Kinderdagverblijf

30-09-2015 10:24 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik had vroeger al een account maar heb dat email adres niet meer dus maar even een nieuwe aangemaakt.

Na 9 maanden door oma te zijn verzorgd is dit door ziekte ineens niet meer mogelijk. We zijn ons dus halsoverkop aan het orienteren bij kinderdag verblijven. Omdat kinderdagverblijf helemaal niet aan de orde was hebben we ons er ook helemaal niet in verdiept. Tot nu.... Er komt nu zoveel op ons af dat we door de bomen het bos niet meer zien.

Dus ik dacht, laat ik het de moeders op Viva eens vragen!!

Waarop hebben jullie de keuze voor het kinderdagverblijf gebaseerd? Wat vonden jullie belangrijk? Hoe oud was jullie kindje? Hoe hebben jullie het gebolwerkt (kost een godsvermogen)? En hebben jullie na deze financiele strop nog nagedacht over een 2e (3e, 4e kindje)?

Ik vind het lastig, heb het gevoel in een emotionele rollercoaster te zitten. Mama ziek en straks kind afgeven aan een "vreemde". Hoe voelden jullie je bij het overstappen naar kinderdagverblijf?

Alvast bedankt voor de reacties!

(ik zit op mijn werk dus kan niet continue kijken en reageren...)
Heb je een gastouder overwogen? Kleinschalig en goedkoper (in ons geval 5,70 ipv 7,30 pu). Wij zijn op ons gevoel afgegaan, je kunt toch niet weten hoe de praktijk zal gaan! Door opvangtoeslag krijg je wel geld terug. Wij betalen 170 netto voor 18u pw.
Je krijgt toch Kinderopvangtoeslag? Zo duur zal het niet zijn, tenzij jullie samen heel veel geld verdienen en dan is het in verhouding niet duur, omdat jullie veel geld verdienen.

Ik ben gaan kijken. Ik wist niets van KDV's, want in mijn familie werden ze nooit gebruikt. Ik had een soort nachtmerriebeeld van allemaal kindjes in wipstoelen en een leidster die ze telkens een speen in de mond douwde. Maar dat was helemaal niet waar. Beide kinderen hebben op hetzelfde KDV een geweldige tijd doorgebracht en ondanks dat ik ze daar natuurlijk voor betaalde, ben ik iedereen die er werkte ongelooflijk dankbaar voor de zorg en aandacht waarmee ze onze kinderen (en andere kinderen ook ) omringden.

Ben je nu een beetje gerustgesteld?

En ik moest heel hard huilen, de eerste keer dat ik mijn oudste bracht. Dat kan gewoon.
Natuurlijk kost het een hoop geld en ik kan me voorstellen dat je even flink moet slikken als je tot nog toe gratis opvang had, maar een 'godsvermogen' is het nou ook weer niet. Heb je al uitgerekend hoeveel toeslag je krijgt? Voor een tweede kindje op de opvang krijg je sowieso nog een stuk méér, dus dat is niet twee keer zo duur.

En wat betreft het afgeven aan een vreemde: Dat was inderdaad even slikken toen ze drie maanden waren en ik er zélf net een beetje achter begon te komen hoe ze in elkaar zaten. Gelukkig werd er bij ons goed naar ouders geluisterd en hebben we ondanks de crisis gelukkig veel vaste leidsters gehad, zodat ze al heel snel niet meer vreemd waren. Ik stond echt met een brok in mijn keel toen jongste dit voorjaar vier werd...

In ieder geval veel sterkte met je moeder en met het 'schakelen', want dat het even flink wennen is aan de nieuwe situatie kan ik me goed voorstellen.
Hier 2 kinderen op het kdv gehad.

Eerst op kdv naast mijn werk. Dit was kleinschalig,hadden we een goed gevoel over en was praktisch.

Toen 2e half jaar was kreeg ik ander werk dus moesten hun naar ander kdv.

Toen hebben we gelet op: hygiene,buitenspeelbeleid,aanbod van activiteiten en speelgoed en waar we een algeheel goed gevoel bij hadden.

Gastouder ook overwogen maar we haakte af toen ze vertelde x weken per jaar vakantie te hebben en ze regelmatig ziekenhuis bezoek van moeder had.

Tja en de kosten... duur maar is tijdelijk ( 4 jaar) en stoppen met werken is duurder
Bel een aantal Kdv in de buurt voor een kennismakingsgesprek. Ga kijken en kijk waar je je het beste bij voelt.

Verder kijken naar prijs/kwaliteit.

Wij zijn een aantal jaar geleden over gestapt van Kdv. Nu bij een goedkopere maar veel beter!
Ik heb gekeken welke kinderdagverblijven in de buurt waren en daar zijn we gaan kijken. Het kinderdagverblijf waar mijn jongste nu op zit serveert tussen de middag warme maaltijden en je betaalt per uur, niet per dagdeel. Continuïteit van de leidsters vind ik ook belangrijk.

En financiële strop? Neuh. Jullie werken toch allebei en hebben al negen maanden van gratis opvang kunnen genieten? Hoort bij ons gewoon bij de vaste lasten.
O en doe een proefberekening. Daar zie je hoeveel kot je krijgt!
Wij hebben hier een KDV op de hoek. Toen ik daar eens langs liep met de hond en een jonge meid een baby het flesje zag geven terwijl ze met haar andere hand haar telefoon aan het checken was (en dus totaal geen oog voor het kind had), was ik zo blij dat mijn kids daar niet heen hoefden! Ik zou ook eerder voor iets kleinschaligs of een gastouder gaan. Of een oppas aan huis, is dat geen optie?
Gewoon gaan kijken bij de kdv's in de buurt, dan krijg je een rondleiding en zie je vanzelf de verschillen.
Hier viel er weinig te overwegen. Er was nauwelijks plaats op de dagen die wij nodig hadden. De opvang die het uiteindelijk was geworden bleek echt drie keer niks te zijn. Met een gastouder heb ik geen ervaring. Bedenk van te voren goed wat je zelf belangrijk vind voor je kindje. Zo heb je erbij die zorgen dat je kindje gegeten heeft als je hem/haar komt halen.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
We hebben hier gekeken naar afstand, ervaringen van collega's en kennissen in de buurt en toen hebben we een kinderdagverblijf bezocht, dat voelde goed en dat hebben we toen gedaan.

Houdt er rekening mee dat dit een lastige leeftijd is om te wennen aan het kdv, dat viel ons wel even tegen. Dochter heeft het best een tijd lastig gehad.
We zijn er al bij een aantal wezen kijken afgelopen vrijdag. Nu heb ik nog 2 die ik alleen aan het einde van de dag ga bekijken. Mijn man kon nu geen vrij krijgen. En als 1 van de 2 geen goed gevoel heeft gaat het toch niet door..

Godsvermogen? Ja! Ik vind 1700 euro per maand een godsvermogen. Toeslag? Pff ik heb dus echt geen idee??

Gastouder vind ik een beetje engig... Niemand die toezicht houdt. Weet niet. Dat voelt misschien ook te intiem? Is dat gek?
Belangrijkste is de sfeer en hoe de leidsters met de kinderen omgaan. Komt dat overeen met je eigen manier van opvoeden?

Werken de leidsters er al lang? Dat duidt op goede sfeer en goed werkgeverschap. Wisselende leidsters met korte contracten zijn niet goed voor je kind. Die moet dan telkens weer wennen.

Bijkomstige zaken zijn: buitenruimte en hoe vaak daar gespeeld wordt, ook bij slecht weer? Wat voor eten wordt er geserveerd? Vegetarisch/biologisch? Warm of alleen boterhammen? Hoeveel groepen zijn er?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Je gevoel is denk ik toch het belangrijkste!

Eerst een gastouder gehad waarbij ons gevoel niet goed was en nu een kleinschalig kinderdagverblijf waar ik zoon (en straks nr 2) met heel veel plezier en vertrouwen naar toe breng!

Zoon geniet van het buitenspelen, de uitstapjes en de andere kindjes en leert er heel erg veel.

Heb er echt geen moeite mee (voel me soms zelfs schuldig als hij er niet heen mag!)

En ja dat kost geld....maar dat wist ik toen we er aan begonnen!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Hoe is de indeling van de groepen (horizontaal of verticaal, qua leeftijd), heb je voorkeur voor een van beiden?

Hoe is het buitenspeelbeleid?

Hoe groot zijn de groepen?

Hoeveel leidsters op een groep, en hoe vaak wisselen die? (vaste leidsters op vaste dagen is het prettigste voor een kind)

Hebben ze een pedagogisch plan?

Hangen ze een bepaalde opvoedstijl aan?

Voeden ze op verzoek of op schema? (ik neem aan dat jij een baby hebt, gezien de 9 maanden)

Hoe gaan ze om met huilende baby's?

Heb je buren/vrienden/collega's die al ervaringen hebben met kdv's in de buurt? Wat zijn hun ervaringen?

Verder: ga op kennismakingsgesprek en volg je gevoel.
Alleen OP gelezen. Volg je gevoel, evt kan een Gastouder ook nog.
Gewoon eens gaan kijken bij verschillende kdv's! Ons kdv is echt heel leuk, superlieve juffies die veel leukere dingen doen met de kinderen dan wijzelf wat knutselen enzo betreft. Onze zoon gaat er met veel plezier naartoe. Het is ook goed voor zijn sociale vaardigheden.

Wat de kosten betreft: wij hadden die ingecalculeerd voordat we een kind kregen, maar het is inderdaad duur. Hier 600 euro netto per maand voor twee dagen. Wij zullen in de ogen van anderen dan rijk zijn omdat we niet meer KOT krijgen, maar het is voor ons ook gewoon een hoop geld.
Ik heb 4 kdv's bezocht. Ik vond en vind continuïteit van de leidsters belangrijk (vaste dienst? veel ziekteverzuim? hoe regelen jullie vervanging?) en rust. Twee van de bezochte kdv's vond ik verschrikkelijk (groot, veel te veel prikkels, leidsters met iPhones op tafel, inval via uitzendbureau enz) en twee vond ik heel leuk. Ik ben voor degene gegaan die maar uit één groep bestaat, in zit bij de basisschool, oudere ervaren leidsters, inval via eigen organisatie, iedereen in vaste dienst. Of het een goede keuze was kan ik pas over over een jaartje vertellen, mijn kindje moet nog geboren worden.
quote:jusa schreef op 30 september 2015 @ 10:44:

Alleen OP gelezen. Volg je gevoel, evt kan een Gastouder ook nog.Gastouders zitten ook nadelen aan; geen vervanging bij vakantie of ziekte en mensen als Tas28 kunnen ook gastouder worden ik twijfel over de mate van toezicht.
quote:Asinum schreef op 30 september 2015 @ 10:42:

We zijn er al bij een aantal wezen kijken afgelopen vrijdag. Nu heb ik nog 2 die ik alleen aan het einde van de dag ga bekijken. Mijn man kon nu geen vrij krijgen. En als 1 van de 2 geen goed gevoel heeft gaat het toch niet door..

Godsvermogen? Ja! Ik vind 1700 euro per maand een godsvermogen. Toeslag? Pff ik heb dus echt geen idee??

Gastouder vind ik een beetje engig... Niemand die toezicht houdt. Weet niet. Dat voelt misschien ook te intiem? Is dat gek?Meen je nou echt serieus dat je niet van het bestaan van kinderopvangtoeslag weet?
1700 euro bruto voor één kind? Dan gaat hij/zij dus vijf dagen per week?

Vul je gegevens eens in bij de proefberekening op toeslagen.nl. Daar moet je een uurtarief invullen, maar dat heb je blijkbaar al en anders kun je het vinden op de site van een willekeurig KDV. Dan kom je (tenzij je samen ruim meer dan een ton per jaar verdient) waarschijnlijk op een veel schappelijker bedrag uit.
Onze buren hebben een hele leuke gastouder en wij zijn erg tevreden over ons kdv.

Ik vind kinderopvang wel erg duur maar idd, soort vaste lasten.

Bij ons op kdv is het echt ongekend dat leidsters op hun mobiel zitten. Echt nog nooit gezien.

En ik ben zo'n inspector gadget die op de gekste tijden komt binnenvallen om eens te checken

Je kunt je via internet al wel orienteren. Zo hebben wij gekozen voor een keten omdat ik dat prettig vindt. Maar we hebben om de hoek ook een duurdere die biologisch eten en vanuit een filosofie werkt, supermooie locatie. Dat kun je alvast op de sites lezen, wat je aanspreekt.

Als je het kunt regelen zijn vrijdag en woensdag vaak dagen waar nog wel plek is.

Verder heb ik ook gehuild bij eerste keer wegbrengen. Hoe leuk het er ook is, thuis is natuurlijk voor jou als moeder het fijnste idee.
quote:vruchtgebruik schreef op 30 september 2015 @ 10:47:

En ik ben zo'n inspector gadget die op de gekste tijden komt binnenvallen om eens te checken

Ik vind dat eigenlijk niet gek, dat kan bij ons ook gewoon (en laat ik lekker ook door anderen doen die ik ken en daar komen).
quote:Frizz schreef op 30 september 2015 @ 10:46:

[...]

Meen je nou echt serieus dat je niet van het bestaan van kinderopvangtoeslag weet?

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn zoon de eerste 4-5 maanden ook op het Kdv heeft gezeten zonder dat wij kot kregen.

Vroeg mij werkelijk af hoe al die mensen dat deden met meer dan 1 kind. Maar gelukkig daarna het wel aangevraagd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven