Veel eten?

15-09-2015 08:34 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter bijna 13 maanden

Haar voedingsschema is:

7.00-7.30 uur: 2 boterhammen, potje yoghurt van 100 gram en 150ml groeimelk

11.30-12 uur: bordje groenten, vlees of vis, patatten of rijst of pasta. Denk zoiets van 250 gram

15.30: fruit

17.30: 2 beschuiten.

's Avonds eet ze nog met ons wat mee. Warm eten

19.30-20.00 uur: melk 200 ml

Als we het niet zouden tegenhouden zou ze heel de dag eten.

Ben benieuwd hoeveel jullie kindjes eten/aten op die leeftijd. Ook zoveel of denk ik dat het veel is en valt het nog mee?
11.30-12 uur: bordje groenten, vlees of vis, patatten of rijst of pasta. Denk zoiets van 250 gram

Waarom eet ze 2 keer per dag warm?
ik heb zelf nog geen kinderen maar ik vind het zo niet veel, eigenlijk. Ik mis zelfs nog een tussendoortje rond 9.30-10.00 uur. Waarom krijgt ze nog groeimelk? Gewone melk is toch al goed genoeg?

Ook vind ik het avondeten wat magertjes, als ze alleen 2 beschuiten eet en een klein beetje mee met jullie.
Zolang ze al die energie ook maar verbruikt. Mijn jongste eet als een bootwerker, overgrote deel is gewoon gezond eten en hij weegt eerder weinig dan veel. Mijn oudste eet heel weinig maar zit op een heel normaal gewicht en is gezond. Zegt denk ik vrij weinig.
Waarom krijgt ze zoveel in de ochtend en zo weinig in de avond? Vind de verhoudingen heel vreemd. En waarom nog melk voor het slapen gaan?

Mijn kind kreeg toen:

7.00 boterham met beker melk

9.30 fruit

12.00 boterham met beker melk

15.00 tussendoortje

17.00 warm eten

18.30 100 ml yoghurt (was teveel gelijk na warm eten).

En drinken (water/sap) de hele dag door.
Ze krijgt warm eten 's middags in de opvang. Wij koken 's avonds en dan wil ze altijd mee-eten.

Gewone melk of groeimelk; beide is goed.
Ik zou inderdaad iets om 9:30 uur in de ochtend nog iets aanbieden (gezond). Er zit nu een groot gat tussen ochtend en middag.
Moet ik haar 's avonds meer eten geven?

's Morgens zo veel omdat ze dan veel energie heeft.

Ze wil die fles nog. Ze heeft anders niet genoeg calcium binnen. Ze weigert kaas enzo
quote:lionlily schreef op 15 september 2015 @ 08:38:

Ik mis zelfs nog een tussendoortje rond 9.30-10.00 uur.Met zo'n mega ontbijt en 'kort' daarna een grote warme maaltijd, heb je toch helemaal geen honger meer. Tussendoortje erbij zou echt heel veel zijn.
quote:RegenDruppie schreef op 15 september 2015 @ 08:45:

[...]

Met zo'n mega ontbijt en 'kort' daarna een grote warme maaltijd, heb je toch helemaal geen honger meer. Tussendoortje erbij zou echt heel veel zijn.Denk dat ze (en ik) bedoeld dat het beter is om wat meer te spreiden.
quote:poezewoefje schreef op 15 september 2015 @ 08:45:

Moet ik haar 's avonds meer eten geven?

's Morgens zo veel omdat ze dan veel energie heeft.

Ze wil die fles nog. Ze heeft anders niet genoeg calcium binnen. Ze weigert kaas enzoIk zou de beschuiten vervangen met brood en dan de melk/yoghurt erbij. Ik snap wel dat ze 's ochtends honger heeft met alleen twee beschuiten en een fles melk in de avond. Een normaal eetpatroon aanhouden, waarbij je wel de lunch en diner omgedraaid hebt.
Dus beter yoghurtje geven rond 10.00 uur? Zal onthaalouder vragen of ze dat wil doen.

Ze drinkt tussendoor water.
Woow dat is veel voor 13 maanden

Is ze mollig?
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 15 september 2015 @ 08:46:

[...]

Denk dat ze (en ik) bedoeld dat het beter is om wat meer te spreiden.Ja, dat zou ook beter zijn. Daarom schreef ik al dat ik de verhoudingen vreemd vind. Zou dan bijv de yoghurt twee uur later geven als tussendoortje.
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 15 september 2015 @ 08:46:

[...]

Denk dat ze (en ik) bedoeld dat het beter is om wat meer te spreiden.Klopt! Ik vind de maaltijden vrij groot voor zo'n klein maagje en ik zou het zelf dus meer spreiden, kleinere beetjes verdeeld over de dag.
Ze is 80 cm en weegt 9 kilo dus nee ze is niet mollig. Ze is zelfs aan de lichte kant naar het schijnt.
quote:Tas28 schreef op 15 september 2015 @ 08:50:

Is ze mollig?Hoe kun je nu concluderen dat het veel is? Het verschilt enorm per kind op die leeftijd, heb ik altijd gemerkt.
Ik zou tussendoor in de ochtend wat geven en de yoghurt als toetje bewaren voor het avondeten. Het is niet te veel (dochter eet hier ook zo goed en niets te dik!), maar ik denk dat je wat moet schuiven. In de ochtend en middag heeft ze een goede maaltijd, in de avond is het maar karig.

Je zou ook kunnen overwegen de portie lunch te verkleinen (groenten het meest terug laten komen) en als avondeten een volwaardige avondmaaltijd te geven. In principe is het niet zo erg dat ze twee keer warm eten, maar zelf eet je ook geen twee volle borden op een dag, dan zou je als lunch toch ook een verkleinde portie nemen?

Is ze mollig?Ga nou niet doen alsof je hier ook verstand van hebt. Het is niet veel. Het is alleen apart verdeeld over de dag.
Mijn dochtertje is ook bijna dertien maanden.

Zij eet ontzettend veel bij het avondeten. Soms zelfs een portie die ik zelf niet op zou krijgen.

Verder op de dag:

7:30 Ontbijt: een boterham met jam en water te drinken

10:00 Fruit en water/thee

12:00 Een boterham met jonge kaas, een plak ontbijtkoek en water

15:30 Thee met een koekje of granenreepje/fruitreepje

17:00 Wortelknabbels, soepstengel of stukje kaas ofzo

18:00 Avondeten, gewoon met de pot mee, en als toetje biogarde

19:30 flesje water of warme melk
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
quote:poezewoefje schreef op 15 september 2015 @ 08:42:

Ze krijgt warm eten 's middags in de opvang. Wij koken 's avonds en dan wil ze altijd mee-eten.

Gewone melk of groeimelk; beide is goed.Ik heb altijd begrepen dat als een kind goed eet en groeit (en ik begrijp uit jouw topicpost dat daar geen problemen mee zijn), dat groeimelk dan niet nodig is en dat kinderartsen het alleen adviseren bij slechte groei of slecht eten.
quote:RegenDruppie schreef op 15 september 2015 @ 08:55:

[...]

Ga nou niet doen alsof je hier ook verstand van hebt. Het is niet veel. Het is alleen apart verdeeld over de dag.Ik werk met kinderen en ja ik heb er verstand van. Wat een gemene opmerking.
Het beste advies dat ik ooit kreeg, was om je kind met de leeftijd van ongeveer een jaar mee te laten draaien in jouw ritme van ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, en nog een tussendoortje. Dus geen halve maaltijd aan je kind aanbieden als je zelf alleen een kop koffie neemt met een biscuitje. Je kind niet warm laten lunchen als je zelf 's avonds de warme maaltijd gebruikt.

Het gaf mij heel veel rust om het zo te doen, omdat ik vanaf toen niet meer steeds met haar eten en dan met iets voor mezelf bezig was. Mijn kop koffie schoot er nog wel eens bij in als ik weg wilde. Ik wilde dan ook weer op tijd terug zijn voor haar slaapje etc. Vanaf dat we hetzelfde ritme hadden, had ik ineens zeeën van tijd.

Ik vind je ontbijt reusachtig veel voor een kindje van net een jaar, zeker omdat de lunch er zo kort op zit. Omdat je kindje weinig eet bij het avondeten, heeft het natuurlijk ook trek 's morgens. En omdat ze gedurende de dag al veel eet, heeft ze niet zo veel trek 's avonds, dus als je dat om wil gooien kan dat lastig zijn. Misschien in kleine stapjes. De hoeveelheid klinkt overigens heel normaal, maar de verdeling over de dag vind ik bijzonder.

Is ze mollig?

Jij weet niet wat veel en weinig is, dat verschilt per kind en de energiebehoefte van ieder kind is anders. Pas als ze het behang van de muren gaan eten zou ik me zorgen maken.

In plaats van meteen weer een oordeel te geven over iets waar je blijkbaar niet veel vanaf weet, zou ik dan gewoon mijn mond houden.
quote:Tas28 schreef op 15 september 2015 @ 08:59:

[...]

Ik werk met kinderen en ja ik heb er verstand van. Wat een gemene opmerking.Nee, als jij gaat zeggen dat dit veel is en dan vervolgens vraagt of het kind mollig is, dan heb je er duidelijk geen verstand van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven