Wake-up light, werkt dat echt?

08-10-2015 13:13 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik speel met de gedachte om een Wake-up light aan te schaffen, omdat ik mijn huidige (normale) wekker echt zat word! Ik vind het eigenlijk heel vervelend dat ik abrupt gewekt word door zo'n irritante piep. Ik zou graag iets relaxter wakker willen worden en daarom lijkt een wake-up light me ideaal!

Mijn vraag is alleen; werkt het echt? Zijn hier forummers die zo'n licht hebben en hun ervaring met mij willen delen? Vraag me bijvoorbeeld af of je er echt wakker van wordt? (want het lijkt me dat als je je omdraait, je gewoon verder kunt slapen.) Daarnaast houd ik nogal van 'snoozen', is dat ook mogelijk met zo'n licht?
Die app werkte bij mij ook nooit.

Sowieso wil ik mijn telefoon liever niet op mijn bed (dan ga ik er op liggen enz) en als ik 's ochtends naar mijn grafiek keek snapte ik ook nooit het moment dat hij me wakker maakte.

Ik kon bijna altijd een punt in de grafiek aanwijzen waar het logischer was geweest.
Wij hebben ook al jaren zo'n ding van Philips. Hij doet het nog steeds en we zijn er blij mee. Ik word beter wakker dan met alleen een wekker. We hebben hem op radio staan, dus geen vogeltjes of kikkers of wat dan ook. Het licht kan je zo fel maken als je wil, dus als je hem laag instelt (klein beetje licht) bereikt hij na een halfuur dat punt, als je hem fel instelt bereikt hij na een halfuur het felle punt. Vroeger hadden we hem op de vensterbank achter ons bed staan, in het midden. Dat was fijner, nu staat hij aan de kant van mijn man en heb ik er minder profijt van.
Ik gebruik hem nu voor de derde herfst/winter en het maakt het opstaan en makkelijker. In plaats van het gevoel uit een coma wakker te schieten door geluid, word ik nu langzaamaan wakker van het licht. En dan nog lekker even soezen tot de wekker gaat. Heerlijk! In de zomer staat ie in de kast, dan heb ik nooit zo´n problemen met wakker worden. De eerste paar dagen in de herfst is het even experimenteren met de lichtinstelling en het tijdspunt. Maar als alles goed is afgesteld is het voor mij een enorme hulp!

Ik zou het zeker uitproberen.
Ik vind het wakker worden met een wake up light, maar verder vind ik de bediening echt prut. Ik heb wel een ouder model. Er zit geen functie op waardoor je in kan slapen met de radio aan en dat de radio dan automatisch uitspringt. Om het alarm uit te zitten, moet je altijd langs alle andere alarmoptie's gaan. Uitzetten half slaperig is ook lastig. Als je per ongeluk eerder wakker bent dan de wekker aanspringt, kun je wel naar de radio luisteren, maar die springt dan weer uit op het tijdstip dat de wakker staat. Echt, ik snap niet hoe die knappe koppen in Eindhoven zoiets hebben kunnen ontwerpen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb naast de Wake-up-light ook nog een gewone wekker, die een paar minuten later gaat. Als ik van de Wake-up wakker word zet ik de gewone wekker uit voordat die gaat en anders is het meestal toch minder abrupt, omdat ik door de vogeltjes van de Wake-up toch wel al een beetje aan het wakker worden ben.

Ik vind het wel heerlijk dat het 'licht' is in de slaapkamer als ik wakker word.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Maar vinden jullie het licht wel vergelijkbaar met gewoon daglicht? Voor mij voelt het namelijk altijd gewoon alsof iemand een lamp heeft aangedaan in de slaapkamer. Geen verschil met de plafondlamp of een gewone nachtlamp. Maar misschien kan dat komen omdat ie niet aan mijn kant van het bed staat.
Als je een android (of misschien alleen samsung) hebt kun je ook een slim alarm of hoe het heet instellen, die gaat 3 minuten eerder af een wordt steeds harder en vervolgens gaat dan je gewone alarm af. De eerste keer wist ik niet was het was dus testte ik het even en de eerste ochtend sliep ik er dus half doorheen en was het "wat hoor ik toch?!". Is een soort zen geluid met een waterval.

Mij lijkt een wake up light ook wel wat maar geen plek om hem fatsoenlijk naast m'n bed te zetten (heb geen nachtkastje).
quote:NYC schreef op 08 oktober 2015 @ 14:17:

Maar vinden jullie het licht wel vergelijkbaar met gewoon daglicht? Voor mij voelt het namelijk altijd gewoon alsof iemand een lamp heeft aangedaan in de slaapkamer. Geen verschil met de plafondlamp of een gewone nachtlamp. Maar misschien kan dat komen omdat ie niet aan mijn kant van het bed staat.Het gevoel van gewoon een lamp aangedaan heb ik niet, in zoverre, het is natuurlijk wel een gewone lamp maar als hij net aangaat heb ik wel het gevoel dat de zon doorbreekt. Daarna is het gewoon een felle lamp inderdaad.
quote:NYC schreef op 08 oktober 2015 @ 14:17:

Maar vinden jullie het licht wel vergelijkbaar met gewoon daglicht? Voor mij voelt het namelijk altijd gewoon alsof iemand een lamp heeft aangedaan in de slaapkamer. Geen verschil met de plafondlamp of een gewone nachtlamp. Maar misschien kan dat komen omdat ie niet aan mijn kant van het bed staat.

Het feit dat de lamp in een half uur aangaat, dus langzaam steeds lichter, bootst het effect van zonsopkomst na.

Dus als het goed is word je langzaam wakker doordat het lichter wordt om je heen.

Ik vind het zelf niet vergelijkbaar met daglicht, maar ik vind het wel fijn dat het al licht is op het moment dat ik mijn ogen opendoe.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
Oh dat heb ik niet dus. Jammer, want ik vind het 's zomers altijd zo fijn dat je al uren voor je het bed uit moet merkt dat het licht begint te worden bij de eerste zonnestralen en dat ik van de lamp helemaal niet merk dat het licht begint te worden en eigenlijk helemaal niet eens merk dat er überhaupt iets gebeurt/verandert.
Ik heb hem gekocht omdat ik zo midden september alweer vreselijke last van mijn winterdip/depressie krijg zodra het pikdonker is als ik moet opstaan. En die lamp werkt daar dus prima tegen. Ik wordt idd iets eerder wakker, maar dat vind ik niet erg, ik dommel dan nog even weg totdat hij echt afgaat.

Loopt het echt de spuigaten uit, vaak pas als de echte winter begint, dan heb ik ook nog een lichttherapie lamp waar ik dan aan het eind van de middag een half uurtje voor ga zitten.

Hoe de lamp werkt als je hier verder geen last van hebt maar 'alleen maar' niet uit bed kan komen sochtends heb ik geen idee. Maar iedereen met een winterdip kan ik hem van harte aanraden!
Ik heb hem altijd op radio staan, van die vogelgeluiden werd ik ook niet zo vrolijk. Hij begint dan zachtjes zodat je niet wakker schrikt.
quote:NYC schreef op 08 oktober 2015 @ 13:59:

Bij mij werkt ie totaal niet. Nu is ie van mijn vrouw en staat ie aan haar kant van het bed maar ik merk het dus niet eens als het ding licht begint af te geven. Pas als ik merk dat mijn vrouw aan het opstaan is denk ik pas eens: oh is het ochtend?

Hier precies andersom. WakeUp light staat aan mijn kant van het bed. Ik word meestal zo'n 10 minuten voor de wekker gaat al wakker van het licht dat steeds wat sterker wordt. Heel fijn, zo rustig wakker worden. Snoezen is voor mij echt niet meer nodig.

Mijn vriend merkt het licht en geluid niet eens op. Hij slaapt gewoon door.
Ik heb de app Glimmer die hetzelfde effect geeft als met een wakeup light. Ik zweer erbij. In de zomer is het niet nodig, maar zo vanaf half september vind ik het fijn om met licht en zacht geluid wakker te worden.
Vind het echt heerlijk. Enige nadeel, lamp op standje 20 (maximaal) en als je dan 's ochtends wakker wordt en je kijkt recht de lamp in, dat is minder prettig. Nu heb ik hem iets gedraaid waardoor ik er niet meer direct in het licht kijk. Verder is met name het snoozen fijn. Doordat het al licht is in de kamer, val ik niet meer in slaap.
Ik wil ook een motto
Ik vind het super! Je word relaxed wakker door het licht. Je kan ipv vogel geluiden ook andere geluiden instellen zoals waterval of radio. Enkele keer dat ik wakker word door het geluid maar dat bouwt ook op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven