plaswekker

18-09-2008 08:43 28 berichten
Wie van jullie heeft ervaring met een plaswekker (goede ne slechte ervaringen zijn welkom) en weet vanaf welke leeftijd het echt effect heeft?

Onze zoon wordt over 3 maanden 6 en hij is nog elke nacht nat. Ik weet dat hij geen uitzondering is maar het lijkt mij fijn voor hem (en ons, het is een hele berg was elke keer) als hij met zijn 6e ook 's nachts droog is.
Alle reacties Link kopieren
Een plaswekker heeft mij een periode geholpen.. maar ook daar sliep ik naar een tijdje doorheen.. (en werden alleen mijn ouders er wakker van). Uiteindelijk heeft het gewoon jaren geduurd voor ik erover heen was gegroeid.. ik sliep gewoon heel erg vast als kind (en puber). wat mij nog het beste heeft geholpen om veel nachten droog te zijn was het bed verplaatsen (liep een waterleiding onderdoor.. en horen stromen doet stromen) en ik kreeg een homeopatisch poedertje in combinatie met een mantra.. wat ik iedere avond tegen mezelf zei.. ik zal droog zijn vannacht.. ik zal droog zijn vannacht..

Wat mij eigenlijk nog het meest geholpen heeft is dat mijn ouders er nooit boos om zijn geworden (en dat klinkt heel logisch maar als het zo vaak mis gaat is het dat al lang niet meer... ) mijn moeder zette mij onder de douche en mijn vader verschoonde mijn bed.. en dat soms wel 2 keer per nacht...

Zit het bij jullie in de familie? Mijn vader was ook een bedplasser.. en we hebben allebei adhd trekjes (ik heb de diagnose, hij de trekjes..) Het kan met overprikkeling te maken hebben..
Dank je voor je reaktie! Nee, bij ons beiden zit het niet in de familie, wij waren beiden vroeg genoeg droog 's nachtsen hij heeft geen problemen verder met overprikkeling ofzo, en we zijn er nog nooit boos om geworen. Wat ik vermoed is dat hij de signalen niet goed doorkrijgt dat zijn blaas vol is. Dat wordt ook als reden van bedplassen gegeven bij 5-6 jarigen op diverse sites, en wat ik lees komt aardig overeen.

Die signalen zijn dus te trainen met behulp van een plaswekker, schijnt. En de sluitspier van de blaas train je hiermee ook, dus het lijkt mij een goede oplossing. Waar ik alleen benieuwd naar ben is de hele practische uitvoering van de training, en ik zou graag ervaringen horen van jullie mbt het resultaat.
Ik ben ook een bedplasser geweest, tot mijn 14e. Daarvoor alles geprobeerd: mijn ouders mij wakker laten maken om te plassen, hielp niet. Plaswekker hielp in het begin, maar daar sliep ik gewoon doorheen later (mijn ouders werden er wel wakker van). Hielp dus niet, het resultaat was alleen dat ik al mijn ondergoed kon weggooien vanwege de gaten erin (door het knijpertje wat je erop zet).

Later minrin van de huisarts gekregen, dat hielp wel enigszins, maar verloor na lang gebruik ook zijn uitwerking. Dat gebruikten we dus alleen op vakantie (dan zaten we gemiddeld met 2 keer per week een nat bed ipv 2 keer ker nacht). Mijn broertje had destijds precies hetzelfde. Bij hem werkte ook niks. Toen ik ongeveer 14 was en hij 12 zijn we begonnen met hypnotherapie. Klinkt eng, maar is niks meer of minder dan het leren van ontspannen van je lichaam en een soort controle over jezelf. 1 keer per week had ik zo'n therapie en elke avond voor ik ging slapen luisterde ik een bandje af met daarop ingesproken hoe je je moet ontspannen en dat ik controle over mijn eigen lichaam heb etc. Dat heeft uiteindelijk bij ons beiden gewerkt.

Maar goed, beetje uitgewijd Plaswekker was dus bij ons geen oplossing.
Dank je!

Ik denk dat die hypnotherapie iets dergelijks is als de mantra van Shyte, maar mijn zoon van 5 is daar nog te klein voor

Ik denk dat dat heel goed zou kunnen werken, maar hij weet nog neit eens wat ' ontspannen' en ' controle' is, dus dat is misschien iets voor later, als hij er lang last van blijft houden.

Mmm, geen echt positieve ervaringen met de plaswekker dus nog.
Mijn broertje heeft tot zijn 12e in bed geplast en ook bij hem heeft een plaswekker niet geholpen. De hele straat was wakker behalve hij

Volgens mij heeft hij toen hetzelfde gekregen als kipkerrie uit de vorige post. Ik kan me tenminste herinneren (is al even geleden:)) dat hij elke week ergens heen moest en een bandje moest afluisteren voor hij ging slapen. Heeft wel geholpen.
Dank je Dropshot, weer die hypnotherapie, en weer bij een wat ouder kind. Denken jullie dat dit zou werken bij een jong kindje?
Geen idee. Op welke leeftijd 'horen' kinderen 's nachts eigenlijk droog te zijn?
Het schijnt dat 4 jaar de ' norm' is, maar dat vooral jongens langer blijven plassen 's nachts. 15% van de jongens van 6 jaar plast 's nachts nog in zijn bed. Van de zorgverzekeraar krijg je een plaswekker vergoed van 7-12 jaar. Sommige sites zeggen dat pas met het 8e jaar je van een 'probleem' spreekt.
plaswekker heb ik ook altijd doorheen geslapen, later heb ik zo'n neusspray gekregen, geen idee meer hoe het heet, maar het werkte perfect. Ik sliep er minder vast door.

Na het avondeten geen drinken meer, dat scheelt ook.
Hij is nog geen zes toch? Misschien lukt het over een half jaar ineens wel. Anders gewoon tot die tijd met een luier laten slapen? Scheelt je in elk geval elke dag beddengoed wassen, zou ik ook niet blij van worden.
Na het avondeten geen drinken meer; dat schijnt geen oplossing te zijn, helaas. Het is nl geen kwestie van een te volle blaas, maar van het niet kunnen beheersen van de spieren. Ben druk aan het lezen nog, heb weer allerlei nieuws gevonden en ik geloof dat dit wel een goede leeftijd is hoor Dropshot; we hebben overigens elke keer gedacht; wie weet over een paar maanden....

Hij wordt echter al bijna 6 en dan vind ik het toch wel tijd worden.
Ik heb tot mijn 8e in bed geplast en ben daar vanaf gekomen middels de plaswekker! Ik geloof dat mijn moeder mij weleens wakker heeft gemaakt omdat dat ding afging en ik lekker bleef doorslapen, maar het heeft dus wel geholpen.
Mijn zoon droeg tot voor kort nog een luier snachts die ook iedere nacht doorweekt was. Toen hij 7 werd zijn we naar de huisarts gegaan en toen hebben we een verwijzing gekregen voor een plaswekker. Onze verzekering vergoedde het pas vanaf 7.

We hebben via de thuizorgwinkel een Rodger plaswekker aangeschaft en het werkt echt. Hij is al weken droog!! Hij heeft een paar ongelukjes gehad maar het ging al snel goed. Ik had dit niet verwacht.

Ze dragen een broekje met sensoren en daar zit een zender op. Zodra je kind een paar druppels plast gaat hij af. De ontvanger kun je zelf in stellen hoe hard het geluid moet. Het kind moet hem zelf uitzetten en naar de wc om uit te plassen.

Ik vind het dus super werken en mijn zoon is blij want hij hoeft geen luier meer.

Succes!
Dank je! Ja, vanaf 7 jaar wordt hij ook bij ons vergoed, maar om nog een jaar lang luiers te financieren.....

Ik betaal het wel zelf. Fijn om te horen dat het ook goed kan werken.
Je kan hem ook via MP kopen hoor. En de broekjes kun je los kopen in oa de thuiszorgwinkel.

En als hij zindelijk is dan verkoop je het handeltje weer via MP. Is denk ik idd goedkoper dan luiers een jaar lang aanschaffen. Als ik had geweten dat het zo goed zou werken had ik het dus ook al eerder gedaan!
Goeide tip, van Marktplaats. Ik ga eens kijken.....
Mijn oudste heeft tot zijn 9e 's nachts een luier gedragen. Ineens was het niet meer nodig.

Bij ons zit bedplassen in de familie, dus ik heb zelfs nooit overwogen om een plaswekker oid te gaan gebruiken.

In principe maak je 's nachts een hormoon aan waardoor de urineproductie vermindert, zodat je 's nachts niet hoeft te plassen, maar blijkbaar werkt dat bij ons niet zo best. Daarnaast vast slapen en dan plas je dus in bed.

Er is een neusspray met dat hormoon, waardoor bedplassen kan worden voorkomen.

Persoonlijk heb ik erg veel moeite met al die hulpmiddelen. 1% van de volwassenen plast in bed, dus het is niet echt een uitzondering.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
@ coldsister en solomio: die neusspray heet Minrin

@ solomio, ja misschien heeft 1% er wel last van, maar dat betekent nog niet dat er dan dus niks aan te doen is. Sinds ik niet meer in bed plas slaap ik zo heerlijk, dat ik er niet meer aan moet denken om elke nacht, of soms zelfs 2 keer mijn bed te verschonen.

Dus om er maar niks aan te doen omdat het in de familie zit, vind ik een beetje onzin. Mijn broertje had het ook, dus blijkbaar zit het bij ons ook in de familie, maar we zijn er toch allebei uiteindelijke vanaf gekomen.
Solomio, na heel veel leeswerk heb ik het idee dat de meerderheid van de onderzoeken die ik heb gelezen er vanuit gaan dat er zelden een genetische- of andere afwijking is waardoor er in bed geplast wordt.

Vaak is de sluitspier van de blaas onderontwikkeld icm een slecht signaal van de blaas naar de hersenen. Het schijnt niet zoveel te maken te hebben met een volle blaas of een verminderde urineproductie. Ik pas 's nachts vaak 2 keer, dus ik maak gewoon veel urine aan, maar ik word er wel wakker van, en dat ontbreekt er dus aan bij mijn zoon. Een plaswekker stimuleert zowel de sluitspier (in een relex wordt deze getraind) en het signaal van de blaas naar de hersenen. Dit verhaal komt overigens niet alleen van de site van de fabrikant van de plaswekkers, maar heb ik her en derook in onderzoeken op het net gelezen. Ik vind het persoonelijk de moeite waard. Daarnaast is het een keus; of 2 keer per nacht het bed vershconen en dus veel wasgoed en onderbroken nachten, of luiers en die kosten veel geld (de nachtbroekjes voor een kind van 6 met veel plas zijn erg duu!) en beiden opties zijn zeer milieu-onvriendelijk. Reden temeer dus voor mij om dit plaswekker avontuur aan te gaan
Overigens vind ik het feit dat eht geen uitzondering is geen reden om het maar zo te laten; 15% van de jongetjes van zijn leeftijd plast nog in bed, maar toch is het voor ons lastig en voor hem vervelend, hoewel ik het idee is dat het meer lastig voor ons is dan lastig voor hem, maar zometeen gaat hij bij anderen logeren dan zijn vaste vriendinnetje en dan wordt hij er misschien wel negatief mee gecontfronteerd. Ik wil hem dat besparen.
Helemaal met je eens Whopper!
Maar juist het feit dat jij ook weer er vanuit gaat dat hij er bij logeren mss wel negatief mee geconfronteerd wordt, houdt het hele systeem in stand. Want ook jouw kind leert nu dat het 'heel erg' is als je met 6 nog in bed plast. Krijgt hij straks een vriendje, die komt logeren en blijkt met 7 nog in zijn bed te plassen. Dan vindt jouw kind dat raar. En waarom? Omdat jij hem nu 'vertelt' (middels de plaswekker) dat het niet normaal is.

Behalve dat het lastig is en duur (wat ik een vaag argument vind, want toen ie 5 was was het ook al duur, tenminste, mijn zoon paste toen al geen gewone luiers meer), blijft het mij verbazen dat iedereen zo klakkeloos meegaat in de heersende norm. Want dat is het. Ik kreeg al commentaar van een tante toen mijn zoon met 1,5 nog niet zindelijk was (overdag). Haar zoon was op die leeftijd al zindelijk. Vroeger was dat namelijk heel gewoon. Tegenwoordig weten we beter. Hoop ik. Datzelfde geldt in mijn ogen voor bedplassen.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Nee hoor, ik leer niet dat het heel erg is. Ik leer hem dat het niet erg is, want tot nu toe hebben we er niets van gezegd. Hij schaamt zich er ook helemaal niet voor en wij ook niet.Je weet zelf hoe cru kinderen zijn en als moeder wil je liever niet dat je kind geplaagd wordt omdat jij het nodig vindt de rest van de wereld op te voeden. Pick your battles......
Ik schaamde me er ook niet enorm voor, mijn vriendinnetjes op die leeftijd wisten het allemaal wel. Maar je hebt gewoon geen zin in het gedoe als je op schoolreisje gaat of als je gaat logeren. Het is onhandig. Thuis ook, meerdere keren per nacht je hele bed verschonen is niet fijn. Dus waarom niet proberen er vanaf te komen?? Ik snap niet helemaal waarom je het niet zou proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven