Geboorteplan

29-09-2015 10:38 86 berichten
Goedemorgen allemaal,

Volgende week moet ik bij de controle een geboorteplan bespreken met de verloskundige. Ik ben nu 35+1 weken zwanger van de eerste. Nu ben ik mij een beetje aan het inlezen wat er allemaal mogelijk is. De meeste websites geven algemene adviezen om over na te denken. Hebben de ervaringsdeskundigen onder ons wellicht wat tips over zaken of onderwerpen, waar in eerste instantie niet aan gedacht wordt? Dat je het achteraf liever zus of zo gedaan zou hebben?

Alvast hartelijk dank.
Alle reacties Link kopieren
Zoon is niet direct gewogen. Eerst bij mij liggen en laten happen voor de bv. Daarna is hij pas gewogen.

Uitkloppen navelstreng vroeg iemand/ de goede voedingsstoffen komen dan nog naar de baby. Je navelstreng pulseert nog een tijd na voor die stoffen. zodra de navelstreng niet meer klopt zijn alle voedingsstoffen naar de baby eb dan pas afklemmen en knippen
quote:Ananas schreef op 29 september 2015 @ 12:37:

[...]

Bedankt voor deze twee tips. Ik heb er nog helemaal niet over nagedacht of ik mijn ogen open of dicht wilde als hij eruit komt.

Grappig, ik vroeg het mij af voor mijn vriend maar niet voor mijzelf. Ga ik over nadenken.

Wegen ze de kleine niet direct na de geboorte (en het door mij verplichte minimale uur waarin er geknuffeld wordt)?

Ze horen de kleine eerst bij jou te leggen en dan kan je de kleine ook aanleggen als je bv wilt geven. Tot zo ver ging het bij mij goed. Alleen daarna horen ze we controles te doen (waaronder het gewicht meten) en moet het kindje aangekleed worden. Hij is bij mij pas gewogen na dat ik de volgende ochtend ging vragen hoe veel hij eigenlijk gewogen had, na dat ik het 3 keer aan verschillende mensen heb gevraagd bleek dat er geen gewicht bekend was (en tussen het de eerste keer vragen en het uitendelijke wegen zit ook nog eens 2 uur....).

Hoort niet en in het ziekenhuis hoor je er ook niet zelf achter aan te moeten gaan, maar zou toch willen dat ik daar niet zo op vertrouwd had en zelf wat beter opgelet. Maarja, ik had alleen nog ogen voor mijn zoon en dacht niet aan alle dingen daar om heen tot dat ik doodmoe in slaap viel. Pas de volgende ochtend kwam de vraag in me op.
quote:strandjutter2 schreef op 29 september 2015 @ 12:46:

Zoon is niet direct gewogen. Eerst bij mij liggen en laten happen voor de bv. Daarna is hij pas gewogen.

Uitkloppen navelstreng vroeg iemand/ de goede voedingsstoffen komen dan nog naar de baby. Je navelstreng pulseert nog een tijd na voor die stoffen. zodra de navelstreng niet meer klopt zijn alle voedingsstoffen naar de baby eb dan pas afklemmen en knippenZe horen hem ook niet direct te wegen, alleen bij mij zit er nu 12 uur tussen de geboorte en het eerst bekende gewicht. Dat is geen geboorte gewicht meer omdat hij ondertussen al redelijk afgevallen kan zijn. Dat vind ik wel jammer.
quote:PlayingTheAngel schreef op 29 september 2015 @ 11:00:

Nr 1. Werd een spoedkeizersnede, maar bij Nr 2. Zou ik iig aangeven dat ik niet zomaar ingeknipt wil worden zonder overleg. Hoor toch vaak dat dat gedaan wordt terwijl het niet medisch noodzakelijk was.Nou zomaar... Lijkt me niet. Als ze te langzaam zijn met inknippen scheur je lekker uit, en dan meer dan nodig was. Is echt géén aanrader kan ik je vertellen.
quote:Ananas schreef op 29 september 2015 @ 11:03:

[...]

Hi Nina,

Zijn er dan geen dingen gebeurd waarvan je achteraf denkt: jammer, als ik dat geweten had...

Dat er beslissingen zijn genomen zonder jouw gevoel erin te erkennen?

Overigens heb ik absoluut vertrouwen in de verloskundigen van de praktijk waar ik bij zit en ook in mijn eigen lichaam en dat van de kleine jongeman erin. Ik ben ook niet bang voor de bevalling.

Misschien was het 14 jaar geleden wel relaxter, dat zou kunnen. Het beschrijven van het geboorteplan is bij onze praktijk een vast onderdeel. Het lijkt bijna onmogelijk om geen 'regie' over de bevalling te kunnen hebben.

Puffen... niet praten, puffennnnn.. Die verpleegster zou ik er niet bij gehad willen hebben. Maar hoe iemand doet tijdens een bevalling weet je niet van te voren.

En nee, net wat geschreven over de knip... Nu waren ze bij mij toch te laat, persen liet zich niet tegenhouden. Dus overleg? Dat had nog langer geduurd en dan scheur je zeker in. Liever zonder overleg en gelukt zeg ik dan maar.

En verder... Nee, zou niet weten wat een geboorteplan had kunnen veranderen. Maar er zijn zo veel dingen fout gegaan.

Was net het weekend dat de bezoekers van dance valley onderkoelt waren. Geen ambulance beschikbaar en kind moest naar een ander ziekenhuis. Vreselijke toestanden geweest

Maar ja daar helpt zo'n plan niet tegen.

Ik zou nu ook geen plan maken. Echt nergens voor nodig. Want wat moet dat moet toch, of het nu wel of niet in je plan staat.
quote:fleetfox schreef op 29 september 2015 @ 11:12:

[...]

Zeker doen hoor, wij halen dit keer ook al een pak. Ik heb de vorige keer 8 weken lang 50/50 kunnen voeden en daarna overgegaan op de fles. Ik ga deze keer ook voor de combinatie BV/FV, tenzij de melk me dit keer zowat uit de borsten schiet natuurlijk. Geweldige combi vond ik halfom. Snacht lekker bv bij je in bed en zo nodig (reis/vliegtuig/bus) een flesje. Bv was bij mij niet genoeg maar wel om in noodsituaties even een beetje te kunnen voeden.
quote:Dropdrop schreef op 29 september 2015 @ 11:46:

[...]

Het is de beoordeling van de verloskundige/ gyn of ze denken dat er een totaalruptuur dreigt. In de b praktijk schijnt de 1 altijd te knippen en de ander bijna nooit.

Ik vond dit interessante artikelen over knippen of scheuren:

http://www.gezondtotaal.n ... e-knip-tijdens-bevalling/

http://wij.nl/geboorte-in ... icaties/artikel/inknippen

Ik heb aan de hand hiervan besloten expliciet in het bevallingsplan te zetten dat ik alleen bij noodzaak geknipt wil worden.

Ook zet ik erin dat ik wil dat ze me coachen om het hoofdje langzaam geboren te laten worden. Persen stop persen stop.

Door het langzaam oprekken van het perineum schijn je scheuren te kunnen voorkomen/beperken.

Door het persweeëngeweld en de spanning van het moment gaat het vaak te hard. Schijnt. Ik ga het meemaken over een tijdje :D

Tussendoor ff stoppen met persen??

Laat het nog ff weten of het gelukt is
Ik ben zowel bij mijn perineum gescheurd als in beide schaamlippen (waren gelukkig wel kleine scheurtjes), niks van gevoeld op dat moment. Wel van de verdoving en de hechtingen. Ik weet niet of ze het hadden kunnen voorkomen door te knippen, maar ik ga er van uit dat zij een stuk beter weten dan ik of een knip nodig is of niet. En zat tijdens het persen echt niet te wachten op overleg, ik wilde alleen nog maar dat kind er uit hebben...
quote:nina1966 schreef op 29 september 2015 @ 13:38:

[...]

Tussendoor ff stoppen met persen??

Laat het nog ff weten of het gelukt is Ik heb uren persweeen moeten ophouden, dus ja, effe stoppen met persen is moeilijk, maar niet onmogelijk. Het kost een hoop energie, dat wel, en je gaat er niet lachend van over de vloer rollen.
Hartstikke leuk, zo'n geboorteplan. Alleen wilde ik dus zo laat mogelijk richting ziekenhuis om daar te bevallen. En dat is het enige wat gelukt is van mijn hele plan

Dorian lag vast in mijn bekken. Dus stroomde de kamer vol artsen, assistenten en weet ik wie nog meer. Mijn verzoek om zelf mijn houding aan te kunnen nemen werd nog net geaccepteerd en ze werkten om me heen. Maar verder was het toch echt even zaak dat die baby levend werd geboren en op welke manier was bijzaak.

Nu had ik wel een heel nuchter plan trouwens hoor. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Ik wil borstvoeding geven. Ik ben bang voor naalden. Zulk soort dingen. Ik weet niet eens of mensen mijn plan wel hebben gezien, toen het zover was, was ik en iedereen er omheen met hele andere dingen bezig.

Tips:

- Als je een infuus moet voor weeen: het infuus kan ook lager of uit als het je te snel gaat.

- Go with the flow. Bij mij ging het heel vlot tot het laatste stukje. En toen voelde ik zelf al dat het niet natuurlijk zou gaan. En was ik overgeleverd aan het medisch geschoolde personeel om mijn bevalling in goede banen te leiden. Geef hen dan het vertrouwen dat ze weten wat ze doen. Bang voor naalden en een ruggenprik, echt ik heb respect voor de anesthesist die me toch heeft kunnen overhalen de prik te laten zetten.

Succes!
Wat een horrorverhalen over wel of niet de knip. Inscheuren, totaal ruptuur. Brrrr.

Gelukkig ben ik erg opportunistisch van nature. Ellende overkomt altijd anderen en mij niet.

(Is natuurlijk niet waar, maar ik kies ervoor om in een serene bubbel te leven en hopelijk te bevallen dadelijk)

@ Nina; Jeetje, wat een verhaal. Ook een om de rest van je leven te kunnen vertellen, maar jezus wat een hel lijkt me dat geweest.

@Doreia; Ik zeg nu nog heel stoer dat ik thuis wil bevallen zonder pijnbestrijding. De verhalen hier maken wel dat ik mij er toch wat meer in ga verdiepen. Had al wel een folder gelezen van knov, maar dat lees toch als een beetje ver van je bed show. De verhalen van de ervaringsdeskundigen laat het meer leven.
Ik ben ook zonder pijnbestrijding de bevalling ingegaan hoor ananas. En dat was ook zeker verder gegaan als het geen keizersnee was geworden. Na (volgens mij) 6 cm ontsluiting kun je al geen pijnbestrijding meer vragen (pin me er niet op vast! vraag het even na). Maar ja, pompjes deden ze niet in mijn ziekenhuis en naalden moet je me niet laten zien.

En man wilde liever dat ik in het ziekenhuis ging bevallen. En ik kon daar wel in meegaan. Maar dan wel zo laat mogelijk naar het ziekenhuis, zo lang mogelijk in mijn eigen omgeving. Ziekenhuis is vlakbij dus dat kon. Man had de auto al omgedraaid zodat ik meteen in kon stappen en het muntje voor de rolstoel al in zijn broekzak gestopt. Ik had de ziekenhuisbescheiden bovenop de tas gelegd.

Ik had overigens een heerlijk ziekenhuis. Ik had gelezen (als extra, want mij zou dit niet overkomen) over een natuurlijke keizersnee en dat ze dit in mijn ziekenhuis deden. Ben heel goed opgevangen en ook de nazorg was fantastisch (hoe vind je het, dat je nu niet 'echt' bent bevallen? vroeg mijn verloskundige. Ik: huh? Ik heb nu toch een baby die eerst in mijn buik zat? Ja, hij heeft niet de normale route gehad maar hij is er nu toch?)
Wanneer ik mijn moeder vertel dat ik zwanger ben doe ik er het vriendelijke verzoek bij niet over haar laatste bevalling te vertellen. Nou dan wil je echt niet meer..

Mijn vriend heeft al aangegeven het graag thuis te willen. Òke, dat kunnen we overwegen ja.

Tot hij dus voor de grap met de opmerking kwam. "Pa helpt je wel! Als het met veulens en kalfjes lukt hoe moeilijk kan een baby dan zijn."

(Nee dankje! Zijn vader is veearts geweest. In de lente doet hij nog steeds geboortes. Bedank er vriendelijk voor nadat ik gezien heb hoe ze een veulen ter wereld brachten."

Lekker in het ziekenhuis. Waar ruggenprikken en morfine op voorraad is.
Je maakt mij nieuwschierig. Een natuurlijke keizersnede?
quote:poeziewoezie schreef op 29 september 2015 @ 12:00:

[...]

Serieus???

Wat hier bovenstaat zijn toch normale dingen? Die hoef je toch niet vast te leggen in een plan?

Toen mijn eerste werd geboren -straks 8 jaar geleden- gingen er wat dingetjes mis in de communicatie. Laten we het zo maar noemen. Maar ze vergaten mij op de verkoever en de hele schoonfamilie had mijn dochter al vastgehouden. Ik had haar nog niet eens gezien. Net als zéér onflatteuze foto's die van mij waren gemaakt tijdens de keizersnede. Ik heb er nooit naar gekeken.

Gaat nooit meer gebeuren. Daarom leg ik het maar vat.
quote:WDB schreef op 29 september 2015 @ 16:05:

Je maakt mij nieuwschierig. Een natuurlijke keizersnede?

Ja, dat is weer nieuw

Dan laten ze het kindje geboren worden zoals het anders ook gaat. Dus eerst het hoofdje, dan even rusten en dan de rest van het lijfje. Daarna direct bij moeder op de borst en pas daarna weghalen voor controles en dergelijke. Eigenlijk het gezonde boerenverstand en minder het medische aspect voorop. De kamer is warmer dan gebruikelijk en het gaat een stuk rustiger.

In mijn geval kon het half/half. Er was noodzaak om Dorian er zo snel mogelijk uit te halen. Hij werd me getoond maar de gynaecoloog vertelde dat hij nu eerst mee moest omdat hij wat pips was. Anders was ie meteen bij me geweest. Ik kon hem trouwens niet eens meteen vast houden want ik bibberde en klapperde van alle adrenaline, hormonen en andere zaken, zo erg dat ik mijn tong tegen mijn gehemelte moest houden. Pas toen dat bedaarde hield ik hem vast. Ondertussen werd ik alweer richting verkoever gereden. Google verder maar eens op natuurlijke keizersnee. Erg mooi.

Oh enne: als je zwanger bent, krijg je van iederéén hun verhaal, dat van de buuf der tante, haar nichtje der vriendin te horen, dus je ontkomt er niet aan
quote:Ananas schreef op 29 september 2015 @ 11:20:

[...]

Vond je het geen raar idee dat hij je onderkant ziet in die toestand? Het lijkt mij nou niet zozeer een opwindende herinnering voor wanneer de activiteiten in het ouderlijk bed weer van start kunnen gaan. Of zit dat tussen mijn oren? Ik ga het er met vriend over hebben, bedankt.

Haha nou ja op het moment van de geboorte vroeg de Vk aan man of hij het nog wilde en ik riep neee

Maar hij heeft het wel gedaan hoor en hij vond het zo een mooi moment. Hij vond het zo bijzonder. En hij heeft daar in bed later geen rare associaties aan over gehouden hoor

Hij zei wel dat hij dit bij de eerste waarschijnlijk niet gedurfd had
quote:WDB schreef op 29 september 2015 @ 16:05:

Je maakt mij nieuwschierig. Een natuurlijke keizersnede?http://www.oudersvannu.nl ... vriendelijke-keizersnede/
quote:Dropdrop schreef op 29 september 2015 @ 11:46:

[...]

Het is de beoordeling van de verloskundige/ gyn of ze denken dat er een totaalruptuur dreigt. In de b praktijk schijnt de 1 altijd te knippen en de ander bijna nooit.

Ik vond dit interessante artikelen over knippen of scheuren:

http://www.gezondtotaal.n ... e-knip-tijdens-bevalling/

http://wij.nl/geboorte-in ... icaties/artikel/inknippen

Ik heb aan de hand hiervan besloten expliciet in het bevallingsplan te zetten dat ik alleen bij noodzaak geknipt wil worden.

Ook zet ik erin dat ik wil dat ze me coachen om het hoofdje langzaam geboren te laten worden. Persen stop persen stop.

Door het langzaam oprekken van het perineum schijn je scheuren te kunnen voorkomen/beperken.

Door het persweeëngeweld en de spanning van het moment gaat het vaak te hard. Schijnt. Ik ga het meemaken over een tijdje :D

Pfoeh! Ik heb tijdens de bevalling een paar keer persweeën "weg moeten puffen" omdat de hartslag van mijn zoontje te ver daalde. Dat was echt het alleralerallerergste van die hele bevalling, ik kon het ook gewoon niet tegenhouden en mocht van de vk wel toegeven aan de drang, maar niet actief meepersen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik dat uit mezelf zou doen. Ik vond dat echt veel erger dan de knip en het herstel daarvan.

Mijn vk is ook geen voorstander van knippen (vond ze zonde 😁) en wilde eigenlijk niet knippen maar na bijna 1,5u persen bleef de hartslag van mijn zoontje te laag.

Succes met de bevalling!
Ik had niet veel bijzonders in mijn plan staan, maar wel dat ik graag wilde dat als de baby bij mij weg moet voor onderzoeken oid, dat papa dan zoveel mogelijk bij hem/haar zou zijn. En dat man mocht beslissen als ik dat niet meer zou kunnen.

Verder legde de vk tijdens de persweeën een hete washand tegen mijn onderkantje. Ik denk tussen de weeën, dat was echt een verademing en schijnt ook te helpen tegen inscheuren. Stond niet in mijn plan overigens.

Qua pijnstilling had ik opgenomen dat ik in principe zonder wilde bevallen, maar dat ik wel wilde dat de vk aan zou geven als zij het wel nodig zou vinden.
Vind de verhalen prima,

Zolang er maar geen totale ruptuur, reanimatie of zonder pijnbestrijding in voor komt. Of verhalen over de hartafwijkingen die wel eens bij vriend's familie voorkomt.

Ook hoef ik geen foto's te zien van een placenta, een hooftje wat er uit komt of doodgeboren baby.

Mijn vriend's familie kent geen schaamte. Nou en daar worden dus foto's onder je neus gedrukt. Toen ik 14 was en nightmare on elmstreet had gekeken sliep ik nog beter.

Én deze keer mocht er een KS komen vriendelijk het verzoek het litteken netjes uit te tekenen van te voren. Niet weer hup open snijden die handel.
quote:mayolijn28 schreef op 29 september 2015 @ 16:23:

[...]

Pfoeh! Ik heb tijdens de bevalling een paar keer persweeën "weg moeten puffen" omdat de hartslag van mijn zoontje te ver daalde. Dat was echt het alleralerallerergste van die hele bevalling, ik kon het ook gewoon niet tegenhouden en mocht van de vk wel toegeven aan de drang, maar niet actief meepersen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik dat uit mezelf zou doen. Ik vond dat echt veel erger dan de knip en het herstel daarvan.

Mijn vk is ook geen voorstander van knippen (vond ze zonde 😁) en wilde eigenlijk niet knippen maar na bijna 1,5u persen bleef de hartslag van mijn zoontje te laag.

Succes met de bevalling!Het is maar een plan. Je hebt gewoon echt geen idee waar je aan begint Ik lees me in, hoor tips aan van mensen die er verstand van hebben en dan vorm ik een idee. Misschien schop ik haar op het moment zelf wel in haar gezicht dat ze het überhaupt durft voor te stellen
quote:Dropdrop schreef op 29 september 2015 @ 16:34:

[...]

Het is maar een plan. Je hebt gewoon echt geen idee waar je aan begint Ik lees me in, hoor tips aan van mensen die er verstand van hebben en dan vorm ik een idee. Misschien schop ik haar op het moment zelf wel in haar gezicht dat ze het überhaupt durft voor te stellen Haha, misschien lukt het je wel hoor! Ik kon me weinig bij die hele bevalling voorstellen, behalve dan dat het wel pijn zou gaan doen. Maar de warme/hete washand vond ik echt de uitvinding van de eeuw op dat moment en schijnt te helpen tegen inscheuren.
Bedankt voor de verhalen! Sommige zijn erg grappig. Als 14 jarige bevallingsfoto's onder ogen krijgen, wat een trauma.

Wat erg Joker dat de hele schoonfamilie de kleine al had gezien en vastgehouden. Mijn vriend typeert mij als tamelijk rustig en easy going, maar bij dat soort achterlijke acties ontplof ik in een inferno. En het daarna met droge ogen op de hormonen gooien uiteraard.

Vriend wil de kleine niet opvangen en blijft bij voorkeur lekker bij het hoofdeinde. Over het doorknippen van de -jawel uitgeklopte- navelstreng denkt hij nog na. Ik ben aan het overwegen mijn moeder te vragen te assisteren ipv de kraamhulp. Geen idee of dat kan en mag van de verloskundige bij een thuisbevalling. Vind het een raar idee dat er iemand aan mijn bed komt te staan die ik nog nooit heb gezien. En juist op zo'n speciaal moment (voor mij dan). Daarnaast heb ik soms de angst dat ik in paniek zal raken bij de heftige weeën, en dan zijn vriend en moeder toch de twee mensen die mij het beste kennen. Mijn moeder was er ook bij bij de eerste van mijn zus en een ontzettend lieve zachtaardige vrouw. Vriend had er geen problemen mee zei hij. De kraamhulp mag van mij komen direct na de bevalling.

Het praten over de bevalling levert leuke gesprekken op met vriend. Er zijn veel dingen waar hij nog niet bij stil heeft gestaan, dat het hem soms lijkt te duizelen. Hij is een nuchter type en voor hem staat het vast dat de kleine linksom of rechtsom geboren wordt. Op welke manier, dat is niet te voorspellen zegt hij. De nuances dat je regie kunt houden over kleine dingen, is bij hem nog niet echt geland lijkt het.

Over anderhalve week gaat vriend mee naar de partneravond van de pufclub. Ik denk dat het dan pas wat concreter voor hem wordt, omdat ik vermoed dat hij het nu nog even ervaart als een ver van zijn bed show. Dit is mijn gevoel btw, kan zijn dat ik het mis heb. Mijn vriend is erg zorgzaam voor mij, doet veel in het huishouden en is ondertussen ook nog druk met de laatste klussen in en rondom huis. De basis is erg goed en ik voel me ook weer helemaal verliefd en zeer geliefd De kleine komt in een huis vol liefde.

Herkennen jullie die nuchterheid bij jullie mannen? Kwam er nog een omslag en op welk moment?
Leuk om te lezen Ananas! Het omslagpunt? Toen de weeën heel heftig werden, hij begon mee te puffen en ik zijn hand al tig keer had fijngeknepen.

Mijn vriend wilde de navelstreng niet doorknippen zei hij van tevoren. Ook vond hij het heel erg spannend van tevoren en was hij bang dat hij zich alleen maar overbodig zou voelen.

Na afloop van de bevalling zei hij met tranen in zijn ogen dat het het meest bijzondere was wat wij samen ooit hadden meegemaakt. En die navelstreng? Die wilde hij toen toch wel doorknippen (had niet gehoeven hoor van mij, liet die keuze bij hem).
Today is a good day

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven