de was sorteren
woensdag 16 september 2015 om 10:39
wij hebben 5 wasmanden:
witte was 60 gr (handdoeken,washandjes,sokken,onderbroeken en pyjama's)
gekleurde was 60 gr (hetzelfde als wit)
zwart 40 gr (hierin gaat ook donker spijkergoed)
rood , roze en oranje 40 gr
blauw,groen,grijs,paars 40 gr (hierin gaat ook spijkergoed)
beddengoed gaat apart op 60 of 90 gr (gekleurd en wit)
hondenkussen,dekentjes,handdoeken ook op 90 gr
hoe doen andere mensen dit?
witte was 60 gr (handdoeken,washandjes,sokken,onderbroeken en pyjama's)
gekleurde was 60 gr (hetzelfde als wit)
zwart 40 gr (hierin gaat ook donker spijkergoed)
rood , roze en oranje 40 gr
blauw,groen,grijs,paars 40 gr (hierin gaat ook spijkergoed)
beddengoed gaat apart op 60 of 90 gr (gekleurd en wit)
hondenkussen,dekentjes,handdoeken ook op 90 gr
hoe doen andere mensen dit?
woensdag 16 september 2015 om 11:27
Ik heb maar 1 wasmand en heb ook niet zoveel was. Ik sorteer op licht en bont en was mijn kleding meestal op 30 graden. Handdoeken enzo op 40. Heel soms draai ik een was van 60 (beddengoed, maar dat was ik dus meestal op 40). Witte bloesjes doe ik wel eens apart bij elkaar, kort op 30 graden. Voordeel is dat mijn kleding heel lang mooi blijft.
woensdag 16 september 2015 om 11:28
quote:tonkje schreef op 16 september 2015 @ 11:11:
5 wasmanden?! Dan heb je hopelijk een flink groot huis.
Hier gaat alles in 1 mand en ook allemaal samen in de wasmachine. Gaat prima, al zijn de lakens niet meer stralend wit.Nee haha juist een klein huis nog niet eens een zolder, maar wel een hok voor je de kelder ingaat en daar staan ze op een na die staat in de keldergang die voor de rode was die nooit vol komt haha
5 wasmanden?! Dan heb je hopelijk een flink groot huis.
Hier gaat alles in 1 mand en ook allemaal samen in de wasmachine. Gaat prima, al zijn de lakens niet meer stralend wit.Nee haha juist een klein huis nog niet eens een zolder, maar wel een hok voor je de kelder ingaat en daar staan ze op een na die staat in de keldergang die voor de rode was die nooit vol komt haha
woensdag 16 september 2015 om 11:30
1 wasmand, en de meeste spullen gaan bij elkaar op 30/40 graden, kort programma. Wanneer het veel was is, dan een trommel licht en een trommel donkere was. Ik prop de wasmachine wel helemaal vol. Af en toe een hete was, bescherming van de wasmachine.
Nieuwe spijkerbroeken en spullen die af kunnen geven, eerst in de azijn weken en apart wassen. Maar na een aantal keren niet meer.
Mijn man draagt elke dag een overhemd, en eigenlijk nooit problemen met kleuren die door lopen of was die niet schoon is.
Met z'n tweeën ongeveer 6-8 wassen per maand.
Nieuwe spijkerbroeken en spullen die af kunnen geven, eerst in de azijn weken en apart wassen. Maar na een aantal keren niet meer.
Mijn man draagt elke dag een overhemd, en eigenlijk nooit problemen met kleuren die door lopen of was die niet schoon is.
Met z'n tweeën ongeveer 6-8 wassen per maand.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
woensdag 16 september 2015 om 11:32
Wij hebben twee wasmanden, een voor de doekenwas.
De andere voor de kleren.
Werkkleding van man op 60 graden.
Witte was op 60 graden.
Donkere was op 40 graden.
Dan heb ik nog de kleren met pailletten, glitters enz, die gaan met de hand, waarvan sommige dingen in de wasmachine op een handwasprogramma.
De doeken, ondergoed en sokken gaan op 95 graden.
Beddengoed gaat hier de wasmachine meteen in als ik het bed aan het verschonen ben.
Plaids en kussenhoezen van de bank gaan op handwasprogramma in de wasmachine, die doe ik eens per week.
De andere voor de kleren.
Werkkleding van man op 60 graden.
Witte was op 60 graden.
Donkere was op 40 graden.
Dan heb ik nog de kleren met pailletten, glitters enz, die gaan met de hand, waarvan sommige dingen in de wasmachine op een handwasprogramma.
De doeken, ondergoed en sokken gaan op 95 graden.
Beddengoed gaat hier de wasmachine meteen in als ik het bed aan het verschonen ben.
Plaids en kussenhoezen van de bank gaan op handwasprogramma in de wasmachine, die doe ik eens per week.
woensdag 16 september 2015 om 11:32
wij hebben 3 wasmanden.
1 in onze eigen kamer, 1 in kamer dochter en 1 in kamer zoon.
Als ik ga wassen pak ik de 3 wasmanden bij elkaar en sorteer in onze slaapkamer ( ik heb gelukkig een hele grote slaapkamer )
ik maak dan hoopjes op kleur. Ik ben nogal neurotisch met mijn was dus ik was :
witte was
zwarte was
blauw/grijs
bruin
roze/rood/oranje
en vaak nog een aparte groene was.
dan het beddengoed apart en wat heter.
ziet er altijd wel gezellig uit... ik hang ook veel uit, en dan allemaal op kleur!
Als ik ga wassen pak ik de 3 wasmanden bij elkaar en sorteer in onze slaapkamer ( ik heb gelukkig een hele grote slaapkamer )
witte was
zwarte was
blauw/grijs
bruin
roze/rood/oranje
ziet er altijd wel gezellig uit... ik hang ook veel uit, en dan allemaal op kleur!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 16 september 2015 om 11:36
woensdag 16 september 2015 om 11:41
quote:Pompomlala schreef op 16 september 2015 @ 11:18:
[...]
Ik doe kleur en wit apart. Behalve bij ondergoed, sokken, handdoeken. Die gaan samen en wat warmer. En alles in een wasmand.
Volgens mij geen problemen met verkleuringen. Als iets nieuw is en er kleur vrij kan komen doe ik het vaak eerst in een emmer. Als je minder wil scheiden, doe ns wat meer kleuren bij elkaar. Iets minder neurotisch
Maar nu heb ik een hekel aan huishoudelijke taken, dus misschien ben ik wat te gemakzuchtig. Daarom dacht ik even dat t een grapje was minder neurotisch? ik wilde eigenlijk nog 1 erbij gaan zetten om de 60 graden was beter uit te sorteren maar inderdaad met een blauwe onderbroek gebeurt niks als je het samen wast met een zwarte sok. heerlijk je hebt me lekker laten lachen vandaag, ik moet ook om mezelf lachen daarom wilde ik wat informatie van andere mensen haha
[...]
Ik doe kleur en wit apart. Behalve bij ondergoed, sokken, handdoeken. Die gaan samen en wat warmer. En alles in een wasmand.
Volgens mij geen problemen met verkleuringen. Als iets nieuw is en er kleur vrij kan komen doe ik het vaak eerst in een emmer. Als je minder wil scheiden, doe ns wat meer kleuren bij elkaar. Iets minder neurotisch
woensdag 16 september 2015 om 11:48
Ik zie niet zo zeer aan anderen dat ze het samen wassen hoor. Maar ik ben gewoon bang dat het misgaat als ik meer bij elkaar gooi. En zie wel aan mijn eigen was dat meer uitsorteren op kleur wassen, echt mijn kleding mooier blijft. Toen ik nog alleen was, gooide ik ook meer bij elkaar, maar met een gezin van vier waarin veel kinderkleding echt elke dag vies is, en veel sportkleding, heb ik zelden kleine wasjes. En als ze wel klein zijn, jammer dan. Ik gooi ze evengoed toch in de machine.
woensdag 16 september 2015 om 11:48
Wow, dan doe ik het niet echt georganiseerd geloof ik.
Slechts 1 wasbak in de badkamer (zo een met deksel) waar alleen droog spul in gaat. En die wordt eens per week in een mand boven geleegd.
Met wassen ga ik pas sorteren. Al het gekleurde spul bij elkaar op 40, soms een spijkerbroekwas (eventueel aangevuld met donkere was die wel wat kan hebben). Handdoeken ed bij elkaar op liefst 90, maar niet altijd. Pyama's en beddenspul op 60. We zijn maar met zijn tweeën, dus als ik 2 wassen per weekend was is het veel. Dus bijvoorbeeld de handdoeken uit de douche gaan nog wel eens bij de witte t-shirts ed anders worden die shirts nooit gewassen (wel op 40). Idem als ik niet genoeg bont heb. Beddengoed wil er nog wel eens een paar weken liggen, het heeft niet zo'n prio, dus ik was dan liever de dingen die we elke dag nodig hebben en eens in de zoveeltijd het beddengoed van 2 verschoningen.
Slechts 1 wasbak in de badkamer (zo een met deksel) waar alleen droog spul in gaat. En die wordt eens per week in een mand boven geleegd.
Met wassen ga ik pas sorteren. Al het gekleurde spul bij elkaar op 40, soms een spijkerbroekwas (eventueel aangevuld met donkere was die wel wat kan hebben). Handdoeken ed bij elkaar op liefst 90, maar niet altijd. Pyama's en beddenspul op 60. We zijn maar met zijn tweeën, dus als ik 2 wassen per weekend was is het veel. Dus bijvoorbeeld de handdoeken uit de douche gaan nog wel eens bij de witte t-shirts ed anders worden die shirts nooit gewassen (wel op 40). Idem als ik niet genoeg bont heb. Beddengoed wil er nog wel eens een paar weken liggen, het heeft niet zo'n prio, dus ik was dan liever de dingen die we elke dag nodig hebben en eens in de zoveeltijd het beddengoed van 2 verschoningen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 16 september 2015 om 11:50
quote:biol schreef op 16 september 2015 @ 11:32:
wij hebben 3 wasmanden.
witte was
zwarte was
blauw/grijs
bruin
roze/rood/oranje
groen doe ik bij blauw
bruin als het donker is bij zwart anders ook bij blauw
iemand zei net tegen mij minder neurotisch,ik moest opzoeken wat het betekent haha klopt wel
jij doet het dus nog preciezer
wij hebben 3 wasmanden.
witte was
zwarte was
blauw/grijs
bruin
roze/rood/oranje
groen doe ik bij blauw
bruin als het donker is bij zwart anders ook bij blauw
iemand zei net tegen mij minder neurotisch,ik moest opzoeken wat het betekent haha klopt wel
jij doet het dus nog preciezer
woensdag 16 september 2015 om 11:51
quote:nadina79 schreef op 16 september 2015 @ 11:41:
[...]
minder neurotisch? ik wilde eigenlijk nog 1 erbij gaan zetten om de 60 graden was beter uit te sorteren maar inderdaad met een blauwe onderbroek gebeurt niks als je het samen wast met een zwarte sok. heerlijk je hebt me lekker laten lachen vandaag, ik moet ook om mezelf lachen daarom wilde ik wat informatie van andere mensen hahaHaha oke, dan moet je dat vooral doen! Indien je verder geen OCD's ontwikkelt die je in de weg zitten, niks aan de hand
[...]
minder neurotisch? ik wilde eigenlijk nog 1 erbij gaan zetten om de 60 graden was beter uit te sorteren maar inderdaad met een blauwe onderbroek gebeurt niks als je het samen wast met een zwarte sok. heerlijk je hebt me lekker laten lachen vandaag, ik moet ook om mezelf lachen daarom wilde ik wat informatie van andere mensen hahaHaha oke, dan moet je dat vooral doen! Indien je verder geen OCD's ontwikkelt die je in de weg zitten, niks aan de hand
woensdag 16 september 2015 om 11:55
quote:Pompomlala schreef op 16 september 2015 @ 11:51:
[...]
Haha oke, dan moet je dat vooral doen! Indien je verder geen OCD's ontwikkelt die je in de weg zitten, niks aan de hand
die moet ik even googlen die ocd's volgens mij ben jij een psychiater haha wat kost een consult per uur?
je laat me lachen!
[...]
Haha oke, dan moet je dat vooral doen! Indien je verder geen OCD's ontwikkelt die je in de weg zitten, niks aan de hand
die moet ik even googlen die ocd's volgens mij ben jij een psychiater haha wat kost een consult per uur?
je laat me lachen!
woensdag 16 september 2015 om 12:00
woensdag 16 september 2015 om 12:05
quote:SuzanneSuus schreef op 16 september 2015 @ 10:58:
Ik heb deze stapelbakken met deksel van Ikea
[img]http://www.ikea.com/nl/nl/images/produc ... 026_S4.JPG[/img]
- 60 graden
- licht
- bont
- overig ( daar gaat idd van alles in, meestal truien die apart gewassen moeten worden)
Ik heb deze bakken ook; ideaal!
- Witte was
- Donkere was
- Gekleurde was
- Werkkleding van mijn man
- Hondenwas (hier gaan ook de dweilen bij)
- Beddengoed gaat rechtstreeks vanaf het bed de machine in en 's avonds weer op bed
Tussendoor was ik de deurmatjes nog apart.
Ik heb deze stapelbakken met deksel van Ikea
[img]http://www.ikea.com/nl/nl/images/produc ... 026_S4.JPG[/img]
- 60 graden
- licht
- bont
- overig ( daar gaat idd van alles in, meestal truien die apart gewassen moeten worden)
Ik heb deze bakken ook; ideaal!
- Witte was
- Donkere was
- Gekleurde was
- Werkkleding van mijn man
- Hondenwas (hier gaan ook de dweilen bij)
- Beddengoed gaat rechtstreeks vanaf het bed de machine in en 's avonds weer op bed
Tussendoor was ik de deurmatjes nog apart.
woensdag 16 september 2015 om 12:10
Ik heb twee wasmanden. De ene in de douche voor ondergoed washandjes, handdoeken, we hangen wel eerst alles te drogen voor het erin gaat. De andere op de slaapkamer voor kleding. Als de wasmand bijna vol is, is mijn wasmachine ook vol. Dat wil zeggen, samen met de handdoeken, theedoeken, poetsdoeken, vaatdoeken en dweilen die ik in de bijkeuken op de kachel te drogen hang voor ze de was in gaan, heb ik dan twee volle trommels. De wasmand in de slaapkamer moet altijd iets overlopen voor de volle trommels.
De kleding sorteer ik in spijkergoed + oud goed met vlekken en gaten 40 graden. Donker (blauw, zwart, grijs, groen, rood, paars) licht (Wit, roze, geel, lila, blauw, grijs, beige), op 30/40 graden. handwas/wolwas. Af en toe hobbykleding op 95 graden, door moerasprut kruipen is een stinkende hobby. Deze was gooi ik eerst in de biotex te weken En draai ik binnen twee dagen.
De wasmand in de badkamer gaat op 60 graden. De doekjes en de keukendoeken gaan op 95.
Beddegoed schuif ik zo van het bed de machine in, op 40 graden.
Met ons tweeën heb ik elke week een beddegoedwas. Elke tweede week een spijkergoedwas. Elke derde week een donkere en een lichte was. Elke tweede week een handdoeken en een keukenwas. Eens per maand was ik handwas.
Beddegoed heb ik setjes, twee moltons, twee hoeslakens, twee overtreksetjes in lichte tinten, en ook een donkere set, waarbij de molton ook donker is. Dus ik stop gewoon het hele bed in een wasje.
Handdoeken heb ik allemaal in donkere tinten, net als washandjes, sokken en ondergoed.
Daar kan dus niets mis mee gaan.
Ik stort de volle wasmand in de slaapkamer leeg en raap er de was uit die ik ga draaien. De rest gaat gewoon weer een week de mand in.
De kleding sorteer ik in spijkergoed + oud goed met vlekken en gaten 40 graden. Donker (blauw, zwart, grijs, groen, rood, paars) licht (Wit, roze, geel, lila, blauw, grijs, beige), op 30/40 graden. handwas/wolwas. Af en toe hobbykleding op 95 graden, door moerasprut kruipen is een stinkende hobby. Deze was gooi ik eerst in de biotex te weken En draai ik binnen twee dagen.
De wasmand in de badkamer gaat op 60 graden. De doekjes en de keukendoeken gaan op 95.
Beddegoed schuif ik zo van het bed de machine in, op 40 graden.
Met ons tweeën heb ik elke week een beddegoedwas. Elke tweede week een spijkergoedwas. Elke derde week een donkere en een lichte was. Elke tweede week een handdoeken en een keukenwas. Eens per maand was ik handwas.
Beddegoed heb ik setjes, twee moltons, twee hoeslakens, twee overtreksetjes in lichte tinten, en ook een donkere set, waarbij de molton ook donker is. Dus ik stop gewoon het hele bed in een wasje.
Handdoeken heb ik allemaal in donkere tinten, net als washandjes, sokken en ondergoed.
Daar kan dus niets mis mee gaan.
Ik stort de volle wasmand in de slaapkamer leeg en raap er de was uit die ik ga draaien. De rest gaat gewoon weer een week de mand in.
woensdag 16 september 2015 om 12:11
quote:BAMmetjebamie schreef op 16 september 2015 @ 11:19:
Ik sorteer niks, ik duw elke ochtend de machine vol en zet 'm aan.
Nieuw spul was ik eerst apart.Ik was al bijna bang dat ik de enige was. Ik sorteer niets en was op 40 graden. Soms, om de wasmachine schoon te houden, een 95 graden was met van alles wat op die temperatuur gewassen kan worden.
Ik sorteer niks, ik duw elke ochtend de machine vol en zet 'm aan.
Nieuw spul was ik eerst apart.Ik was al bijna bang dat ik de enige was. Ik sorteer niets en was op 40 graden. Soms, om de wasmachine schoon te houden, een 95 graden was met van alles wat op die temperatuur gewassen kan worden.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!
woensdag 16 september 2015 om 12:21
quote:IBAOHI schreef op 16 september 2015 @ 12:11:
[...]
Ik was al bijna bang dat ik de enige was. Ik sorteer niets en was op 40 graden. Soms, om de wasmachine schoon te houden, een 95 graden was met van alles wat op die temperatuur gewassen kan worden.Zo doe ik het ook. En mijn was is net zo stralend als van andere mensen, ik geloof dus niet in sorteren. Nieuwe kleding een paar keer apart en daarna kan alles samen.
[...]
Ik was al bijna bang dat ik de enige was. Ik sorteer niets en was op 40 graden. Soms, om de wasmachine schoon te houden, een 95 graden was met van alles wat op die temperatuur gewassen kan worden.Zo doe ik het ook. En mijn was is net zo stralend als van andere mensen, ik geloof dus niet in sorteren. Nieuwe kleding een paar keer apart en daarna kan alles samen.