Kat erbij.. Ervaringen?

16-09-2015 10:30 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf 2 binnenkatten van 1,5 jaar. Vanochtend kreeg ik de vraag van een bekende of ik niet een 10-jarige kat wilde opnemen. Deze kat kon niet meer bij het gezin blijven wegens het krijgen van een baby en de jaloersheid van de kat. Schijnbaar is er al maanden actie ondernomen maar gaat het echt niet meer.

Ik ben er nu over aan het nadenken, als ik nog geen katten had was ik hem meteen gaan halen. Want is een rustige binnenkat die ik graag nog een fijn leven wil bieden.

Hebben jullie ervaringen hiermee? Is het mogelijk en/of verstandig om een oudere kat te plaatsen bij mijn jonge katten? Mannetje van mij is redelijk dominant, maar zijn zusje tolereert ook veel van hem. Ik weet nog niet of de oudere kat bij andere katten kan, dat hoor ik nog.

Ik zou het ontzettend graag doen, maar ik wil tegelijkertijd niet dat mijn katten worden benadeeld en ik uiteindelijk moet concluderen dat het hier óók niet goed gaat.. Zou het vreselijk vinden als er dan weer een nieuw huis moet worden gezocht.

Dus als jullie tips/ervaringen hebben hoor ik het heel graag!
Ik heb lange tijd 2 katten gehad. Toen er eentje overleed beslot ik er een nieuwe oudere kat bij te nemen. Dom plan. Ze hebben wekenlang gevochten. Daarna tolereerden ze elkaar min of meer maar ontliepen elkaar zoveel mogelijk.
Het blijft met katten altijd afwachten hoe het uitpakt. Ik kan me ook voorstellen dat het voor de nieuwe kat niet fijn is als de andere twee al zo hecht zijn; dan is het twee tegen één, zeg maar. Ik denk niet dat ik zelf het risico zou lopen.

Het schijnt overigens wel te kunnen, hoor; je moet dan elke kat in een andere ruimte doen en ze langzaam aan elkaars geur laten wennen zonder dat ze elkaar zien. Op een gegeven moment zijn ze zo gewend dat het ze niet meer opvalt dat er nog iemand rondloopt - aldus de boeken - maar dikke vrienden zullen ze dan meestal nog niet worden.

Als je echt wilt helpen, misschien kun je dan zelf een goed adres zoeken en de kat zo lang in huis nemen?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Maechtje, over dat laatste was ik inderdaad ook aan het denken.

Dan zou ik ook kunnen kijken hoe het gaat, mocht het wel goed gaan kan ik altijd nog besluiten hem zelf te houden.

Moet sowieso vanavond met mijn vriend gaan overleggen, maar vind het wel fijn om wat ervaringen lezen
Katten zijn onvoorspelbaar dus de enige manier om er achter te komen is uitproberen.

Ik had een vrij dominante gecastreerde kater, een binnenkat, omdat ik toch veel weg ben wilde ik er voor hem een maatje bij. Dus uiteindelijk vond ik twee poezen, twee zusjes. Door veel mensen werd het afgeraden omdat kater al twee jaar alleen bij mij woonde en daarvoor ook alleen had gewoond bij mensen. Ik eigenwijs....

Op aanraden van het asiel de poezen eerst apart in een kamer gehouden, zodat kater aan de geur kon wennen. Nou kater had meteen door dat er andere katten in huis waren en lag spinnend tegen de deur van de kamer waar de poezen waren. Omdat het moest heb ik het nog een dag volgehouden. Toen de poezen ook spinnend tegen de deur lagen de dag erna en de katten miauwend aan de andere kant heb ik de deur opengegooid. Nooit een gevecht geweest. Meteen eten delen, bij elkaar slapen en dergelijke. Af en toe stoeien ze wel en als kater boos is krijgen ze een mep, maar verder dikke liefde tussen alle drie.

Beste besluit ooit geweest!
Misschien kan je vragen aan die mensen of je alvast een kleedje of kussentje mag hebben. Dan kan je die bij jou andere katten leggen en kunnen ze daar alvast aan wennen. Misschien kan je dat ook andersom doen voor de oudere kat. Want het is belangrijk dat het proces langzaam gaat en dat begint met de geur.

Daarna zou je de kat in huis kunnen nemen maar ze moeten nog op aparte kamers. Na een halve dag kan je de katten wisselen van kamer en dat zou ik even een paar dagen volhouden. Of de oudere kat even een keer door je huis laten lopen. Dan de volgende stap zou kunnen zijn om de katten elkaar te laten zien maar dan met een deur ertussen, nog niet dat ze elkaar kunnen aanraken. En dan de volgende stap dat ze elkaar kunnen aanraken en ruiken. Als alles goed gaat kan je ze samen doen maar dan moet je wel echt zeker weten dat het gaat. Wil het ook absoluut niet te snel doen en zorg dat iedere kat een plek heeft om zich terug te trekken. En soms is het nou eenmaal zo dat het gewoon nooit went maar geef het de tijd. Echt heel veel tijd! Sorry dat me verhaal een beetje rommelig is

Heel veel succes!
Ah wat een mooi verhaal feder!

Ik vind het nu zo zielig dat die kat helemaal gestrest is daar.. Hier zou hij rust kunnen krijgen waar hij naar verlangt. Mijn katten zijn nog wel speels, af en toe. Maar over het algemeen zijn ze liever lui dan moe en op hun rust gesteld.
Ja, Abarth, heel mooi verhaal..

Inmiddels ben ik bijna 4 jaar verder en zijn ze zo aan elkaar gehecht dat de dames zonder hem niet eten. Hij was laatst ziek en moest echt apart vanwege het opvangen van een plas en controleren of hij weer plaste. Toen hebben de dames drie dagen nauwelijks gegeten. Ze eten met elkaar uit een grote voedseltoren..... Hij at zelf ook niet veel. Zodra het spul weer bij elkaar was werd er weer aangevallen.

De dames adoreren hem echt, geven hem nog steeds elke dag kopjes en likken hem schoon. Hij doet het af en toe terug maar laat zich de liefde wel aanleunen. Hoewel het hem soms teveel wordt en dan geeft hij ze een tik op de kop.
Ik heb er 4. Soms is het blazen en gedoe, maar ze liggen wel samen. En wat Feder zegt, mijn ene kat gaat doekjes halen. Daarna is het weer blazen.
Tuurlijk kun je ze bij elkaar zetten. Of je de oude kat er een plezier mee doet is vraag 2.

Zo te lezen is deze altijd alleen geweest en nu ziekelijk jaloers op de baby. Heb je echt het idee dat die het leuk gaat vinden om nog steeds te moeten delen?

Over jouw jonkies naak ikme niet te druk.maar die ouwere.. Ik weet het niet
Littleangel, ik denk om die reden ook dat ik het beter niet kan doen. Mijn katten zijn echt mijn kindjes en krijgen dan ook ontzettend veel aandacht.. Of die oude kat daar mee om kan gaan weet ik ook niet, aangezien hij nu ook moeite heeft met de aandacht die zijn baasjes nu voor de baby hebben..

Moeilijk, want ik hou van dieren en zou hem ook willen helpen. Maar stel je voor ik krijg een baby (zal ook geen 3 jaar meer duren hoop ik), dan moet ik ook maar hopen dat mijn huidige katten er goed mee om kunnen gaan..
Over jouw toekomstbaby zou ik me met die jonkies niet heel druk maken. Die hebben elkaar ook om zich op uit te leven.

Die oudere gaat (als dit goed zou gaan) dan weer problemen geven. Als je je wil inzetten kun je mee zoeken naar een plaatsje voor de oudere. Maar zou hem niet in huis nemen met het oog op je eigen toekomstplannen.

Hebben huidige eigenaren echt al alles geprobeerd? Is niet onze zaak natuurlijk maar vind het daarnog wat vaag.

Helaad is het vaker zo dat dieren wijken moeten voor een baby.
Ik weet ook verder nog niks, ken deze mensen niet persoonlijk. Is familie van degene die het aan mij vroeg.. Ik hoorde het ook pas vanochtend, mocht ik er wel voor willen gaan wil ik zeker eerst meer informatie van de mensen waar hij vandaan komt.
En inderdaad, je hoort vaak dat dieren moeten schuiven op het moment dat een baby komt. Ik vind dat zo erg ;( maar kan me ook voorstellen dat er situaties zullen zijn waardoor het echt niet meer kan..

Ik zal in ieder geval helpen om een ander goed adresje voor hem te vinden waar hij de aandacht kan krijgen die hij graag wil en ook verdient.
Ik zou het gewoon uitproberen.

En lukt het niet en loopt het de spuigaten uit dan de kat terug doen.

Dat moet wel kunnen dus die afspraak moet je maken. En in het begin zal het niet soepel verlopen. Katten zijn weinig aangepast, vinden veranderingen vaak moeilijk om te verwerken.

Als ze elkaar af willen maken zal het nooit goed komen. En als ze alles onder gaan plassen, zit jij met een serieus probleem.
Hoe is t afgelopen? Heb je de kat erbij genomen en hebben ze elkaar geaccepteerd?

Wij hebben nu ook een kat erbij omdat die ergens anders steeds het onder spit delft. Sinds gisterenavond is die in huis en zolang ze allebei op hun eigen stukje zitten gaat het goed. Maar hij moet niet bij de oude kat in de buurt komen. Hoe kan je hun t beste verder introduceren, zodat je de meeste kans van slagen hebt?
quote:sugarmiss schreef op 16 september 2015 @ 10:34:

Ik heb lange tijd 2 katten gehad. Toen er eentje overleed beslot ik er een nieuwe oudere kat bij te nemen. Dom plan. Ze hebben wekenlang gevochten. Daarna tolereerden ze elkaar min of meer maar ontliepen elkaar zoveel mogelijk.Hier een soortgelijke ervaring, het is uiteindelijk wel goed gekomen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Succes met beslissen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Miesje_2015 schreef op 15 december 2015 @ 08:05:

Hoe is t afgelopen? Heb je de kat erbij genomen en hebben ze elkaar geaccepteerd?

Wij hebben nu ook een kat erbij omdat die ergens anders steeds het onder spit delft. Sinds gisterenavond is die in huis en zolang ze allebei op hun eigen stukje zitten gaat het goed. Maar hij moet niet bij de oude kat in de buurt komen. Hoe kan je hun t beste verder introduceren, zodat je de meeste kans van slagen hebt?Lees dit topic even helemaal. Staat een stappenplan in. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven