de was sorteren

16-09-2015 10:39 151 berichten
wij hebben 5 wasmanden:

witte was 60 gr (handdoeken,washandjes,sokken,onderbroeken en pyjama's)

gekleurde was 60 gr (hetzelfde als wit)

zwart 40 gr (hierin gaat ook donker spijkergoed)

rood , roze en oranje 40 gr

blauw,groen,grijs,paars 40 gr (hierin gaat ook spijkergoed)

beddengoed gaat apart op 60 of 90 gr (gekleurd en wit)

hondenkussen,dekentjes,handdoeken ook op 90 gr

hoe doen andere mensen dit?
Ik heb 1 wasmand. Ik sorteer als ik ga wassen.

Ik doe wit op 60 ( handdoeken, beddengoed, ondegoed, witte kleding etc)

Ik heb donker op 40

Ik heb gekleurd op 40

En vaatdoekjes etc op 90.

Oh bijna vegeten... Soms kwetsbare kleding op 30
1 wasmand en ik zoek het bij de wasmachine uit.

Handdoeken enzo op 60, de rest op 40 graden en strijkvrij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wit en bont, en ik keer ze om bij de wasmachine en zoek het vervolgens allemaal nog een keer uit. Heel efficient

Jouw systeem klinkt ideaal, maar ik weet niet waar ik al die wasmanden moet laten.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Wat is je gekleurde was op 60 graden?
5 wasmanden, goeiendag..

Ik was handdoeken, vaatdoeken, beddegoed, ondergoed en sokken samen op 60. Dit gooi ik na het wassen de droger in.

Dan doe ik nog een donkere/gekleurde was op 40 en een witte/lichte was op 40. Dit hang ik op.
Ik heb geen plaats voor vijf wasmanden en mijn man zou aar ook niks van snappen. Dus ik heb een wasmand en die kiep ik leeg als ik ga wassen en dan sorteer ik daar een lading was uit die bij elkaar past. Beddengoed is gemakkelijker, dat gaat van het bed rechtstreeks de machine in.
Hier gooien we alles in één grote mand op de overloop. Ik heb vaste dagen waarop ik kleding was. Dan vis ik alle kleding eruit en sorteer dat op kleur. Dan was ik alles. Beddegoed gaat van de bedden gelijk de machine in, ik haal geen bedden af om dan de was nog een dag uit te stellen. Te veel zooi dan. Handoeken en keukengoed idem. In de bijkeuken staat nog een mandje voor dingen als vuile thee en vaatdoeken.

In de manden gaat alleen opgedroogde of droge was. Natte sportkleding ligt wel eens een dagje in bad.
Ik sorteer alles in mijn was kelder..... Heb een 10 kg wasmachine, en met 7 personen is die zeer regelmatig vol. Was alles op 30 graden, behalve poetsdoekjes en dweilen op 90, en beddengoed en handdoeken op 60
Twee wasmanden, bont en wit. En dan maak ik met zo'n draagmand die ik mee naar de wasmachine neem aparte wasjes (lichtbont en donkerbont bv). Beddegoed gaat er op zaterdagochtend vanaf en meteen de machine in.
Twee manden, wit en gekleurd.

Wit 60 graden, handdoeken, vaatdoeken, beddengoed(aparte was), washandjes, sokken, theedoeken, ondergoed.

zwarte was, ook spijkerbroeken 40 graden

Werkgoed man: 50 graden

gekleurde thirtjes+bh's: 30 graden
quote:winkelfanaat schreef op 16 september 2015 @ 10:44:

Wat is je gekleurde was op 60 graden?handdoeken,sokken,onderbroeken en pyjama's
3 wasmanden verspreid door het huis. Bij de wasmachine staat de grootste waarin ik de andere 2 dan leegkieper. Daar zoek ik de was uit: witgoed op 80 of 90 graden, kleding op 30 of 40 graden.
Twee manden: zwart en bont

Bont wil ik soms nog weleens uitzoeken in licht en donkerbont, maar meestal gooi ik alles gewoon bij elkaar in de was. Graden zou ik niet weten eigenlijk, mijn wasmachine beslist dat helemaal zelf.
Ik heb één wasmand en zoek het uit als ik ga wassen, zo gedaan en ik heb trouwens ook geen ruimte voor zoveel verschillende wasmanden.

Ik was beddengoed op 60 graden, eerst deed ik daar ook nog andere 60 graden items bij, maar die draaide zich altijd in het beddengoed, dus het beddengoed gaat tegenwoordig in zijn eentje.

Ik was handdoeken, vaatdoeken, theedoeken, slabbetjes en ondergoed samen op 60.

Dan doe ik nog een donkere/gekleurde was op 40 en een witte/lichte was op 40.

En heel soms een klein wasjes op 30 graden met hele tere kledingstukken.
Hier ook 1 wasmand waar we uit sorteren. Blauw/groen bij elkaar en roze/paars/geel bij elkaar. Vind het altijd lastig waar ik van die lichtbruine dingen (broeken bv) bij moet doen. Handdoeken en washandjes gaan op 60 en 1x in de zoveel tijd een was op 90gr.
Hier een dubbele wasmand, 1 voor wit en 1 voor al de rest (hoofdzakelijk zwart/donker). Alles gaat hier op 40graden. Mijn vriend houd wel zijn sportkleding apart, meestal verzamelt dat ergens over het bad, omdat dat op een ander programma gewassen moet worden.
quote:Isabela schreef op 16 september 2015 @ 10:50:

Twee manden: zwart en bont

Bont wil ik soms nog weleens uitzoeken in licht en donkerbont, maar meestal gooi ik alles gewoon bij elkaar in de was. Dit, en dan meestal op 40 graden. Bjj zwart zit ook vaak nog donkergrijs, donkerblauw en donkerpaars. Bont is alle overige kleuren. We hebben niets wits, dus een witte was doen we niet aan.
1 mand. Die leeg ik bij de wasmachine en zoek dan uit wat bij elkaar kan. Beddengoed gaat gelijk van bed in de machine ( meestal )
quote:googlette schreef op 16 september 2015 @ 10:51:

Hier ook 1 wasmand waar we uit sorteren. Blauw/groen bij elkaar en roze/paars/geel bij elkaar. Vind het altijd lastig waar ik van die lichtbruine dingen (broeken bv) bij moet doen. Handdoeken en washandjes gaan op 60 en 1x in de zoveel tijd een was op 90gr.

Jij doet roze,paars en geel bij elkaar?

geel gaat bij wit

paars bij blauw

en roze bij rood

en blijft dat gele dan goed uitzien?

paars is bij mij altijd twijfel , kan ook bij rood en roze inderdaad.
Ik heb deze stapelbakken met deksel van Ikea

- 60 graden

- licht

- bont

- overig ( daar gaat idd van alles in, meestal truien die apart gewassen moeten worden)
Je bent zelf een theepot
quote:prik schreef op 16 september 2015 @ 10:55:

[...]

Dit, en dan meestal op 40 graden. Bjj zwart zit ook vaak nog donkergrijs, donkerblauw en donkerpaars. Bont is alle overige kleuren. We hebben niets wits, dus een witte was doen we niet aan.hele donkere kleuren doe ik ook bij zwart maar was jij dus rood bij lichtblauw?
quote:nadina79 schreef op 16 september 2015 @ 10:58:

[...]

Jij doet roze,paars en geel bij elkaar?

geel gaat bij wit

paars bij blauw

en roze bij rood

en blijft dat gele dan goed uitzien?

paars is bij mij altijd twijfel , kan ook bij rood en roze inderdaad.Heb jij dan zoveel gekleurde kleding dat je alles op die manier uit kunt zoeken? Dat zou bij ons dus echt wekenlang moeten blijven liggen totdat er genoeg is voor een volle trommel in de wasmachine.
Ik heb 2 wasmanden op de overloop. 1x wit, 1x gekleurd, sorteer het uiteindelijk net als jij in 5 wassen. Daarnaast nog een incidentele overhemdenwas (lage centrifugetoerental) en beddengoed ook apart.

Geel is altijd zo'n twijfelkleur, ene keer bij wit, andere keer bij blauw.
quote:SuzanneSuus schreef op 16 september 2015 @ 10:58:

Ik heb deze stapelbakken met deksel van Ikea

[img]http://www.ikea.com/nl/nl/images/produc ... 026_S4.JPG[/img]

- 60 graden

- licht

- bont

- overig ( daar gaat idd van alles in, meestal truien die apart gewassen moeten worden)geweldig wat een idee en hoeveel was past daarin een hele machine?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven