Speeltuin etiquette

07-10-2015 20:52 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen vraagstuk van levensbelang, maar opeens vroeg ik me vanmiddag af: zijn er (ongeschreven) regels hoe ik mij als moeder van een 11 mnd oude rondkruipende baby zou moeten gedragen in de speeltuin? Een paar voorbeelden. Mijn zoontje kruipt naar twee oudere meisjes toe die direct roepen dat hij op moet hoepelen. Of: mijn zoontje pakt een speeltje dat naast een kindje ligt waarna dat kindje begint te krijsen dat het van hem is. Ik snap best dat m'n zoontje irritant is voor oudere kinderen, maar kan ik hem gewoon lekker laten onderzoeken? Of is het 'sociaal gewenst' dat ik hem op afstand houd van andere kinderen en speeltjes? Wanneer grijp ik hem bij z'n kladden?
Je noemt wel vreemde reacties. Vooral van die oudere meisjes. Ik zou daar wel iets van zeggen. Niet op hetzelfde niveau natuurlijk. Maar je kunt best uitleggen dat jouw kind alleen maar even komt kijken, dat jij hem weer meeneemt maar dat het niet nodig is zo te schreeuwen tegen een klein kind. Verder zijn mijn kinderen ook altijd de sjaak, ze mogen niet afpakken en moeten delen. Maar goed, ik heb geleerd dat niet iedereen er zo instaat. Dat wil niet zeggen dat ik mijn kinderen niet mijn normen en waarden bij blijf brengen.

Ik snap best dat je agressieve neigingen krijgt van het gedrag van andermans kinderen. Maar blijf wel beseffen dat jij als moeder jouw kind natuurlijk op nr 1 hebt staan en dat niet iedereen dat heeft. Het leven is soms best hard en dat leren kinderen helaas al snel. En wij als moeders leren dat weer keihard door het hebben van kinderen.
Wij hebben geen buiten en gaan daarom al een aantal maanden naar de speeltuin. Ligschommel, zitschommel, trapje van de glijbaan, glijbaan, zandbak, touwbrug... m'n zoontje doet vanalles en vindt het heel leuk. Andere kinderen vindt hij het allerleukste.
quote:FroggyP schreef op 07 oktober 2015 @ 21:26:

[...]

Inderdaad. 'Mag' ik dan tegen een krijsend kind dat zijn speeltje terug wil, zeggen dat hij ook best wat kalmer kan doen? Of is dat 'not done'? (Het liefst zou ik hem een pets in z'n toet geven; stomme hysterische kinderen van anderen) Dus jij vind een kind dat zijn éigen speelgoed terug wil stom? en die wil je nog een pets verkopen ook..

Ik vind moeders die geen spulletjes meenemen stom. Waarom moet jouw kind persé met andermans spullen spelen?
quote:FroggyP schreef op 07 oktober 2015 @ 21:16:

Als mijn zoontje een speeltje van een ander kind oppakt (afpakken doet hij nog niet), dan zeg ik 'geef maar aan hem/haar, dat is niet van jou'. Als een ander kind iets van mijn zoontje wil pakken, zeg ik: 'nu mag hij/zij er even mee spelen'. Mijn zoontje is dus in beide gevallen de Sjaak.

Ik heb geloof ik de verwachting dat andere moeders net zo zijn, maar dat is dus volgens mij niet zo. Of die kinderen hebben lak aan wat hen geleerd wordt.

Zo doe ik het ook ongeveer. Behalve dat mijn jongste (16mnd) al wel afpakt, dat is ongeveer het enige waar hij echt heel vroeg mee was....

Maar ik spreek ook gerust een ander kind aan op zijn/haar gedrag, op een normale manier, dus niet boos of verontwaardigd ofzo. Als zo'n meisje zegt dat hij op moet donderen dan zeg ik iets als "Let even op je woorden alsjeblieft" of "Kindjes die zo jong zijn snappen dat nog niet, hij vindt jullie gewoon leuk en wil dat ook" of "Beetje aardiger doen hoor". Maar meestal moet je oudere meisjes van hem afslaan eigenlijk.

"It takes a village to raise a child" zeggen ze wel eens en daar kan ik me wel in vinden. Daarom heb ik er ook geen probleem mee om een ander kind feedback te geven zeg maar.
quote:Vl43inder schreef op 07 oktober 2015 @ 21:31:

[...]

Jouw kinderen zitten qua leeftijd heel dicht op elkaar toch? De mijne schelen drie jaar, wat betekent dat die van 4 in de speeltuin wil spelen en dat zijn broertje van 1 daar inderdaad rondkruipt. Met de oudste ben ik ook pas naar een speeltuin gegaan toen ie kon lopen. Maar als je zelf geen buiten hebt dan kan ik me wel voorstellen dat je met een jonger kind al naar een speeltuin gaat.Ja dat klopt inderdaad, dat zal echt verschil maken
DTEEZ!
quote:vivapimpelmees schreef op 07 oktober 2015 @ 21:23:

[...]

Djoels, jij had 2 kinderen kort op elkaar. Ik had (nou ja... heb) een tweeling en deed dit soort dingen ook pas veel later. Werd echt gek om er 2 tegelijk in de gaten te houden.Ja dit dus, maar snap nu dat als je er eentje van vier hebt, je de baby niet thuis laat. Was dus heel erg vanuit mezelf gerefereerd merk ik
DTEEZ!
Ik vind mijn dochter het schattigste kind dat er is (wie vindt er dat niet van zijn kind?) maar ik hou er rekening mee dat niet iedereen dat vindt en zorg ik er vb voor dat ze niet iedereen lastig valt. Ik heb de indruk dat juist daardoor mensen toleranter zijn naar mijn dochter toe maar misschien is dat enkel mijn gedacht.
Zoon haalde ik weg (afleiden of gewoon oppakken) als andere kinderen het vervelend vonden of niet leuk (of gedwongen leuk moesten doen van hun ouders). Met speeltjes: zoon heeft nooit iets weggepakt van een ander maar dan had ik het hem terug laten geven. Met eigen speelgoed was mijn principe: als je niet wil dat andere kinderen er aankomen dan moet je het niet meenemen naar de speeltuin. Wat 'samen spelen, samen delen' betreft: dat verschilt heel erg per ouder. Zelf vond ik dat zoon moest kunnen delen maar ik ging dat niet andere kinderen opleggen.

Maar goed, zoon was een observant. Ging intensief kijken naar oudere kinderen en zocht eigenlijk alleen interactie als die andere kinderen zijn aanwezigheid 'erkenden'. Ik liet hem ook nooit in een binnenspeeltuin op zo'n mega springkasteel. Heb mij altijd geërgerd aan mensen die daar met een baby zaten en dan boos werden op kindjes van 20 maanden dat ze te ruw deden.

Nu zoon een kleuter is moet hij van mij wel netjes hallo terug zeggen als een kleintje hem begroet. Is voor mij gewoon basic fatsoen. Dat kan fout gaan als ik er niet bij ben, het is nog niet echt geïnternaliseerd . Tot vier jaar haalde ik hem ook weg van het voetbalveldje bij de 7-10 jarigen. Die willen lekker voluit trappen, dan is een ondermaatse peuter niet handig. Nu is hij oud genoeg om te weten dat hij mogelijk omver wordt gelopen of een bal tegen zich aan kan krijgen. Hij vraagt of hij mee mag doen en weet nu ook wel dat als Jopie en Jantje meedoen dat het spel rustiger is en dat hij ook eens de bal krijgt. Zijn Jopie en Jantje er niet dan druipt hij al snel af en gaat in het huisje spelen met de oudere meiden.
quote:nina1966 schreef op 07 oktober 2015 @ 21:38:

[...]

Dus jij vind een kind dat zijn éigen speelgoed terug wil stom? en die wil je nog een pets verkopen ook..

Ik vind moeders die geen spulletjes meenemen stom. Waarom moet jouw kind persé met andermans spullen spelen?Het gaat om speelgoed voor algemeen gebruik. Zelf meegebracht speelgoed vind ik een ander verhaal, maar ook dan vind ik het niet tof als een kind begint te krijsen zodra m'n zoontje het oppakt.
Waarom je een baby. van 11 maanden laat kruipen in een speeltuin is mij een raadsel.

Was mij teveel gedoe, want je moet binnen 2 meter afstand blijven wil het veilig zijn en ze kunnen er niks.
quote:nina1966 schreef op 07 oktober 2015 @ 21:38:

[...]

Dus jij vind een kind dat zijn éigen speelgoed terug wil stom? en die wil je nog een pets verkopen ook..

Ik vind moeders die geen spulletjes meenemen stom. Waarom moet jouw kind persé met andermans spullen spelen?Ik vind het raar om speelgoed mee te doen naar een speeltuin.
Overigens hier ook 2 achter elkaar, dus ik kwam er met die leeftijd gewoon niet. Maar dan nog zou ik een kind van 11 maanden bij me houden, en niet laten rondkruipen.
quote:FroggyP schreef op 07 oktober 2015 @ 21:43:

[...]

Het gaat om speelgoed voor algemeen gebruik. Zelf meegebracht speelgoed vind ik een ander verhaal, maar ook dan vind ik het niet tof als een kind begint te krijsen zodra m'n zoontje het oppakt.Daar zou ik persoonlijk niets van zeggen.
Mijn dochter is ruim anderhalf en kruipt ook de hele speeltuin door. Ik vind kunnen lopen geen vereiste, ze vindt het heerlijk om door het gras te kruipen en klimt op de meeste toestellen al zelfstandig. Gaat om een peuterhoek in een grote speeltuin dus er zijn veel kleine kindjes. Ik let vooral op dat ze in de zandbak niemand (per ongeluk) slaat met haar schepje en dat ze niet onder de voet wordt gelopen door grote kinderen. Meestal loopt het wel los.
Mijn oudsten mogen niet zo achterlijk tegen een baby tekeer gaan en zou ik naar een andere plek sturen als ze last hebben van een vreemd klein kind. Maar mijn jongste zou ik ook weghouden bij oudere kinderen als ik zie dat ze ergens mee bezig zijn waar dreumes hoe dan ook wat aan gaat molesteren of in de weg gaat lopen als ik niet ingrijp. Gewoon omdat dreumes graag dingen overhoop haalt, of erbovenop gaat zitten ofzo. Met grenzen stellen is niets mis thuis mag dreumes ook niet aan de planten zitten of in 'mijn' kasten enz. Dan grijp ik ook in.

Mijn kinderen mogen niet met speelgoed spelen wat niet van hun is zonder te vragen aan de eigenaar, tenzij het overduidelijk is dat al het speelgoed in de speeltuin voor algemeen gebruik is. Als een kind met hun speelgoed gaat spelen, grijp ik niet in en wijs ik mijn eigen kinderen erop dat samen delen samen spelen veel gezelliger is. En dat ze anders maar beter op hun spullen moeten letten. Bij afpakken grijp ik wel in als moeder van het andere kind dat niet doet.
Afpakken (als in: uit de ander zijn handen pakken) zou ik nooit goed vinden, of het nu gaat om speelgoed wat de ander zelf heeft meegenomen of er ligt voor algemeen gebruik. Speelgoed dat gewoon in de hele breedte van de zandbak ligt (ongeacht of het van iemand is of van de speeltuin) daarvan vind ik dat eigenlijk iedereen er mee mag spelen. Maar sommige kinderen geven al een krijs zodra een ander nog maar een vingertje heeft uitgestoken naar een van de twintig schepjes of emmers die er liggen omdat ze het mogelijk over een paar minute zelf hadden willen gebruiken. Dat vind ik wel irritant gedrag. Maar ik heb dan liever dat de ouder van dat kind zegt: 'Hij mag er ook wel eventjes mee spelen' dan dat ik dat tegen dat kind moet zeggen.

Wat ik ook vervelend vind: kinderen die de glijbaan van de onderkant bezet houden door er op te blijven staan of er op te gaan lopen. Meestal kinderen die al eigenlijk te oud zijn voor die glijbaan. Hier een indoorspeeltuin waar ik vaak wekelijks kom, daar is een peuterhoekje voor kinderen <4 jaar en vind het bloedirritant wanneer kinderen van een jaar of negen daar bewust komen 'klieren'.
Een andere dreumes of peuter die hysterisch gaat krijsen als jouw kind iets pakt wat 'toevallig' in zijn/haar buurt ligt, geeft een hele normale peuter reactie. Ook dat kind moet nog leren dat spullen die je ooit aangeraakt hebt niet per definitie van hem/haar zijn. Het is ook gewoon een leerproces voor alle kinderen die daar zijn. Dat is toch ook het mooie van zo'n sociale plek!?
Het is zeker een normale reactie, Notredame, alleen zou mijn vraag daar dus bij zijn: zeg ík dan op dat moment dat mijn kind er ook best wel even mee mag spelen (mits er niks echt afgepakt is) of moet ik dat de ouder van de andere peuter laten doen? Sommige ouders schieten vuur en negeren je verder volkomen zodra je hun peuter aanspreekt.
quote:poezewoefje schreef op 07 oktober 2015 @ 21:46:

[...]

Ik vind het raar om speelgoed mee te doen naar een speeltuin.Waarom is dat raar? Mag jouw kind alleen maar kijken in de zandbak? Of alleen graven met de handjes? Wat saai. Of je hebt geen kinderen natuurlijk.
quote:Sid-returns schreef op 07 oktober 2015 @ 21:46:

Overigens hier ook 2 achter elkaar, dus ik kwam er met die leeftijd gewoon niet. Maar dan nog zou ik een kind van 11 maanden bij me houden, en niet laten rondkruipen.

In een grote speeltuin waarvoor je moet betalen enzo kan ik me dat nog wel voorstellen maar mijn kind mocht toen hij 11 mnd was gewoon ronddarren hoor in de buurtspeeltuintjes. Zolang ik hem kon zien en hij veilig was vond ik het goed. De jongste scharrelt direct naar andere kindjes toe, de oudste heeft eerst minstens een week observatietijd nodig. De oudste liet zich op die leeftijd alles zonder morren afpakken, de jongste bepaaldelijk niet zeg maar. Dus ik grijp bij beide ook anders in.

Zolang je dat met respect voor het individu doet en je bewust bent van wat je mag verwachten van een kind, anderen behandelt zoals je zelf behandelt wilt worden dan kan je mi best wat van andermans gedrag zeggen. Zeker als je dat niet alleen in negatieve maar ook in positieve zin doet.
quote:Notredame1 schreef op 07 oktober 2015 @ 21:52:

Een andere dreumes of peuter die hysterisch gaat krijsen als jouw kind iets pakt wat 'toevallig' in zijn/haar buurt ligt, geeft een hele normale peuter reactie. Ook dat kind moet nog leren dat spullen die je ooit aangeraakt hebt niet per definitie van hem/haar zijn. Het is ook gewoon een leerproces voor alle kinderen die daar zijn. Dat is toch ook het mooie van zo'n sociale plek!?Helemaal mee eens! Maar ik ben dus nog wat zoekende wat mijn rol hierin moet zijn.
quote:NYC schreef op 07 oktober 2015 @ 21:54:

Het is zeker een normale reactie, Notredame, alleen zou mijn vraag daar dus bij zijn: zeg ík dan op dat moment dat mijn kind er ook best wel even mee mag spelen (mits er niks echt afgepakt is) of moet ik dat de ouder van de andere peuter laten doen? Sommige ouders schieten vuur en negeren je verder volkomen zodra je hun peuter aanspreekt.Ik zou ze in elk geval de kans geven zelf in te grijpen. Daar heb ik zelf namelijk wel een hekel aan, dat ik de kans niet eens krijg.
quote:NYC schreef op 07 oktober 2015 @ 21:54:

Het is zeker een normale reactie, Notredame, alleen zou mijn vraag daar dus bij zijn: zeg ík dan op dat moment dat mijn kind er ook best wel even mee mag spelen (mits er niks echt afgepakt is) of moet ik dat de ouder van de andere peuter laten doen? Sommige ouders schieten vuur en negeren je verder volkomen zodra je hun peuter aanspreekt. Algemeen gebruik spullen als voorbeeld nemend... Als er een schepje naast kind a ligt en zoon wil dat pakken terwijl er een paar meter verder ook een schepje ligt wees ik hem daar wel op. Kijk die mag jij pakken..

Waarom zou ik het een kind aanleren dat je alles maar mag pakken. Van zijn kant uit niet maar ook van een ander uit niet. Hoeft hij echt niet goed te vinden, als er ook wat anders ligt dan. Kinderen kunnen wel om de beurt of samen of als mijn kind het niet gebruikt. Kinderen hoeven echt niet te leren dat je alles maar aan een ander af moet staan. Daar moet een balans in zijn.
quote:nina1966 schreef op 07 oktober 2015 @ 21:54:

[...]

Waarom is dat raar? Mag jouw kind alleen maar kijken in de zandbak? Of alleen graven met de handjes? Wat saai. Of je hebt geen kinderen natuurlijk.Hier ligt speelgoed 'van de speeltuin' in de zandbak. Als dochter iets pakt ga ik er daarom meestal vanuit dat het van de speeltuin is en dus voor algemeen gebruik.
En eigenlijk vind ik het ook belangrijk dat kinderen hierin zelf leren om oplossingen te bedenken en er niet steeds een moeder is die stuurt, corrigeert, complimenteert, aandringt etc etc. Anderzijds moet een kind natuurlijk ook nog gewoon leren wat sociaal wenselijk gedrag is en komt dat ook niet vanzelf aanwaaien. Maar je wil natuurlijk ook geen kind krijgen dat op zijn of haar negende nog steeds in de speeltuin zegt: "Nou, ik vind het niet leuk mee, ik ga mama erbij halen!"

Maar wanneer stuur je nu wel en wanneer niet? En bij wie wel en wie niet? Inderdaad interessant, TO!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven