Veel eten?
dinsdag 15 september 2015 om 08:34
Dochter bijna 13 maanden
Haar voedingsschema is:
7.00-7.30 uur: 2 boterhammen, potje yoghurt van 100 gram en 150ml groeimelk
11.30-12 uur: bordje groenten, vlees of vis, patatten of rijst of pasta. Denk zoiets van 250 gram
15.30: fruit
17.30: 2 beschuiten.
's Avonds eet ze nog met ons wat mee. Warm eten
19.30-20.00 uur: melk 200 ml
Als we het niet zouden tegenhouden zou ze heel de dag eten.
Ben benieuwd hoeveel jullie kindjes eten/aten op die leeftijd. Ook zoveel of denk ik dat het veel is en valt het nog mee?
Haar voedingsschema is:
7.00-7.30 uur: 2 boterhammen, potje yoghurt van 100 gram en 150ml groeimelk
11.30-12 uur: bordje groenten, vlees of vis, patatten of rijst of pasta. Denk zoiets van 250 gram
15.30: fruit
17.30: 2 beschuiten.
's Avonds eet ze nog met ons wat mee. Warm eten
19.30-20.00 uur: melk 200 ml
Als we het niet zouden tegenhouden zou ze heel de dag eten.
Ben benieuwd hoeveel jullie kindjes eten/aten op die leeftijd. Ook zoveel of denk ik dat het veel is en valt het nog mee?
dinsdag 15 september 2015 om 08:38
ik heb zelf nog geen kinderen maar ik vind het zo niet veel, eigenlijk. Ik mis zelfs nog een tussendoortje rond 9.30-10.00 uur. Waarom krijgt ze nog groeimelk? Gewone melk is toch al goed genoeg?
Ook vind ik het avondeten wat magertjes, als ze alleen 2 beschuiten eet en een klein beetje mee met jullie.
Ook vind ik het avondeten wat magertjes, als ze alleen 2 beschuiten eet en een klein beetje mee met jullie.
dinsdag 15 september 2015 om 08:41
Waarom krijgt ze zoveel in de ochtend en zo weinig in de avond? Vind de verhoudingen heel vreemd. En waarom nog melk voor het slapen gaan?
Mijn kind kreeg toen:
7.00 boterham met beker melk
9.30 fruit
12.00 boterham met beker melk
15.00 tussendoortje
17.00 warm eten
18.30 100 ml yoghurt (was teveel gelijk na warm eten).
En drinken (water/sap) de hele dag door.
Mijn kind kreeg toen:
7.00 boterham met beker melk
9.30 fruit
12.00 boterham met beker melk
15.00 tussendoortje
17.00 warm eten
18.30 100 ml yoghurt (was teveel gelijk na warm eten).
En drinken (water/sap) de hele dag door.
dinsdag 15 september 2015 om 08:46
dinsdag 15 september 2015 om 08:49
quote:poezewoefje schreef op 15 september 2015 @ 08:45:
Moet ik haar 's avonds meer eten geven?
's Morgens zo veel omdat ze dan veel energie heeft.
Ze wil die fles nog. Ze heeft anders niet genoeg calcium binnen. Ze weigert kaas enzoIk zou de beschuiten vervangen met brood en dan de melk/yoghurt erbij. Ik snap wel dat ze 's ochtends honger heeft met alleen twee beschuiten en een fles melk in de avond. Een normaal eetpatroon aanhouden, waarbij je wel de lunch en diner omgedraaid hebt.
Moet ik haar 's avonds meer eten geven?
's Morgens zo veel omdat ze dan veel energie heeft.
Ze wil die fles nog. Ze heeft anders niet genoeg calcium binnen. Ze weigert kaas enzoIk zou de beschuiten vervangen met brood en dan de melk/yoghurt erbij. Ik snap wel dat ze 's ochtends honger heeft met alleen twee beschuiten en een fles melk in de avond. Een normaal eetpatroon aanhouden, waarbij je wel de lunch en diner omgedraaid hebt.
dinsdag 15 september 2015 om 08:51
dinsdag 15 september 2015 om 08:53
dinsdag 15 september 2015 om 08:55
Ik zou tussendoor in de ochtend wat geven en de yoghurt als toetje bewaren voor het avondeten. Het is niet te veel (dochter eet hier ook zo goed en niets te dik!), maar ik denk dat je wat moet schuiven. In de ochtend en middag heeft ze een goede maaltijd, in de avond is het maar karig.
Je zou ook kunnen overwegen de portie lunch te verkleinen (groenten het meest terug laten komen) en als avondeten een volwaardige avondmaaltijd te geven. In principe is het niet zo erg dat ze twee keer warm eten, maar zelf eet je ook geen twee volle borden op een dag, dan zou je als lunch toch ook een verkleinde portie nemen?
Je zou ook kunnen overwegen de portie lunch te verkleinen (groenten het meest terug laten komen) en als avondeten een volwaardige avondmaaltijd te geven. In principe is het niet zo erg dat ze twee keer warm eten, maar zelf eet je ook geen twee volle borden op een dag, dan zou je als lunch toch ook een verkleinde portie nemen?
dinsdag 15 september 2015 om 08:57
Mijn dochtertje is ook bijna dertien maanden.
Zij eet ontzettend veel bij het avondeten. Soms zelfs een portie die ik zelf niet op zou krijgen.
Verder op de dag:
7:30 Ontbijt: een boterham met jam en water te drinken
10:00 Fruit en water/thee
12:00 Een boterham met jonge kaas, een plak ontbijtkoek en water
15:30 Thee met een koekje of granenreepje/fruitreepje
17:00 Wortelknabbels, soepstengel of stukje kaas ofzo
18:00 Avondeten, gewoon met de pot mee, en als toetje biogarde
19:30 flesje water of warme melk
Zij eet ontzettend veel bij het avondeten. Soms zelfs een portie die ik zelf niet op zou krijgen.
Verder op de dag:
7:30 Ontbijt: een boterham met jam en water te drinken
10:00 Fruit en water/thee
12:00 Een boterham met jonge kaas, een plak ontbijtkoek en water
15:30 Thee met een koekje of granenreepje/fruitreepje
17:00 Wortelknabbels, soepstengel of stukje kaas ofzo
18:00 Avondeten, gewoon met de pot mee, en als toetje biogarde
19:30 flesje water of warme melk
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
dinsdag 15 september 2015 om 08:57
quote:poezewoefje schreef op 15 september 2015 @ 08:42:
Ze krijgt warm eten 's middags in de opvang. Wij koken 's avonds en dan wil ze altijd mee-eten.
Gewone melk of groeimelk; beide is goed.Ik heb altijd begrepen dat als een kind goed eet en groeit (en ik begrijp uit jouw topicpost dat daar geen problemen mee zijn), dat groeimelk dan niet nodig is en dat kinderartsen het alleen adviseren bij slechte groei of slecht eten.
Ze krijgt warm eten 's middags in de opvang. Wij koken 's avonds en dan wil ze altijd mee-eten.
Gewone melk of groeimelk; beide is goed.Ik heb altijd begrepen dat als een kind goed eet en groeit (en ik begrijp uit jouw topicpost dat daar geen problemen mee zijn), dat groeimelk dan niet nodig is en dat kinderartsen het alleen adviseren bij slechte groei of slecht eten.
dinsdag 15 september 2015 om 09:01
Het beste advies dat ik ooit kreeg, was om je kind met de leeftijd van ongeveer een jaar mee te laten draaien in jouw ritme van ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, en nog een tussendoortje. Dus geen halve maaltijd aan je kind aanbieden als je zelf alleen een kop koffie neemt met een biscuitje. Je kind niet warm laten lunchen als je zelf 's avonds de warme maaltijd gebruikt.
Het gaf mij heel veel rust om het zo te doen, omdat ik vanaf toen niet meer steeds met haar eten en dan met iets voor mezelf bezig was. Mijn kop koffie schoot er nog wel eens bij in als ik weg wilde. Ik wilde dan ook weer op tijd terug zijn voor haar slaapje etc. Vanaf dat we hetzelfde ritme hadden, had ik ineens zeeën van tijd.
Ik vind je ontbijt reusachtig veel voor een kindje van net een jaar, zeker omdat de lunch er zo kort op zit. Omdat je kindje weinig eet bij het avondeten, heeft het natuurlijk ook trek 's morgens. En omdat ze gedurende de dag al veel eet, heeft ze niet zo veel trek 's avonds, dus als je dat om wil gooien kan dat lastig zijn. Misschien in kleine stapjes. De hoeveelheid klinkt overigens heel normaal, maar de verdeling over de dag vind ik bijzonder.
Het gaf mij heel veel rust om het zo te doen, omdat ik vanaf toen niet meer steeds met haar eten en dan met iets voor mezelf bezig was. Mijn kop koffie schoot er nog wel eens bij in als ik weg wilde. Ik wilde dan ook weer op tijd terug zijn voor haar slaapje etc. Vanaf dat we hetzelfde ritme hadden, had ik ineens zeeën van tijd.
Ik vind je ontbijt reusachtig veel voor een kindje van net een jaar, zeker omdat de lunch er zo kort op zit. Omdat je kindje weinig eet bij het avondeten, heeft het natuurlijk ook trek 's morgens. En omdat ze gedurende de dag al veel eet, heeft ze niet zo veel trek 's avonds, dus als je dat om wil gooien kan dat lastig zijn. Misschien in kleine stapjes. De hoeveelheid klinkt overigens heel normaal, maar de verdeling over de dag vind ik bijzonder.
dinsdag 15 september 2015 om 09:01
quote:Tas28 schreef op 15 september 2015 @ 08:50:
Woow dat is veel voor 13 maanden
Is ze mollig?
Jij weet niet wat veel en weinig is, dat verschilt per kind en de energiebehoefte van ieder kind is anders. Pas als ze het behang van de muren gaan eten zou ik me zorgen maken.
In plaats van meteen weer een oordeel te geven over iets waar je blijkbaar niet veel vanaf weet, zou ik dan gewoon mijn mond houden.
Woow dat is veel voor 13 maanden
Is ze mollig?
Jij weet niet wat veel en weinig is, dat verschilt per kind en de energiebehoefte van ieder kind is anders. Pas als ze het behang van de muren gaan eten zou ik me zorgen maken.
In plaats van meteen weer een oordeel te geven over iets waar je blijkbaar niet veel vanaf weet, zou ik dan gewoon mijn mond houden.