diepvrieskist

17-09-2015 16:25 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
5 jaar geleden heb ik een diepvries geerft. Omdat het huis snel leeg moest zijn hebben we de vrieskist zolang in schuur gezet. Nooit meer aangesloten. Is een diepvries nog wel bruikbaar als ie 5 jaar helemaal niet gebruikt is, niet eens aangesloten? Of nu rijp voor de sloop?
Eerst schoonmaken, dan proberen, zet er een emmertje water in, als dat na ca 24 uur nog vloeibaar is kun je hem altijd nog gebruiken als opbergruimte voor gereedschap, speelgoed of weet ik veel.
verba volant, scripta manent.
Probeer het uit voor een week, helemaal leeg, en doe er een thermometer bij in om te kijken hoe diep hij vriest.
quote:MarianneDavids schreef op 17 september 2015 @ 16:27:

Eerst schoonmaken, dan proberen, zet er een emmertje water in, als dat na ca 24 uur nog vloeibaar is kun je hem altijd nog gebruiken als opbergruimte voor gereedschap, speelgoed of weet ik veel.En hij blijft natuurlijk wel goed isoleren, altijd handig als je dingen een tijdje koud/warm wil houden.
Volgens mij kan het echt helemaal geen kwaad hoor. Alleen tegenwoordig zijn diepvriezen superzuinig, en die van jou is 5 jaar + de leeftijd dat-ie bij de vorige gebruiker stond. Er was laatst een bericht dat je alleen al aan stroomkosten het bedrag van een nieuwe diepvries meteen terugverdient als je een oude vervangt, dus overweeg of het wel zinvol is om hem in gebruik te nemen...
Of die energiezuinig is, en of je het snel terugverdient ligt er nogal aan. Dat wordt vaak geroepen, maar kan in de praktijk erg tegenvallen, of je moet echt enorme energie vretende apparaten hebben.

Ik had een paar jaar geleden de geniale ingeving op mijn stroomkosten te gaan besparen, en een energiemeter gehaald om alles door te meten. Oude koelkast 10+ jaar, is ongelofelijk energiezuinig. Moeite van het vervangen niet waard, behalve dan dat het een onding is. Van ellende bijna uit elkaar valt, en het vriesvak onbruikbaar is want dat zit standaard dichtgevroren.

Nieuwere vriezer 5+ jaar oud, is niet zo zuinig, nieuwere modellen hebben maar een derde van de stroomkosten. Maar dan duurt het alsnog minstens vijf jaar om de aanschafprijs terug te verdienen en dat is dan voor een goedkope B merk vriezer, A merk maak er maar 8 tot 10 jaar van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven