Ben ik racistisch?

19-09-2015 22:13 139 berichten
Een paar maanden geleden was er eind-sale bij onze supermarkt. Alles was 50% korting en het was mega-druk. Een vrouw probeerde heel sneaky voor te dringen terwijl ik al 2 uur!! in de rij stond. Ik heb haar daar toen op aangesproken en deze vrouw werd zó boos en deed zó arrogant en bleef maar discussieren, terwijl ze gewoon geen gelijk had. En ook echt heel erg agressief (verbaal).

Sindsdien merk ik dat ik een beetje een hekel heb gekregen aan moslima's. Niet als ik ze gewoon langs zie lopen ofzo, hoor. Maar ik merk wel dat ik er gevoelig voor ben geworden als ze zich zo gedragen als die vrouw bij de supermarkt. Dat ik dan snel denk: zie je wel, daar heb je weer zo'n agressief discussierende moslima. Eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit een Nederlander zo als een viswijf tekeer zien gaan, maar valt me dus wel regelmatig op dat moslima's dat doen. En vaak ook onterecht, als ze ergens op aangesproken worden wat gewoon normale normen en waarden is, dan reageren ze helemaal beledigd.

Een aantal voorbeelden:

- In de bioscoop zaten twee moslima's te kletsen alsof ze in een café zaten. Ik zei alleen ssst en kreeg direct een sneer en toen ik zei joh, je zit hier in een bioscoop niet in een café ging ze tijdens de film een hele discussie aan.

- Vanmorgen bij de Ikea was ik getuige van dat een vrouw haar kindje kwam ophalen. Ze werd erop aangesproken dat ze veel te laat was (blijkbaar is er een tijdlimiet bij Smaland?!) en ging een hele discussie aan met de medewerkster, terwijl die gewoon gelijk had.... Als je naam word omgeroepen ga je niet nog een half uurtje vrolijk doorwinkelen!

Natuurlijk zijn er ook zat opvliegende Nederlanders en andere bevolkingsgroepen, maar het valt me de laatste tijd wel in het bijzonder op bij moslima's? Ben ik nou zo vooringenomen of klopt dit wel??

Overigens zie ik mezelf niet als racistisch, maar als ik zeg maar onterecht zo'n onderscheid maak dan weet ik dat wel graag want dan wil ik daaraan "werken". Die discussie bij de supermarkt heeft me wel echt héél erg boos gemaakt merk ik namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Bumba, er schijnen veel mensen te zijn die zich ergeren in supermarkten, daar is zelfs een topic deel 2 van.

Heb je het ooit gelezen? Ik wel en herken de situatirs daarin nauwelijks, dat terzijde, maar als je dat topic leest staan daar genoeg situaties in zoals jij omschrijft en jouw hoofddoekmevrouw vertoonde hetzelfde gedrag als menig andere inwoner van Nederland, zonder hoofddoek.

Echt, ik snap je niet. Als iemand voordringt zeg ik daar iets van, als iemand verbaal los gaat: laat gaan. Lekker belangrijk. Religie heeft daar niets mee van doen, evt asogedrag is universeel, je weten te beheersen waar nodig ook
Je bent zelf een theepot
Ik heb dat topic geloof ik 1 keer bezocht en iets geplaatst, weet al niet meer wat, maar ik ken het dus wel, maar vind het niet zo boeiend. Over het algemeen ben ik ook niet iemand die zich snel ergert aan mensen, dus ik heb daar ook niks te zoeken. Voordringen kan gebeuren, het kan zo zijn dat je het niet ziet of dat je een gaatje ziet en denkt nou, daar maak ik gebruik van. Maar dit ging echt heel sneaky. Eerst net doen alsof ze iets uit de vrieskist moesten pakken en daarna proberen om via die manier opeens helemaal vooraan in de rij aan te sluiten.

Maargoed, daar gaat het verder ook niet om....

Ik weet wat me te doen staat
Ik werk in de hulpverlening en kom daar alle lagen van de bevolking tegen. Mijn allerliefste klanten zijn moslim vrouwen. Ik heb het werkelijk nog nooit aan de stok gehad met een moslim vrouw, in de 17 jaar dat ik dit werk doe. Zonder uitzondering zijn ze beleefd en correct tegen mij. Dus ik herken niet wat je schrijft.
ik vind je wel een beetje racistisch dit gedrag komt overal wel voor niet persee bij moslims.
Waarom blijf jij 2 uur in een supermarkt in een rij staan?

Of was je stiekem bij de Primark? waar je 2 uur in de rij moet staan voor dezelfde goedkope baggerbloesjes als de moslima koopt, die probeerde voor te dringen..
Ik laat mensen voordringen als ze dat willen, echt geen zin om energie te steken in zo'n kinderlijke discussie. Gewoon niet als je al haast hebt naar de supermarkt gaan. Lange rijen, ga ik niet eens in staan, veel te veel stress. Ik heb wel eens mijn karretje weggezet omdat ik het zo a-relaxed druk vond. Ik voel vooral plaatsvervangende schaamte als ik mensen zich zo op zie winden over niks.

Maar ja, als je een 9-5 baan hebt, moet je wel winkelen tegelijkertijd met driekwart ofzoiets van alle Nederlanders, denk ik. Toch nog 1 voordeel dus aan afgekeurd zijn, ik ga op rustige tijden. Veel prettiger voor mijn bloeddruk.
quote:Chiefseattle schreef op 20 september 2015 @ 06:22:

Ik laat mensen voordringen als ze dat willen, echt geen zin om energie te steken in zo'n kinderlijke discussie. Gewoon niet als je al haast hebt naar de supermarkt gaan. Lange rijen, ga ik niet eens in staan, veel te veel stress. Ik heb wel eens mijn karretje weggezet omdat ik het zo a-relaxed druk vond. Ik voel vooral plaatsvervangende schaamte als ik mensen zich zo op zie winden over niks.

Maar ja, als je een 9-5 baan hebt, moet je wel winkelen tegelijkertijd met driekwart ofzoiets van alle Nederlanders, denk ik. Toch nog 1 voordeel dus aan afgekeurd zijn, ik ga op rustige tijden. Veel prettiger voor mijn bloeddruk.Ik ging voorheen ook op zaterdag. Dan is het inderdaad druk. Toen ik een paar keer noodgedwongen op zondag tegen de middag moest dacht ik.. Hey.. dit is relaxed... "_ Dat is nu mijn vaste moment (niet verder vertellen anders gaat iedereen dan)
Ik vind het naar om de termen moslim en moslima op deze manier te gebruiken. Het ontmenselijkt mensen en dat is gevaarlijk.
't Is al met al een heel gedoe
Nouja, als je na een aantal keer een confrontatie met een tokkie (toevallig moslim) gelijk de conclusie trekt dat 'ze' allemaal zo zijn vind ik dat wel tricky ja.

Ik zou niet in de horeca, detailhandel of een callcentre gaan werken als ik jou was. Als je kijk op mensen kennelijk zo snel zo sterk beinvloed wordt is zo'n baan echt dodelijk voor je kijk op de mensheid.
quote:Kuzu schreef op 20 september 2015 @ 08:25:

Nouja, als je na een aantal keer een confrontatie met een tokkie (toevallig moslim) gelijk de conclusie trekt dat 'ze' allemaal zo zijn vind ik dat wel tricky ja.

Ik zou niet in de horeca, detailhandel of een callcentre gaan werken als ik jou was. Als je kijk op mensen kennelijk zo snel zo sterk beinvloed wordt is zo'n baan echt dodelijk voor je kijk op de mensheid.

Dat heb ik ook niet gezegd, he? Ik heb dat idee namelijk helemaal niet, dat probeer ik nu al 4 pagina´s duidelijk te maken. Ik heb nooit gezegd dat alle moslima´s zo zijn, alleen valt het me wel op dat ik dat gedrag vaker terugzie bij moslima´s dan bij andere mensen.

En ik heb 4 jaar op een klantenservice gewerkt en echt nog nooit ben ik zo behandeld zoals deze vrouw deed. En ja, ook daar vallen je dingen op en kun je vaak wel voorspellen hoe bepaalde mensen op bepaalde dingen reageren. Dominante mensen, mensen die zitten te wachten op een gezellig praatje etc. Na een poosje kun je haast al aan de eerste 2 zinnen voorspellen hoe zo´n gesprek gaat verlopen.
Ik denk dat je het bij de blanke mensen niet zo opvalt?

Laatst ging ik bij een supermarkt naar buiten, ik had mijn auto netjes in een parkeervak geplaatst, een hele net uitziende Nederlandse man had zijn auto volledig voor die van mij geparkeerd zodat zijn vrouw niet ver hoefde te lopen met de 2 overvolle winkelwagens en op haar gemak kon inpakken (ze moest nog beginnen trouwens!)

Ik had haast want had nog een afspraak ergens dus ik zeg tegen die man "Meneer kunt u misschien uw auto aan de kant zetten zodat ik eruit kan met mijn auto?'

Nou die man gaf me toch een grote mond! Of ik soms geen geduld had blablabla, ik stond echt eventjes perplex maar heb toch eventjes heel duidelijk gemaakt (op een nette manier) dat hij zo überhaupt niet hoorde te staan en ik het toch echt vriendelijk aan hem vroeg dus of hij eventjes kon ophouden met zijn grote mond, mopperend en wel heeft hij toen zijn auto verplaatst.

Ik bedoel hiermee dat iedereen onbeschoft kan doen en het echt niet uitmaakt van welke cultuur iemand is.
Ik heb een gereformeerde collega. een heel streng gelovige.

Hoewel ik het goed met haar kan vinden en veel met haar praat over haar geloof, heeft zij gezegd dat haar vader "ons haat, omdat wij ongelovig zijn....

discriminatie komt voor. zonder dat je iemand kent, alles over 1 kam scheren en ja dat is zoals jij nu denkt.
quote:Bumba1985 schreef op 20 september 2015 @ 12:39:

[...]

Dat heb ik ook niet gezegd, he? Ik heb dat idee namelijk helemaal niet, dat probeer ik nu al 4 pagina´s duidelijk te maken. Ik heb nooit gezegd dat alle moslima´s zo zijn, alleen valt het me wel op dat ik dat gedrag vaker terugzie bij moslima´s dan bij andere mensen.

En ik heb 4 jaar op een klantenservice gewerkt en echt nog nooit ben ik zo behandeld zoals deze vrouw deed. En ja, ook daar vallen je dingen op en kun je vaak wel voorspellen hoe bepaalde mensen op bepaalde dingen reageren. Dominante mensen, mensen die zitten te wachten op een gezellig praatje etc. Na een poosje kun je haast al aan de eerste 2 zinnen voorspellen hoe zo´n gesprek gaat verlopen.

Ik begrijp je wel.

Zo als ik al schreef, een vriendin van mij kan ook zo heftig reageren, ook al is zij op zich niet agressief of onbeschoft.

Een kwestie van een fel temperament, straatcultuur in haar geval en waarschijnlijk andere cultuurgebonden dingen.

Met het geloof heeft het niets te maken.
quote:Lavia09 schreef op 19 september 2015 @ 22:41:

ja....ik snap wel wat je bedoelt, ze zijn nou eenmaal wat meer dominanter en gaan graag discussies aan maar ik schrik daar niet van af.Op straat misschien, maar thuis zeker niet hoor.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven