 3 vorken verdwenen. Dit zijn allemaal mijn spullen en horen bij mijn inboedel. Ik weet dat dit een beetje stomme voorbeelden zijn maar ik zit er wel mee!! Ik heb nog nooit iets stuk gemaakt en zij krijgt het voor elkaar om 10 dingen te slopen in een jaar tijd.

Ik wil haar hier verantwoordelijk voor stellen en ik wil nieuwe spullen als het zo door gaat.

Maargoed, het punt is dus dat ik het super moeilijk vind om dit steeds maar weer aan te kaarten en opnieuw mijn frustraties vertel aan haar. Het is huis is van mij en zij huurt een kamer dus ik kan zelf niet verhuizen. Maar ik vind het dan ook weer lastig om haar eruit te zetten want verder is ze wel gewoon een aardig meisje....

Heeft iemand ervaringen/tips of iets anders??? ALLES IS WELKOM!

Ik vreet mezelf gewoon op van frustratie.. man man man...
Geïrriteerd op?
Zeggen dat ze voortaan haar eigen spullen moet gebruiken?
Kiezen of delen. Zij gaat niet veranderen voor of door jou, aan jou de keuze dus..
quote:Moiren_ schreef op 03 september 2015 @ 19:27:

Geïrriteerd op? geïrriteerd op haar en haar onzorgvuldigheid
quote:chocolol schreef op 03 september 2015 @ 19:27:

Zeggen dat ze voortaan haar eigen spullen moet gebruiken?Die heeft ze niet...
Er zijn ook leuke/aardige huisgenootjes die wél hun zooi achter hun kont opruimen. Dus ik zou haar een ultimatum stellen en als ze zich er niet aan kan aanpassen snel een ander huisgenootje zoeken. Jeetje je hebt de luxe om iemand eruit te gooien die je niet aanstaat, waar wacht je op..
quote:lboompje schreef op 03 september 2015 @ 19:31:

[...]

geïrriteerd op haar en haar onzorgvuldigheidHet is boos op of geïrriteerd door. Geïrriteerd op bestaat niet.
quote:Discover schreef op 03 september 2015 @ 19:32:

Er zijn ook leuke/aardige huisgenootjes die wél hun zooi achter hun kont opruimen. Dus ik zou haar een ultimatum stellen en als ze zich er niet aan kan aanpassen snel een ander huisgenootje zoeken. Jeetje je hebt de luxe om iemand eruit te gooien die je niet aanstaat, waar wacht je op..

Dit denk ik niet, er is gewoon huurbescherming voor deze huurster.

Ik zou zeggen dat ze jouw spullen niet mee mag gebruiken, slotje op de kastjes waar jouw spullen in staan en klaar. Harde maatregel, maar eens houdt het op.
quote:lboompje schreef op 03 september 2015 @ 19:31:

[...]

Die heeft ze niet...Dat is niet jouw probleem natuurlijk.
quote:zomaardus schreef op 03 september 2015 @ 19:38:

[...]

Dit denk ik niet, er is gewoon huurbescherming voor deze huurster.

Ik zou zeggen dat ze jouw spullen niet mee mag gebruiken, slotje op de kastjes waar jouw spullen in staan en klaar. Harde maatregel, maar eens houdt het op.

Ligt eraan of ze een contract heeft natuurlijk en wat daarin staat. Maar anders zou ik maar snel een dossier opbouwen zodat ze dat binnenkort wél kan. (Moet zeggen dat als ze inderdaad een contract heeft je wel wat meer moet hebben dan enkel wat kapotte bordjes en wat viezigheid, maar je kunt het proberen).

Maar tot die tijd inderdaad flink op je strepen gaan staan, hoe moeilijk ook. Eigenlijk is ze helemaal niet aardig want ze vergalt je woonplezier en ze sloopt je spullen. Jippie.

Edit: Wat trouwens weleens wilde helpen bij mijn oude huisgenoot was alle zooi (inclusief de afwas hoor) verzamelen en voor haar deur storten.
quote:Moiren_ schreef op 03 september 2015 @ 19:33:

[...]

Het is boos op of geïrriteerd door. Geïrriteerd op bestaat niet.Of: Ik erger mij aan mijn huisgenoot.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:charlottew88 schreef op 03 september 2015 @ 19:51:

[...]

Of: Ik erger mij aan mijn huisgenoot.Ja, maar ergeren e/o aan stonden niet in de OP
quote:Moiren_ schreef op 03 september 2015 @ 19:53:

[...]

Ja, maar ergeren e/o aan stonden niet in de OP Ja, dat klopt maar af en toe wil ik ook voor taalpolitie spelen. Gewoon omdat het kan
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Jouw spullen in jouw kamer. Deur op slot als je er niet bent. Alleen oude meuk in gemeenschappelijke ruimtes
quote:charlottew88 schreef op 03 september 2015 @ 19:51:

[...]

Of: Ik erger mij aan mijn huisgenoot.Erger jij je ook aan je huisgenoot?
Je schrijft dat je het supermoeilijk vond om haar te confronteren. Zou het kunnen dat je daardoor veels te lang hebt gewacht met je irritaties uitspreken waardoor ze a. veel en veesl te groot zijn geworden en waardoor het b. voor je huisgenoot nogal onverwacht kwam (omdat je eerst heel lang niks hebt gezegd)?

En misschien was je toon toen ook niet zo leuk meer...

Ik weet het natuurlijk niet, maar als je heel eerlijk naar jezelf kijkt en het hiermee eens bent, zou ik proberen opnieuw te beginnen. Luister huisgenoot, het kwam er de laatste keer niet zo lekker uit, maar ik wil in mijn huis gewoon een bepaald minimum aan netjes en schoon hanteren. Daarom wil ik graag de volgende afspraken maken. De keuken schoon en opgeruimd als je klaar met koken bent, geen natte handdoeken in de badkamer etc. Dit is jouw kast, van de andere kasten blijf je in het vervolg af.

Hier hoef je eigenlijk weinig discussie over te hebben. En alle zooi die je tegenkomt, hup bij haar voor de deur.
quote:charlottew88 schreef op 03 september 2015 @ 19:54:

[...]

Ja, dat klopt maar af en toe wil ik ook voor taalpolitie spelen. Gewoon omdat het kan

Taalpliesie is opleiding .

@TO, jouw spullen op eigen kamer bewaren en dat zij dan ineens geen spullen meer heeft is haar probleem. Maar eerst nog een keer bespreken, termijn geven en houdt zij zich er niet aan dan alles wat van jou is buiten haar bereik. En op zoek naar een nieuwe huisgenoot.
Heb je geen regels opgesteld in het huurcontract over schoonmaken en wat er gebeurt als zij schade toebrengt aan jouw eigendommen?
quote:Discover schreef op 03 september 2015 @ 19:32:

Er zijn ook leuke/aardige huisgenootjes die wél hun zooi achter hun kont opruimen. Dus ik zou haar een ultimatum stellen en als ze zich er niet aan kan aanpassen snel een ander huisgenootje zoeken. Jeetje je hebt de luxe om iemand eruit te gooien die je niet aanstaat, waar wacht je op..Precies. Dit is echt niet nodig. Het is je HUIS, het zou geen oefenplek voor assertiviteitsoefeningen hoeven te zijn. Het kind klinkt een beetje erg aso. Als je iets stukmaakt vervang je het en als iemand zo aardig is woonruimte aan jou te verhuren ga je daar netjes mee om.
Ik ben beide in jouw verhaal geweest, ik ben in mijn tienerjaren en begin 20 jaren die rommelige huisgenoot geweest, en nu ben ik de laatste 4 jaar ongeveer de opruim huisgenoot.

Dus ik snap jou, en ik snap haar.

Wat me opvalt in jouw verhaal is dat je heel gefrustreerd bent en je aangeeft haar te hebben 'aangesproken'. Dat werkt natuurlijk niet goed want daardoor voelt zij zich aangevallen en het resultaat heb je eigenlijk gemerkt..er was een discussie.

Er zijn al oplossingen aangekaart zoals een nieuwe huisgenoot, maar als dit geen oplossing (of nu nog niet) is, probeer gewoon eens rustig met haar te zitten en verwachtingen door te spreken?

Om maar een paar voorbeelden te noemen:

Wellicht verwacht jij dat ze gelijk na het eten haar afwas doet en opruimt.

Zij is moe en crasht hem met het voornemen om het de volgende ochtend te doen.

Jij was al geirriteerd en zat te denken 'wanneer doet ze het nou' en ziet vervolgens dat ze naar bed is gegaan en bent helemaal gefrustreerd en doet het dus voor haar.

Het is maar een voorbeeld, maar als je dit met elkaar bespreekt, valt er misschien wat over af te spreken, bijvoorbeeld dat al doet ze het niet gelijk, iig voor dat ze gaat slapen.

Of maak met zijn 2-en een rooster.

Ik vind je voorbeelden over 3 kleine bordjes, 1 glas en 2 vorken wel een beetje mierenneukerij moet ik eerlijk toegeven, wie weet is ze gewoon een beetje klunzig? Het lijkt me niet dat ze het expres op de grond stuk gooit..dus dat kan je ook prima op lossen door gewoon te zeggen 'hee volgens mij word het tijd voor een tripje naar de winkel om even wat bordjes ed er bij te kopen want ik heb gemerkt dat een aantal jou inmiddels niet overleefd hebben'

success
Op de paar verdwenen vorken na hoor ik net mezelf praten, althans een paar maanden geleden..

Ik heb in in totaal 6/7 jaar met huisgenoten gewoond en geloof me; het houdt niet op. Al ga je kleiner, minder huisgenoten, beter afspraken; de irritatie blijft. En niet alleen vanuit mij hoor, het is ook weleens andersom geweest.

Wellicht niet wat je wil horen, maar ga op jezelf. Dan houdt het op. Ik woon sinds een paar maanden alleen en vind het heerlijk :D

Succes! (En een nare sfeer vind ik altijd nog erger dan een vies huis, maar dat is persoonlijk)
quote:dwynwen schreef op 03 september 2015 @ 20:38:

Ik ben beide in jouw verhaal geweest, ik ben in mijn tienerjaren en begin 20 jaren die rommelige huisgenoot geweest, en nu ben ik de laatste 4 jaar ongeveer de opruim huisgenoot.

Dus ik snap jou, en ik snap haar.

Wat me opvalt in jouw verhaal is dat je heel gefrustreerd bent en je aangeeft haar te hebben 'aangesproken'. Dat werkt natuurlijk niet goed want daardoor voelt zij zich aangevallen en het resultaat heb je eigenlijk gemerkt..er was een discussie.

Er zijn al oplossingen aangekaart zoals een nieuwe huisgenoot, maar als dit geen oplossing (of nu nog niet) is, probeer gewoon eens rustig met haar te zitten en verwachtingen door te spreken?

Om maar een paar voorbeelden te noemen:

Wellicht verwacht jij dat ze gelijk na het eten haar afwas doet en opruimt.

Zij is moe en crasht hem met het voornemen om het de volgende ochtend te doen.

Jij was al geirriteerd en zat te denken 'wanneer doet ze het nou' en ziet vervolgens dat ze naar bed is gegaan en bent helemaal gefrustreerd en doet het dus voor haar.

Het is maar een voorbeeld, maar als je dit met elkaar bespreekt, valt er misschien wat over af te spreken, bijvoorbeeld dat al doet ze het niet gelijk, iig voor dat ze gaat slapen.

Of maak met zijn 2-en een rooster.

Ik vind je voorbeelden over 3 kleine bordjes, 1 glas en 2 vorken wel een beetje mierenneukerij moet ik eerlijk toegeven, wie weet is ze gewoon een beetje klunzig? Het lijkt me niet dat ze het expres op de grond stuk gooit..dus dat kan je ook prima op lossen door gewoon te zeggen 'hee volgens mij word het tijd voor een tripje naar de winkel om even wat bordjes ed er bij te kopen want ik heb gemerkt dat een aantal jou inmiddels niet overleefd hebben'

successDankje!! Hier kan ik wel wat mee
quote:charlotte86 schreef op 03 september 2015 @ 20:51:

Op de paar verdwenen vorken na hoor ik net mezelf praten, althans een paar maanden geleden..

Ik heb in in totaal 6/7 jaar met huisgenoten gewoond en geloof me; het houdt niet op. Al ga je kleiner, minder huisgenoten, beter afspraken; de irritatie blijft. En niet alleen vanuit mij hoor, het is ook weleens andersom geweest.

Wellicht niet wat je wil horen, maar ga op jezelf. Dan houdt het op. Ik woon sinds een paar maanden alleen en vind het heerlijk :D

Succes! (En een nare sfeer vind ik altijd nog erger dan een vies huis, maar dat is persoonlijk)Ik wilde dat het kon, helaas heb ik geen genoeg geld om de huur volledig zelf te betalen
Misschien eens een goed gesprek aan gaan ipv haar confronteren omdat je gefrustreerd bent... Dat zet een hele andere toon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven