aannemers vraag

22-10-2015 17:06 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij laten een badkamer plaatsen door een aannemer.. Offertes etc. allemaal al klaar. (we hebben in totaal 4 offertes gehad en met 2 van deze aannemers ben ik nu in onderhandeling) Even voor de duidelijkheid !

Nu komt hij (aannemer A) met de vraag.. Wil je met of zonder BTW ? Ik krijg een factuur maar "mag" kiezen met of zonder BTW.. Het scheelt een flinke berg geld maar ik weet niet zo goed wat de gevolgen zijn.

HIj geeft aan dat hij garantie geeft op het werk (het is een ZZP-er, 1 mans bedrijf) en dat het voor mij niet uitmaakt.. Hij wil het bedrag dan contant ontvangen en niet op zijn rekening..

Tja.. het klinkt aanlokkelijk, maar wat is het risico voor mij ?
poldervrouw wijzigde dit bericht op 22-10-2015 18:59
Reden: aanvulling.. ter verduidelijking
% gewijzigd
Zonder BTW en contant betalen is zwart werk. Straks is t een beunhaas en dan heb je geen poot om op te staan.

Maar goed ik zal niet roomser zijn dan de paus, als het een hoop geld scheelt dan kan je t overwegen. Ik zou wel pas betalen ndat alles naar tevredenheid af is.
Wil hij t bedrag geheel bij aanvang werk hebben?

Daarna kan hij met de noorderzon vertrekken, jij hebt tenslotte nog niets betaald .

Logisch toch dat ik dan niet met het werk begin .

Voor eventuele hra aftrek zal er wel btw bij moeten.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
risico dat hij zijn werk niet goed doet en je dan moeilijk bij hem terecht kan... uiteindelijk kan het wel maar zorg dan dat je nog wat zaken op de mail laat bevestigen oid (zal hij waarschijnlijk niet willen maar daar zou ik sowieso voor zorgen).

Ik laat mensen heel vaak zonder BTW aan het werk maar maak wel goede afspraken op papier. Feit dat hij dan zwart werkt, werkt alleen maar tegen hem.
Niet doen, echt moet je niet willen! Je hebt geen poot om op te staan als het werk niet goed wordt uitgevoerd. Kijk ook even of hij aangesloten is bij (weet niet meer hoe die organisatie heet) maar een soort van vakvereniging, soort van Bovag maar dan voor aannemers.

Wij hebben een grote verbouwing gedaan onder leiding van een architect. Een aannemer ging failliet tijdens de werkzaamheden. Hadden we hem het werk uit laten voeren zonder factuur, dan waren we de pineut geweest, dan sta je zelfs niet op het lijstje van de curator.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Zou pas betalen als de klus naar tevredenheid gedaan is en dan idd zwart.
Shoot first, ask questions later!
Redbulletje onze ervaring leert dat - zeker met een ZZP'er - er materiaal aangekocht moet worden en dat je een gedeelte bij aanvang van de werkzaamheden moet voldoen. Ze schieten die materialen echt niet uit eigen zak voor.
Wanneer er iets mis loopt en het werk wordt zwart uitgevoerd dan hoef je ook niet meer aan te kloppen bij de branchevereniging voor een oplossing of garantie aangezien die dan echt niets meer doen.

Dan mag je het echt allemaal zelf uitzoeken en oplossen.

Overigens, de branchevereniging voor klusbedrijven is VLOK
Niet geschoten is altijd mis
Die bedoelde ik Bitje!
Niet doen, inderdaad heb je dan geen bewijs dat deze meneer bij jou die badkamer maakte. Klachten, faillissement, afspraken niet na komen, duurder worden van de klus, je hebt geen poot om te staan.

Wij hebben in de loop der jaren veel verbouwd, altijd met rekening en met btw. Onze vaste aannemer is nu met pensioen en doet nog wel eens een klein klusje en dan nu wel à contant. Maar dat gaat dan om het vervangen van een rotte glaslat, of het repareren van een slot oid. Maximaal 300 euro tot nu toe, dat risico kunnen we nemen.
En zelfs als je denkt dat de werkzaamheden prima afgerond zijn en je dan pas betaalt kunnen er verborgen gebreken zijn. Wat als een maand na betaling onder de vloer een lekkage blijkt te zitten? Aannemer meneer moet al een hele goede inborst hebben om op eigen rekening opnieuw aan het werk te gaan en zelf de nodige materialen te betalen. Gewoon echt niet doen voor zo'n grote klus.
Hra is niet belangrijk. Geld is gespaard komt niet uit lening oid. Het is een redelijk standaard badkamer verbouwing.

We betalen achteraf Materiaal is al aangeschaft bij badkamer leverancier Materiaal wat zpp moet aanschaffen is weinig Wat tegellijjm plafondplaten en klein spul. Leiding werk etc.

Ik betaal pas als klaar is
Dat leidingwerk doet het hem. Ik zou daarom een factuur willen.

Als een tegel niet goed zit, kun je hem eruit kappen en vervangen. Is het plafond niet mooi afgewerkt, kwast erover en klaar. Maar als een leiding verkeerd wordt aangesloten en je krijgt daardoor lekkages enzo (en ja, ik heb ervaring) dan wordt het hakken en breken. Dan wil je dat echt wel kunnen verhalen.

Wij doen heus ook wel eens wat zonder btw. Ja, beun-de-haas-werk. Maar altijd op uiterlijke zaken en nooit op de dingen die je niet kunt zien.

Wat je eventueel zou kunnen doen; vraag om het leidingwerk wit te doen en de rest eventueel zwart. Maar denk eraan dat je zonder rekening ook geen garantie hebt.
Maar ik loop dus behoorlijk risico. En dat is het me niet waard. Ik laat het keurig op papier zetten met btw Kost toch al hoop geld ...
Casa dat is ook wel een idee idd. Dat onzichtbare werk wit. Ik zal het voorstellen
Bij ons was het geld ook gespaard, maar het blijft zuur als het huis half gestuckt is, aannemer gaat failliet, nieuwe aannemer moet nieuwe stuc weghalen en opnieuw beginnen. (stucwerk loopt door bij ons en blijft zichtbaar, vandaar opnieuw gedaan) Prijskaartje hoor! Mede daar andere klussen niet in de geplande tijd konden gebeuren, veel vertraging en wij maanden langer niet in ons huis konden, maakt niet uit of het over een lening of over 'eigen' geld gaat. Wij hadden een eindverantwoordelijk architect die via de vakvereniging zijn verlies goed heeft kunnen maken en onze kosten voor het langer elders moeten huren zijn ook vergoed. Maar als je zelf voor deze situatie komt te staan?
quote:poldervrouw schreef op 22 oktober 2015 @ 18:02:

Casa dat is ook wel een idee idd. Dat onzichtbare werk wit. Ik zal het voorstellen

Wat je kunt zien, kun je beoordelen. Wat je niet kunt zien, is linke soep. Dat moet je in je achterhoofd houden. En als je er zelf verstand van had, deed je het zelf.

Mijn man vervangt zelf de uitlaat en remschijven van de auto. Beun-de-haas zorgt voor oliefilters en leidingwerk. De garage neemt motor en airbag voor zijn rekening. De dingen die écht belangrijk zijn, die kun je beter goed laten uitvoeren. Met rekening. Jammer alleen dat het duurste werk altijd onzichtbaar is .
quote:poldervrouw schreef op 22 oktober 2015 @ 17:59:

Maar ik loop dus behoorlijk risico. En dat is het me niet waard. Ik laat het keurig op papier zetten met btw Kost toch al hoop geld ... Ik was aan het tikken terwijl jij dit poste. Wij hebben zoveel ellende gehad terwijl alles volgens het boekje ging, erger wens ik niemand toe vandaar dat ik een beetje fanatiek ben
quote:Oudblond schreef op 22 oktober 2015 @ 17:51:

En zelfs als je denkt dat de werkzaamheden prima afgerond zijn en je dan pas betaalt kunnen er verborgen gebreken zijn. Wat als een maand na betaling onder de vloer een lekkage blijkt te zitten? Aannemer meneer moet al een hele goede inborst hebben om op eigen rekening opnieuw aan het werk te gaan en zelf de nodige materialen te betalen. Gewoon echt niet doen voor zo'n grote klus.Maar dit ondervang je toch niet door btw te betalen?
Je bent zelf een theepot
Jij krijgt de aannemer die je verdient. Indien hij sjoemelt met jouw rekening dat sjoemelt hij ook met andere zaken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wel doen en dan achteraf pas betalen.
quote:SuzanneSuus schreef op 22 oktober 2015 @ 18:22:

[...]

Maar dit ondervang je toch niet door btw te betalen?Wel dus, want dan ga je de boeken in als klant, dan kun je desnoods via de rechter je gelijk halen. Als je zwart betaalt, kan de aannemer ontkennen dat hij juist dat stuk heeft gemaakt. Als je wit betaalt dan heb je als klant een offerte waarop de werkzaamheden staan gespecificeerd. Kan de aannemer niet zeggen dat een eventuele lekkage een oude leiding is waarop is verder gebouwd.
quote:fietsie schreef op 22 oktober 2015 @ 18:36:

[...]

Wel dus, want dan ga je de boeken in als klant, dan kun je desnoods via de rechter je gelijk halen. Als je zwart betaalt, kan de aannemer ontkennen dat hij juist dat stuk heeft gemaakt. Als je wit betaalt dan heb je als klant een offerte waarop de werkzaamheden staan gespecificeerd. Kan de aannemer niet zeggen dat een eventuele lekkage een oude leiding is waarop is verder gebouwd.

Ah, zo,dus. Dank.

Niet dat ik plannen had hoor maar nu weet ik hoe dit werkt
Je bent zelf een theepot
Verder heb ik er moeite mee om mee te werken aan de structurele belastingontduiking van een ander. Als zo'n zzp-er jou dit aanbiedt dan doet hij dat bij anderen ook. Dan steekt hij vast elke maand wel een bedrag in zijn zak.
quote:viva-amber schreef op 22 oktober 2015 @ 18:24:

Jij krijgt de aannemer die je verdient. Indien hij sjoemelt met jouw rekening dat sjoemelt hij ook met andere zaken.als ik er zo makkelijk over zou denken dan zou ik er uberhaupt niet over hebben nagedacht..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven