Pup problemen iemand tips?

16-09-2015 17:36 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Nadat ik afgelopen februari afscheid van mijn eerste hond heb moeten nemen (12 jaar mocht ze worden), hebben we sinds afgelopen zomer een pup in huis. De eerste paar dagen en ook weken ging alles goed (eten, slapen, etc), bijna een modelhond ;) Ik werd al gewaarschuwd bij de puppycursus dat dat wel eens kon veranderen... dat heb ik geweten. En nu vraag ik me af of jullie met een paar dingen zouden willen meedenken?

Uitlaten is een crime geworden. Pup doet een plasje en dan begint het geklier. Gaat languit liggen (ook lekker in nat gras enzo) en ik krijg hem met geen mogelijkheid meer mee. In het beste geval tijgert (ja echt) hij naar me toe maar hij vertikt het gewoon. Als ik met hem naar een nabij liggend weiland ga waar veel andere honden komen, is hij wel actief en kan hij lekker rennen. Maar bovenstaande maakt het bijna onmogelijk om hem op een normale manier uit te laten. Weet iemand waarom hij dit doet en hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

Ook bijt hij continue in zijn riem. Als we naar het uitlaatveld lopen niet, dan kan hij ook keurig links lopen, naast zitten voor het oversteken etc. Maar weer; zodra hij zijn behoefte heeft gedaan, is die riem een veel te lollig speeltje. Tip van hondenschool was nooit meegaan in zijn spel, riem recht omhoog trekken zodat pup er niet bij kan en pas weer gaan lopen als hij ophoudt. Dat werkt, totdat ik weer begin te lopen. Dan begint het van voren af aan.

En de laatste, die ik het allerlastigste vond. Sliep hij de eerste twee weken 's nachts nog van 11.00 - 06.00 rustig aan 1 stuk door; de afgelopen 4 weken is hij ELKE nacht tussen 01.00/02.00 wakker en dan nog een keer rond 04.00/05.00. Hij begint dan heel hard te piepen en echt te huilen. We slapen op dezelfde verdieping (slaapkamer begane grond en hij in de keuken) dus zodra ik het hoor ga ik er heen. Dan heeft hij helaas al geplast, ondanks dat ik meteen kom. Gaan we naar buiten, doet hij wederom een plasje en dan begint het geklier van hierboven dus weer.

Ik weet waar ik aan begon toen ik weer voor een pup koos. Maar na al die nachten onderbroken slapen (max 4 uur slapen dus), begin ik een beetje aan het einde van mijn latijn te komen. Ik ben zelf ook verre van gezond momenteel, dat werkt ook niet mee. Ik ben wel altijd consequent met hem en verder is het een absolute lieverd, maar er moet iets veranderen. Is er iemand met gouden tips voor mij?
Blijven volhouden en consequent blijven, het gaat wel over maar het kost een lange adem.
Voor het riem bijten heb ik wel is iets gehoord over een ketting er tussen plaatsen. Schijnt niet lekker te zijn en dus zo af te leren. Of hwt werkt... Geen idee.

Is hij savonds voor het slapen goed uitgelaten? Evt is urine opvangen voor een check. Heb je dat in ieder geval uitgesloten.

Het niet mee lopen doet ouders pup ook met regelmaat. Mag dr geen pup meer noemen. Ze is bijna 1 inmiddels.

Wat zegt hondenschool? Er zijn vervolgcursussen. Evt 1 op 1.
en stukjes frikandel kunnen wonderen verrichten, of kaas, knakworst etc. Maar geef deze dingen alleen bij het uitlaten en gebruik voor binnen andere snacks. Het moet wel bijzonder blijven.
quote:little_angel89 schreef op 16 september 2015 @ 17:43:

Voor het riem bijten heb ik wel is iets gehoord over een ketting er tussen plaatsen. Schijnt niet lekker te zijn en dus zo af te leren. Of hwt werkt... Geen idee.

Is hij savonds voor het slapen goed uitgelaten? Evt is urine opvangen voor een check. Heb je dat in ieder geval uitgesloten.

Het niet mee lopen doet ouders pup ook met regelmaat. Mag dr geen pup meer noemen. Ze is bijna 1 inmiddels.

Wat zegt hondenschool? Er zijn vervolgcursussen. Evt 1 op 1.Hij wordt goed uitgelaten voor het slapen, dat is het frustrerende eraan. Ik blijf er zelfs langer voor op. Checken urine is een goed idee. We hebben nog maar 5 lessen gehad met de puppycursus. Hierna sowieso cursus gehoorzame huishond en geloof dat er ook een pubercursus is, maar hij is nu pas 16 weken. Zal eens vragen of we 1 op 1 lessen erbij kunnen krijgen. Thanks!
Je leert de pup dus dat hij ´snachts moet kunnen plassen, dus niet op hoeft te houden. Dan zal je hem later dus ook moeten uitlaten als hij volwassen is.

Verder beloon je zijn gehuil. `als ik ga huilen, komen ze dadelijk naar beneden en ben ik niet meer alleen`.

Je kunt nu 2 dingen doen.

- hem laten huilen en in bed blijven liggen zodat hij leert dat huilen niet loont en dat je niet eerder naar beneden komt voordat het ochtend is. Dat zal nu een lange adem nodig hebben aangezien je ditzelfde gedrag eerder beloond hebt.

Het gaan liggen en niet mee willen lopen aan de riem. Ik zou de riem wat hoger optillen en hem mee trekken, zodat hij leert dat blijven liggen niet prettig is. Maar je moet er niet in mee gaan en `vragen of hij aub mee wil lopen`, want dan denkt hij dat hij niet hoeft. Maar hij móet.

- hem naar boven halen en naast je bed laten slapen, al dan niet in de bench. Dan kun je hem evt corrigeren als hij begint te huilen met `foei`.

Dat hangen aan de riem en erin bijten zijn dingen waar ik me niet aan stoor. Het is spelen en ik daag ze alleen maar uit door lekker terug te sjorren aan de riem. Een pup mag bij mij een pup zijn en het gaat vanzelf over als hij ouder wordt. Evenals bijten in de handen. Allemaal spel. Het kan zeer doen met die puppietandjes maar het is niet kwaad bedoeld. Het is nu eenmaal hoe pups spelen.
quote:gumball80 schreef op 16 september 2015 @ 17:44:

en stukjes frikandel kunnen wonderen verrichten, of kaas, knakworst etc. Maar geef deze dingen alleen bij het uitlaten en gebruik voor binnen andere snacks. Het moet wel bijzonder blijven.Das ook een goeie, als er iets is waar hij gek op is, is het eten... Heb natuurlijk wel altijd beloningssnacks bij me, maar misschien moet ik het nog lekkerder maken
Oh hij is nog maar een baby lees ik net, komt goed!
quote:iones schreef op 16 september 2015 @ 17:48:

Je leert de pup dus dat hij ´snachts moet kunnen plassen, dus niet op hoeft te houden. Dan zal je hem later dus ook moeten uitlaten als hij volwassen is.

Verder beloon je zijn gehuil. `als ik ga huilen, komen ze dadelijk naar beneden en ben ik niet meer alleen`.

Je kunt nu 2 dingen doen.

- hem laten huilen en in bed blijven liggen zodat hij leert dat huilen niet loont en dat je niet eerder naar beneden komt voordat het ochtend is. Dat zal nu een lange adem nodig hebben aangezien je ditzelfde gedrag eerder beloond hebt.

Het gaan liggen en niet mee willen lopen aan de riem. Ik zou de riem wat hoger optillen en hem mee trekken, zodat hij leert dat blijven liggen niet prettig is. Maar je moet er niet in mee gaan en `vragen of hij aub mee wil lopen`, want dan denkt hij dat hij niet hoeft. Maar hij móet.

- hem naar boven halen en naast je bed laten slapen, al dan niet in de bench. Dan kun je hem evt corrigeren als hij begint te huilen met `foei`.

Dat hangen aan de riem en erin bijten zijn dingen waar ik me niet aan stoor. Het is spelen en ik daag ze alleen maar uit door lekker terug te sjorren aan de riem. Een pup mag bij mij een pup zijn en het gaat vanzelf over als hij ouder wordt. Evenals bijten in de handen. Allemaal spel. Het kan zeer doen met die puppietandjes maar het is niet kwaad bedoeld. Het is nu eenmaal hoe pups spelen.

Als hij 's nachts zo tekeer gaat, dan moet hij buiten ook echt wat doen. Hij huilt echt heel hard. Ik kom hem pas halen als hij stil is, zodat hij niet direct beloond wordt voor zijn herrie. Het is een groot ras hond en kan inmiddels tegen de deur op gaan staan (met glas erin, zodat hij de woonkamer in kan kijken, ook zo lollig). Hij slaat echter zo hard tegen de deur dat ik gewoon bang ben dat ie er vandaag of morgen doorheen komt. Misschien toch ook eens kijken voor een tijdelijke andere deur daar.

Het optillen/meetrekken doe ik uiteindelijk wel, als ie zo stoïcijns blijft liggen. Echter vindt hij dat een leuk spelletje, begint te happen en te grommen en zodra hij op zijn poten is gezet, gaat hij ter plekke weer liggen. Hij weegt nu 15 kg en draagt een tuig en is nu nog wel redelijk mee te trekken, maar hoe lang hou ik dat nog vol? Bedankt voor je reactie trouwens iones!
quote:gewoonsuz schreef op 16 september 2015 @ 17:48:

[...]

Hij wordt goed uitgelaten voor het slapen, dat is het frustrerende eraan. Ik blijf er zelfs langer voor op. Checken urine is een goed idee. We hebben nog maar 5 lessen gehad met de puppycursus. Hierna sowieso cursus gehoorzame huishond en geloof dat er ook een pubercursus is, maar hij is nu pas 16 weken. Zal eens vragen of we 1 op 1 lessen erbij kunnen krijgen. Thanks!Het kost tijd om de hond te krijgen die jij wil, hij is nog klein dus er kan nog heel veel aangeleerd worden. Wat voor iets is het?
quote:gumball80 schreef op 16 september 2015 @ 17:51:

Oh hij is nog maar een baby lees ik net, komt goed!Yep! Moet wel zeggen dat mijn mensenbaby een stuk makkelijker was hahahaha

[...]

Das ook een goeie, als er iets is waar hij gek op is, is het eten... Heb natuurlijk wel altijd beloningssnacks bij me, maar misschien moet ik het nog lekkerder maken

Dat nog lekkerder maken zal zeker helpen. Frolic is ook een favo. Maar inderdaad allerhande worst en kaas doet ook een hoop.

Ik ben de afgelopen weken heel strikt geweest op mijn hond. Ze is nu voorbeeldig. Maar moet wel doorpakken anders loopt ze de lijntjes weer wijder uit. Hondenworst haalt haar over de streep toch nog meer haar best te doen. Inmiddels kan ze het ook wel zonder alle onzin er bij. Alleen op echt trainen nog worst. Maar ik heb dan geen pup.
quote:gumball80 schreef op 16 september 2015 @ 17:53:

[...]

Het kost tijd om de hond te krijgen die jij wil, hij is nog klein dus er kan nog heel veel aangeleerd worden. Wat voor iets is het?Het is een Berner Sennen (met 16 weken dus nog een bol wol)
Ik heb ook een grote schat rotweiler gekruist met stafford. De schat weegt 52 kg, en hij flikte dat ook altijd maar ik ben niet zo soft, opstaan en deurlopen maar. Mensen vonden het altijd sneu dat ie soms op zijn rug voortgesleept werd door mij maar soms had ik gewoon geen tijd om de cesar uit te hangen, ivm wachtend kind bij school. Hij is nu 5 jaar en gaat nog wel eens liggen als ie een andere hond ziet, dan hijs ik hem aan zijn tuig overeind en maan hem om door te lopen.
quote:gewoonsuz schreef op 16 september 2015 @ 17:53:

[...]

Als hij 's nachts zo tekeer gaat, dan moet hij buiten ook echt wat doen. Hij huilt echt heel hard. Ik kom hem pas halen als hij stil is, zodat hij niet direct beloond wordt voor zijn herrie. Het is een groot ras hond en kan inmiddels tegen de deur op gaan staan (met glas erin, zodat hij de woonkamer in kan kijken, ook zo lollig). Hij slaat echter zo hard tegen de deur dat ik gewoon bang ben dat ie er vandaag of morgen doorheen komt. Misschien toch ook eens kijken voor een tijdelijke andere deur daar.

Het optillen/meetrekken doe ik uiteindelijk wel, als ie zo stoïcijns blijft liggen. Echter vindt hij dat een leuk spelletje, begint te happen en te grommen en zodra hij op zijn poten is gezet, gaat hij ter plekke weer liggen. Hij weegt nu 15 kg en draagt een tuig en is nu nog wel redelijk mee te trekken, maar hoe lang hou ik dat nog vol? Bedankt voor je reactie trouwens iones!

Maar zijn blaas zal wel moeten wennen aan een nacht ophouden. Anders moet je altijd er voor hem uit. Hoe wil je dat doen in de toekomst?

Laat hem maar plassen in de bench. Daar zal hij een hekel aan hebben en hij zal het plassen uit gaan stellen. Zo leert hij ophouden.

Ik zou hem geen tuig meer om doen maar een halsband. Anders heb jij met zo´n zware hond niets in te brengen. Je kunt als hij gaat liggen of happen, net zoals ze op de hondenschool zeiden de riem hoog houden en dan kun je hem beter krijgen. Als je een hekel hebt aan sjorren moet je niet reageren. Gewoon hand hoog en doorlopen.

[...]

Hij wordt goed uitgelaten voor het slapen, dat is het frustrerende eraan. Ik blijf er zelfs langer voor op. Checken urine is een goed idee. We hebben nog maar 5 lessen gehad met de puppycursus. Hierna sowieso cursus gehoorzame huishond en geloof dat er ook een pubercursus is, maar hij is nu pas 16 weken. Zal eens vragen of we 1 op 1 lessen erbij kunnen krijgen. Thanks!

Ik begrijp hieruit dat je langer opblijft en hem dan nog even laat plassen, maar omdat het een reu is, plast hij waarschijnlijk niet goed uit, hij wil sporen uitzetten.

Wij laten de onze (maar is een teef) om een uur of 8 nog een uur uit, dan daarna is het 1 plasje/poepen om 11.45 uur. De onze is 1 jaar oud en doet ook dat liggen aan de riem, ik vind het ook erg frustrerend. Ik ben nu gewoon streng, trek haar omhoog (lopen kreng ) en dat werkt wel. Ik heb ook al geprobeerd om iets lekkers te geven, maar dat maakt het bij mijn hond erger (dan beloon je dus ook juist slecht gedrag).

Die van ons slaapt wel heel goed, na de wandeling van 8 uur gaat ze al slapen, effe wakker maken om 11.45 dus en dan slaapt ze weer tot 9.00 's morgens. Wij doen overdag nog 2 lange wandelingen in het bos met spelen met andere honden, ze is dan bek af.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Laat je z'n drinkbak heel de dag staan?

Mijn hond heeft ook een langere tijd midden in de nacht lopen piepen omdat ze moest plassen. Toen hebben we rond een uur of 8 der drinkbak weg gehaald en sindsdien was het over.

En het spelen met de riem hebben wij opgelost door der favoriete speeltje mee te nemen als we gingen wandelen en zodra ze de riem wilde pakken gaven wij der speeltje.
Onze pup is precies even oud en deed precies hetzelfde.

Het bijten in de riem heb ik afgeleerd door de riem zo te houden dat hij er niet meer bij kon en streng "nee" te zeggen als hij het deed.

Gaan liggen ipv lopen deed hij ook heel erg toen hij wat jonger was.

Hier hebben we op puppycursus het commando "staan" geleerd en dat helpt om hem overeind te krijgen.

Hij heeft nooit zin in de laatste wandeling en blijft dan ook lekker liggen en meestal helpt "staan" wel.

Voor de nachten heb ik helaas geen tips, die zijn hier gelukkig nooit een probleem geweest.

Succes!
Nou ik krijg al hele goede tips hier, dank jullie wel allemaal! Voel me zo stom af en toe terwijl het met mijn vorige hond ook allemaal goed is gekomen. Dat was ook geen lieverdje in het begin.

Ik heb hem net even meegenomen voor een snelle plas buiten en heb extra lekkere beloning meegenomen. Ik moet zeggen, het ging gewoon al stukken beter! Is maar 2 x gaan liggen en was zeer gefixeerd op het lekkers. Die houden we erin dus!

Water weghalen na 8 uur savonds ga ik ook proberen. Hij slaapt niet in een bench. Vanwege hoog HD-risico bij zijn ras, hebben we ervoor gekozen dat niet te doen. Hij heeft een grote mand waar hij af en toe ligt, maar het allerliefste ligt hij op de koude keukentegelvloer. Gekke hond <3

Wat het allemaal niet beter maakt is dat de fokker gewerkt heeft met matjestraining. Had een aantal matjes in het nest liggen waar de pups op plasten. Hier hebben we inmiddels de badkamerkleedjes, de voordeurmat en alles wat op een kleedje lijkt weg moeten halen, want hij plast er gegarandeerd op. Ook op zijn mand-kleedjes dus :(
Maar voor vannacht dus; geen water na 20.00, tegen 22.30 voor het laatst uitlaten en dan laten jammeren en tekeer gaan tegen de deur? Of als het te erg wordt toch berispen?
quote:gewoonsuz schreef op 16 september 2015 @ 18:13:

Maar voor vannacht dus; geen water na 20.00, tegen 22.30 voor het laatst uitlaten en dan laten jammeren en tekeer gaan tegen de deur? Of als het te erg wordt toch berispen?

Je hebt best kans dat hij nu minder zal jammeren omdat hij een lege blaas heeft. Maar mocht je vanmacht toch wakker worden van hem dan even aankijken en als het te erg wordt toch gaan berispen.

Wij hebben wat dat betreft heel veel geluk gehad met onze hond. Die heeft 2 nachten gepiept en daarna was het klaar.
Honden kunnen heel goed puberen.
verba volant, scripta manent.
Pup is 16 weken, dus nog niet echt een pubert
Ik zou de wekker zetten en de pup 's nachts gewoon nog een keertje naar buiten laten om te plassen, en dan vóór het tijdstip waarop hij gaan piepen en huilen. En dan echt alleen plassen, aai over de bol en weer gaan slapen. Niet ingaan op pogingen om te gaan spelen o.i.d. Dit doe je steeds iets later, todat het niet meer nodig is en hij zijn plasje de hele nacht kan ophouden.
Hoelang duurt dat liggen in het gras? Soms wil het weleens helpen om gewoon erbij te gaan staan. Dat trekken, wat je waarschijnlijk doet vind hij een leuk spelletje. Door gewoon te gaan staan vind hij het al gauw niet meer leuk en stopt hij er mee.

Wat het slapen betreft, ik doe Hondenoppas en had eens een husky. Was nog nooit ergens anders geweest en snachts snapte hij het niet en begon wolven geluiden te maken. Wat hielp is naar beneden lopen, hem terug leggen op zijn plek, zelf op de bank gaan liggen en wachten tot hij weer slaapt. Dan kan je weer naar boven. Dit blijf je steeds herhalen. Belangrijkste hierbij is het negeren, niet roepen, niet praten. Alleen naar beneden gaan, op z'n plek, zonder praten, en wachten tot hij weer slaapt. Zo stel je hem gerust dat hij niet alleen is, dat jullie weer terugkomen en zijn roedel niet weg is. Want dat zijn jullie, jullie zijn zijn roedel, en als jij naar boven gaat is hij zijn roedel kwijt. Dit is voor de hond zijn veilige haven en dat maakt hem nu bang. Uiteraard hoort er bij jullie een rondje uitlaten bij.

Ook heel erg belangrijk: ruim nooit zijn ongelukje op waar hij bij is. Zet hem desnoods even in de gang. Op deze manier kan je de plek schoonmaken en ontsmetten. Probleem is namelijk, heb ik vaak gezien bij puppy ss, dat als ze het zien vinden ze het leuk. Dus doen ze het weer, en weer en wordt dat zijn favo plasplaats. Dat doen heel veel mensen, goedbedoeld, verkeerd.

Overigens snap ik nooit zo goed waarom mensen deze honden zo graag aan een riem en een looplijn willen hebben. Doe mij maar een tuig, goed! en een leren 2 meter lijn. Heb je vele malen meer te zeggen.

Wanneer je meer wilt weten, mijn pb staat open.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven