BV: pijnlijke harde borsten

19-10-2015 07:41 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van bijna 8 weken en ik geef haar volledig BV op verzoek. Nu slaapt dochter sinds 4 nachten door van ongeveer middernacht tot 7 uur 's ochtends (joepie!) . Daarvoor kreeg ze nog een voeding rond een uur of 4 's nachts.

Nu wordt ik nog steeds 's ochtends wakker met harde, pijnlijke en lekkende borsten. Dit is na 4 dagen ook nog niet minder dan op dag 1. Daarnaast zitten ze zo vol dat dochter met de eerste voeding genoeg heeft aan 1 borst. De andere blijft dus zo vol tot de volgende voeding, die vaak zo'n 3 uur later is.

Ik ben in de veronderstelling dat dit vanzelf beter zou moeten worden, omdat mijn borsten zich vanzelf zouden aanpassen zoals bij het afbouwen van BV. Klopt dit? Of moet ik toch iets gaan doen?

Werd vanochtend nl weer wakker met een doorweekt nachthemd en pijn en hoop dat dit snel beter wordt.
Ga je binnenkort werken? Dan kun je overwegen om de andere borst af te kolven en de voeding in te vriezen voor dan.
Ik ga in januari weer werken. Kolven is een optie, maar eigenlijk wil ik dat mijn productie zich aanpast.

Ik wil straks nl ook de dagvoedingen afbouwen als ik weer ga werken, juist om niet te hoeven kolven. Vraag is gaat dit vanzelf en moet ik geduld hebben? Of moet ik toch actie ondernemen.
Vraag een Lactatiekundige om advies, die kan je hiermee helpen!
Ik had hetzelfde 'probleem'. Heb uiteindelijk van week 10 tot week 20 elke ochtend 1 borst gekolfd. Pas nu ik aan het afbouwen ben is dat sinds een week niet meer nodig. Ik geef nu de ochtend-en avondvoeding nog zelf. Productie past zich nu goed aan, dus zoon krijgt beide borsten weer leeg. Hij krijgt nu tijdens de andere voedingen ook afgekolfde melk.

'S nachts is je productie nu eenmaal het hoogst... ik vond het niet zo'n probleem, heb nu een mooie vriezerla vol melk.
Oh, bij mij duurde het ook lang voordat ik 's ochtends niet meer zo 'vol' zat. Zeker twee weken.
Als ze langere tijd blijft doorslapen, lijkt me dat het vanzelf aanpast. Maar het kan natuurlijk best dat ze straks weer bedenkt om niet door te slapen.

Hoe vaak voed je overdag? Ik merk dat als ik overdag vaak voed, mijn borsten 's nachts ook veel voller zijn.
Ik kom per dag uit op zo'n 7 voedingen, soms 8.
O ja, ik ga woensdag naar het consultatiebureau. Daar hebben ze een lactatiekundige. Zal daar ook eens vragen om advies.
Ik zou die ene borst wel wat afkolven om de spanning eraf te halen. Als hij al pijnlijk aanvoelt en dan ook nog 3 uur ermee blijven rondlopen lijkt me dat niet prettig en heb je ook kans op een ontsteking. Niet leegkolven dus, maar wel even iets kolven zou ik doen.
Geen kinderen en geen ervaring hier hoor maar waarom wissel je niet halverwege de voeding van borst? Dus niet 1 helemaal leeg maar uit beide iets?
Oh, ik weet nog hoeveel pijn dat kon doen...

(Zal ik dan maar bekennen dat ik dochter wel eens wakker gemaakt heb, omdat ik zowat ontplofte?)

Laat je kind uit beide borsten drinken, dan krijgt de ene borst niet de prikkel om zoveel aan te maken, en de andere borst raakt niet zo pijnlijk.

s Nachts maak je de meeste melk aan, en als je kind dan ook nog een voeding gaat overslaan, zit je overvol. Maar: het goede nieuws: het komt goed!

Ja, je lijf past de productie aan. Je lijf moet daar alleen even aan wennen. Zou je ooit gaan afbouwen, dan is het advies: per week 1 voeding afbouwen.

Uit deze 'regel' neem ik aan dat je lijf zich na een dag of zeven op het nieuwe ritme heeft aangepast. Nog even doorbijten dus!
Even een lactatiekundige vragen inderdaad. Ik heb twee weken lang die vervallen voeding gekolft en dan steeds iets minder, soort van geleidelijk afbouwen. Bonus: Had ik na 2 weken een hele vriezer vol melk

Overigens een beetje ongewenst advies: je schrijft dat je als je weer moet werken voedingen wil laten vallen zodat je niet hoeft te kolven? Vaak als je nog niet een half jaar voedt is het best lastig om voedingen te laten vallen overdag. Vaak stopt de bv dan helemaal. Das niet erg als je wil stoppen natuurlijk, maar niet handig als je eigenlijk langer bv wilde geven.
quote:Sylvia_1982 schreef op 19 oktober 2015 @ 08:22:

Geen kinderen en geen ervaring hier hoor maar waarom wissel je niet halverwege de voeding van borst? Dus niet 1 helemaal leeg maar uit beide iets?Dat kan ook natuurlijk

Geen kinderen en geen ervaring hier hoor maar waarom wissel je niet halverwege de voeding van borst? Dus niet 1 helemaal leeg maar uit beide iets?Het is effectiever om toch maar 1 borst leeg te laten drinken hoor. Als beide borsten worden gestimuleerd, zitten ze beiden bij de volgende voeding weer loeivol. Stimulatie=productie namelijk.
Maar als je de ene laat leeg drinken en de andere leeg kolft, dan stimuleer je ze toch allebei?
quote:Hertjehertje schreef op 19 oktober 2015 @ 08:56:

Maar als je de ene laat leeg drinken en de andere leeg kolft, dan stimuleer je ze toch allebei?En toch geeft kolven een andere stimulatie dan live voeden.
^ dat dacht ik dus ook... Die stimulatie heb je toch wel..
Herkenbaar, ik zou toch gedeeltelijk afkolven. Extra melk in de vriezer is.super handig en een pijnlijke borst is niet fijn. Heb ik gedaan en bij mij paste het zich ook alsnog in een paar weekjes aan.
quote:linjmh schreef op 19 oktober 2015 @ 08:39:

Overigens een beetje ongewenst advies: je schrijft dat je als je weer moet werken voedingen wil laten vallen zodat je niet hoeft te kolven? Vaak als je nog niet een half jaar voedt is het best lastig om voedingen te laten vallen overdag. Vaak stopt de bv dan helemaal. Das niet erg als je wil stoppen natuurlijk, maar niet handig als je eigenlijk langer bv wilde geven.Hier ben ik me van bewust. Zou het jammer vinden als alleen de avond- en ochtendvoedingen niet lukken. Maar geen reden voor mij om dan te gaan kolven. Dan ga ik volledig over op KV.

Geen kinderen en geen ervaring hier hoor maar waarom wissel je niet halverwege de voeding van borst? Dus niet 1 helemaal leeg maar uit beide iets?

Vraag me af of dit handig is. Krijgt ze dan wel voldoende vette achtermelk binnen?

Zoals ik al aangaf vraag ik woensdag advies bij de lactatiekundige van het consultatiebureau. Tot dan kolf ik de spanning eraf.
Ik ben op advies van de lk in het ziekenhuis twee borsten gaan geven. Later, met 6 weken, door een andere lk geadviseerd om 1 borst te geven, met een 'toetje' uit de andere borst. Om productie goed te houden.

Maar dat was op mijn situatie toegespitst. Dus het lijkt me verstandig dit met een lk te bespreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven