Auto leek wil (oude) auto kopen

11-10-2015 13:28 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren mijn rijbewijs maar nooit een auto gehad. Ik heb het gewoon niet nodig, woon centraal en boven overal binnen 10 minuten met de fiets, nooit parkeer gedoe in de drukke stad en vind het ook heerlijk om te fietsen.

Maar nu moet er ivm kind toch een auto komen, het is zo sneu om een kind zeiknat op kvd af te zetten.

Ik ben een auto leek en weet echt niets van auto's.

Eerlijk heb ik ook helemaal geen zin in een dure auto, het is maar om droog en warm van A naar B te komen en de ritjes zullen misschien 15 minuten zijn.

Nu zie ik leuke kleine autootjes voor een schappelijk bedrag, leuke Suzuki bijvoorbeeld.

Wel 16 jaar oud en ruim 100.000 op de teller. Iedereen schrikt zich een ongeluk als ik zeg dat ik er over na denk om zo'n oudje te kopen, maar maakt het echt uit voor die mini ritjes? Natuurlijk moet de auto wel goed onderhouden zijn, dat snap ik.

Maar zo'n auto kan toch nog makkelijk een paar jaar mee tuffen?

Heb de tip gekregen om bij een dealer te kopen en niet bij een particulier en daar sta ik inderdaad wel achter.

Mijn prijsklasse is trouwens 2000 - 3000 euro, vierdeurs is een must. Mocht iemand dus een type / merk weten dan hoor ik dat graag.

Het moet trouwens wel een automaatje zijn.
Toyata /Hyundai atos/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Houd er rekening mee dat alleen zulke ritjes maken funest is voor je auto.
Als je in een drukke stad woont, is je kind naar KDV met de auto brengen, misschien wel niet zo fijn? Ik kan het me nog wel herinneren, drie keer het blok rondrijden omdat je nergens kunt parkeren, steeds meer stress, want anders te laat op mijn werk (ik moest met auto verder, dus fietsen was geen optie).

Is het geen idee om eerst eens na te denken hoe je kind toch droog op kdv krijgt zonder auto? De vermaledijde bakfiets bijvoorbeeld, maar er is vast meer te bedenken. En hoe vaak regent het nou?
(Old skool) Panda of Suzuki Alto heb ik jaaaaren in gereden voor weinig geld... Korte ritjes zijn wel funest voor accu en uitlaat maar genoemde auto's zijn niet duur in onderhoud.
Ik woon niet in een drukke stad.

Heb jaren alles op de fiets gedaan, maar een auto is nu toch wel echt nodig.

Korte ritjes zijn dus slecht voor de auto, hoe vaak moet ik dan een grote rit maken om de auto weer gelukkig te maken?

En hoe lang moet ik dan rijden?

Ik weet niets van auto's dat mag duidelijk zijn.
Oei automaatjes.

Automatische versnellingsbakjes zijn nog weleens de achilleshiel van deze autootjes.

Voor de rest kun je nog jarenlang genot hebben van een 16 jarig autootje.

Al zijn die korte stukjes nou ook niet geweldig voor de motor, wordt nooit goed warm.

De rotzooi die zich in de motor verzameld (heeft) wordt er dus ook niet goed uitgeblazen.

Voor 3000 euro zou ik ook eens denken aan een leuke import auto.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:sassafras schreef op 11 oktober 2015 @ 13:35:

Als je in een drukke stad woont, is je kind naar KDV met de auto brengen, misschien wel niet zo fijn? Ik kan het me nog wel herinneren, drie keer het blok rondrijden omdat je nergens kunt parkeren, steeds meer stress, want anders te laat op mijn werk (ik moest met auto verder, dus fietsen was geen optie).

Is het geen idee om eerst eens na te denken hoe je kind toch droog op kdv krijgt zonder auto? De vermaledijde bakfiets bijvoorbeeld, maar er is vast meer te bedenken. En hoe vaak regent het nou?Ook waar, regenponcho is een goedkoper alternatief
quote:youcantsitwithus schreef op 11 oktober 2015 @ 13:36:

Ik woon niet in een drukke stad.

Heb jaren alles op de fiets gedaan, maar een auto is nu toch wel echt nodig.

Korte ritjes zijn dus slecht voor de auto, hoe vaak moet ik dan een grote rit maken om de auto weer gelukkig te maken?

En hoe lang moet ik dan rijden?

Ik weet niets van auto's dat mag duidelijk zijn.Dat zeg je toch in de OP? Waarom heb je perse een auto nodig? OV, bakfiets, etc.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Is het echt alleen maar om je kind weg te brengen naar KDV? Dan werkt een plastic hoes over de kinderwagen namelijk ook prima. En als het kind loopt, dan een leuk regenpak.

Serieus hoor. Zonde van het geld om alleen daarvoor een auto te kopen. De aanschaf zal wellicht niet zo hoog zijn maar het onderhoud daarentegen. Zeker als er zoveel kilometers opstaan en hij maar voor kleine k*tstukjes wordt gebruikt.

Ik heb geen rijbewijs en heb het dus altijd gedaan zoals mijn eerste alinea. Fiets en scooter zijn ook nog optie. Dochter fietst nu zelf maar voor langere afstanden neem ik haar gewoon mee achterop de scooter. Toen ze jonger was had ik er een speciaal zitje op laten zetten voor haar.
quote:Nouschi schreef op 11 oktober 2015 @ 13:39:

[...]

Dat zeg je toch in de OP? Waarom heb je perse een auto nodig? OV, bakfiets, etc.

Ik bedoelde in mijn OP, dat ik de trein naar de stad pak, nooit parkeer gedoe dan.

Kind is nu al meerdere keren zeiknat op het KDV aangekomen, niet zo leuk.

Daarnaast vorige winter meegemaakt dat niet alle wegen bestrooid waren in de winter, ook niet zo'n prettig idee.

Bovendien is het natuurlijk ook fijn om lekker met de auto boodschappen te kunnen doen en wat vaker de auto te pakken om ergens naar toe te gaan
En niet bestrooide straten met een oud autootje zijn en jaren geen rij-ervaring opgedaan zijn een goed idee, omdat?
Ritje van een uurtje snelweg vind je auto wel leuk.

Je kunt dan ook nog wat additives (flesje forte) aan je benzine / olie toevoegen.

Ook dat kan je auto wel waarderen.

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-P ... /Auto.html
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Ik zou hiervoor inderdaad ook geen auto kopen als het alleen is om je kind droog over te brengen. Dan zijn er wel andere opties zoals een bakfiets met een regenkap of een andere oplossing (fietskarretje, etc).

Er is hier niemand die je vraag kan beantwoorden. Met een oude auto moet je een beetje geluk hebben. Je kunt er misschien nog jaren plezier van hebben, maar het kan ook zijn dat zodra je het terrein van de verkoper verlaten hebt 't ding stil valt en niet meer in beweging te krijgen is. Daar kan gewoon niemand een zinnig woord over zegen. Dat kun je ook niet op voorhand aan de auto zien.

Daarnaast zit je natuurlijk elk jaar met de APK, waar ook jaarlijks mogelijk behoorlijke kosten achterweg kunnen komen. Dan is de uitlaat lek, dan moeten de bandjes vervangen worden, dan weer nieuwe remblokken/schijven, dan komt ie niet door de uitlaatgasttest.. Elk jaar is er iets.

Als je dan toch perse een auto wil hebben, waarom dan niet een echt oudje? Zo'n ding van 300 - 500 euro die een jaartje APK mee gaat en met geluk daarna nog een jaar met minimale kosten er door heen komt? Komt ie er niet door heen breng je 'm naar de sloop, krijg je er nog een paar tientjes voor en koop je weer zo'n oud barrel. Dan heb je voor een paar tientjes in de maand toch een autotje.

Maar nogmaals, puur voor het brengen van je kind naar de KDV zou ik een goedkopere oplossing zoeken. Mijn kinderen vinden het overigens ook fantastisch om op de fiets te zitten. Veel leuker dan in de auto zitten.
Ik ga morgen mijn auto inruilen maar dat is niet de categorie kleinen goedkoop dus daar heb jij weinig aan.

Zoals hierboven al gezegd, juist die korte ritjes zijn funest voor een auto.

En 16 jaar oud met 100.000 km op de teller dat is niets, dan is er 6000 km per jaar mee gereden. Ik denk dat je beter een auto van 3 jaar met 120.000 km kunt hebben dan een auto van 16 jaar met dezelfde kilometers.

Overigens, 3000 a 4000 euro is een bedrag waar je best een redelijk autootje voor kunt kopen.

Al naar de Nissan Note gekeken ?
Niet geschoten is altijd mis
Bitje: Ik heb een beetje gekeken op marktplaats en gewoon op automaat en 4deurs gezocht.

Het type auto maakt me eigenlijk niet zoveel uit, zolang de auto nog maar netjes is van binnen, ik wil geen afgeragde auto met 100 brandgaten in de bekleding etc.
regel iemand die er wel verstand van heeft!!

zou zomaar je grootste besparing ooit kunnen zijn in jouw situatie.
I GOT A GIRL THAT KEEPS ME WAITING
Het argument dat je voor je kind een auto moet is dus flauwekul. Je vindt het zelf dus ook wel handig, zeg dat dan gewoon, is geen schande. Automaten zijn zuipautos en duurder in aanschaf. Ik weet niet of je voor je genoemde budget echt gaat slagen. Ik zou zeker geen 15 jaar oude automaat kopen. Kans dat de remschuiven/ander groot onderhoud snel aan vervanging toe zijn is dan erg groot.
een ton op de teller is helemaal niet veel.

Japanse auto,s zijn goed, bijna onverslijtbaar.

ik zou alleen geen automaat nemen, die belasten de motor veel meer.
wij slapen nooit.
quote:gismo72 schreef op 11 oktober 2015 @ 14:02:

Het argument dat je voor je kind een auto moet is dus flauwekul. Je vindt het zelf dus ook wel handig, zeg dat dan gewoon, is geen schande. Automaten zijn zuipautos en duurder in aanschaf. Ik weet niet of je voor je genoemde budget echt gaat slagen. Ik zou zeker geen 15 jaar oude automaat kopen. Kans dat de remschuiven/ander groot onderhoud snel aan vervanging toe zijn is dan erg groot.Wat zou dan de maximale leeftijd van een auotmaat zijn als jij er eentje zou kopen?
Aan de bekleding kun je echt niet zien of een auto al dan niet afgeragd is. En als autoleek een auto van 16 jaar gaan rijden lijkt me niet heel handig. Oude auto's lijken goedkoop maar geven gezeik. En een hele hoop onderhoud. Als je dus wat gaat kopen doe dat dan bij een Bovag garage en neem alstjeblieft iemand mee die wel verstand van auto's heeft.
quote:Bitje93 schreef op 11 oktober 2015 @ 13:52:

Al naar de Nissan Note gekeken ?

Die rijden wij, althans mijn man. Maar dat vind ik geen auto voor minimaal gebruik en daarnaast te groot.

Wij rijden er ieder jaar mee naar vakantie en mijn man gebruikt hem dagelijks voor woon/werk.

Lijkt me geen goede keuze. Ze kan af met een veel kleinere auto.
Dat hangt vooral ook af van de kilometerstand. Wat ik je vooral adviseer is een aankoopkeuring door de ANWB te laten doen en niet blind op de garage te vertrouwen (natuurlijk altijd bovag!)
Zelf rijd ik al 20 jaar automaat en ik heb werkelijk nog nooit een enkel probleem gehad met de overbrenging.

12 jaar plezier gehad van een Vectra automaat (zelfs op LPG) en nu rijd ik in een 15 jaar oude Zafira waar motorisch werkelijk niets aan mankeert.

Wanneer ik niet goedkoper hoefde te gaan rijden zou ik hem in het volste vertrouwen weggebracht hebben voor de APK

Nu heb ik gekozen voor een Nissan Juke. Beduidend lichter en zuiniger in verbruik maar wel weer een automaat.

Tip voor TO: Zoek op zowel 4- als 5-deurs

Een 4-deurs Opel Corsa bijvoorbeeld wordt aangeduid als 5-deurs en valt binnen de categorie welke jij zoekt.
Niet geschoten is altijd mis
quote:[Bitje93 schreef op 11 oktober 2015 @ 14:15[/message]:

Zelf rijd ik al 20 jaar automaat en ik heb werkelijk nog nooit een enkel probleem gehad met de overbrenging.

12 jaar plezier gehad van een Vectra automaat (zelfs op LPG) en nu rijd ik in een 15 jaar oude Zafira waar motorisch werkelijk niets aan mankeert.

Wanneer ik niet goedkoper hoefde te gaan rijden zou ik hem in het volste vertrouwen weggebracht hebben voor de APK

Nu heb ik gekozen voor een Nissan Juke. Beduidend lichter en zuiniger in verbruik maar wel weer een automaat.

Tip voor TO: Zoek op zowel 4- als 5-deurs

Een 4-deurs Opel Corsa bijvoorbeeld wordt aangeduid als 5-deurs en valt binnen de categorie welke jij zoekt.

slecht he, die oude auto,s?...:)

ik moet dan altijd hieraan denken;

https://scontent-ams3-1.x ... 7a31d491224dd&oe=56854607
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven