Beste huizenkoper.....

13-09-2015 21:30 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis in de verkoop staan en ik moet zeggen dat dit best een flinke impact heeft op het dagelijks leven. Al surfend stuitte ik op onderstaande blog en de herkenning in de spanning is groot. Wie herkent dit ook? Iemand nog tips voor huizenverkopers? Zaken die we volgens jou juist wel of niet zouden moeten doen?

Afijn, deel met mij tips& tricks, do's, don'ts en natuurlijk de stress.

http://blog.mouthaan.nl/p ... oren-van-de-verkoper.aspx
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Goed moment om jeugdtrauma' s definitief af te sluiten! Dan kan de rest van jouw leven beginnen!

Snap best dat je het lastig vindt hoor en ik herken het ook wel van ooit.

Maar ik vind het oprecht fijn dat ik inmiddels geen enkele binding meer met spullen heb.

Zooi kan zo enorm de rust, ruimte en mijn woongenot verpesten.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Hey Frans Zonnetje!
Hey Enn! Ook aan de verhuizingsstress zie ik?
Zo denk ik er ook over, SOLEIL, maar ik besef ook dat niet iedereen van dieren houdt. Maar de kat is niet bij de deal inbegrepen, en mensen zullen toch ook moeten begrijpen dat er nog mensen (en soms dieren) in een huis wonen, en dat zie je nu eenmaal, hoe goed je je best ook doet. Ik denk ook echt dat als je verliefd op een huis wordt, dat niet teniet wordt gedaan door een rondslingerende sok, een puzzel, het ontbreken van een bloemetje of appeltaartgeur, of een slapende kat op de bank. Maar nu spreek ik misschien te veel vanuit mijn eigen gevoel.
En Enn, dank je voor dat zetje in de goede opruimrichting. Mijn hoofd weet het allemaal wel, maar dat kleine meisje in mij blijft nog een beetje hardnekkig op de achtergrond doorzeuren.... Ik ben inmiddels trots op iedere krat die naar de kringloop gaat, maar ik ben er nog lang niet.
quote:Troelalaaaa schreef op 14 september 2015 @ 09:20:

Isabela, tuurlijk is het voor ieder anders. Echter volle, uitpuilende (inbouw)kasten kunnen duiden op onvoldoende opbergruimte.Tja, of gewoon dat mensen veel en veel te veel meuk hebben. Toen ik mijn huis voor het eerst ging bekijken viel het mij al op dat de bewonders echt overal kastjes en kasten hadden en ook gewoon veel meuk. Ik heb er gelukkig doorheen gekeken. Nu wij erin wonen ademt het huis rust en ruimte want wij hebben echt niet zoveel zooi. We hebben zelfs 4(!) inbouwkasten gesloopt om het huis nog ruimtelijker te maken.
Ik ben ooit op een Open huizendag in een huis geweest dat zo'n 75000 euro te duur voor ons was. De foto's op funda waren waanzinnig raar. Zo lag er in/onder een schouw een hele grote bal (om krassen weg te werken) en daar had de fotograaf op ingezoomd.

Huis was vies en rommelig bij die open huizendag. Afwas in de gootsteen. Douchedeur die kapot was. Schimmel in de badkamer. Onopgemaakte bedden. Peuken op het grasveld. Verrotte schuur (deur viel eruit) Een zooitje.

Maar prachtig huis in de basis en een hele mooie buurt. Toen de makelaar ons na belde, heb ik hem nog geadviseerd om betere foto's te maken. Moest hij om lachen. En dat heeft hij dus niet gedaan.

Huis op favorietenlijst in Funda gezet. Bijna een jaar later bleek het ineens flink in prijs gezakt (men lag in scheiding). We hebben er nog wat af gepingeld. Nu dus alweer jaren eigenaar van dat huis. Ben blij dat de makelaar niet naar me geluisterd heeft en dat de verkopers er niets van gemaakt hadden.
quote:Hetty1987 schreef op 14 september 2015 @ 21:27:

Helpbrand, wow!! Zoveel in een korte tijd. Amsterdam/Utrecht of een geliefd huis?

Haarlem. Ik moet zeggen dat ik er meer van had verwacht, meer kijkers. Ik hoop dus maar dat er een bieding komt.

Vanochtend na een hoop stress de deur uit. Wat een klus om je huis elke keer showroomwaardig te krijgen! Iedereen klaar? Ja? Kak, mezelf vergeten. Dus daar liep ik, met ongekamd haar, zonder make-up

Even later begon het te regenen. Op de begraafplaats om de hoek staan veel bomen, dus daar maar gaan wandelen. Bleven we nog een beetje droog. Lekker stemmig ook, op de begraafplaats

Vanochtend is er maar 1 iemand geweest. Van deze koper verwacht de makelaar eigenlijk niets. Dus nu maar hopen dat er morgen meer mensen komen. Donderdagochtend ook nog een bezichtiging. Fingers crossed.
Ik duim voor je!! Ons huis komt morgen op funda. Ik ben echt zenuwachtig!
Spannend Hetty! Ik duim!
Wat leuk om te lezen hoe iedereen dit proces ervaart. Wij hebben volgende week een makelaar die komt kijken, het zal een orienterend gesprek zijn. Maar omdat we het toch niet onmiddelijk te koop gaan zetten, ga ik nog niet lopen stressen. Ben benieuwd wat die gaat zeggen.

Zijn jullie trouwens kieskeurig naar de makelaar die jullie nemen? Wij hebben iemand die ons wel een aardige capable man lijkt. Maar op meer dingen hebben we eigenlijk niet gelet
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:S0LEIL schreef op 14 september 2015 @ 23:43:

[...]

Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ik zag toevallig dit voorbij komen.

Ik heb meerdere huizen bezocht waar katten rondliepen. De meeste verkopers waarschuwden en legden uit dat de kat even op bijv. zolder zat. Ik ben zelf gek op dieren en vooral katten, dus van mij mochten ze meteen weer losgelaten worden en ik vond het eigenlijk meteen de huizen leuker maken Bij alle huizen heb ik even gezellig met de katten zitten kroelen

Dus als je ze niet naar buiten kunt doen of ze even elders onder kunt brengen, zou ik het zo doen. Vindt een koper het niets, merk je dat wel en dan heb je ze gewaarschuwd en kun je de beestjes uit hun buurt houden, vindt de koper het prima, dan is het niet erg dat ze ergens rondlopen.

Alle kattenspeeltjes, mandjes, kattenbakken enzo, zou ik wel uit het zicht zetten trouwens.

Ik had er helemaal niet aan gedacht dat je natuurlijk toekomstige kopers via je makelaar kunt laten weten dat er katten in huis zijn. En aan de hand van hun reactie kun je dan actie ondernemen. Slimme strategie! Werkt alleen niet bij 'last-minute' kijkers. Ja mij maakt het ook niet uit hoor, een hond, kat of cavia in de ruimte die ik bezoek. Leuk juist!

De krabtonnen, kattenbak, mandjes en hun drie kilo speelgoed zou ik inderdaad ook even wegmoffelen. In de auto wordt lastig maar desnoods parkeer ik het met een lieve glimlach bij onze buurman. (Geen idee of die man daar op zou zitten te wachten).
O, ik bedoelde niet via de makelaar (hoewel, dat is ook een idee natuurlijk), maar gewoon bij binnenkomst. Als ik nog in de hal stond zeg maar Zowel verkopers die zelf de bezichtigingen deden als de makelaars deden dat (ik geloof echt dat er elk huis dat ik bekeken heb, katten waren, nu ik erover nadenk ).
Zelf geen verkoper, maar kan wel mijn ervaringen als koper geven. Ik heb drie huizen bekeken. De eerste was inderdaad echt showroom. Alles leeg, netjes etc. Tweede huis was schoon en netjes in de basis, dus keuken, badkamer, vloer schoon. Wel kinderspeelgoed op de vloer en een paar loslopende katten. Derde huis zat er tussenin. Inbouwkasten en schuren in alle gevallen ramvol.

Ik vond het allemaal niet storend, maar ik kijk wel snel door dingen heen. Ik maakte er trouwens een sport van katten te spotten op fundafoto's. Ergens in een hoekje of weerspiegeld in een kastdeur.
Didiriri, selecteer niet alleen op prijs maar Ook op beschikbaarheid voor bezichtigingen in de avonduren en weekenden. en of de makelaar een groot netwerk heeft in de regio waar je huis staat.
Wie is de beste makelaar is een site met veel recensies. Wij hebben oa aan de hand daarvan 3 makelaars uitgenodigd. En toen gekeken wie ons het beste beviel.

We zijn niet voor de leukste gegaan, we willen immers niet perse iemand die aardig is maar iemand die ons huis goed verkoopt.
En inderdaad openingstijden. Niets zo knullig als een makelaar die heel beperkt open is, zeker in deze tijd. Onze makelaar is ook elke zaterdag en op verzoek avonden geopend. Prettig!
quote:S0LEIL schreef op 15 september 2015 @ 18:30:

O, ik bedoelde niet via de makelaar (hoewel, dat is ook een idee natuurlijk), maar gewoon bij binnenkomst. Als ik nog in de hal stond zeg maar Zowel verkopers die zelf de bezichtigingen deden als de makelaars deden dat (ik geloof echt dat er elk huis dat ik bekeken heb, katten waren, nu ik erover nadenk ).Haha ik heb wel een manier waarop ze beide trillend onder het bed gaan liggen. Even aanbellen van te voren. Ze hebben beide een bloedhekel aan die bel en dan zie je ook meteen een halve dag niet. Mijn mietjes.
Leuk topic! Wil hebben die voorjaar verkocht en gekocht. Wat mij betreft zijn er al heel veel goede tips voorbij gekomen. Ik heb het volgende toe te voegen.

Google op verkoopstyling. Er bestaat een site van een interieurstylist met daarop een echt uitgebreide lijst met tips. Heb geen linkje sorry.

Alles wat kleiner is dan een galiameloen haal je weg van tafels, uit open kasten, etc. Creëer lucht in je boekenkast. Hier en daar een lege plank. Boeken structureren. Ik had ze op kleur. Staat nog leuk ook.

Mensen kopen ruimte. Zorg dus dat je laat zien dat die er is. Geen spullen bovenop hoge kasten. Paar fietsen weghalen uit de schuur. Idd turkentassen vullen en in de auto. Wij hadden zelfs een box gehuurd en die helemaal vol gestouwd.

Zodra je besluit dat je gaat verkopen, is je huis min of meer 'publiek eigendom'. Dat kan betekenen dat dat behangetje wat je zo aan gehecht was resoluut gewit moet worden. Jouw tijd komt wel weer in het volgende huis.

Wij hadden nog wat klussen te doen voordat we gingen verkopen. Ik heb per kamer een lijst gemaakt in excel met dingen die klaar moeten voor de foto's, voor de open huizen dag en voor de bezichtigingen. Werkte voor ons heel goed. Dag vrij nemen om door die lijst heen te knallen. En voor de bezichtiging een kopietje maken waar je doorheen loopt om te checken of je alles gedaan hebt.

Maar goed, ik ben een gestructureerd tiepje.

We hebben binnen 10d na online op funda verkocht voor bijna de vraagprijs, na 10 kijkers.

Het huis dat we kochten was volledig doorrookt en zag er erg ongezellig uit. We zagen meteen dat er heel veel gedaan moest worden. Zijn ook níet bang voor klussen. Het was duidelijk dat er weinig liefde meer in het huis zat. Gelukkig konden we door dit alles heen kijken. We hebben goed onderhandeld en zijn op een eerlijk bedrag uit gekomen.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Ohja makelaars. We hebben er 3 uitgenodigd. Sommigen geven bij dit gesprek nog wat gratis verkooptips, anderen niet. Wij wilden iemand die een fair price voorstelde (hadden we zelf wel ideeën over) maar ook bij ons paste zoals hij overkwam. Makelaar gaat toch een belangrijke transactie voor je begeleiden! En je weet niet hoe lang het gaat duren. Dan kan je maar beter een goed gevoel hebben bij zo iemand. Voor ons was dat dus niet degene die de hoogste prijs voorstelde.
Wij hebben een paar maanden geleden ons appartement verkocht in 2 werkdagen. Onze truc? We hebben de makelaar gevraagd die paar maanden eerder onze bovenburen had verkocht. Hij had nog kopers op de lijst die bij het andere appartement belde voor een bezichtiging net na de verkoop. Op vrijdag zijn zij komen kijken en op maandag hadden we een akkoord. Wel hebben we voor de zekerheid nog andere makelaars gevraagd, maar waren veel duurder, taxeerde lager en hadden niet de contacten van 'onze' makelaar.

Bij het bezichtigen vond ik makelaars fijn die 'leuke' feitjes over het huis konden vertellen (wij keken oude woningen) en die ook 's avonds en in het weekend konden.

Iedereen heel veel succes! Bij ons ging het gelukkig snel, maar wat een stress.. Toen wij ons appartement verkochten, voelde ik mij opeens zo schuldig t.o.v. de verkopers van de huizen die wij 'ter oriëntatie' hebben bekeken.
Ik zou ook eens bij anderen rondvragen, welke ervaringen zij hebben met makelaars, zowel bij verkoop als bij koop.

Want mijn God, wat heb ik een idioten meegemaakt aan makelaars zeg

Van makelaars die niets van het huis wisten, tot makelaars die zelf meteen maar even de negatieve dingen opsomden, tot makelaars die zelfs van de grootste gebreken maakten dat het "klusjes zijn die je wel even zelf kunt doen", tot makelaars die zeiden dat het echt wel normaal was dat het daar lekte (terwijl het een huis was in mijn eigen wijk en ik heus wel weet hoe de huizen daar zijn), tot makelaars die sociaal niet bepaald vaardig waren. Noem maar op.

En je probeert daar als koper allemaal doorheen te kijken en met eigen ogen naar het huis te kijken, maar soms is dat wel heel lastig!
Als je echt de tijd hebt zou je ook eerst huizen kunnen gaan kijken met potentiële makelaars om te kijken hoe ze zo'n huis aan jou verkopen.
Huis staat in de verkoop en we hebben al een aantal bezichtingaanvragen. Spannend!!
Fijn Hetty!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven