schoonmaak rituelen

27-09-2015 13:40 136 berichten
ik ben benieuwd aar jullie schoonmaak rituelen.

mijn schoonmaak rituelen zijn als volgt

- wc pot eerst met een beetje cif en daarna kokend heet water en dan bleek middel laat ik de c borstel inweken en daarna wc een en dan neem ik van boven naar beneden af de hele wc inc tegels met dettol en kokend heet water afgekoeld en dan de vloer.

ik dweil met kokend heet water de tegels in de keuken en de vloer in de woonkamer eerst met bleekmiddel daarna dettol.

ik strijk maar daarvoor heb ik wel een beetje hulp nodig van nibro strijkhulp ik strijk de kleding niet als ze helemaal opgedroogd zijn maar een beetje vochtig want dan kan je ze het best strijken. oja ik strijk alles theedoeken onderbroeken vaatdoekjs etc

keukenblad maak ik ook eerst schoon met dettol en dan met een schone en hete doekje.

de badkamer zelfde als mijn wc en dat is het een beetje.

nu jullie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat ik het niet zo doe iig. Waar ben je bang voor, dat de bacterieen je aanvliegen?
Zo verveel jij je? Mijn ritueel is alles zo snel mogelijk te doen om daarna tijd te hebben voor leukere dingen.
Mijn ritueel is dat er een schoonmaakpriesteres komt. Die offer ik een aantal bankbiljetten en na een paar uur reinigingsrituelen is mijn huis schoon.
Wauw, dat is wel erg overdreven. Bleek, en dettol. Bleek is afschuwelijk slecht voor het milieu, dettol is op een mug schieten met een kanon. Ik doe alles met een sopje allesreiniger, en voor de wastafel en wc gebruik ik cif. Vast ook niet helemaal koosjer voor het milieu, maar minder heftig dan bleek.
Heb je smetvrees?

Ik poets te weinig om vaste rituelen te hebben, is iets vies maak ik het schoon maar niet op vaste momenten of vaste manieren.
Dat ritueel klinkt best neurotisch! Doe je het ook elke dag?
Mijn ritueel is schoonmaken als ik er zin en tijd voor heb. Die twee dingen zijn al heel lastig te combineren. Vroeger pakte ik de stofzuiger bij elke hondenhaar, maar heb wel geleerd dat los te laten. Heerlijk!
geen ritueel
Bleek is echt heel slecht voor het milieu en helemaal niet nodig om je toilet te poetsen. Van mij mogen ze bleek uit de supermarkt verbannen. net als dat kokend hete water? dat is niet schadelijk, maar toch nergens voor nodig?

Ik heb een vaste route die ik afleg als ik schoonmaak. Wijk ik daar vanaf, vergeet ik altijd iets.
Mijn ritueel is bleek en aanverwante gif zoveel mogelijk vermijden.
Ik heb kleine kindertjes die over de vloer kruipen dus ik vind dat het superschoon moet zijn. En in doe dat 1x in de week op zondag morgen. En de rest hou ik bij. stofzuig elke dag, en de wc is een must.
Mijn kinderen zijn niet ziek geworden hoor, van het rondkruipen. Ze worden juist eerder ziek als je alle bacteriën voor ze uit de weg ruimt. Hun immuunsysteem moet wat te doen hebben. Dat is waar veel allergieën vandaan komen, een te schoon milieu. Laat ze lekker buiten spelen, in de zandbak en vervolgens hun handen in hun mond steken. Daar hebben ze meer aan dan aan een gesteriliseerd huis.

Toen ze zo klein waren, stofzuigde ik ook niet elke dag. Ja, de grond onder de kinderstoelen deed ik dagelijks (soms wel drie keer, want het waren een partij knoeipotten). En de wc is een must? Waar staat dat? Die doe ik nog steeds niet elke dag. We leven allemaal nog.
Hoe kan je met kokend heet water schoonmaken ? Of heb je vuurvaste handen?
Rituelen? Nou af en toe denk ik, jezus, wat een t*ringzooi hier (jaaa uitkijken met de scheldwoordjes, dat moet hier tegenwoordig) en dan dwing ik mezelf er iets aan te doen. O wacht, ik draag altijd mijn headphones erbij met hysterisch motiverende muziek in mijn oren. Anders blijf ik gewoon zitten. Ik dank daarna de schoonmaakgoden dat ze mij in beweging hebben kunnen brengen zodat ik het vuil weer heb kunnen bezweren.

Waarna mijn honden op bed en bank springen waarna ik weer overnieuw kan beginnen Of de kat kotst ergens op. Dat is wel een standaard ritueel, als het net schoon is, komt iemand of een dier het meteen weer vies maken.

Ik gebruik dan ook halamid-c. Dettol is overdreven voor gewone huishoudens maar bepaalde parasieten en bacterien die dieren veroorzaken, hou ik zo buiten de deur. Ik heb wat veel dieren namelijk. Ik maak er grappen over maar natuurlijk stofzuig en dweil en poets ik veel om die reden. Structuur zit er alleen niet in, dat gaat de hele dag door eigenlijk, waar nodig dan. En ben ik een dagje moe, dan laat ik het liggen. Of twee. Heb ik wel meer werk daarna maar soms komt het me even de oren uit.

Ik heb wel een principe, het moet wel vies zijn en het moet noodzakelijk/in het zicht zijn, wil ik het schoonmaken. Stof bovenop kasten enzeu, lamalekker liggen, dat vind ik dan weer minder belangrijk. Ik hou ook niet bij wanneer ik wat doe, gewoon als het smerig is eigenlijk. Ik maak bv deurklinken, afstandbedieningen, telefoons, trapleuningen, vuilnisbakdeksels ed wel vaker schoon, die vergeten mensen en daar kun je het vuil niet goed op zien. Maar ik heb dus geen idee hoe vaak ik welk gedeelte van mijn huis per dag/week/maand ik poets. Als het vies is. Ja eh niet als er al een kakkerlakkenplaag is maar ook niet omdat het maandag is en het nu eenmaal moet gebeuren. Ergens daar tussenin.

Vinden jullie me nou heel vies? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk. Ik heb twee grote honden, drie katten, twee konijnen en twee cavia's. En een vriend, die de zwaardere klussen doet zoals dierentoiletten verschonen en zakken met gebruikt bodemmateriaal etc slepen. Ik denk dat ik per dag ongeveer twee-drie uur bezig ben met opruimen en schoonmaken. Groffe schatting hoor. Met zoveel dieren, heb je ook meer was.
Wat heeft afgekoeld kokend water in 's hemelsnaam voor nut? Kokend water doodt bacteriën, koud geworden kokend water niet hoor

Al die schoonmaakneuroten altijd. Schoonmaken is simpel wat mij betreft: sopje met allesreiniger en een doekje en schuurspons, microvezel doek, af en toe schoon sopje, doekje, sponsje, ff langs alle veelgebruikte oppervlakken, swiffer over de boekenkast, stofzuigen, dweilen, 1x per week, preferably door de hulp maar helaas ben ik even in between hulpen, dus dan maar zelf. Klaar is kees.

Strijken doe ik niet aan, was doe ik tussendoor.

Wel ga ik zo'n robotstofzuiger kopen vanwege de katten want die hebben zoveel haar. Heerlijk lijkt me zo'n ding.
Ik vind je behoorlijk neurotisch TO

heb je dat op andere vlakken ook?
Ik vraag me trouwens wel af hoe je vloer eruit ziet: kokend water, dettol, chloor

Moet toch wel een uitgebeten vloer zijn...
Last van smetvrees? Als je alles steriliseert maak je jezelf en je naaste omgeving extra vatbaar voor allerlei kwaaltjes.
verba volant, scripta manent.
quote:pearle schreef op 27 september 2015 @ 14:25:

Ik vraag me trouwens wel af hoe je vloer eruit ziet: kokend water, dettol, chloor

Moet toch wel een uitgebeten vloer zijn...Niet alleen uitgebeten, de gaten vallen erin.
verba volant, scripta manent.
Ik mag in de gastouderopvang geen bleek en geen dettol gebruiken van de GGD.

Gewoon antikalk voldoet voor de toilet en allesreiniger voor nou ja, alles.

Wel heb ik een kleurcode voor mijn doekjes.

Geel = toiletten

Oranje= badkamer

Groen en blauw = voor de keuken

Rood= voor het meubilair

Niet omdat het moet, maar omdat ik het wel handig vind en de neuroot in mij er blij van word.
En ik heb van die hygiënische weggooidoekjes die ik dagelijks of vaker over het toilet haal en de deurkruk van de toilet. ( hier gaan gemiddeld 8 mensen naar de WC dus niet neurotisch maar noodzakelijk)
quote:pearle schreef op 27 september 2015 @ 14:25:

Moet toch wel een uitgebeten vloer zijn...Steen in de keuken en vinyl in de woonkamer en gang. Het ziet er nog netjes uit. Wel wazig
Sorry maar ik geloof er geen fluit van TO.

Als het ene topic een beetje uitgeblust is dan open je een volgend topic die niet helemaal geloofwaardig is..
quote:Zusenzoo schreef op 27 september 2015 @ 14:29:

En ik heb van die hygiënische weggooidoekjes die ik dagelijks of vaker over het toilet haal en de deurkruk van de toilet. ( hier gaan gemiddeld 8 mensen naar de WC dus niet neurotisch maar noodzakelijk)Bij mij gaan de oudere ook naar de wc het komt voor dat ze net over de bril plassen of druppen op de grond. Daarom vind ik ook dat jongens moeten zitten op de pot. Mijn vriend heeft daar ook een handje van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven