Kinderdagverblijf

30-09-2015 10:24 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik had vroeger al een account maar heb dat email adres niet meer dus maar even een nieuwe aangemaakt.

Na 9 maanden door oma te zijn verzorgd is dit door ziekte ineens niet meer mogelijk. We zijn ons dus halsoverkop aan het orienteren bij kinderdag verblijven. Omdat kinderdagverblijf helemaal niet aan de orde was hebben we ons er ook helemaal niet in verdiept. Tot nu.... Er komt nu zoveel op ons af dat we door de bomen het bos niet meer zien.

Dus ik dacht, laat ik het de moeders op Viva eens vragen!!

Waarop hebben jullie de keuze voor het kinderdagverblijf gebaseerd? Wat vonden jullie belangrijk? Hoe oud was jullie kindje? Hoe hebben jullie het gebolwerkt (kost een godsvermogen)? En hebben jullie na deze financiele strop nog nagedacht over een 2e (3e, 4e kindje)?

Ik vind het lastig, heb het gevoel in een emotionele rollercoaster te zitten. Mama ziek en straks kind afgeven aan een "vreemde". Hoe voelden jullie je bij het overstappen naar kinderdagverblijf?

Alvast bedankt voor de reacties!

(ik zit op mijn werk dus kan niet continue kijken en reageren...)
Bij ons stond (zeven jaar geleden) de globale info over KOT én een link naar de proefberekening gewoon op de site van de opvangorganisatie. Ik nam eerlijk gezegd aan dat dat overal wel min of meer zo was, omdat as. ouders dit inderdaad misschien nog niet weten en het wel van belang is voor hun beslissing over welke opvangvorm ze kiezen.

Maar blijkbaar is dat dus niet het geval.
Ik had dus echt geen idee van kinderopvangtoeslag. Wat een uitkomst!

Dat is in ieder geval weer een hele grote zorg minder!! pfiew.
Er is kort geleden van alles over KOT in het nieuws geweest nav Prinsjesdag. Even googlen.
Kot wordt volgend jaar hoger.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ik ben gaan kijken op meerdere plekken.

Gevoel was het belangrijkst, maar ook openingstijden en of er vaste leidsters en vaste inval was en in hoeverre men kindvolgend werkte. Ben erg tevreden over mijn kdv, heb alleen achteraf niet opgelet op parkeergelegenheid. Bijzonder irritant om nog een flink stuk te moeten lopen met een jonge baby op de armen terwijl het regent..
Kinderopvang kost geen drol met KOT, als je ziet wat je voor dat geld krijgt.

Wij hebben gewoon gekeken wat in de buurt zat, en daar een infogesprek aangevraagd. Kind mee om te kijken wat hij er van zou vinden. Uiteindelijk verkeerd gekozen en na twee jaar overgestapt naar een ander en die bevalt prima. Vraag ook even wat er bij de prijs in zit, luiers en eten (evt warme hap)?

Ook vind ik het belangrijk hoe de dag er uit ziet, voor zowel de babies als de peuters. Hier kunnen de peuters bv meedoen met peutergym en peuterdans, vind mijn jongste erg leuk. En de leidsters vind ik ook belangrijk in de zin van; zijn er vaste gezichten of word er veel geschoven.

Op het oude KDV werden de groepen elke dag van de week samengevoegd of gesplitst, en daar werd gewoon een beschikbare leidster op gezet. Werd verder niet gekeken of dat wel zo fijn voor de kinderen was, elke dag van de week op een andere groep met een ander gezicht. Puur naar efficiëntie.
quote:ClaudeFiolle schreef op 30 september 2015 @ 10:59:

Kot wordt volgend jaar hoger.I know! Ik ben dan ook helemaal niet ontevreden over wat ik moet gaan betalen.
Bij het eerste kdv hebben we eigenlijk vooral gelet op gevoel. We kwamen uit bij een klein kinderdagverblijf (2 groepen), dat leek ons heel prettig. Nu gaat dochter over naar een ander kdv ivm verhuizing. Dit keer op plaats 1 gelet op vaste leidsters (ook zo veel mogelijk vaste dienstverbanden). Hier veel wisselingen, wat duidelijk effect heeft op dochter. Daarnaast juist bewust gekozen voor een groter kdv. De huidige heeft het vier-ogen-principe na vijf uur namelijk ingevuld door cameratoezicht vanaf de andere locatie. Omdat er maar twee groepen zijn (kleine groepen, dus 3 leidsters totaal) komen invallers bij ziekte altijd vanaf een andere locatie. Kennen de locatie vaak slecht of niet en de kindjes al helemaal niet. Staan wel alleen daar bij openen en sluiten. Dat vind ik dus niet prettig. Maar goed, misschien regelen andere kleine opvanglocaties dat beter.

Verder kijken naar type groep dat je voorkeur heeft. Sommigen bieden verticaal en horizontaal, anderen maar 1 van de twee. Ik vind zelf voor een baby een babygroep fijner omdat ze dan vaak makkelijker in hun eigen ritme kunnen blijven. Voor dochter van bijna 2 is de 2-4 groep voor mij ideaal, maar dat komt omdat ze zich altijd erg richt op grotere kindjes.
quote:barbaracartland schreef op 30 september 2015 @ 10:30:

Je krijgt toch Kinderopvangtoeslag? Zo duur zal het niet zijn, tenzij jullie samen heel veel geld verdienen en dan is het in verhouding niet duur, omdat jullie veel geld verdienen.

.Dat is niet helemaal waar. Zo heel veel hoef je niet te verdienen om heel weinig kot te krijgen. Wij hebben een tijd gehad dat bijna 1/3(!) van ons netto inkomen naar de opvang ging (drie kinderen). Dat merkten we echt wel.
Bij mijn eerste kdv was er maar 1 groep, met 5 leidsters waarvan er elke dag 3 waren. Heerlijk stabiel voor de kinderen. Invallers waren nauwelijks nodig maar kwamen uit een vaste pool. Dat kan dus wel.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Je laat het wel een beetje klinken als een strafkamp. Mijn kind vindt het kinderdagverblijf geweldig, lekker spelen met allemaal kindjes. Hij gaat, vanaf dat hij 4 maanden was, 1 dag per week (8,5 uur) en wij betalen ongeveer ¤100 tot ¤150 netto per maand. Dat lijkt me bij 2 werkende ouders nou niet echt een financiele strop?

Wij hebben gekozen op basis van een goed gevoel, ervaren leidsters met weinig personeelsverloop en kleinschaligheid/kleine groep. Overigens zou ik dus nooit voor een gastouder kiezen. Ik vind het 4 ogen principe (altijd minstens 2 leidsters) heel belangrijk, en wat als de gastouder nou ziek wordt? Bij een KDV loopt alles dan gewoon door.
Ik heb geen idee: wij krijgen niet veel en ik vind onszelf best rijk. Maar ik ben ook maar weinig gewend, dat scheelt
Wat ik vreemd vind is dat je zo blind afgaat op je moeder als oppas en nooit hebt gekeken naar een eventueel alternatief.

Om dit soort stress te voorkomen kun je beter andersom redeneren: mooi en fijn dat oma kam oppassen, maar ga er niet van uit.

Hedentendage brengen talloze ouders hun jonge grut naar het kdv, zonder een beroep te kunnen doen op opa's/oma's of andere familieleden.
quote:Asinum schreef op 30 september 2015 @ 10:42:

We zijn er al bij een aantal wezen kijken afgelopen vrijdag. Nu heb ik nog 2 die ik alleen aan het einde van de dag ga bekijken. Mijn man kon nu geen vrij krijgen. En als 1 van de 2 geen goed gevoel heeft gaat het toch niet door..

Godsvermogen? Ja! Ik vind 1700 euro per maand een godsvermogen. Toeslag? Pff ik heb dus echt geen idee??

Gastouder vind ik een beetje engig... Niemand die toezicht houdt. Weet niet. Dat voelt misschien ook te intiem? Is dat gek?

1700 euro per maand? Hoe veel dagen gaat je kind dan per week?

Wij betalen 600 euro voor twee dagen per week en dan krijgen we nog terug van de belastingdienst. Op mijn toeslagen punt nl kun je uitrekenen hoeveel.

Sterkte met je moeder!
Het is zoals het is
onze kinderen zijn dol op KDV, oudste staat elke dag te springen dat hij er weer heen mag ;)

we zijn 2 x gewisseld ivm verhuizingen. Ik zou vooral letten op buitenruimte, vaste leidsters en of je er een goed gevoel bij hebt.

Wat betreft kosten. Ja, ik vind het ook een vermogen. 3 dagen per week. Eerste kind kostte ons netto ongeveer 1000 euro per maand, nu met 2 ongeveer 1300 per maand (en daar is kinderopvangtoeslag al vanaf....; ja uiteraard verdienen we goed, maar dit is meer dan onze hypotheek kost...)
Vraag hoe het verloop is, vaste contracten, invallers etc.

Moet je zelf luiers en eten meenemen of zit t bij de prijs in?

Onze serveert biologische warme maaltijden s middags, handig want dan hoef ik minder te stressen om op tijd door de file naar huis te zijn voor een warme maaltijd, nu eten we broodjes d avonds.

Hoe zijn de groepen ingedeeld, leeftijd door elkaar of gescheiden?

Hoe zit t met opvang voor 9:00 en na 17:00: hoeveel leidsters?

Kun je er rond spitsuur makkelijk komen en parkeren? Niets zo vervelend als dat je je kind eindelijk onderweg hebt en je (in mijn geval) de auto nergens kwijt kunt en 10 minuten moet wachten op een plekje...
Jeetje, ving je moeder je kind 5 dagen per week op?

Sterkte met het zorgen voor je moeder naast dit alles.
Om in je achterhoofd te houden: een hele dag kinderopvang is van 7.30 uur tot 18.30 uur. Er zijn maar weinig dagverblijven waar de leidsters ook bereid zijn om dit soort lange dagen te werken. Meestal werkt men dus (bij een volle groep) met overlappende roosters. Leidster 1 werkt dan bijvoorbeeld 7.30-17.00 uur, leidster 2 start om 9.00 en werkt door tot 18.30.

Veel ouders zijn onaangenaam verrast als ze om 18.15 uur zoon of dochterlief op komen halen en een 'ander-gezicht' treffen dan in de vroege ochtend.

Bij grote centra met meerdere groepen voegt men groepen samen. Vooral op 'rustige momenten', dus er wordt bijvoorbeeld gestart met een gezamenlijke groep om 7.30 uur. Dan komen de ouders hun kinderen (baby's, peuters, voorschoolse opvang van basisschool) brengen. Iedereen druppelt binnen. Op dat moment zit dus alles bij elkaar, en zijn er 2 leidsters aanwezig voor ALLE groepen. Afhankelijk van de grootte en drukte splitst men de groepen na een bepaalde tijd weer op. (Half 9 of 9.00)

De leidsters nemen ook pauze. De vroege dienst neemt eerst pauze, de late dienst neemt pauze als nr 1 terug is. Klinkt logisch, maar dit betekent dus dat er tussen 13.00 en 14.30 uur ook max de helft van de leidsters daadwerkelijk bij de kinderen zijn. En die leidster die dus om 7.30 haar dag begon, verdwijnt weer om 17.00 uur. Op grotere centra is er ook weer zo'n constructie de de leidsters langzaam wegdruppelen. Men gaat er vanuit dat er dan al een aantal kinderen is opgehaald. Dat is ook vaak zo. En dan gaan ze dus tussen 18.00-18.30 weer de groepen samenvoegen. Peuters, baby's en basisschool leeftijd bij elkaar.

Ik zeg het maar even, want in het startgesprek zal men altijd aangeven dat er 'altijd-2-leidsters' op de (volle) groep staan. Dat is ook zo, maar dan dus wel met bovenstaande constructie.

Ouders brengen dus vaak hun kind, en zijn dan onaangenaam verrast dat er bij hun baby op de groep ineens om 8.00 uur ook 'drukke grote kinderen' zitten. Het kan rommelig ogen, omdat er dan dus een leidster van een andere groep ook wel eens de 'vroege dienst' heeft. Kinderen huilen vaak bij een afscheid, dus dat geeft onrust.

Schrik daar niet van.
Heb nu toch wel het gevoel dat ik me moet verdedigen dat ik mijn moeder heb op laten passen.

Mijn moeder wilde er zelf niet van weten, van kinderdagverblijf. Zij heeft alle klein kinderen opgevangen en dat zou ze bij de onze zoon ook doen.

Ik heb altijd tegen haar gezegd dat als hij zelf met andere kindjes kon spelen hij deeltijd naar het kinderdagverblijf zou gaan, omdat ik dacht dat dit beter zou zijn voor zijn ontwikkeling. Ik had verwacht dat dit met een jaar of 1,5 zou zijn. Dus ik had nog tijd zat om me te verdiepen. Nu komt het alleen zó abrupt dat ik me een beetje overweldigd voel.

Ook vind ik niet dat ik maar heb genoten van "gratis" opvang. Wij hebben geen geld betaald, nee dus in zoverre hebben jullie gelijk. Maar we betalen wel de schoonmaakster, de Ipad, de mobiele telefoon en abonnement. Omdat zij zoveel voor ons doen, doen wij graag wat terug. Huis moet verbouwd worden? Dan nemen wij vrij, al onze vakantiedagen zijn daar aan op gegaan. Dus gratis nee, voor wat hoort wat, met liefde, daar ben je familie voor.
Sorry, ben misschien een beetje lichtgeraakt. Stress.

Anyway, bedankt voor de tips. Ik heb een hoop vragen opgesomd en naar de kinderdagverblijven gestuurd waar we al geweest zijn.

Ik ben benieuwd wat ik terug krijg en of dit de keuze makkelijker maakt.

Hartelijk bedankt allemaal!!
"heb het gevoel in een emotionele rollercoaster te zitten."

Alleen om een KDV uit te zoeken? Dan staan je nog heel wat rollercoasters te wachten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 30 september 2015 @ 11:42:

Alleen om een KDV uit te zoeken? Dan staan je nog heel wat rollercoasters te wachten.Ik snap dat wel. Het is ook een belangrijke keuze. Plus dat de zorg rondom mdr geregeld moet worden. succes!
quote:Nouschi schreef op 30 september 2015 @ 11:42:

Alleen om een KDV uit te zoeken? Dan staan je nog heel wat rollercoasters te wachten.

Ze moet een kdv uitzoeken omdat haar moeder door ziekte haar kind niet meer kan opvangen. Dat zal heus niet om een griepje gaan. Dus ik kan me de rollercoaster voorstellen. Opeens is degene op wie je kon rekenen voor hulp zelf hulpbehoevend geworden.

Sterkte to!
Sterkte TO.

Gelukkig valt een aantal dingen al mee.

Voor mij was 'kunnen rennen' belangrijk, en aan kunnen rotzooien.
Vijf dagen per week naar een kdv is in Nederland veel. Sterker nog, vier is al veel. Naast de algemene vragen die hier al genoemd zijn, zou ik ook kijken hoeveel dagen de andere kinderen komen. Als iedereen er maar twee dagen is, en jouw kind vijf, dan lijkt me dat net wat minder prettig dan een kdv waar meer kinderen zijn die vaker komen - al was het maar omdat je kind dan ook voor de leidsters minder een speciaal geval is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven