Hoofd optillen
zondag 6 september 2015 om 09:35
Mijn zoontje is inmiddels bijna 16 weken en ik kreeg 2 weken geleden op t consultatiebureau te horen dat hij wat slapjes bij zn schouders is. Dit omdat hij nog niet goed in buik ligging zn hoofdje op kan tillen en dan vast kan houden. Dat opdrukken. Hij kan t wel maar nog niet lang. Herkent iemand dit? En hebben jullie nog tips voor t oefenen? Want meneer wordt boos als ik m wat langer op zn buik laat liggen.
zondag 6 september 2015 om 09:47
zondag 6 september 2015 om 09:59
Bij het CB maakten ze er bij ons zoontje ook een hele toestand van. Arts begon zelfs over fysio.
Zelf heb ik mij er TOTAAL niet druk over gemaakt. Nu 5 maanden, en hij kan prima hoofdje optillen. Was er wat later mee, maar vaak gebeurt het opeens wel.
Ik neem alles bij het CB een beetje met een korreltje zout Zal je besparen welke opmerkingen er nog meer zijn geplaatst door lieftallige dames van het CB.....
Fijn dat het systeem bestaat, en geloof ook best dat het ergens goed is, maar zelf neem ik het inmiddels niet meer zo serieus.
Zelf heb ik mij er TOTAAL niet druk over gemaakt. Nu 5 maanden, en hij kan prima hoofdje optillen. Was er wat later mee, maar vaak gebeurt het opeens wel.
Ik neem alles bij het CB een beetje met een korreltje zout Zal je besparen welke opmerkingen er nog meer zijn geplaatst door lieftallige dames van het CB.....
Fijn dat het systeem bestaat, en geloof ook best dat het ergens goed is, maar zelf neem ik het inmiddels niet meer zo serieus.
zondag 6 september 2015 om 10:51
zondag 6 september 2015 om 11:09
zondag 6 september 2015 om 11:33
Ik vind het aanstellerij van het cb.
Ze zeiden het over mijn zoon ook. Inmiddels de derde, dus ik hoor het aan en doe er niets mee als ik me zelf geen zorgen maak. Ik weet dat hij sterk is. Hij was gewoon lui.
Ik 'train' niet veel met hem op zijn buik, maar hij ligt regelmatig op mijn huik, over mijn schouder, over mijn arm, noem maar op. Zo komt het ook vanzelf wel.
Bij die andere twee ook niet bewust geoefend en is ook gewoon goed gekomen.
Ze zeiden het over mijn zoon ook. Inmiddels de derde, dus ik hoor het aan en doe er niets mee als ik me zelf geen zorgen maak. Ik weet dat hij sterk is. Hij was gewoon lui.
Ik 'train' niet veel met hem op zijn buik, maar hij ligt regelmatig op mijn huik, over mijn schouder, over mijn arm, noem maar op. Zo komt het ook vanzelf wel.
Bij die andere twee ook niet bewust geoefend en is ook gewoon goed gekomen.
zondag 6 september 2015 om 12:30
zondag 6 september 2015 om 12:41
Hier ook een kleine bozerik zodra je hem plat op zijn buik legt. Dan gaat hij gelijk huilen en heeft oefenen geen zin. Ik zet hem ook veel rechtop of over de schouder. Het kan ook helpen om op de bank te gaan zitten met je benen naast elkaar en hem dwars over je benen te leggen, dus dat hij met zijn hoofd naar het zitvlak van de bank kijkt. Dan ligt hij niet met zijn neus op de grond. En jij kan intussen makkelijk zijn ruggetje aaien en hem aanmoedigen.
Maar ik oefen met hem vooral door hem rechtop te houden. Ik maak me er niet te druk om: ik ken geen 16-jarigen die hun hoofd niet kunnen optillen, dus dat komt wel goed
Edit: hier een linkje met foto's voor alternatieve oefeningen. Ik bedoel nummer 5, over je benen.
http://mamaot.com/tips-fo ... -little-less-um-miserable
Maar ik oefen met hem vooral door hem rechtop te houden. Ik maak me er niet te druk om: ik ken geen 16-jarigen die hun hoofd niet kunnen optillen, dus dat komt wel goed
Edit: hier een linkje met foto's voor alternatieve oefeningen. Ik bedoel nummer 5, over je benen.
http://mamaot.com/tips-fo ... -little-less-um-miserable
zondag 6 september 2015 om 12:53
woensdag 9 september 2015 om 14:57
Maak je niet druk. Het consternatie bureau is altijd druk met zoeken naar dingen die afwijkingen van het gemiddelde. Maar geen enkel kind is gemiddeld. Zo maakten ze zich bij mijn zoon druk om de omtrek van zijn hoofd. Kwam boven de bovenste lijn uit in hun grafiek. Maar wat kun je daar nu mee? Kan er moeilijk een stuk afzagen...
Mijn zoon kon zijn hoofd pas voor het eerst opbeuren toen hij ruim 5 maand oud was. Daarvoor werkelijk geen milimeter. Telkens als ik hem op zijn buik legde, was het drama. Boos en huilen. Ik heb me er veel te druk over gemaakt. Op aanraden van cb veel geoefend, maar achteraf kwam ik erachter dat hij die eerste maanden constant buikpijn heeft gehad. Dan breekt je mama-hart als je hem 'gedwongen' hebt om op zijn buik te liggen. Niet te veel pushen dus.
Zijn grote hoofd heeft waarschijnlijk ook niet meegeholpen. Was natuurlijk vrij zwaar om op te beuren.
Dus heb geduld en trek je niet te veel aan van gemiddelden. Wedden dat je over een paar maanden een topic kunt openen "mijn zoon wil niet meer op zijn rug liggen". Ook erg lastig trouwens...
Mijn zoon kon zijn hoofd pas voor het eerst opbeuren toen hij ruim 5 maand oud was. Daarvoor werkelijk geen milimeter. Telkens als ik hem op zijn buik legde, was het drama. Boos en huilen. Ik heb me er veel te druk over gemaakt. Op aanraden van cb veel geoefend, maar achteraf kwam ik erachter dat hij die eerste maanden constant buikpijn heeft gehad. Dan breekt je mama-hart als je hem 'gedwongen' hebt om op zijn buik te liggen. Niet te veel pushen dus.
Zijn grote hoofd heeft waarschijnlijk ook niet meegeholpen. Was natuurlijk vrij zwaar om op te beuren.
Dus heb geduld en trek je niet te veel aan van gemiddelden. Wedden dat je over een paar maanden een topic kunt openen "mijn zoon wil niet meer op zijn rug liggen". Ook erg lastig trouwens...
donderdag 10 september 2015 om 18:27
Hier geoefend met opgerolde theedoek onder borst en okseltjes zodat de ligging wat makkelijker werd voor kind. En wat helpt is een speelkleed met activiteitshulpjes zodat kind tijdens borstligging op onderzoek uit kan. Vaak hebben speelkleed speeltjes in de lucht middels een boog. Dat is leuk als baby op rug ligt. Echter bij buikligging is het juist leuk wanneer het kleed verschillende indrukken kan bieden. Bijvoorbeeld een pluchen voeldeel, een ritselvoeldeel, diertjes die uit vakjes kunnen etc.
Ons kindje wile ook niet op buik liggen. Veel geoefend op bovenstaande wijze en op mijn buik, want dan kon het mij bekijken en dat beviel heel goed.
Oefenen is in eerste instantie korte tijden aanhouden. Baby kan uiteraard niet meteen 5 minuten in die houding liggen, en enkel onder toezicht.
Die van ons had er vaak geen zin in of de kracht niet voor en ging dan met neus op de grond gedrukt liggen. Vond ik altijd heel eng.
Ons kindje wile ook niet op buik liggen. Veel geoefend op bovenstaande wijze en op mijn buik, want dan kon het mij bekijken en dat beviel heel goed.
Oefenen is in eerste instantie korte tijden aanhouden. Baby kan uiteraard niet meteen 5 minuten in die houding liggen, en enkel onder toezicht.
Die van ons had er vaak geen zin in of de kracht niet voor en ging dan met neus op de grond gedrukt liggen. Vond ik altijd heel eng.