Speeltuin etiquette
woensdag 7 oktober 2015 om 20:52
Dit is geen vraagstuk van levensbelang, maar opeens vroeg ik me vanmiddag af: zijn er (ongeschreven) regels hoe ik mij als moeder van een 11 mnd oude rondkruipende baby zou moeten gedragen in de speeltuin? Een paar voorbeelden. Mijn zoontje kruipt naar twee oudere meisjes toe die direct roepen dat hij op moet hoepelen. Of: mijn zoontje pakt een speeltje dat naast een kindje ligt waarna dat kindje begint te krijsen dat het van hem is. Ik snap best dat m'n zoontje irritant is voor oudere kinderen, maar kan ik hem gewoon lekker laten onderzoeken? Of is het 'sociaal gewenst' dat ik hem op afstand houd van andere kinderen en speeltjes? Wanneer grijp ik hem bij z'n kladden?
woensdag 7 oktober 2015 om 20:58
Ik vind dat ook vaak lastig. Ik denk gewoon zoals je normaal gesproken ook wil dat er met je wordt omgegaan (en met anderen). Rustig, kalm, uitleggend, geruststellend. Bij de schommel bijv zeggen: "Rustig maar, ik laat hem er zo even op, als jullie iets anders gaan doen." Of bij het pakken van een speeltje: "Geef maar weer terug aan het kindje, hij wordt verdrietig als jij het pakt." En als ze bij mijn kind wat zouden wegpakken en mijn zoon zou gaan huilen, zou ik zeggen: "Hij/zij mag er ook best eventjes mee spelen, dan mag jij zo weer."
Niet té veel over nadenken, gewoon hoe je normaal met elkaar om wil gaan.
Niet té veel over nadenken, gewoon hoe je normaal met elkaar om wil gaan.
woensdag 7 oktober 2015 om 20:58
Nou lekker tolerant van die andere kinderen dan....je zou ervoor kunnen zorgen dat je zelf wat te spelen bij je hebt, maar mijn inziens is een speeltuin vooral om lekker samen te spelen. Zou daar m'n focus op leggen als ik jou was. En je mag andere kinderen best leren dat ze wat begrip voor zo'n kleintje mogen hebben, ook al is het af en toe wat irritant als je zelf wat ouder bent.
woensdag 7 oktober 2015 om 21:00
woensdag 7 oktober 2015 om 21:02
Ligt aan de speeltuin.
Hier liggen spullen die je mag lenen.
Was laatst in een speeltuin waar niks lag maar een kindje gedwongen door zijn moeder wat kwam brengen. Moeder vertelde dat in deze speeltuin iedereen alles deelt.
Ga ook weleens naar een speeltuin waar ikzelf van alles mee had, en wat extra voor aanlopende kinderen. Daar bleek dat ook gebruikelijk.
Ik vind een kind van 11 maanden wegjagen niet erg aardig. Mijn kind zou dat niet mogen. Dan ga je zelf maar ergens anders zitten. Hier bij de ene speeltuin toezicht en apart hoekje voor kleintjes. De groteren worden gestimuleerd de kleintjes te helpen.
Wat erin resulteert dat mijn zoontje regelmatig op dingen wordt gezet waar hij niet eens op wil of wordt rondgezeuld door leuke meisjes
Hier liggen spullen die je mag lenen.
Was laatst in een speeltuin waar niks lag maar een kindje gedwongen door zijn moeder wat kwam brengen. Moeder vertelde dat in deze speeltuin iedereen alles deelt.
Ga ook weleens naar een speeltuin waar ikzelf van alles mee had, en wat extra voor aanlopende kinderen. Daar bleek dat ook gebruikelijk.
Ik vind een kind van 11 maanden wegjagen niet erg aardig. Mijn kind zou dat niet mogen. Dan ga je zelf maar ergens anders zitten. Hier bij de ene speeltuin toezicht en apart hoekje voor kleintjes. De groteren worden gestimuleerd de kleintjes te helpen.
Wat erin resulteert dat mijn zoontje regelmatig op dingen wordt gezet waar hij niet eens op wil of wordt rondgezeuld door leuke meisjes
woensdag 7 oktober 2015 om 21:07
quote:Djoels schreef op 07 oktober 2015 @ 21:00:
Ik denk eigenlijk alleen maar ' waarom met elf maanden al naar de speeltuin ' Dat deed ik toen echt niet met mijn jongens.
Maar ik zou inderdaad kind weghalen of ergens anders neerzetten als je merkt dat andere kinderen niet op zijn aanwezigheid zitten te wachten.Waarom niet? Mijn dochter zat op 11 maanden al op de glijbaan, zo'n wipdiertje en babyschommel. Ze vond en vindt het nog steeds heel leuk.
Ik denk eigenlijk alleen maar ' waarom met elf maanden al naar de speeltuin ' Dat deed ik toen echt niet met mijn jongens.
Maar ik zou inderdaad kind weghalen of ergens anders neerzetten als je merkt dat andere kinderen niet op zijn aanwezigheid zitten te wachten.Waarom niet? Mijn dochter zat op 11 maanden al op de glijbaan, zo'n wipdiertje en babyschommel. Ze vond en vindt het nog steeds heel leuk.
woensdag 7 oktober 2015 om 21:07
Soms probeer ik hardop mijn zoontje 'op te voeden' als hij iets pakt waar kennelijk een ander kindje zijn zinnen op heeft gezet. Dan zou ik het hem laten teruggeven en ondertussen zeggen dat 'het inderdaad een heel leuk schepje is, maar dat het andere jongetje er nu mee wil spelen'.
Bij die meisjes zou ik meer moeite hebben. Wat nou ophoepelen? Maar goed, mezelf kennende haal ik mijn zoontje daar zwijgend weg en laat hem idd ergens anders spelen. Daarna ga ik die meisjes in stilte heel erg stom vinden.
Bij die meisjes zou ik meer moeite hebben. Wat nou ophoepelen? Maar goed, mezelf kennende haal ik mijn zoontje daar zwijgend weg en laat hem idd ergens anders spelen. Daarna ga ik die meisjes in stilte heel erg stom vinden.
woensdag 7 oktober 2015 om 21:08
quote:poezewoefje schreef op 07 oktober 2015 @ 21:07:
[...]
Waarom niet? Mijn dochter zat op 11 maanden al op de glijbaan, zo'n wipdiertje en babyschommel. Ze vond en vindt het nog steeds heel leuk.
Volgens mij kwam ik er pas toen ze konden lopen, ik heb ze nooit kruipend door de speeltuin zien gaan, vandaar dat ik dat zei.
Maar wellicht ben ik daar een uitzondering in.
[...]
Waarom niet? Mijn dochter zat op 11 maanden al op de glijbaan, zo'n wipdiertje en babyschommel. Ze vond en vindt het nog steeds heel leuk.
Volgens mij kwam ik er pas toen ze konden lopen, ik heb ze nooit kruipend door de speeltuin zien gaan, vandaar dat ik dat zei.
Maar wellicht ben ik daar een uitzondering in.
DTEEZ!
woensdag 7 oktober 2015 om 21:09
In verhouding tot jouw baby zijn die kinderen van drie al heel wat, maar het zijn natuurlijk echte ukkies die nog veel te leren hebben - zoals aardig zijn tegen nog veel kleinere kinderen. In de situatie die jij beschrijft, had ik mijn kind afgeleid en weggehaald, omdat het er voor niemand leuker op wordt als je dat niet doet.
woensdag 7 oktober 2015 om 21:15
quote:Djoels schreef op 07 oktober 2015 @ 21:08:
[...]
Maar wellicht ben ik daar een uitzondering in.Dat versta ik. Dochter nooit gekropen. Liep aan hand vanaf 7 maand en los vanaf 11 maand dus ja speeltuin doen we dus al zo vroeg met haar.
[...]
Maar wellicht ben ik daar een uitzondering in.Dat versta ik. Dochter nooit gekropen. Liep aan hand vanaf 7 maand en los vanaf 11 maand dus ja speeltuin doen we dus al zo vroeg met haar.
woensdag 7 oktober 2015 om 21:16
Als mijn zoontje een speeltje van een ander kind oppakt (afpakken doet hij nog niet), dan zeg ik 'geef maar aan hem/haar, dat is niet van jou'. Als een ander kind iets van mijn zoontje wil pakken, zeg ik: 'nu mag hij/zij er even mee spelen'. Mijn zoontje is dus in beide gevallen de Sjaak.
Ik heb geloof ik de verwachting dat andere moeders net zo zijn, maar dat is dus volgens mij niet zo. Of die kinderen hebben lak aan wat hen geleerd wordt.
Ik heb geloof ik de verwachting dat andere moeders net zo zijn, maar dat is dus volgens mij niet zo. Of die kinderen hebben lak aan wat hen geleerd wordt.
woensdag 7 oktober 2015 om 21:19
woensdag 7 oktober 2015 om 21:20
Ik doe het ook zoals jij, Froggy. Mijn zoontje is dus ook in beide gevallen de Sjaak. Tenzij de andere ouder (hopelijk) ook het antwoord geeft dat zoon er nu even mee mag en zijn/haar eigen kind dus wordt geleerd om nu even te wachten. Soms is dat zo, soms ook niet. Wat ik vervelender vind zijn de ouders die gewoon helemaal niet laten merken wat ze in dit geval willen. Dat alleen ik corrigeer? Dat ik alleen mijn kind corrigeer? Hun kind ook corrigeer en/of zelf maar bedenk wat ik in dat geval moet zeggen tegen hun kind. Dat is soms wel eens lastig.
Ik nam mijn kind inderdaad ook al vanaf 7 maanden mee naar de speeltuin.
Ik nam mijn kind inderdaad ook al vanaf 7 maanden mee naar de speeltuin.
woensdag 7 oktober 2015 om 21:23
[...]
Maar wellicht ben ik daar een uitzondering in.Djoels, jij had 2 kinderen kort op elkaar. Ik had (nou ja... heb) een tweeling en deed dit soort dingen ook pas veel later. Werd echt gek om er 2 tegelijk in de gaten te houden.
[...]
Maar wellicht ben ik daar een uitzondering in.Djoels, jij had 2 kinderen kort op elkaar. Ik had (nou ja... heb) een tweeling en deed dit soort dingen ook pas veel later. Werd echt gek om er 2 tegelijk in de gaten te houden.
woensdag 7 oktober 2015 om 21:25
woensdag 7 oktober 2015 om 21:26
quote:NYC schreef op 07 oktober 2015 @ 21:20:
Ik doe het ook zoals jij, Froggy. Mijn zoontje is dus ook in beide gevallen de Sjaak. Tenzij de andere ouder (hopelijk) ook het antwoord geeft dat zoon er nu even mee mag en zijn/haar eigen kind dus wordt geleerd om nu even te wachten. Soms is dat zo, soms ook niet. Wat ik vervelender vind zijn de ouders die gewoon helemaal niet laten merken wat ze in dit geval willen. Dat alleen ik corrigeer? Dat ik alleen mijn kind corrigeer? Hun kind ook corrigeer en/of zelf maar bedenk wat ik in dat geval moet zeggen tegen hun kind. Dat is soms wel eens lastig.
Ik nam mijn kind inderdaad ook al vanaf 7 maanden mee naar de speeltuin. Inderdaad. 'Mag' ik dan tegen een krijsend kind dat zijn speeltje terug wil, zeggen dat hij ook best wat kalmer kan doen? Of is dat 'not done'? (Het liefst zou ik hem een pets in z'n toet geven; stomme hysterische kinderen van anderen)
Ik nam mijn kind inderdaad ook al vanaf 7 maanden mee naar de speeltuin. Inderdaad. 'Mag' ik dan tegen een krijsend kind dat zijn speeltje terug wil, zeggen dat hij ook best wat kalmer kan doen? Of is dat 'not done'? (Het liefst zou ik hem een pets in z'n toet geven; stomme hysterische kinderen van anderen)
woensdag 7 oktober 2015 om 21:31
[...]
Maar wellicht ben ik daar een uitzondering in.Jouw kinderen zitten qua leeftijd heel dicht op elkaar toch? De mijne schelen drie jaar, wat betekent dat die van 4 in de speeltuin wil spelen en dat zijn broertje van 1 daar inderdaad rondkruipt. Met de oudste ben ik ook pas naar een speeltuin gegaan toen ie kon lopen. Maar als je zelf geen buiten hebt dan kan ik me wel voorstellen dat je met een jonger kind al naar een speeltuin gaat.
[...]
Maar wellicht ben ik daar een uitzondering in.Jouw kinderen zitten qua leeftijd heel dicht op elkaar toch? De mijne schelen drie jaar, wat betekent dat die van 4 in de speeltuin wil spelen en dat zijn broertje van 1 daar inderdaad rondkruipt. Met de oudste ben ik ook pas naar een speeltuin gegaan toen ie kon lopen. Maar als je zelf geen buiten hebt dan kan ik me wel voorstellen dat je met een jonger kind al naar een speeltuin gaat.
woensdag 7 oktober 2015 om 21:32
Dat van "ander mag er mee spelen" ja en nee. Niet als zoon het net pakte, zijn speeltje hij mag eerst of samen (zandmolen bv) en dan om en om zand er in gooien. Zit hij wat anders te doen mag een ander kind er best even mee spelen. Niet mee weg wandelen, dat vond ik dan weer niet goed. Bij duidelijk grotere kinderen haal je je kind gewoon weg, nee schat laat die zelf maar spelen.
Een uk van 3/4 die met een vriendje is zit er niet op te wachten dat een één jarige hun "spel" komt bederven.
Zij bouwen een zandhuis, kleine sloopt het... Snap best dat ze daar niet op zitten te wachten. En als er hoepel op word gezegd zullen ze wel al een stukje ouder geweest zijn en echt samen met iets bezig. De anderen in de speeltuin zijn er ook voor hun eigen vermaak, niet om andermans uk te vermaken.
Een uk van 3/4 die met een vriendje is zit er niet op te wachten dat een één jarige hun "spel" komt bederven.
Zij bouwen een zandhuis, kleine sloopt het... Snap best dat ze daar niet op zitten te wachten. En als er hoepel op word gezegd zullen ze wel al een stukje ouder geweest zijn en echt samen met iets bezig. De anderen in de speeltuin zijn er ook voor hun eigen vermaak, niet om andermans uk te vermaken.