Eerste hapjes
vrijdag 25 september 2015 om 19:45
Mijn zoontje is bijna 4 maanden en iom cb mag ik dan gaan beginnen met kleine hapjes voor ons knulletje..ik wil het graag zelf gaan maken maar ben op zoek naar wat tips..
- hoe dun/ dik moet ik het fruit/groente pureren?
- is het handig dit te pureren met een staafmixer?
- ik had het idee wat grotere hoeveelheden te maken want in het begin zijn het maar een paar hapjes om te proberen..ik wil dit in gaan vriezen in ijsblokjes zakjes..is dit handig?
Dankjewel alvast!
- hoe dun/ dik moet ik het fruit/groente pureren?
- is het handig dit te pureren met een staafmixer?
- ik had het idee wat grotere hoeveelheden te maken want in het begin zijn het maar een paar hapjes om te proberen..ik wil dit in gaan vriezen in ijsblokjes zakjes..is dit handig?
Dankjewel alvast!
vrijdag 25 september 2015 om 19:50
Wat je wilt. Het is ook heel erg in om hele stukken te voeren (Rapley). Mijn kinderen begonnen met een potje vanaf 4 maanden. Daar zit dan alleen nog groente in met een beetje bouillon, sperzieboontjes, worteltjes e.d. Het was echt heel fijn gepureerd.
Fruithapjes maakte ik wel zelf, in het begin ook nog van slechts een soort fruit per keer (banaan, peer, dat krijg je het fijnst).
Fruithapjes maakte ik wel zelf, in het begin ook nog van slechts een soort fruit per keer (banaan, peer, dat krijg je het fijnst).
vrijdag 25 september 2015 om 19:51
Persoonlijk zou ik nog even wachten tot zes maanden. Vier maanden is zo klein, dan krijgen ze nog zo weinig binnen dat het eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft en nodig is het nog niet. Antwoord op je vragen: staafmixer werkt prima en dan voor zo'n ukkie zo dun mogelijk. Eventueel verdunnen met melk. Ijsblokzakjes vond ik idd wel handig.
vrijdag 25 september 2015 om 19:56
De eerste hapjes heb ik gekookt en gepureerd. Ik geloof best in hele stukken maar pas nadat het kind goed reageert op voedsel.
Appel en banaan bv In stukjes, klein beetje water en even gaar koken en dat staafmixer. Als fruit goed gaat en de groente gaan goed zou ik pas met ongekookt beginnen. Gekookt verteerd veel makkelijker.
Appel en banaan bv In stukjes, klein beetje water en even gaar koken en dat staafmixer. Als fruit goed gaat en de groente gaan goed zou ik pas met ongekookt beginnen. Gekookt verteerd veel makkelijker.
vrijdag 25 september 2015 om 19:58
Ik ben begonnen met groente te pureren met de staafmixer als stevige pap zonder stukjes, dus helemaal glad zeg maar. Als het te dun is loopt het zo weer uit de mond ben ik bang. Invriezen deed ik in ijsblokjes bakjes van de xenos. Deze zijn flexibel dus je krijgt de voeding er makkelijk uit. Ik denk niet dat je het in een zakje krijgt, te dik.
Appel en peer deed ik ook met de staafmixer pureren, maar eerst even laten stoven tot ze zacht zijn.
Appel en peer deed ik ook met de staafmixer pureren, maar eerst even laten stoven tot ze zacht zijn.
vrijdag 25 september 2015 om 20:00
Ik prakte gewoon een stukje van wat ik op dat moment zelf at, met een vork krijg je bv banaan echt wel goed fijn. Mango, peer en dergelijke met de staafmixer. Nooit iets ingevroren. Wel pas na 6 maanden mee begonnen, het cb vond dat toen ook nog Bij m'n jongste ga ik het ook weer zo doen, ookal zijn de Nederlandse richtlijnen nu veranderd.
vrijdag 25 september 2015 om 20:20
Ik ben ook met vier maanden begonnen.
Eerste maand alleen groenten, gaar en gepureerd. Een beetje dik zodat het niet van het lepeltje afloopt. Indikken deed ik eventueel met rijstebloem, verdunnen met een beetje kookvocht. Na een maand ben ik ook met fruit begonnen.
Mijn zoontje at al na een week een redelijke hoeveelheid, zo'n 50-80 gram per keer, maar m'n nichtje at na een maand nog steeds maar een paar hapjes, dus dat verschilt per kind.
De eerste maand ook alle smaken puur, pas daarna ben ik gaan mengen.
Ik vroor ook porties in, maar gewoon in ijsblokbakjes. Ik denk niet dat je het in een zakje krijgt.
Eerste maand alleen groenten, gaar en gepureerd. Een beetje dik zodat het niet van het lepeltje afloopt. Indikken deed ik eventueel met rijstebloem, verdunnen met een beetje kookvocht. Na een maand ben ik ook met fruit begonnen.
Mijn zoontje at al na een week een redelijke hoeveelheid, zo'n 50-80 gram per keer, maar m'n nichtje at na een maand nog steeds maar een paar hapjes, dus dat verschilt per kind.
De eerste maand ook alle smaken puur, pas daarna ben ik gaan mengen.
Ik vroor ook porties in, maar gewoon in ijsblokbakjes. Ik denk niet dat je het in een zakje krijgt.
vrijdag 25 september 2015 om 20:26
Dankjewel voor de adviezen,ik wist niet dat ik het fruit ook eerst moest koken..misschien een stomme vraag maar hoelang kook je fruit?
Alleen groente eerst schijnt alweer achterhaald te zijn zeiden ze bij het cb,mag gewoon groente en fruit vanaf 4 maanden..echt handig dat die regels zo vaak veranderen!
Alleen groente eerst schijnt alweer achterhaald te zijn zeiden ze bij het cb,mag gewoon groente en fruit vanaf 4 maanden..echt handig dat die regels zo vaak veranderen!
vrijdag 25 september 2015 om 20:27
De Nederlandse richtlijnen mogen dan misschien veranderd zijn, maar de internationale richtlijnen van de WHO dus niet. Alleen melk (ook als je KV geeft) tot 6 maanden en daarna bij voeden met vast voedsel. Maar melk blijft het belangrijkste in het eerste jaar. En ook nog heel belangrijk in het tweede levensjaar.
Heb afgelopen week nog van een kinderarts gehoord dat je heel goed kan zien wanneer een kind klaar is voor bij voeden (gemiddeld tussen de 6 en 8 maanden). Ze moeten redelijk goed rechtop kunnen blijven zitten zonder hulp, ze moeten eten in hun mond kunnen houden, dus niet meer de tong zo naar buiten, zoals bij bijvoorbeeld borstvoeding. Want dan drukt het kind het eten zo weer naar buiten. En ze dienen interesse te tonen in eten en dit ook zelf naar hun mond kunnen brengen.
Dat van die allergieën tegen gaan klopt, maar dan nog vanaf 6 maanden. In die studie ging het geloof ik over pindakaas geven vanaf 6 maanden, ipv de eerste jaren daarmee te wachten.
To wat betreft je vraag, ondanks dat je snapt dat ik ook zou wachten tot 6 maanden. Gewoon pureren totdat het niet fijner kan. Met een staafmixer gaat dat prima, eventueel wat kookvocht toevoegen zodat het wat dunner wordt.
Wij vroren hapjes in, in hele kleine bakjes. 1 keer in de week koken en dan iedere dag wat ontdooien. Fruit kan natuurlijk wel gewoon vers, dat is zo klaar.
Heb afgelopen week nog van een kinderarts gehoord dat je heel goed kan zien wanneer een kind klaar is voor bij voeden (gemiddeld tussen de 6 en 8 maanden). Ze moeten redelijk goed rechtop kunnen blijven zitten zonder hulp, ze moeten eten in hun mond kunnen houden, dus niet meer de tong zo naar buiten, zoals bij bijvoorbeeld borstvoeding. Want dan drukt het kind het eten zo weer naar buiten. En ze dienen interesse te tonen in eten en dit ook zelf naar hun mond kunnen brengen.
Dat van die allergieën tegen gaan klopt, maar dan nog vanaf 6 maanden. In die studie ging het geloof ik over pindakaas geven vanaf 6 maanden, ipv de eerste jaren daarmee te wachten.
To wat betreft je vraag, ondanks dat je snapt dat ik ook zou wachten tot 6 maanden. Gewoon pureren totdat het niet fijner kan. Met een staafmixer gaat dat prima, eventueel wat kookvocht toevoegen zodat het wat dunner wordt.
Wij vroren hapjes in, in hele kleine bakjes. 1 keer in de week koken en dan iedere dag wat ontdooien. Fruit kan natuurlijk wel gewoon vers, dat is zo klaar.
vrijdag 25 september 2015 om 20:28
Ik stoom altijd gewoon groente peen bloemkool etc in zo,n netje van ikea. Als het gaar is kiep ik het netje om in het vocht wat over blijft en dan met de staafmixer erdoor. Invriezen in ijsblokjes vormen en klaar is Kees
Bij mijn eerste voegde ik overigens geen vocht toe en dat krijgen ze bij nader inzien veel slechter weg
Bij mijn eerste voegde ik overigens geen vocht toe en dat krijgen ze bij nader inzien veel slechter weg
vrijdag 25 september 2015 om 20:34
Ik snap waarom je het wilt Maribos, maar alleen melk is soms ook nog wel een handig stuk overzichtelijker...
Heb je al eens probeert of je kleine een paar slokjes water wil drinken? Hoeveel melk drinkt hij?
Peer en appel kun je gewoon koken en dan af en toe prikken of het al wat zachter is. Zo deed ik dat althans. Zacht fruit zoals banaan, nectarine, mango (als hij wat ouder is) en avocado is van zichzelf al zacht genoeg.
Heb je al eens probeert of je kleine een paar slokjes water wil drinken? Hoeveel melk drinkt hij?
Peer en appel kun je gewoon koken en dan af en toe prikken of het al wat zachter is. Zo deed ik dat althans. Zacht fruit zoals banaan, nectarine, mango (als hij wat ouder is) en avocado is van zichzelf al zacht genoeg.
vrijdag 25 september 2015 om 20:37
Hier gaat puree als een trein, maar vindt ze stukjes ook fijn (dat rijmt..)
Ik merk wel dat het of-of is. Als ik iets geef wat vrij fijn is (ze is 9 mnd) dan slikt ze dat natuurlijk heel makkelijk weg. Als daar ineens een grover stukje tussenzit dat verslikt ze zich soms. Als ik meteen stukjes aanbiedt dan stelt ze zich daarop in en is het ook prima.
Ik merk wel dat het of-of is. Als ik iets geef wat vrij fijn is (ze is 9 mnd) dan slikt ze dat natuurlijk heel makkelijk weg. Als daar ineens een grover stukje tussenzit dat verslikt ze zich soms. Als ik meteen stukjes aanbiedt dan stelt ze zich daarop in en is het ook prima.
vrijdag 25 september 2015 om 20:47
Het boek Opperdepop is inderdaad een aanrader!
Hier begonnen we ergens tussen de 4 en 5 maanden. Gewoon een groente- of fruitsoort koken en dan fijn pureren met de staafmixer.
De komende tijd komen er ook weer pompoenen, die lenen zich ook erg goed voor de eerste hapjes! En kun je er meteen een pompoensoep voor jezelf van maken
Gewoon zo uit het vuistje laten eten, stukje fruit of gekookte wortel/broccoli etc heb ik ook gedaan, ook om hem aan de structuur te laten wennen van de verschillende groenten.
Hier begonnen we ergens tussen de 4 en 5 maanden. Gewoon een groente- of fruitsoort koken en dan fijn pureren met de staafmixer.
De komende tijd komen er ook weer pompoenen, die lenen zich ook erg goed voor de eerste hapjes! En kun je er meteen een pompoensoep voor jezelf van maken
Gewoon zo uit het vuistje laten eten, stukje fruit of gekookte wortel/broccoli etc heb ik ook gedaan, ook om hem aan de structuur te laten wennen van de verschillende groenten.
vrijdag 25 september 2015 om 23:08
quote:PlayingTheAngel schreef op 25 september 2015 @ 20:34:
Ik snap waarom je het wilt Maribos, maar alleen melk is soms ook nog wel een handig stuk overzichtelijker...
Hij drinkt meestal 5x 120-150 cc per dag..hij weegt 6,5 kg en groeit wel goed maar is natuurlijk echt niet veel..water al weleens geprobeerd maar dan verslikt hij zich soms heel erg dus ben ik beetje terughoudend in..
Ik ga het heel rustig opbouwen en echt maar beginnen met 5-8 kleine hapjes..zo kunnen we in de toekomst het wat opvoeren en krijgt hij meer vocht binnen..
Het lijkt soms gewoon net of hij melk niet lekker vindt!
Hij drinkt meestal 5x 120-150 cc per dag..hij weegt 6,5 kg en groeit wel goed maar is natuurlijk echt niet veel..water al weleens geprobeerd maar dan verslikt hij zich soms heel erg dus ben ik beetje terughoudend in..
Ik ga het heel rustig opbouwen en echt maar beginnen met 5-8 kleine hapjes..zo kunnen we in de toekomst het wat opvoeren en krijgt hij meer vocht binnen..
Het lijkt soms gewoon net of hij melk niet lekker vindt!
zaterdag 26 september 2015 om 09:38
Apart! Verder geen reflux klachten? Heb je al eens een ander merk geprobeerd? Ik zie dat voor zijn leeftijd 5x 150-180 ml geadviseerd wordt. Daar zit je dan niet zoveel vanaf, ik zou me er iig niet al teveel druk over maken. Misschien nog een beetje pap als extra? Kun je oefenen met n lepeltje en het is toch weer wat extra melk. Overigens blijft elk kind uniek, de mijne is juist weer n vreetzakje ik gaf borstvoeding en toen suggereerde de oudere generatie dat ik haar maar minder moest geven...
dinsdag 10 november 2015 om 17:23
woensdag 11 november 2015 om 11:15
woensdag 11 november 2015 om 15:43
Ga niet blind uit van wat CB zegt. Die vinden margarine en diksap ook goede ideeën....Die 'regels komen uit hoge hoed van Unilever. Beter wacht je nog even 1,5-2mnd en dan starten a la Rapley.
En kind van 1jr heeft maaginhoud van 150cc, dus bij 4mnd 120cc is maaguitrekken en overvoeden. Liever geef je vaker kleinere beetjes.
En kind van 1jr heeft maaginhoud van 150cc, dus bij 4mnd 120cc is maaguitrekken en overvoeden. Liever geef je vaker kleinere beetjes.