Inbakeren

05-09-2015 10:41 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds gisteren zijn wij op advies van het cb, begonnen met het inbakeren van onze dochter (bijna 3 weken)

Ze is namelijk een erg bewegelijk typ die zichzelf constant wakker hield, maar we hadden haar 's nachts ook al regelmatig overdwars in haar bedje aangetroffen...

Tot nu toe bakeren we in, in een doek (alleen haar armen, benen liggen vrij) maar we hebben nu ook een "swaddle me' besteld, denk ik net iets praktischer.

Maar nu we er zo mee bezig zijn merk ik toch dat ik een aantal vragen heb, dus ik heb de stille hoop hier mensen te treffen die deze vragen willen en kunnen beantwoorden.

Om te beginnen met de nacht. Ik word zelf wakker rond de tijdstippen dat ze anders ook de fles krijgt.

Tot nu toe krijgt ze rond 2100 uur de laatste fles (voeden op verzoek.. maar met minimaal 3 maximaal 4 uur tussen de voedingen)

voor het inbakeren kreeg ze rond 01.00 uur een fles en rond 05.00 uur.

Nu werd ik vannacht zelf rond deze tijden wakker, en uit het wiegje van ons meiske klonk wel wat smak geluiden. maar echt wakker was ze niet. toch ben ik een flesje klaar gaan maken en heb haar in eerste instantie ingebakerd de fles gegeven, maar doordat ze niet echt wakker was dronk ze niet. Dus toch besloten even te verschonen (en dus "uit te bakeren"of hoe noem je dit?) zodat ze wat wakkerder zou worden, en toen dronk ze 60cc. zelfde met de fles van 05.00 uur. toen dronk ze haar 90cc.

Ik lees regelmatig dat je 's nachts niet altijd hoeft te verschonen als het niet nodig is, maar als ik dit dus niet doet word ze niet goed wakker voor de fles. of zou ik haar toch te vroeg wakker maken?

Ben nu beetje bang, omdat ze ingebakerd zo goed heeft geslapen, dat ze te lang doorslaapt en er dus teveel tijd zit tussen de flesjes...

In eerste instantie had ik het idee alleen te kunnen inbakeren op momenten dat het echt nodig was. maar tot nu toe ligt ze gewoon elk slaapje ingebakerd, is denk ik toch wel beter.

maar hoe doen jullie dat als je op pad wil? wij zijn nog wel ondernemende types (passen ons op dit moment natuurlijk wel aan aan haar ritme) maar kunnen we haar dan gewoon ingebakerd meenemen? of wanneer we met de auto weggaan en ze moet in de maxicosie, dan moet ze sowieso uit haar doek... maar in de auto slaapt ze wel goed. moeten we haar dan gewoon "uitgebakerd" laten, en haar na het volgende flesje weer gewoon inbakeren?

Zoals jullie misschien wel merken ben ik echt op zoek naar een beetje "structuur" ( in zoverre dat mogelijk is met zo'n kleintje, dat snap ik wel) ben enorm blij dat het inbakeren tot nu toe goed werkt, maar op welk punt doe je haar bijv. in een badje. bedenken hoe laat ze de fles moet hebben en dan 3 kwartier/uur voor die tijd.?

Zo, dat is een grotere lap tekst geworden als dat ik zelf erg in had.. over het algemeen merk ik dat je op je gevoel moet afgaan, dat dit het beste is, maar begin (stiekem mede door mijn eigen onzekerheid) toch vaak erg te twijfelen of we het wel goed doen :$

Alvast bedankt!
Hoe veel weegt je meisje en met hoeveel weken is ze geboren en wat was haar geboortegewicht?

Luier verschonen hoeft in de nacht idd niet als ze niet gepoept heeft.

Wat is de reden dat je haar nog 2x voedt in de nacht. Als ze een gezonde zuigeling is met een gwzond gewicht mag er 1x per dag 6 uur tussen de voedingen zitten.

Ze dronk het ene flesje niet helemaal leeg maar wellicht heeft ze dan niet veel honger.
Ken je Dunstan Baby Taal?

Op youtube zijn verschillende filmpjes te vinden. Zij heeft de verschillende huiltjes van haar kindje 'ontcijfert' en geconcludeerd dat dit voor de meeste zuigelingen hetzelfde werkt.

Probeer je ook niet te veel te laten leiden door de klok. Je meisje heeft de tijd niet uitgevonden dat hebben de volwassenen gedaan.

Heb jij iedere ochtend om 7uur zin in 2 sneeën brood? Soms wil je eerder of laten eten en soms eet je er 4 en soms maar 1. Er is dan ook geen man over boord.
Ons meiske is met precies 40 weken geboren, woog bij de geboorte 3510 gr en afgelopen donderdag was ze al 3820 gr. Dus ze groeit in elk geval erg netjes, cb was in elk geval tevreden.

Tot nu toe kwam ze 's nachts rond deze tijden en dronk ze ook goed , ze "moet" sowieso 60cc drinken en mag 90cc.

Ik ga mij even verdiepen in Dunstan Baby Taal, had er inderdaad nog nooit van gehoord.

Wat betreft de klok, dat snap ik, daar probeer ik ook minder op te letten, in de kraamweek werd er echt gevoed om de 3 uur en dat werkte niet op haar, dus nu doen we tussen de 3 en 4 uur, maar meestal zit er ongeveer 3.5 uur tussen. opzich gaat dat wel goed dus. maar ben gewoon aan het twijfelen geslagen door vannacht.. en moet denk ik wennen aan het feit dat ons meiske nu zo goed slaapt...
1 advies.....maak nooit een slapende baby wakker....
Grote kans dat slapen nog veel slechter gaat worden, dus probeer t los te laten.
Belangrijkste regel is dat je nooit een slapende baby wakker maakt. Zeker niet voor een badje, dat hoeft ook heus niet elke dag en moet je gewoon doen als ze een tijdje wakker is. Het is mooi dat je kind nu aangeeft dat ze die nachtvoeding niet/later nodig heeft, zo schuif je vanzelf op naar een 'normaal' dag/nachtritme.
Waarom noem je wat je doet voeden op verzoek? Dat is het namelijk allerminst. Zou je eigenlijk wel op verzoek willen voeden maar durf je het niet echt aan?
Ik zou haar snachts zelf laten komen en zeker niet wekken voor een voeding. Wat betreft inbakeren zou ik ook af en toe een slaapje zonder proberen. Het is sowieso niet goed om haar de hele dag ingebakerd te hebben. Maar ik neem aan dat ze ook wel wat wakkere momenten heeft? Of slaapt ze ingebakerd en wordt ze wakker voor een fles en baker je haar vervolgens weer in om te gaan slapen?

Slaapt ze niet af en toe bij jullie op de borst? Heb je ook een inbakerloosmoment.
Ik snap jullie punt.. maar met het inbakeren gaat het dus ook om die regelmaat

Wakker..voeden..knuffelen..slapen...

maar hoe kan ik dan het beste gaan bepalen wanneer we haar kunnen wassen (badje doen we inderdaad niet elke dag, maar dan wel even gewoon wassen met washand) en schone kleren aan kunnen doen.

Het is wat met baby's.. soms net hogere wiskunde ;)
quote:Miffy schreef op 05 september 2015 @ 11:12:

Waarom noem je wat je doet voeden op verzoek? Dat is het namelijk allerminst. Zou je eigenlijk wel op verzoek willen voeden maar durf je het niet echt aan?

Dit. Je dochtertje weegt bijna 4 kilo. Vuistregel is dat ze per pond een uur zonder voeding kunnen. Dus mag ze nu al 7-8 uur zonder, als ze er zelf niet om vraagt. Je hoeft haar dan inderdaad niet wakker te maken en al helemaal haar plasluier niet te verschonen.

Badje deden wij 3 keer per week, als zoon goed wakker was. Dus hoe het uitkwam.

Maar ik kan me je gevoel goed voorstellen hoor, het is ook zoeken de eerste weken. Volgens mij is elke nieuwbakken ouder onzeker in die eerste periode. Ik. Heb toen ook heel veel opgezocht en gevraagd.
Oeh reacties gaan snel.

@miffy, zoals jij het zegt is het inderdaad niet helemaal voeden op verzoek. maar de manier die we nu hebben bevalt goed en gaat ook goed, dus dat houden we in eerste instantie zo maar aan. He is voor mij nu even een soort gepuzzel vooral met de nacht. en we zijn natuurlijk echt net begonnen met inbakeren dus het is voor ons even wennen aan het hoe en wat.

@Discovery, Ik ben ook geen voorstander om haar de hele dag ingebakerd te laten hoor. gisteravond heeft ze ook een lekkere tijd op mijn borst gelegen, dat wil ik natuurlijk ook niet missen ;)

Maar zoals ik al melde, het is even een soort puzzeltocht nu hoe we het het beste aan kunnen pakken. en vooral wat het beste voor haar is.

Wat ik me nu dan wel afvraag, hoe weet ik of ze 's nachts dan echt honger heeft, ben bang dat ik die eerste signalen dan mis doordat ik zelf slaap en dus wakker word wanneer ze al overstuur is.. of is dit geen enorme ramp? (voorop gesteld, ik snap dat baby's kunnen en mogen huilen, maar het opvangen van die eerste signalen is ook belangrijk toch? dat lukt overdag dus wel maar 's nachts word dus lastiger doordat ik zelf ook slaap)
@hebjehaarookweer, Het is inderdaad erg jammer dat in zo'n periode de onzekerheid je eigenlijk over neemt.

Denk zelf dat we wel aardig op weg zijn, maar begin dan inderdaad weer te twijfelen. eigenlijk moet ik er ook niet teveel over lezen kan ook averechts werken, zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk.

Maar dat je zegt dat ze nu al zo'n 6 uur zonder voeding kan/mag? op dit moment hou ik namelijk nog een beetje bij hoeveel ze drinkt en wanneer en volgens het cb was dit wel goed. dus echt nog op de 3.5/4 uur.

Het is wat allemaal.. dacht dat ik nu het "ritme" wel te pakken had, maar ga nu, helemaal door het inbakeren en dat ze nu zo slaapt, weer flink twijfelen..
Wij hebben een dochter van bijna 4 maanden en wij hebben haar nooit wakker gemaakt voor voeding (behalve de eerste week omdat ze veel was afgevallen omdat de borstvoeding niet goed op gang kwam). Overdag kwam ze de eerste weken ook elke 3-4 uur s nachts liet ze er ook wel eens langer tussen. Ze sliep bij ons op de kamer en ik werd meestal wakker van smak geluiden en dan ging ik vast een flesje klaarmaken en liet ik haar nog een beetje wakker worden. Het is ook wel eens voorgekomen dat we deze signalen hadden gemist maar dat was ook geen ramp. Het flesje is tenslotte zo gemaakt.

Wassen en aankleden deed ik vaak ergens in de ochtend. Ik zorgde dat alles klaar stond en als ze dan een beetje wakker begon te worden haalde ik haar uit bed. Dan eerst wassen en aankleden en daarna meteen haar flesje. Vanaf ongeveer 2 maanden zijn we begonnen met een avondritueel en ze gaat nu dus s avonds in bad. S morgens als ze wakker wordt kleden we haar eerst snel aan en daarna krijgt ze meteen haar flesje. Ze is dat zo gewend en dat gaat prima zonder enig protest.
Nu wordt je ook op de voedingsstijden wakker, dus je slaapt echt wel op haar geluiden. Slaap ze bij jullie op de kamer?

Je moet nu vooral snachts zelf wennen aan het nieuwe ritme en vertrouwen krijgen in dat ze wakker wordt en dat is heel normaal in deze periode.

Ik heb zelf een zoontje van drie maanden en hij begint eerst met murmelen etc en nu sabbelen op zijn handje en daar word ik wakker van (vriend nooit, hoe is het mogelijk :-) ), en heb nog nooit een hard huilende baby gehad snachts. Dus vertrouw op je moederinstinct!
@missflower, tnx, op die manier deed ik het inderdaad ook. maar moet gewoon even opnieuw wennen gezien nu met het inbakeren er een ander ritme in is gekomen... ga gewoon weer mijn gevoel volgen, dat zou wel het beste zijn.

@discovery, Ze slaapt inderdaad bij ons op de kamer. en ik word inderdaad van elk geluidje wakker. vannacht dus net zo, omdat ik haar wel hoorde smakken (meestal haar teken van honger) dus ik er vanuit ging dat ze honger heeft. alleen werd ze dus niet echt wakker.. dus daardoor begon ik te twijfelen of ik het wel goed doe.
Heeft ze een speentje? Zoja dan kan je die ook geven als ze aan het smakken is. Ik snap je wel hoor, ik ben soms ook nog wel eens zoekende. Maar ik geef nu dus eerst snachts een speentje en als hij dan onrustig blijft geef ik hem de borst. Maar hier ook nog geen enkel ritme in de voeding(stijden).
Hoi chayuz.

Ik heb drie kindjes, die alle drie ingebakerd werden/worden.

Ik zal je mijn ervaringen delen.

Mijn eerste kindje heb ik vanaf dag vijf ingebakerd, met een woombie.

Zij hield zichzelf ook de hele baby wakker. Vanaf het inbakeren, sliep ze ineens een stuk vaster in de nacht en liet ze ook langer tussen de voedingen.

Ik zou niet meer vast houden aan die 3/4 uur maar haar in de nacht gewoon laten komen. Al zou ik me voor kunnen stellen dat je de eerste nachten max zes uur aanhoudt, puur voor je eigen gevoel.

Als je die uren wat los laat drinkt ze de flesjes wrs ook beter.

Bij de woombie kon ik de rits van onder losmaken en zo de luier verschonen. De armpjes bleven dan gewoon lekker geborgen zitten.

Ik heb overdag nooit in gebakerd. De voor mij belangrijkste reden: ze moeten hun lichaam toch leren kennen. De dag van de eerste prikken mogen ze niet ingebakerd worden, dus dat zou echt een uitdaging worden als ze dan altijd ingebakerd slaapt.

Ik douche/badder altijd s avonds. Deed dit dan even voor de laatste voeding, dan lekker inbakeren en de laatste voeding ingebakerd geven. Dan kan je haar daarna zo wegleggen.

Volgens mij heb ik zo je vragen beantwoord. Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het wel! Succes met alles!
Voeden op verzoek is niet om de zoveel tijd wakker maken voor een fles.

Als ze zo lekker slaapt zou je haar rond 23.00 uur wakker kunnen maken voor een fles en dan hopen dat ze slaapt tot 's ochtends.
@discovery, bedankt voor je adviezen! ze heeft inderdaad een speentje, maar daar had ik nooit over nagedacht die eerst te geven... ook dullig

@Kena, dank je wel, hier kan ik inderdaad wel wat mee. het is gewoon even zoeken naar een ritme en dergelijke, en het douchen en badderen zoals jij het omschrijft klinkt inderdaad wel logisch.

Alleen in mijn hoofd gebeuren dit soort dingen in de ochtend "als frisse start" dus dan lekker schone kleertjes aan en dergelijke... maar dit doe jij dus gewoon 's avonds? Overdag houden wij haar eerst wel ingebakerd, juist omdat ze anders die rust dan ook niet krijgt..
Moeilijk he, soms. Het is ook zo lastig om alle 'regeltjes' te volgen.

Als ik weer onzeker was, dacht ik altijd aan de kinderen in Afrika of in vroeger tijden. Geen klok, geen cb, en ook die kinderen worden groot. Zo kon ik wat relativeren.

Je zou voor jezelf kunnen aanhouden dat alle slaapjes in eigen bed ingebakerd zijn.

En in de auto, op visite of op jou dus niet.

Als je je afvraagt hoelang een kind zonder voeding kan, dan zou ik het cb nog even bellen. Zij weten hoe jouw kindje groeit en eet en kunnen daar hun advies op geven.

Mijn kind sliep met 6 weken ineens door. Ik schrok me rot toen ik zelf wakker werd. Had ze ineens 7,5 uur achter elkaar geslapen!

Ik gaf borstvoeding, daarmee kon ik niet controleren hoeveel ze dronk. Toen we overstapten op de fles, was ik ineen heel erg bezig met de hoeveelheid melk die ze binnenkreeg.

Je mag er op vertrouwen dat ze voldoende tot zich neemt als je kind zich goed ontwikkelt en goed groeit. Dat doen kinderen die bv krijgen ook.
Hier gaat zoon van ruim 2 nog altijd om de dag 's avonds in bad. Vindt hij heerlijk. Tot hun hormonen het overnemen ( dus in jouw geval over een jaar of 11) ruiken kindjes gewoon altijd lekker, eventuele poepluiers daargelaten. Badje is erg ontspannend en dus 's avonds vaak nog fijner.

Dat ritme van wakker, voeden, slapen heeft hier trouwens nooit zo goed gewerkt. Zoon wilde de ene keer vaker drinken dan slapen, en dan juist weer vaker slapen dan drinken. Toen hebben we het maar op z'n beloop gelaten.

Inbakeren overdag hebben wij ook weinig gedaan, om de redenen die Kena noemt.
Badjes deed ik wanneer het uitkwam. Omdat ik een spugertje had, kreeg ze vaak schone kleding, dus met omkleden heb ik nooit een strak schema aangehouden.

Toen ze iets ouder was, trok ik haar s avonds een schone romper aan, voor het slapen. s Morgens wilde ze eerst eten en als ik haar na het eten neerlegde, spuugde ze de melk weer uit. Om dezelfde reden verschoonde ik haar voordat ze ging eten.

Lekker doen wat jou handig uitkomt!
Ja sowieso is het met drie kids in je eentje geen doen s morgens ;)

Maar ook alleen met onze oudste deden we het ritueel al snel naar de avond. Als ze groter worden is de avond sowieso handig omdat ze dan schoon en fris het bed in gaan. Ik merk dat die kleintjes vaak lekker rozig van het bad/de douche worden en daardoor na een voeding heerlijk in slaap vallen.

Wat betreft overdag inbakeren, doe vooral wat goed voelt voor jou. Maar laat haar wel kennis maken met haar lichaam. Wat doen mijn armen en benen? Dat de overgang straks niet te groot wordt.
Ik bakerde alleen in als kind echt in bed ging om te slapen. Dus niet in box, wipper, maxicosi of wandelwagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven