Micropenis?

13-09-2015 23:30 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb misschien een hele rare vraag, maar ik maak me een beetje zorgen. Mijn 9 jarige zoon heeft een hele kleine penis. Dit heeft ie al zijn hele leven natuurlijk, maar nu hij ouder en groter wordt, valt t steeds meer op. Hij geeft ook aan dat hij de kleinste vd klas heeft (ze douchen na de gym) Voor op zich maakt hij zich er verder niet druk om, maar hoe zou dit in de puberteit gaan? Ik heb al een beetje gegooged wat "normaal" is, en kom de term "micropenis" tegen. Voor een 9 jarige is t gemiddelde 6.4 cm. Bij een micropenis is hij 3,8 cm. Ik ga niet met een meetlat bij hem staan natuurlijk, maar dit komt wel in de buurt.

Nu lees ik over hormoonbehandelingen met testosteron in de kindertijd/voor de puberteit dat met die behandelingen een kind met een micropenis een kans heeft dat de penis op volwassen leeftijd een normale grootte heeft. Maar praat ik hem hiermee geen complex aan?

Ik heb al eens voorzichtig gepolst hoe hij dat vind dat hij de kleinste vd klas heeft en of hij hier evt een pilletje voor zou willen (bij wijze van spreken ) maar hierop reageert hij heel zelfverzekerd. Hij vind t niet erg en wil er ook geen "pilletje" voor. Ben ik natuurlijk heel blij mee, dat hij zo zelfverzekerd is, maar hoe zal dit zijn in de toekomst? Gaat hij zich schamen, krijgt hij hier moeite mee etc.

Wat is wijsheid: hier verder geen aandacht meer aan te besteden of er toch wat mee doen?
Nou, voordat ik het zou hebben over een pilletje zou ik eerst deskundig advies willen horen. Van de huisarts bijvoorbeeld.

Als er geen reden tot zorg is hoef je je hier natuurlijk niet druk over te maken.
Nou ik zou dan zo snel mogelijk actie ondernemen om te onderzoeken of het werkelijk zo is.. daar heeft ie de rest van zijn leven wat aan. En stel dat het niet zo is, zeg je toch gwn dat je er niet aan had gedacht dat ie stijf veel groter zou worden ofzo :p
Uiteraard ga ik dit dan eerst bespreken met onze huisarts, hoe hij erover denkt, of er mogelijkheden zijn en wat voor risico's dit evt met zich mee kunnen brengen.

Maar als we hier dus wat mee willen doen, dan zou dat voor mijn zoon ook betekenen dat hij onderzocht moet worden enzo. Hij is 9 jaar, dus hier kan schaamte bij komen. Moet ik hem dit wel aan doen dan. Maar als er helemaal niets gebeurd dan ben ik bang dat hij er op latere leeftijd een complex over krijgt (onder de douche na sporten, bij sexueel contact)
Ga eerst eens met je huisarts praten ipv informatie op internet te zoeken en dan advies op een forum te vragen.
Ik zou zeker met de huisarts overleggen. Als hij echt een micropenis blijkt te hebben kan dit een behoorlijke handicap in zijn seksleven op gaan leveren.
quote:ilja77 schreef op 13 september 2015 @ 23:40:

Uiteraard ga ik dit dan eerst bespreken met onze huisarts, hoe hij erover denkt, of er mogelijkheden zijn en wat voor risico's dit evt met zich mee kunnen brengen.

Maar als we hier dus wat mee willen doen, dan zou dat voor mijn zoon ook betekenen dat hij onderzocht moet worden enzo. Hij is 9 jaar, dus hier kan schaamte bij komen. Moet ik hem dit wel aan doen dan. Maar als er helemaal niets gebeurd dan ben ik bang dat hij er op latere leeftijd een complex over krijgt (onder de douche na sporten, bij sexueel contact)Juist. De eerste is stap huisarts en dan het volgende stapje. Als er iets moet gebeuren, dan krijg je daar wel het juiste advies en begeleiding bij voor je zoon.
Nou, als zoon heel zelfverzekerd reageert op 'pilletjesverhalen' zal hij denk ik ook geen moeite hebben om zijn broek even te laten zakken bij de huisarts.

Ik weet even niet wanneer jongens het laatste onderzoek krijgen bij de schoolarts, is dat niet rond het 9e jaar?
Ik zou overleggen met de huisarts, zodat je alvast voorbereid bent. Als de dag er komt dat hij er moeite mee krijgt dat je weet wat er mogelijk is en dit al met hem kan bespreken.
Wat fijn, zo'n moeder die dit serieus neemt! Ben heel benieuwd wat de huisarts zegt en mocht het een micropenis zijn, dat ze er dan wat aan kunnen doen voor hem.
Hem nu vragen of hij daar geen pilletje voor wil zou het zelfde zijn als een 9jarig meisje vragen of ze borsten wil denk ik.. Hij kan dit nu nog niet overzien en jij zult hem moeten helpen hiermee
Ik zou trouwens niet wachten tot hij er geen problemen mee heeft, als het beter is om zo jong mogelijk te beginnen. Als het gaat om een micropenis natuurlijk. Je kunt er namelijk vrijwel zeker van zijn dat dit ooit in zijn leven een probleem gaat worden en dat kun je maar beter voorkomen.

9 is best een lastige leeftijd, waarop een kind wat lastig te peilen is. Ik zou ook niet vrijwillig pilletjes willen slikken, terecht ook dat hij zegt het niet erg te vinden. Hartstikke fijn natuurlijk. Maar dat hij aangeeft dat hij de kleinste piemel van de klas heeft geeft wel aan dat ze wel degelijk vergelijken.
quote:Matia123 schreef op 14 september 2015 @ 00:10:

Hem nu vragen of hij daar geen pilletje voor wil zou het zelfde zijn als een 9jarig meisje vragen of ze borsten wil denk ik.. Hij kan dit nu nog niet overzien en jij zult hem moeten helpen hiermeeEens.
vind ook heel goed van je dat je zorg probeert te dragen voor jouw zoon in de toekomst, ook op dit beetje 'awkward' gebied (wat zegt zijn vader(figuur) in zijn leven, ervanuitgaande dat die er is, hierover?)

en je hebt helemaal gelijk: hij kan de rest van zijn leven gebaat zijn door nu misschien actie te nemen. goed bezig!
Eerst even zonder zoon met huisarts praten. Verder ben ik benieuwd wat vader hiervan vindt en hoe de groei bij hem vroeger verlopen is.

Verder weet ik van een hele grote kerel bij mijn sportschool die nauwelijks een piemel heeft. Ik hoor het via een vriend van me die er met verbazing naar heeft gekeken (tijdens douchen na het sporten). Volgens hem zit er alleen een klein knopje tegen z'n lijf gedrukt. Het kan niet eens hangen. We gniffelen erom, maar het is natuurlijk absoluut niet leuk. Je zoon zal jou later dankbaar zijn als je nu, in overleg met je huisarts, actie onderneemt. Ik heb zelf alleen dochters, dus ben niet op de hoogte wat betreft het aantal cm per leeftijd.
Ik heb even gegoogeld en een micropenis is ongeveer 3,8 cm op volwassen leeftijd, niet op 9-jarige leeftijd. Lastige materie, ik zou ook even met je huisarts gaan praten als ik jou was.
Er is een schema waar de leeftijden en de gemiddelde lengtes op staan en daarachter Hoe t bij een micropenis is. Op dat schema zag ik die 3.8 cm bij een 9 jarige. Zijn hele piemel is echt klein, ook de balletjes. Hijzelf groeit, maar zijn penis blijft op peuterformaat lijkt t wel. Als baby had hij echt al een heel mini piemeltje, echt niet groter dan 1,5 cm. Mijn man kan zich niet herinneren hoe dat bij hem is gegaan, de groei. Hij denkt dat t wel goed komt bij onze zoon in de puberteit, dat hij dan wel gaat groeien. En dat de penis in erectie wel een normaal formaat gaat hebben. Maar ik heb daar grote twijfels over...
quote:ilja77 schreef op 14 september 2015 @ 07:18:

Er is een schema waar de leeftijden en de gemiddelde lengtes op staan en daarachter Hoe t bij een micropenis is. Op dat schema zag ik die 3.8 cm bij een 9 jarige. Zijn hele piemel is echt klein, ook de balletjes. Hijzelf groeit, maar zijn penis blijft op peuterformaat lijkt t wel. Als baby had hij echt al een heel mini piemeltje, echt niet groter dan 1,5 cm. Mijn man kan zich niet herinneren hoe dat bij hem is gegaan, de groei. Hij denkt dat t wel goed komt bij onze zoon in de puberteit, dat hij dan wel gaat groeien. En dat de penis in erectie wel een normaal formaat gaat hebben. Maar ik heb daar grote twijfels over...

Heb je hem nooit in erectie gezien?

Bij mijn zoontjes van iets ouder heb ik ook het idee dat hun piemel vanaf hun baby tijd niet is gegroeid, het schijnt dat het in de pubertijd weer gaat groeien.

Ik vind het wel heel goed dat je erover nadenkt.

Ik zou eerst een gesprek met de huisarts hierover willen in jouw geval.
quote:ilja77 schreef op 14 september 2015 @ 07:18:

Heb je er al eens over nagedacht om je schoonmoeder te vragen??

Als je zoon er zelf geen moeite mee heeft zou ik het hem nu ook nog niet aanpraten, maar er over een jaar of twee nog eens op terug komen. Aan de andere kant, met 9 is het misschien makkelijker om het er met je moeder over te hebben dan wanneer je 11 bent. Wij zijn thuis heel makkelijk en open, maar ik merk toch dat Caat met specifieke vrouwendingen naar mij toe komt en dan even om het hoekje gluurt om te kijken wat haar vader aan het doen is .
Mijn schoonmoeder is overleden dus ik kan t haar niet meer vragen. Misschien dat mijn man t aan zijn vader kan vragen, vind ik dan meer zijn taak.

Ik ga vandaag even een afspraak maken met de huisarts.
O en ik heb m wel eens in erectie gezien ja, maar is ook niet echt groot en vrij dun...

Nou moet ik zeggen dat ik t ook lastig vind wat normaal is hoor. Mijn andere zoon heeft t tegenovergestelde....Hij heeft voor zijn leeftijd een extreem grote... Zo gek dat dat zo kan verschillen! Maar als ik bijv mijn neefjes zie die wel eens bij ons in t zwembadje spelen in de zomer, dan zie ik wel dat die van mijn ene zoon boven gemiddeld is en van mijn andere zoon ondergemiddeld.
Eerst: overleg dit inderdaad met de huisarts.

Je realiseert je dat er in de puberteit een enorme verandering op kan treden? Ik dacht ook altijd dat mijn zoons maar zeer matig bedeeld waren, zeker als ik het vergeleek met de zoon van een vriendin (komt al zijn hele leven hier, die heb ik dus billen geveegd, zwembroekjes aangetrokken e.d., daarom weet ik dat). Maar nu ze pubers zijn geworden, zijn het ineens mannen, met een serieuze penis.
Sassafras, ik hoop natuurlijk dat dat bij mijn zoon ook zo zal zijn! Maar als hij t bijv koud heeft dan is ie echt niet groter dan 1 cm... ik heb een afspraak gemaakt, woensdag om 10.00 uur kan ik terecht. Kon morgen ook om 15.30 uur, maar ik wil graag tijdens schooltijd zodat hij niet mee hoeft.
quote:Matia123 schreef op 14 september 2015 @ 00:10:

Hem nu vragen of hij daar geen pilletje voor wil zou het zelfde zijn als een 9jarig meisje vragen of ze borsten wil denk ik.. Hij kan dit nu nog niet overzien en jij zult hem moeten helpen hiermeeZelfde gedachten, kind van 9 heeft hier nog 0 benul van. Ik zou hem helpen als het kon...
Sorry hoor maar 6,4 cm voor een jochie van 9... Is dat in 'slappe' toestand?

Zelfs voor een erecte penis vind ik dat nogal veel op die leeftijd.

Zou internet toch maar niet zo maar als waar aannemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven