Dilemma over kat

15-09-2015 20:30 28 berichten
Wij wonen midden in het centrum van een middelgrote stad (winkelgebied). Sinds een tijdje loopt hier een poes rondom onze woning. Er wonen hier niet zoveel mensen en ik zie zo goed als nooit katten op straat dus het viel me op. Het zat me niet lekker, ik ben eens op amivedi gaan kijken maar zonder resultaat. Ik wilde een foto van haar maken op zelf uit te vogelen of ze wel een thuis heeft. Juist op dat moment stond een oudere man haar eten te geven. Ik heb deze meneer aangesproken en het blijkt zijn kat te zijn. Een echte buitenkat volgens hem. Hij woonde tot voor kort vlakbij ons maar is verhuisd en de kat blijft teruglopen. Hij vertelde dat hij haar niet binnen kan houden omdat ze dan doodongelukkig word en dat hij haar dus nu elke avond eten geeft hier op straat.

Oke, dat kan allemaal, ik heb hem gezegd dat als er ooit iets is dat hij dan altijd aan mag bellen voor hulp of een briefje door de bus kan gooien als hij bijvoorbeeld naar het ziekenhuis moet en geen eten kan geven. Voor mij een kleine moeite.

Vandaag kom ik thuis en zie van een afstandje poes in kwestie in ons portaal liggen. Mijn man zei gelijk, volgens mij is ze niet goed ofzo. Ze stond op toen ze ons aan zag komen lopen en ze zwalkte op haar pootjes, haar staart was dik (haar stond rechtop) en stond stijf naar de zijkant. Ze mankte en wankelde. Het leek alsof ze bijkwam uit narcose (even voor de beeldvorming). Ik heb binnen het reismandje gepakt en een blikje eten in de hoop dat ze zou komen. Het leek of ze een tik had gehad of een tia of weet ik wat. Ik ging er echt vanuit dat ik met haar naar de dierenarts zou moeten. Het poesje is eenkennig, Niet schuw maar ze vertrouwd ons ook niet. Logisch ook. Ze ging een steeg in en man is omgelopen om haar van de andere kan te benaderen. Lang verhaal kort, ze heeft een aantal keren gemiauwd en huppelde daarna weg alsof er niets aan de hand was. Wel snel genoeg dat ze niet te pakken was.

Ze is toen onder een steegdeur doorgekropen waarvan onder ze ons begluurde.

Het zit me niet lekker, er zijn hier maar weinig plekken waar het beestje warm en beschut kan liggen, er is geen zicht en controle op haar gezondheid lijkt het. 1 keer per dag eten geven noem ik in elk geval geen controle. De man komt op verschillende tijden en ik heb er vanuit mijn huis geen zicht op, ik zou dus echt een hele avond moeten gaan posten buiten. Iets wat ik opzich wel wil doen maar ik vraag me af of er iets mee gedaan gaat worden.

Wat zouden jullie doen? Niet mee bemoeien kan ik gevoelsmatig niet, ik ben een dierenliefhebber en met name dol op katten. Nu is het alleen regen, maar wat als straks de winter intreedt?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de dierenambulance inschakelen
Als je niet gelukkig bent, doe er dan wat aan!
Heb je het telefoonnummer van die man?

Ik zou óf op poes springen en vangen óf lokken met voer en en dekentje neerleggen om m te lokken (harde vs. zachte aanpak). In beide gevallen na laten kijken door de DA.

Is het voor jou een optie om m in huis te nemen? Met toestemming van die man uiteraard?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:followthesun schreef op 15 september 2015 @ 20:37:

Ik zou de dierenambulance inschakelenOh ja ook een goede.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Misschien aangereden...wat naar. Idd dierenambulance bellen, kun ook in contact komen met baasje?

Mijn kat is ook eenkennig maar reageert vaak wel op mij en ik mag haar ook bijna altijd pakken zelf wanneer zij fysiek iets heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heel simpel, bel de dierenpolitie. En volgens mij weten de buurtbewoners vast wel het adres van de eigenaar. Laat de dierenpolitie-bescherming het maar oplossen.
Blijf de kat met eigen eten lokken en ga geleidelijk over tot het bezit ervan. Maak een kattenluikje om het proces in goede banen te leiden.

Een kennis van mij komt zo aan al haar katten, die pikt gewoon de hele tijd zwervertjes op en heeft altijd zo ongeveer 4 katten: 1 helemaal tam, 1 komt in de keuken eten en twee die ze buiten voert. De katten rouleren als ze met ouderdom sterven. Dat gaat al 15 jaar zo.
quote:honingbijtje schreef op 15 september 2015 @ 20:48:

Blijf de kat met eigen eten lokken en ga geleidelijk over tot het bezit ervan. Maak een kattenluikje om het proces in goede banen te leiden.

Een kennis van mij komt zo aan al haar katten, die pikt gewoon de hele tijd zwervertjes op en heeft altijd zo ongeveer 4 katten: 1 helemaal tam, 1 komt in de keuken eten en twee die ze buiten voert. De katten rouleren als ze met ouderdom sterven. Dat gaat al 15 jaar zo.Want je kan zo maar iemand anders huisdier toe eigenen?
Een kat laat niet gauw merken dat er wat is. Wat jij beschrijft klinkt hetzelfde als wat wij al twee keer hebben meegemaakt (meerdere buitenkatten), waarschijnlijk heeft ze een tik gehad van een langsrijdende auto ofzo. Wij hebben toen pijnstillers gehad die door het voer geroerd konden worden. Eentje was na vier dagen weer op de been, de ander heeft bijna drie weken lang moeite gehad met springen.

Een kat krijgt een goede wintervacht. Desondanks liggen ze wel graag droog en uit de wind. Als je de mogelijkheid hebt, zou je bijvoorbeeld een schuurtje open kunnen laten. Een konijnenhok, of, als er niet te gek veel regenslag op staat, een doosje met een deken. Ik heb voor een zwerver een plastic kratje, op de zijkant, met een fleecedekentje erin. Als het kouder wordt dan -5, komt ze, als ze de kans krijgt, echt wel bij jullie binnen of gaat terug naar haar oude personeel.
Wat een eikel die eigenaar. Je kan niet verhuizen en je kat meteen weer naar buiten laten.

Zou dus wel een oogje in het zeil houden en kijken of je hem kan vangen. Of uitzoeken waar die man nu woont.
quote:-RoseRed- schreef op 15 september 2015 @ 20:51:

[...]

Want je kan zo maar iemand anders huisdier toe eigenen?

Bij ons gaat het ook zo. Nouja, min of meer. Wij hebben vier katten van onszelf en twee mee-eters. Onze katten krijgen elke ochtend rond half acht, en elke avond rond half tien, hun hapje natvoer in de hal. Daar staan ook de brokjes, waterbakjes, kattenbakken en snurkmandjes. Ik zet tijdens het eten de voordeur open. Degene die naar buiten wil, kan naar buiten. Degene die binnen wil blijven, zoekt een mandje op. (Als het regent heb ik veel katten binnen, zachte nachten zijn een garantie voor een katloos huis ).

En ja, die deur staat open. Dus een andere kat heeft ook de mogelijkheid om een hapje te eten. Gek genoeg zijn het nooit de katten van de buren, maar echt mottige, magere scharminkels. Dus ik denk toch dat het wel échte zwervers zijn, schuw en bang. Hoewel, eentje laat zich inmiddels aaien. Als ik hem te pakken krijg, en dat zal in de winter vast wel een keer lukken, gaat ie voor castratie naar de dierenarts.

Katten zoeken hun eigen personeel wel. Maar sommige blijven angstig en die kun je dus helpen door een beschut plekje in te richten. Al is het maar een oud konijnenhok.
Die kat heeft een eigenaar!! Kortom de dierenpolitie inschakelen, die zijn er niet voor niets.
Als het een oudere man is woont hij vast bij een zorgcentrum of aanleunwoning in de buurt. Kom op beetje initiatief tonen.
quote:-RoseRed- schreef op 15 september 2015 @ 20:51:

[...]

Want je kan zo maar iemand anders huisdier toe eigenen?

Niet zomaar! die man van wie hij is moet er helemaal voor terug komen, dat is niet handig. Bovendien hou je de katten niet vast, het bezit ervan nemen is bedoeld als ervoor zorgen, ermee naar de dierenarts gaan als nodig, medicijnen geven etc.

Een kat is sowieso altijd een beetje een free agent.
quote:honingbijtje schreef op 15 september 2015 @ 20:48:

.Dit zijn jouw woorden. Het bezit maken er van, dat is het zelfde als je toe eigenen.Je geeft nog zelfs het advies voor een kattenluikje.
quote:-RoseRed- schreef op 15 september 2015 @ 21:09:

[...]

Dit zijn jouw woorden. Het bezit maken er van, dat is het zelfde als je toe eigenen.Je geeft nog zelfs het advies voor een kattenluikje.

Ja he. Lekker katten bezitten. Maar eigenlijk be'zit' een kat jou ;)

Maar dus.

Wil je het even op het schoolplein uitvechten?

De dierenpolitie heeft wel iets beters te doen dan katten die al bemoederd worden ophalen en aan de wettelijke eigenaar opdringen. Zat dierenmishandeling waar ze al niet aan toe komen. Dat je je problemen over de belastingbetalerschutting gaat gooien draagt niet bij aan het redden van verhongerende kalveren, illegale nertsenkwekerijen en gewonde vechthonden.
quote:honingbijtje schreef op 15 september 2015 @ 21:14:

[...]

Maar dus.

Wil je het even op het schoolplein uitvechten?Oh, ja je gaat verder op die fiets.. Je bent het niet met mijn reactie eens..
quote:-RoseRed- schreef op 15 september 2015 @ 21:16:

[...]

Oh, ja je gaat verder op die fiets.. Je bent het niet met mijn reactie eens.. You don't say.
Het punt is dat ik nergens iets kan neerzetten hier. Want dan staat het in de winkelstraat en wordt het weggehaald en krijg ik een boete. Een schuur is hier niet. Vandaar ook mijn vrees dat hij geen beschut plekje heeft. Ik heb wel een dakterras maar daar kan ze nooit opkomen. In huis halen zou kunnen, al heb ik zelf 4 katten en dus zou ze eerst getest moeten worden op kattenaids en leukemie en wat komt er verder nog uit? Ik weet niet eens hoe oud het beestje is.

Ik overweeg inderdaad om morgen te bellen met de dierenambulance. Maar als het beestje daadwerkelijk een echte buitenkat is dan word ze in een kooitje natuurlijk ook doodongelukkig. Maar ze zal nagekeken moeten worden. Pijn hebben en ziek zijn is nog erger.

pfffff! Ik wou gewoon dat ik meer kon doen...
quote:honingbijtje schreef op 15 september 2015 @ 21:14:

[...]

Maar dus.

Wil je het even op het schoolplein uitvechten?

De dierenpolitie heeft wel iets beters te doen dan katten die al bemoederd worden ophalen en aan de wettelijke eigenaar opdringen. Zat dierenmishandeling waar ze al niet aan toe komen. Dat je je problemen over de belastingbetalerschutting gaat gooien draagt niet bij aan het redden van verhongerende kalveren, illegale nertsenkwekerijen en gewonde vechthonden.Ik heb de dierenpolitie voor minder bij mensen aan de deur zien komen. Of ze het wel of niet willen afhandelen is hun taak om dat te beslissen
Hij gaf aan in een appartement te wonen, niet in een zorgflat. Hij wuifde achter zich en in die wijk zijn heel erg veel appartementen. Ik heb zijn adres niet gevraagd toen, dat vond ik een beetje te voortvarend. Zijn telefoonnummer heb ik ook niet. Wat ik al zei, ik kan wel posten tot hij komt eten geven en hem aanspreken.
Misschien een briefje ophangen voor hem, waar hj de kat eten geeft?
Volgende keer dat je die man ziet vragen hoe hij het in de winter wilt doen en of hij weet waarom ze moeilijk liep of een briefje ophangen.

Wat ik er uit op maak is dat het een buitenkant is en hij wel geprobeerd heeft hem binnen te houden, maar dat niet ging. Als die buiten komt loopt die terug naar de oude wijk. Nu komt hij daar iedere dag heen om de kat eten te geven, hij ziet de kat dus iedere dag. Als er iets niet goed is zal hij het heus wel merken. Wat wil je eigenlijk dat die man doet? De kat binnen houden terwijl die dan ongelukkig wordt? De kat naar het asiel brengen?

Als de kat op deze manier gelukkig is is dat toch prima. Hier hebben we er ook zo een rond lopen alleen die is heel lief en laat zich makkelijk aanhalen. Die is altijd buiten en gaat allen terug naar huis voor eten of als het hard vriest, met de regen gaat die in een portiek zitten. Die kat is gelukkig, gezond (voor zijn leeftijd dan) en krijgt genoeg eten.
Maar je hebt zelf wel een portaal? Mag je daar ook niks neerzetten? Anders zou je er een pot (niet te klein) kunnen neerzetten met een plant erin, en achter die pot een dekentje kunnen leggen. Dan heeft ze toch een beetje een beschut plekje.
Wat een kutsituatie zeg. De dierenambulance komt niet, tenzij dier in kwestie al gevangen is. Helaas. Lief dat je je om poes bekommert !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven