Spanje reizen/backpacken nov-dec

25-09-2015 21:31 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal!

Ik ben van plan om begin november naar Spanje vliegen om daar eerst in (waarschijnlijk) Sevilla 2 weken intensieve spaanse cursus te doen en dan vanuit Sevilla door te reizen naar Cordoba, Madrid, Salamanca en Barcelona (wellicht nog meer steden, maar die staan in ieder geval op mijn lijstje).

Wat ik me eigenlijk afvraag: natuurlijk zijn deze steden in de zomer voor backpackers en interrailers in trek, maar hoe zit met de 'wintermaanden'?

Ik wil namelijk een maandje of 1,5 weg om er even tussenuit te zijn, nieuwe indrukken op te doen, mooie dingen zien en ervaren, tot rust komen én niet geheel onbelangrijk; natuurlijk ook nieuwe mensen te ontmoeten! En om verlaten in hostels te zitten lijkt me nou ook niks, dus vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft in deze maanden of die mij wat kan vertellen hoe spanje in trek is bij reizigers rond deze tijd?

En ohja, als iemand nog een aanrader of goede ervaring qua talenschool in Sevilla heeft is dat natuurlijik ook welkom :D

Ik ben benieuwd!
Ik heb deze zomer door Zuid-Spanje gebackpackt en ik vond het vrij moeilijk om mensen te ontmoeten. In Spanje (en Europa in het algemeen) reizen mensen toch vaak met zijn tweeën of in groepen, waardoor het als alleenstaande reiziger wat moeilijk is om contact te leggen. Mensen staan er ook minder voor open dan in bijvoorbeeld Azië. Het is niet zo erg dat je echt helemaal alleen bent, maar je moet je er misschien wel op instellen dat je wat meer moeite moet doen voor je sociale contacten dan in echte backpack/solo-reizigers landen.

Hoe dat in de winter is, kan ik je niet vertellen. Het is in ieder geval een stuk rustiger (was mijn ervaring in Madrid 2 jaar geleden), maar wellicht is dat juist beter, omdat de massa vakantievierende groepen en stelletjes dan in ieder geval niet op vakantie is.
Ik ben een aantal jaar geleden de hele maand januari in Spanje geweest, in veel van de steden die jij noemt. Het was overal erg rustig, in de hotels geen kip te bekennen. Dus ik weet eerlijk gezegd niet of het een succes wordt als je alleen gaat... :( misschien kun je eens bij de taalschool informeren, als je er een gevonden hebt..
In hotels niet of hostels bedoel je schaapjes?

Hmm...
Als ik alleen zou gaan naar spanje zou ik de bedevaart naar Santiago gaan lopen.

Dat doen veel mensen alleen en je sluit je makkelijk bij andere wandelaars aan.

Prachtige omgeving en even een hele andere kant van Spanje .
Dat is natuurlijk een hele mooie uitdaging maar lijkt me ook niet geweldig voor november-december..

en wellicht beter als ik wat ouder ben want ben nu nog vrij jong
Zijn er anders andere Europese landen of steden waarvan jullie zeggen dat die beter geschikt zijn om te reizen en medereizigers te ontmoeten eventueel?

Engeland en Ierland lijken me ook vet, maarja dat is helemaal koud en verlaten misschien?
Eens met mafalda, alleen is de camino lopen in nov/dec niet echt een aanrader volgens mij.

Het is wel een mooie manier om een deel van spanje te zien waar je normaal niet zal komen en een makkelijke manier om mensen te ontmoeten, en je pikt zo snel wat spaans op. Er zijn trouwens genoeg jongere die dat doen hoor! (Jonge) Leeftijd is echt geen probleem
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik zou me focussen op zuidelijk Spanje. Je hebt daar meer kans op goed weer en er zijn nog behoorlijk wat toeristen. Ben in 2014 in feb in Malaga en Granada (zo fantastisch) geweest en daar was het best druk. De hostels waren in ieder geval goed bezet en we maakten makkelijk contact. Ik verwacht dat dit ook voor Sevilla en Cordoba geldt (staan nog op de wishlist).

Valencia ben ik tijdens een andere trip geweest in januari en was ook gewoon gezellig druk. We hadden toen ook zon en graad of 17. Ik vind Valencia een enorme aanrader.

Ik zou voor dit jaargetijde Madrid, Salamanca en Barcelona laten zitten. Barcelona is denk ik wel altijd druk, maar ligt een heel stuk noordelijker dan de rest (vaak kouder ook). Madrid vind ik qua sfeer echt een zomerstad. Salamanca ben ik nog nooit geweest maar ligt redelijk dichtbij Madrid.

Maar wat wellicht wel leuk is als je de tijd hebt, is om door te reizen naar de Algarve in Portugal en vanaf daar uiteindelijk terug te vliegen.

Een waarschuwing: check als je een hostel in Zuid Spanje boekt of er verwarming is. Het kan 's nachts erg afkoelen. Ik heb zelf helaas weleens een ijskoude nacht gehad.
I choose happy!
quote:Roxy21 schreef op 25 september 2015 @ 23:09:

Eens met mafalda, alleen is de camino lopen in nov/dec niet echt een aanrader volgens mij.

Het is wel een mooie manier om een deel van spanje te zien waar je normaal niet zal komen en een makkelijke manier om mensen te ontmoeten, en je pikt zo snel wat spaans op. Er zijn trouwens genoeg jongere die dat doen hoor! (Jonge) Leeftijd is echt geen probleemOké, zeker moeite waard om mee te nemen dus voor een wat beter seizoen :D
quote:EssentialBliss schreef op 25 september 2015 @ 23:11:

Ik zou me focussen op zuidelijk Spanje. Je hebt daar meer kans op goed weer en er zijn nog behoorlijk wat toeristen. Ben in 2014 in feb in Malaga en Granada (zo fantastisch) geweest en daar was het best druk. De hostels waren in ieder geval goed bezet en we maakten makkelijk contact. Ik verwacht dat dit ook voor Sevilla en Cordoba geldt (staan nog op de wishlist).

Valencia ben ik tijdens een andere trip geweest in januari en was ook gewoon gezellig druk. We hadden toen ook zo'n en graad of 17. Ik vind Valencia een enorme aanrader.

Ik zou voor dit jaargetijde Madrid, Salamanca en Barcelona laten zitten. Barcelona is denk ik wel altijd druk, maar ligt een heel stuk noordelijker dan de rest (vaak kouder ook). Madrid vind ik qua sfeer echt een zomerstad. Salamanca ben ik nog nooit geweest maar ligt redelijk dichtbij Madrid.

Maar wat wellicht wel leuk is als je de tijd hebt, is om door te reizen naar de Algarve in Portugal en vanaf daar uiteindelijk terug te vliegen.

Een waarschuwing: check als je een hostel in Zuid Spanje boekt of er verwarming is. Het kan 's nachts erg afkoelen. Ik heb zelf helaas weleens een ijskoude nacht gehad.

dankjewel voor je bericht! Valencia had ik nog niet eens echt overna gedacht, wat maakt het dat je het zo speciaal vind?

Ik heb net even gechecked en in november is de temperatuur in Barcelona meestal nog rond de 16 graden, in Madrid rond de 14 dus het zou eventueel nog kunnen maar ik begin toch in Zuid-Spanje!
Als je de Spaanse taal wil leren en in de wintermaanden weg wil, dan zou ik een reis naar Argentinie boeken. Of in elk geval iets in Zuid Amerika. Dan heb je tenminste 'n beetje lekker weer, hier in Europa is het klimaat natuurlijk niet echt geweldig in die maanden.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 25 september 2015 @ 23:18:

Als je de Spaanse taal wil leren en in de wintermaanden weg wil, dan zou ik een reis naar Argentinie boeken. Of in elk geval iets in Zuid Amerika. Dan heb je tenminste 'n beetje lekker weer, hier in Europa is het klimaat natuurlijk niet echt geweldig in die maanden.Argentinië trekt mij eigenlijk helemaal niet, en aangezien ik na heftige tijd even wat rust wil vind ik het fijner ook om in Europa te blijven
Valencia bruist en je hebt er echt alles:

- mooie historische oude stad

- goed shoppen

- toffe parken

- strand (te koud om te zwemmen, maar leuk om te wandelen)

- moderne indrukwekkende architectuur

- leuke barretjes en restaurants

- authentieke Spaanse sfeer
I choose happy!
quote:boobooxx schreef op 25 september 2015 @ 23:22:

[...]

Argentinië trekt mij eigenlijk helemaal niet, en aangezien ik na heftige tijd even wat rust wil vind ik het fijner ook om in Europa te blijven Wegens de afstand? Zou het klimaat echt jammer vinden. Was ooit in maart in Barcelona en toen was het eigenlijk nog aan de te frisse kant. Cuba is trouwens ook heerlijk! En relaxte mentaliteit. Maar vooral ook lekker warm!
Vanwege de afstand ook, maar zuid-amerika trekt me gewoon minder en moet nu even niet denken aan vaccinaties, denque, malariapillen etc..
Malaria heb je in elk geval niet op Cuba. Volgens mij heb je sowieso geen/weinig malaria in Midden/Zuid Amerika trouwens.
Valencia is inderdaad een fijne stad. Niet te groot, je verplaatst je er makkelijk per ov of fiets en een mooie mix van stad, kust en cultuur.

Salamanca zou ik niet in november doen, heeft een landklimaat en het koelt er 's nachts fors af. Idem voor Madrid. Dan is het in het zuiden prettiger. Wist je dat Granada een van de grootste studentensteden van Spanje is? Daar is altijd wel wat te doen en is ook een optie voor je cursus.
Ik bedoelde hostels ja!
Ik heb even onderzoek gedaan ben op hostelworld gaan kijken naar revieuws van de meest geboekte hostels in okt-nov-dec-januari etc en toch zie ik best veel revieuws en ook dat er nog vaak dingen worden georganiseerd en dat de sfeer in het hostel goed was! Zag een enkele keer dat er weinig medereizigers waren, dus ik denk dat ik de uitdaging toch aan ga
Ik denk dat je wel rekening moet houden met temperatuurverschillen omdat je niet in één regio blijft.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 26 september 2015 @ 18:46:

Ik denk dat je wel rekening moet houden met temperatuurverschillen omdat je niet in één regio blijft.Gelijk heb je! Ik blijf waarschijnlijk toch wat langer in Andalusie omdat ik naast Sevilla ook Granada, Cordoba en Ronda wil bezoeken, dus daar zal het weer nog wel redelijk zijn. Madrid, Valencia en Barcelona zijn dan wat kouder maar veel erger dan Nederland in december zal het toch ook niet worden ;)
Valencia en Barcelona zijn aan de kust, daar is het wat gematigder. Madrid daarentegen heeft een landklimaat en het kan er koud zijn.
In Granada kan het heel koud worden in de winter. Ik was tijdens een sneeuwbui in het Alhambra.

Verder gewoon gaan inderdaad. Je komt altijd wel ergens iemand tegen
Ik vind Madrid in rond die tijd wel heel leuk. Anders dan in de zomer, maar nog steeds super. Het is wat kouder, maar met het zonnetje er bij voelt het snel warm aan. Ik heb wel eens in januari in een t-shirt rondgelopen, was wel een uitzondering natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven