Haarlem: hot or not?

09-09-2015 15:55 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten er al een tijdje aan te denken om in Haarlem naar een woonhuis te gaan zoeken. Eigenlijk ken ik de stad niet zo goed, behalve van wat winkelen, dus hoop dat jullie mij de do's en don't kunnen uitleggen. Is het leuk wonen? Welke wijken zijn erg leuk en welke wijken helemaal niet? Soms hoor ik weleens dat Haarlem zo'n slapende stad is, is dat echt zo? Is er wel iets te doen?

Heeft Haarlem veel goed onderhouden huizen, of zijn het vooral opknappertjes? Wij houden niet van klussen haha. We hebben aardig wat budget, dus dat is het probleem niet. Oh en nog veel belangrijker: is Haarlem kindvriendelijk?

Momenteel werk ik in Amsterdam en vind dat een hele fijne stad, maar te druk om te wonen. Wij wonen nu in Utrecht en zouden graag iets dichterbij werk willen wonen. Is Haarlem leuker wonen dan Utrecht, of kunnen we beter hier in de stad voor een koophuis gaan kijken?

Zoals je ziet een hoop vragen over Haarlem. Brand maar los!
Wel uitkijken dat het huis niet valt onder gemeente monumenten want dan kan je een opbouw vaak wel vergeten. Marsmanplein is wel opgeknapt maar dan woon ik liever in de Cronjé, dichter bij de stad en leuke winkeltjes. Eigenlijk is het niet anders dan Utrecht of Amsterdam, het leukst woon je toch dicht bij het centrum.
Tante van mijn man is paar maanden geleden overleden.Haar huis aan de Westergracht staat nu te koop.

Mijn man vindt het niet de prijs waard, dus mocht je interesse hebben, kan je misschien afdingen.(Of mijn man heeft er geen kijk op )

Moet wel wat aan geklust worden.
Ben het met je eens dat de Zonnebloemstraat heel sfeervol is. Maar dat komt door de vele bomen en de relatief smalle straat. Karel van Mander is wat breder. En dus heb je ook veel meer licht in huis.

Succes met zoeken!
To be!

Ik woon sinds een half jaartje in Haarlem.. Verhuisd vanaf amsterdam hierheen, voor meer rust en veiligheid. Heerlijk om te wonen en heel gemoedelijk en alles zo dichtbij centraal gelegen ten plichten van snelwegen/strand en treinstation wat makkelijk allerlei kanten opgaat

Woon zelf in de grote Houtstraat , meer richting t einde ( Belcompany hoogte ) cool en valt me mee qua geluidsoverlast zeker in de weekenden
quote:Plein18 schreef op 10 september 2015 @ 19:51:

Tante van mijn man is paar maanden geleden overleden.Haar huis aan de Westergracht staat nu te koop.

Mijn man vindt het niet de prijs waard, dus mocht je interesse hebben, kan je misschien afdingen.(Of mijn man heeft er geen kijk op )

Moet wel wat aan geklust worden.

Dat huis vind ik veel te hoog geprijsd. Daar moet nog minstens voor 60.000 euro aan worden geklust...

Bedankt voor alle reacties en tips! Ik ga er even naar kijken. Slim ook van de scholen. Zijn die zo druk bezocht? Onze dochter is van april 2014. Ben ik nog op tijd als ik me binnen een half jaar aanmeld bij een basisschool naar keuze?
quote:Hunniebunnie schreef op 10 september 2015 @ 10:18:

En de bovenwoningen in Haarlem zijn trouwens vaak echt heel ruim, doet niet per se onder voor een 'echt' huis! Moet je af en toe even de Jan Haringstraat checken bijvoorbeeld. Ik heb daar vrienden wonen en dat is echt niet klein!

Stuyvesantplein staat ook iets te koop, maar dat ik geloof in benedenwoning en dat lijkt me dan wel krap met een kind... Maar superleuk buurtje.Ik heb inderdaad al mooie bovenwoningen gezien, maar wij willen nu graag op de begane grond wonen met een tuin. Wij wonen nu ook in een bovenwoning en vinden dat veel gedoe met de kinderwagen. Het lijkt me ook heerlijk om een tuintje te hebben
quote:Geronimo12 schreef op 10 september 2015 @ 18:46:

Wel uitkijken dat het huis niet valt onder gemeente monumenten want dan kan je een opbouw vaak wel vergeten. Marsmanplein is wel opgeknapt maar dan woon ik liever in de Cronjé, dichter bij de stad en leuke winkeltjes. Eigenlijk is het niet anders dan Utrecht of Amsterdam, het leukst woon je toch dicht bij het centrum.Oh dat is een hele slimme tip. Kan ik in het openbare bestemmingsplan vinden of iets als monument wordt gezien?
quote:Flessenpost schreef op 11 september 2015 @ 16:17:

[...]

Ik heb inderdaad al mooie bovenwoningen gezien, maar wij willen nu graag op de begane grond wonen met een tuin. Wij wonen nu ook in een bovenwoning en vinden dat veel gedoe met de kinderwagen. Het lijkt me ook heerlijk om een tuintje te hebben Je hebt overigens rijks en gemeente monumenten.... https://nl.wikipedia.org/ ... jke_monumenten_in_Haarlem
De school in je postcodegebied moet je aannemen, wil je naar een school buiten je postcodegebied dan moet je je kind op tijd inschrijven.
Ik heb een tijdje de huizenmarkt in Haarlem gevolgd. Maar ik blijf liever in Alkmaar. Veel betaalbaarder en ons budget is helaas niet zo groot.

Lijkt me dat met jullie budget er echt een leuke woning te vinden is. Stukken van de Indische buurt zijn ook leuk. Er zijn hier al vaker topics geweest over Haarlem met veel tips.

Leuke huizen zijn wel in een mum van tijd verkocht. De huizenmarkt gaat hard in Haarlem.
Minder is meer
quote:dannas schreef op 11 september 2015 @ 19:53:

De school in je postcodegebied moet je aannemen, wil je naar een school buiten je postcodegebied dan moet je je kind op tijd inschrijven.

Zo werkt dat niet helemaal.... leuk bedacht.

Openbare basisscholen in Haarlem

Openbare basisscholen zijn voor elk kind toegankelijk. Het onderwijs is niet gebaseerd op een godsdienst of levensovertuiging. Is er geen plek op een openbare school? Dan moet de gemeente zorgen dat de leerling naar een andere openbare school kan. Is er geen openbare school in de buurt? Dan moet een leerling ook door een bijzondere school worden toegelaten.

In Haarlem vallen de openbare scholen onder Stichting Spaarnesant die ook speciaal onderwijs aanbiedt.
quote:traviata schreef op 11 september 2015 @ 21:16:

Ik heb een tijdje de huizenmarkt in Haarlem gevolgd. Maar ik blijf liever in Alkmaar. Veel betaalbaarder en ons budget is helaas niet zo groot.

Lijkt me dat met jullie budget er echt een leuke woning te vinden is. Stukken van de Indische buurt zijn ook leuk. Er zijn hier al vaker topics geweest over Haarlem met veel tips.

Leuke huizen zijn wel in een mum van tijd verkocht. De huizenmarkt gaat hard in Haarlem.Wat heeft die eerste alinea er mee te maken?
Heb je slecht geslapen Spectral? Tikje kattig.

Dat je met een budget tot 2,5 ton niet ver komt in Haarlem. Dat je dan beter in een minder dure plaats kan wonen. Dat heeft de eerste alinea ermee te maken.
Minder is meer
quote:traviata schreef op 12 september 2015 @ 09:10:

Heb je slecht geslapen Spectral? Tikje kattig.

Dat je met een budget tot 2,5 ton niet ver komt in Haarlem. Dat je dan beter in een minder dure plaats kan wonen. Dat heeft de eerste alinea ermee te maken.Dat vroeg to toch niet?
Ikwoon in Haarlem en het is toch echt mijn ervaring dat ze je op een wachtlijst zetten als je buiten het postcodegebied woont en je gewoon de school opkomt die jouw postcodegebied bedient.

Maar goed, het is hoe dan ook handig om op tijd in te schrijven.
quote:Geronimo12 schreef op 10 september 2015 @ 18:46:

Wel uitkijken dat het huis niet valt onder gemeente monumenten want dan kan je een opbouw vaak wel vergeten. Marsmanplein is wel opgeknapt maar dan woon ik liever in de Cronjé, dichter bij de stad en leuke winkeltjes. Eigenlijk is het niet anders dan Utrecht of Amsterdam, het leukst woon je toch dicht bij het centrum.Mee eens. Rondom het marsmanplein heb je toch wel wat uuhh, mindere straten zitten. Dat duurt nog wel een paar jaar voordat er voldoende werkende gezinnen wonen. Bedrijven die het goed doen verhuizen vanaf daar ook naar het centrum.
quote:dannas schreef op 12 september 2015 @ 12:55:

Ikwoon in Haarlem en het is toch echt mijn ervaring dat ze je op een wachtlijst zetten als je buiten het postcodegebied woont en je gewoon de school opkomt die jouw postcodegebied bedient.

Maar goed, het is hoe dan ook handig om op tijd in te schrijven.Geloof me zo werkt het echt niet, zeker bij de populaire scholen werken ze gewoon netjes de wachtlijst af. En import staat dus gewoon onderaan....
quote:spectral schreef op 12 september 2015 @ 15:03:

[...]

Geloof me zo werkt het echt niet, zeker bij de populaire scholen werken ze gewoon netjes de wachtlijst af. En import staat dus gewoon onderaan....

En hoe lang Inschrijftijd heb je nodig dan? Onze dochter is nu 1; zijn we dan nog op tijd?

Hoe zit het eigenlijk met parkeren in Haarlem? Zijn er genoeg parkeerplaatsen, of is het een ramp?

Wij hebben bericht gekregen dat er nog een aantal woningen te koop zijn in dat nieuwbouwproject. Er is nog een woning vrij met een tuin op het Oosten (richting Zuid) van 7 meter diep, een woning met een tuin op het Westen van 5,5 meter diep en een hoekwoning met een tuin op het Noorden (richting Oost) van 9 meter diep. Woningen zijn verder hetzelfde, 110m2 groot. Woensdag hebben we een afspraak met de makelaar. Wij vinden de tuinen wel erg klein, maar het blijft natuurlijk een stad.
quote:dannas schreef op 11 september 2015 @ 19:53:

De school in je postcodegebied moet je aannemen, wil je naar een school buiten je postcodegebied dan moet je je kind op tijd inschrijven.Helaas gaat dat niet meer op, bijv. onze school zit vol en De Ark ook. Dat zijn openbare scholen, maar ze moeten evengoed nu mensen uit de buurt weigeren. Er wordt nu gewerkt aan tweede locaties, maar dat is niet 123 geregeld. Dus in theorie doen ze dat, maar de praktijk houdt het nu even tegen. (Bij het bestemmingsplan werkte de gemeente nl. met cijfers uit 2003, pffff. En ze hadden echt niet voorzien dat er zo veel gezinnen naar de Neo Deo zouden komen. Tsja.... ).
quote:Flessenpost schreef op 12 september 2015 @ 19:47:

[...]

En hoe lang Inschrijftijd heb je nodig dan? Onze dochter is nu 1; zijn we dan nog op tijd?

Hoe zit het eigenlijk met parkeren in Haarlem? Zijn er genoeg parkeerplaatsen, of is het een ramp?

Wij hebben bericht gekregen dat er nog een aantal woningen te koop zijn in dat nieuwbouwproject. Er is nog een woning vrij met een tuin op het Oosten (richting Zuid) van 7 meter diep, een woning met een tuin op het Westen van 5,5 meter diep en een hoekwoning met een tuin op het Noorden (richting Oost) van 9 meter diep. Woningen zijn verder hetzelfde, 110m2 groot. Woensdag hebben we een afspraak met de makelaar. Wij vinden de tuinen wel erg klein, maar het blijft natuurlijk een stad.

Heb je het over Neo Deo? Dat zijn heel donkere huizen met nul uitzicht... De plek op zich is wel heel leuk. Je kunt je kind denk ik pas inschrijven voor een school als je daadwerkelijk in Haarlem woont. Maar als je dat binnen nu en een jaar doet, komt dat echt wel goed hoor. Het zit bomvol op alle scholen, zeker, maar als je straks inschrijft is er over 3 jaar vast wel een plekje. Maar dat gebeurt dus niet automatisch vanwege je postcode. Niet meer. Er zijn trouwens ook scholen die bijv. wel katholiek zijn (Liduina bijvoorbeeld) maar niet heel praktiserend ofzo. Dus dat kun je ook nog overwegen.

Ik heb zelf veel te maken met Stichting Spaarnesant, waar de openbare scholen onder vallen, en daar word je niet optimistisch van...
Parkeren is niet zo'n probleem. Kleverpark is deels met vergunning, Transvaalbuurt ook. Maar Bomenbuurt, Planetenbuurt en Indische Buurt is gewoon vrij parkeren. En altijd wel een plekje te vinden hoor, alleen misschien niet pal voor je deur. En als je in een vergunningbuurt woont, krijg je uiteraard ook bezoekerspassen!
quote:Flessenpost schreef op 12 september 2015 @ 19:47:

[...]

Wij hebben bericht gekregen dat er nog een aantal woningen te koop zijn in dat nieuwbouwproject. Er is nog een woning vrij met een tuin op het Oosten (richting Zuid) van 7 meter diep, een woning met een tuin op het Westen van 5,5 meter diep en een hoekwoning met een tuin op het Noorden (richting Oost) van 9 meter diep. Woningen zijn verder hetzelfde, 110m2 groot. Woensdag hebben we een afspraak met de makelaar. Wij vinden de tuinen wel erg klein, maar het blijft natuurlijk een stad.Ik zou mij eerder zorgen maken over de 110m2 dan over de tuin.... 110 is echt niet heel veel met een gezin.
quote:spectral schreef op 14 september 2015 @ 11:34:

[...]

Ik zou mij eerder zorgen maken over de 110m2 dan over de tuin.... 110 is echt niet heel veel met een gezin.110m2 is een prima grootte van een huis. Als je groter wil wonen moet je buiten de stad gaan wonen. (ik woon met mijn gezin op minder dan de helft;)
quote:Mevrouw75 schreef op 14 september 2015 @ 12:24:

[...]

110m2 is een prima grootte van een huis. Als je groter wil wonen moet je buiten de stad gaan wonen. (ik woon met mijn gezin op minder dan de helft;)Ja dat zal best... maar ik vind 110m2 vrij krap met opgroeiende kinderen.
Ik had het idee dat de Remise ook vrij donker zou worden. Heb er zelf ook naar gekeken maar heb uiteindelijk voor een opbouw op mijn huidige huis gekozen. 110m2 is inderdaad niet heel groot, maar dat is ook persoonlijk natuurlijk. En ik zou zeker niet aan de Leidsevaart zelf gaan wonen qua Remise. Is echt een drukke weg met veel hardrijdend verkeer.

De remise zal straks veel kinderen op basisschool de Zuidwester willen hebben. En dan zou ik, zeker als wat ik 10 jaar geleden meemaakte niet meer klopt, zeker kiezen voor nu al inschrijven. Geen idee of je dat kunt doen zonder adres, maar dat kan je natuurlijk altijd proberen. Zeker als je aangeeft de Remise te overwegen.

Het hangt denk ik ook zo ontzettend van het geboortejaar af. Wij hebben momenteel drie groepen 7 op de school van mijn kinderen, maar maar 1 groep 6, 1 groep 5 en 1 combi 5/6. De groepen 8 hebben beide maar 25 kinderen in de klas, terwijl de vorige groepen 8 er elk 31 hadden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven