de was sorteren

16-09-2015 10:39 151 berichten
wij hebben 5 wasmanden:

witte was 60 gr (handdoeken,washandjes,sokken,onderbroeken en pyjama's)

gekleurde was 60 gr (hetzelfde als wit)

zwart 40 gr (hierin gaat ook donker spijkergoed)

rood , roze en oranje 40 gr

blauw,groen,grijs,paars 40 gr (hierin gaat ook spijkergoed)

beddengoed gaat apart op 60 of 90 gr (gekleurd en wit)

hondenkussen,dekentjes,handdoeken ook op 90 gr

hoe doen andere mensen dit?
Ik doe rood/paars bij zwart. Die stukken moeten dan wel al een paar keer eerder zijn gewassen.
Alle reacties Link kopieren
O... Ik dacht even dat dit topic een grap was..
Ik zou het liefst ook een hele batterij wasmanden hebben, maar helaas geen plek. En dus heb ik 3: eentje op onze slaapkamer en 2 in de badkamer, waarvan 1 voor alle kleding was en 1 voor handdoeken.

Ik sorteer uit op wasdag en was alles op 40 graden, behalve beddegoed en handdoeken, die gaan op 95 graden. Heel soms was ik op 60 graden, als iets heel vies is en het kan hebben.

Qua kleuren sorteer ik op:

1. wit

2. roze, rood, paars, orange, geel (felle en donkere kleuren, geen pastelkleuren)

3. blauw, groen (felle kleuren, geen pastelkleuren)

4. zwart en donkerblauw/groen/grijs (incluis donkere spijkerbroeken)

5. lichtgrijs, zwart/wit gestreept, lichtblauw (geen pastel), lichtgroen, kaki, lichte spijkerbroeken

6. pasteltinten

Ik zou dus het liefst 7 wasmanden hebben (die 6 hierboven plus eentje voor handdoeken). Maar dat gaat dus echt niet passen. Op wasdag ligt de hele badkamer vol met stapeltjes en als ik dan wat langzaam ben met wassen wil dat er wel eens 2 of 3 dagen liggen. De kinderen weten feilloos welke kleding op welke stapel moet, maar mijn man kan dat nog steeds niet. Ook heel bijzonder. Kinderen zijn nl 8 en 11, dus als die het snappen zou je verwachten dat een volwassen kerel dat ook kan. Maar volgens hem ontbreekt elke logica in mijn sortering.
quote:nadina79 schreef op 16 september 2015 @ 11:01:

hele donkere kleuren doe ik ook bij zwart maar was jij dus rood bij lichtblauw?Ik heb volgens mij niets roods. O ja, mijn man heeft een jas waar rood in zit, maar die geeft niet af. En ik heb een dekbedovertrek met rood, maar ook dat geeft niet af. Maar ik gooi inderdaad alle kleuren bij elkaar, en dat gaat tot nu toe prima (en zo doe ik het al een jaar of 25, dus ik denk dat het ook wel goed zal blijven gaan).
Ik heb een 60 graden was (beddengoed, handdoeken, vaatdoekjes, ondergoed etc, alle kleuren door elkaar)

En de rest hangt er vanaf hoeveel was ik heb.

Meestal wordt het een 40 graden gekleurde was (alle kleuren behalve de hele lichte), en als ik genoeg heb dan een donkere was apart en een witte en/of lichte.

Als je spullen al een aantal keer gewassen hebt hoef je echt niet meer zo op kleur te sorteren. Als ik echt heel uiteenlopende kleuren samen was, doe ik er voor de zekerheid nog zo'n color catcher doekje in, maar meestal is dat niet eens nodig.

En oja, heb maar één waszak/mand waarin ik het verzamel.
quote:Isabela schreef op 16 september 2015 @ 11:01:

[...]

Heb jij dan zoveel gekleurde kleding dat je alles op die manier uit kunt zoeken? Dat zou bij ons dus echt wekenlang moeten blijven liggen totdat er genoeg is voor een volle trommel in de wasmachine.

Dit. En wat Prik zegt. Gewoon lichtbont en donkerbont.

Heb maar 1 wasmand, als die vol is zoek ik uit voor welke was er een volle machine in zit en dan gaat die was aan.
Hier 1 wasmand en ik sorteer als ik ga wassen. Witte was apart, zwarte was en gekleurde was. Handdoeken en zo op 60 graden de rest op 30 of 40.
quote:Isabela schreef op 16 september 2015 @ 11:01:

[...]

Heb jij dan zoveel gekleurde kleding dat je alles op die manier uit kunt zoeken? Dat zou bij ons dus echt wekenlang moeten blijven liggen totdat er genoeg is voor een volle trommel in de wasmachine.Ja wij zijn met 4 , eigenlijk krijg ik rood,roze,oranje nooit vol daarom vraag ik hoe andere sorteren , gooi ik het bij zwart en donker word het grauw en bij lichtblauw durf ik ook niet aan.
quote:nadina79 schreef op 16 september 2015 @ 11:02:

[...]

geweldig wat een idee en hoeveel was past daarin een hele machine?Bakken zijn groot, als ze 3/4 vol zijn kan ik een machine draaien. Mijn kinderen konden al heel vroeg hun vuile was sorteren
Je bent zelf een theepot
Heel handig als je een heel groot gezin hebt , niet handig met een klein gezin.

Hier meestal met 2 dus gewoon één wasmand. Handdoeken, doekjes, beddegoed etc wisselt kwa temperatuur wat er nog bij gaat. Alleen handdoeken en poetslappen gaan op 90 Alleen beddengoed op 60. Heb ik maar een paar handdoekjes met wat t shirts en sokken ed dan gewoon op 40. Zo vies word het nou ook weer niet
Ik doe 2 wassen..

1 was op 70 graden met handdoeken, sokken, ondergoed en beddengoed.

1 was op 30 graden met alle kleding. We sorteren niet op kleur, alles gaat bij elkaar.

Wollen truien e.d. was ik wel apart.

Heb nooit problemen met verkleuringen ofzo.. Afgezien van die ene keer toen er per ongeluk een donkergrijze wollen sok tussen de was zat.
er komt een moment waarop je beseft dat je voor sommige mensen nooit genoeg bent... de vraag is: is dat jouw, of hun probleem?
quote:nadina79 schreef op 16 september 2015 @ 11:07:

[...]

Ja wij zijn met 4 , eigenlijk krijg ik rood,roze,oranje nooit vol daarom vraag ik hoe andere sorteren , gooi ik het bij zwart en donker word het grauw en bij lichtblauw durf ik ook niet aan.Op die manier. Ik gooi gewoon alles bij elkaar qua kleuren en dat gaat altijd goed. Paars doe ik bij zwart.
quote:Pompomlala schreef op 16 september 2015 @ 11:03:

O... Ik dacht even dat dit topic een grap was.. ja , ik weet het haha maar geen grap , leg uit hoe jij het doet , ik zie namelijk aan kleding dat mensen alles door elkaar wassen zo blijft je kleding wel het mooiste uitzien, maar als je alleen bent of met 2 krijg je de machine dus nooit vol ,dat begrijp ik
Globaal is dit mijn verdeling

60 graden gekleurd. (handdoeken, vaatdoekjes en sokken)

60 graden wit (t shirts en sokken)

40 graden gekleurd. (shirts spijkerbroeken)

30 graden wit (sportkleding)

30 graden gekleurd (fijne gekleurde was, lingerie, sportkleding, wol)

1 wasmand, ik sorteer voor de wasmachine.
5 wasmanden?! Dan heb je hopelijk een flink groot huis.

Hier gaat alles in 1 mand en ook allemaal samen in de wasmachine. Gaat prima, al zijn de lakens niet meer stralend wit.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ah, wat een leuk topic! Ik heb toevallig net 3 hele leuke waszakken gekocht voor een prikkie die vol precies 1 volle trommel zijn. Dus tegenwoordig sorteer ik 1 zak fijne was 30 graden. 1 zak bonte was 40 graden. 1 zak handdoeken en vaatdoeken 60 graden. Blijft alleen de witte was over maar dat is allemaal van man, dus die doet de witte was zelf. Beddengoed gaat vanaf het bed direct de machine in, dus dat haalt de wasmand niet.
Am Yisrael Chai!
quote:Isabela schreef op 16 september 2015 @ 11:09:

[...]

Op die manier. Ik gooi gewoon alles bij elkaar qua kleuren en dat gaat altijd goed. Paars doe ik bij zwart.ok , ik wil minder gaan sorteren maar durf het niet aan.
quote:nadina79 schreef op 16 september 2015 @ 10:58:

[...]

Jij doet roze,paars en geel bij elkaar?

geel gaat bij wit.

paars bij blauw

en roze bij rood

en blijft dat gele dan goed uitzien?

paars is bij mij altijd twijfel , kan ook bij rood en roze inderdaad.

Ik denk dat ik ooit iets Oranjes bij roze heb gedaan en het gele daar toen automatisch ook bij belandde zoveel geel en oranje heb ik ook niet. Paars/roze/rood is het meestal.

Wij hebben elke week wel een blauwe en een rode was. 2volwassenen en 2 kleine kinderen.
Ik heb er eentje op de badkamer voor 'vieze' en natte was. Dus vaatdoekjes, handdoeken, sportkleding en dergelijke. Boven heb ik een dubbele staan voor kleding. Donker en gekleurd. Witte dingen vis ik daar wel uit. Beddengoed gaat nooit in de wasmand maar direct in de machine.
2 wasmanden in badkamer gaat alles in. Elke week sorteren op de badkamer vloer.

- handdoeken 60 graden

- poetsdoeken, keuken handdoeken en theedoeken 90 graden

- wit 30 graden (gaat niet wekelijks is te weinig)

- gekleurd 30 graden (gaan wel witte onderbroeken in mee en zijn er 2 of 3)

Daarnaast aparte was voor kleding van dochtertje 40 graden
quote:nadina79 schreef op 16 september 2015 @ 11:10:

[...]

ja , ik weet het haha maar geen grap , leg uit hoe jij het doet , ik zie namelijk aan kleding dat mensen alles door elkaar wassen zo blijft je kleding wel het mooiste uitzien, maar als je alleen bent of met 2 krijg je de machine dus nooit vol ,dat begrijp ik

Ik doe kleur en wit apart. Behalve bij ondergoed, sokken, handdoeken. Die gaan samen en wat warmer. En alles in een wasmand.

Volgens mij geen problemen met verkleuringen. Als iets nieuw is en er kleur vrij kan komen doe ik het vaak eerst in een emmer. Als je minder wil scheiden, doe ns wat meer kleuren bij elkaar. Iets minder neurotisch ;) Maar nu heb ik een hekel aan huishoudelijke taken, dus misschien ben ik wat te gemakzuchtig. Daarom dacht ik even dat t een grapje was
quote:LoiseauCoureur schreef op 16 september 2015 @ 11:05:

Ik heb een 60 graden was (beddengoed, handdoeken, vaatdoekjes, ondergoed etc, alle kleuren door elkaar)

En de rest hangt er vanaf hoeveel was ik heb.

Meestal wordt het een 40 graden gekleurde was (alle kleuren behalve de hele lichte), en als ik genoeg heb dan een donkere was apart en een witte en/of lichte.

Als je spullen al een aantal keer gewassen hebt hoef je echt niet meer zo op kleur te sorteren. Als ik echt heel uiteenlopende kleuren samen was, doe ik er voor de zekerheid nog zo'n color catcher doekje in, maar meestal is dat niet eens nodig.

En oja, heb maar één waszak/mand waarin ik het verzamel.Precies dit.
Ik sorteer niks, ik duw elke ochtend de machine vol en zet 'm aan.

Nieuw spul was ik eerst apart.
Ik heb 4 wasmanden

1 hoek wasmand in de hoek van de badkamer daar gaat alles in.

3 op zolder op de overloop waar ook de wasmachine en droger staan

1 wasmand voor werkkleding man, keukendoek, handdoeken, onderbroeken, sokken, vieze dingen 60graden

1wasmand wit

1wasmand gekleurd normale bovenkleding 40 graden

beddengoed gaat apart onder de beddengoed knop en was ik direct als ik het bed afhaal
quote:dannas schreef op 16 september 2015 @ 11:03:

Ik zou het liefst ook een hele batterij wasmanden hebben, maar helaas geen plek. En dus heb ik 3: eentje op onze slaapkamer en 2 in de badkamer, waarvan 1 voor alle kleding was en 1 voor handdoeken.

Ik sorteer uit op wasdag en was alles op 40 graden, behalve beddegoed en handdoeken, die gaan op 95 graden. Heel soms was ik op 60 graden, als iets heel vies is en het kan hebben.

Qua kleuren sorteer ik op:

1. wit

2. roze, rood, paars, orange, geel (felle en donkere kleuren, geen pastelkleuren)

3. blauw, groen (felle kleuren, geen pastelkleuren)

4. zwart en donkerblauw/groen/grijs (incluis donkere spijkerbroeken)

5. lichtgrijs, zwart/wit gestreept, lichtblauw (geen pastel), lichtgroen, kaki, lichte spijkerbroeken

6. pasteltinten

Ik zou dus het liefst 7 wasmanden hebben (die 6 hierboven plus eentje voor handdoeken). Maar dat gaat dus echt niet passen. Op wasdag ligt de hele badkamer vol met stapeltjes en als ik dan wat langzaam ben met wassen wil dat er wel eens 2 of 3 dagen liggen. De kinderen weten feilloos welke kleding op welke stapel moet, maar mijn man kan dat nog steeds niet. Ook heel bijzonder. Kinderen zijn nl 8 en 11, dus als die het snappen zou je verwachten dat een volwassen kerel dat ook kan. Maar volgens hem ontbreekt elke logica in mijn sortering.gelukkig dacht dat ik gek was haha, lijkt me lastig als je het nog moet sorteren als je gaat wassen , maar je doet het wel dat betekent dat ook jij aan kleding ziet dat mensen niet zo sorteren dat is een hele gerust stelling dat ik niet knetter ben , als een mand vol is ga ik wassen en als ik iets tegenkom wat er niet bij hoort stop ik het in de goede mand komt ook regelmatig voor hoor haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven