Huizenjacht!

22-10-2015 18:45 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, dillema.. Wie kan mij helpen met tips?

Op dit moment wonen wij gehuurd en in de komend voorjaar kunnen wij samen een hypotheek afsluiten.

Wat is een juist moment om actief te zoeken naar een huis en bezichtigingen te gaan plannen?

Nu staan er ontzettend veel mooie huizen te koop die naar onze wensen zijn, maar ben ik nog veel te bang om verliefd te worden op een huis na een bezichtiging.

Tegen de tijd dat we de hypotheek dan rond krijgen zal die hoogstwaarschijnlijk al verkocht zijn.

Toch krijgen we vaker te horen dat het verstandig is om wel al te gaan bezichtigen, zodat we weten wat er te krijgen is voor welk geld.

Stel: we zien een huis, komen uit met de prijs en tekenen een voorlopig koopcontract.

Hoelang kan dat gerekt worden totdat de hypotheek rond is?

Iemand ideeën hierover?
The finest pleasure is kindness to others.
Je tekent dan onder voorbehoud van financiering, als ik je vraag goed begrijp. Dit is vaak een termijn van zo'n zes weken tot drie maanden, geloof ik.
Wij hebben eerst de hypotheek geregeld en zijn toen op zoek gegaan naar een huis. Het heeft toen nog zo'n anderhalf jaar geduurd voordat we een geschikte woning vonden, was geen enkel probleem hoor.
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Bij ons zelfs vier maanden, maar ik toch wachten tot je daadwerkelijk een hypotheek kam afsluiten
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Je kan met de verkopers een overdrachtdatum afspreken. Ik zou dat laten weten bij een (tweede) bezichtiging dat het voor jullie niet zo snel hoeft, misschien vinden sommige verkopers dat prima. Niet na reeds gemaakte afspraken gaan rekken middels de hypotheek, dat is niet netjes.

En rondkijken en oriënteren kan lang duren hoor! Daar hebben wij zeker een halfjaar over gedaan voordat we een beetje wisten wat we willen. Het risico is dan wel dat je een leuk huis ziet dat je dan niet kan kopen, maar geloof me, er is meer dan een geschikt huis voor jullie dus dan komt er ook een volgende op een geschikter tijdstip.
Vooraf doe je zelf onderzoek naar wat jullie budget voor een huis te kopen is, zodat je een richtprijs hebt.

Je gaat op zoek en vind wat moois en doet een bod onder voorbehoud van het rondkrijgen van financiering

Onderhandelen, akkoord zijn met elkaar

Jullie gaan vervolgens de hypotheekman/vrouw aan het werk zetten om de boel aan te vragen.

Dit kan weken soms een paar maanden duren, bv als je gezondheid een extra onderzoek voor de levensverzekering vraagt.

Hypotheek is rond, koop is rond

Hypotheek lukt niet, geen akkoord, koop wordt geannuleerd.
En verliefd worden op een huis? Het zijn maar een paar muren met een dak erop. Zodra je emoties de overhand krijgen, kun je er donder op zeggen dat je te veel gaat betalen.
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Ik zou 3,4 gesprekken voeren met verschillende hypotheekadviseurs om het kaf een beetje van het koren te scheiden en om voor jezelf een idee op te doen over de verschillende hypotheekvormen en bij behorende voor en na delen. Daarna wanneer je een bedrag (of meerdere) in je hoofd hebt kun je gericht zoeken naar een huis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tussen voorlopig koopcontract en de financiering zit over het algemeen zes weken. Maar je kunt natuurlijk andere afspraken met de verkoper maken. Maar vanwege het verliefd worden op een huis (herkenbaar!), zou ik een maand voordat de hypotheek rond is beginnen met serieus kijken.
quote:ekeim schreef op 22 oktober 2015 @ 18:59:

Tussen voorlopig koopcontract en de financiering zit over het algemeen zes weken. Maar je kunt natuurlijk andere afspraken met de verkoper maken. Maar vanwege het verliefd worden op een huis (herkenbaar!), zou ik een maand voordat de hypotheek rond is beginnen met serieus kijken.Je kan de hypotheek toch pas rond maken als je een huis hebt gevonden?
quote:ekeim schreef op 22 oktober 2015 @ 18:59:

Tussen voorlopig koopcontract en de financiering zit over het algemeen zes weken. Maar je kunt natuurlijk andere afspraken met de verkoper maken. Maar vanwege het verliefd worden op een huis (herkenbaar!), zou ik een maand voordat de hypotheek rond is beginnen met serieus kijken.Bij ons was het ruim 2 maanden en hebben tussentijds nog extra uitstel moeten vragen van de termijn. Extra medische keuring was nodig en tijdrovend.
Nou, 5 jaar geleden flinke achterstand met een rekening gehad waardoor negatieve BKR.

We hebben al gesprekken gehad met hypotheker en aan de hand daarvan weten wat we max. kunnen opnemen, welke varianten en dus ook dat we dit pas kunnen doen in het voorjaar.

Maar daarom kunnen we nu wel al heel gericht kijken naar de huizen.

Het aanbod veranderd alleen zo snel dat ik dus niet weet wat de juiste timing is met bezichtigen en serieuze gesprekken aangaan.
Ik zou dan nu nog niet gaan kijken, want je kan nog niets. Ik zou in januari / februari gericht gaan zoeken.
Wachten met zoeken. Je kunt wel een latere overdrachtsdatum afspreken, maar geen verkoper in his right mind zal akkoord gaan met een financieringsvoorbehoud van meer dan 2 maanden. In de tussentijd kan-ie namelijk andere kopers mislopen die wel binnen afzienbare tijd de financiering rond kunnen krijgen.

En huizen bezichtigen waar je nog niet op kunt bieden lijkt mij bijzonder frustrerend.

Hou je overigens wel rekening met het feit dat je de kosten koper niet meer kunt meefinancieren, en dat die regeling in januari nog weer strenger wordt? Als je nu nog schulden hebt kan dat natuurlijk ook een issue zijn..
quote:Moosey schreef op 22 oktober 2015 @ 19:48:

Wachten met zoeken. Je kunt wel een latere overdrachtsdatum afspreken, maar geen verkoper in his right mind zal akkoord gaan met een financieringsvoorbehoud van meer dan 2 maanden. In de tussentijd kan-ie namelijk andere kopers mislopen die wel binnen afzienbare tijd de financiering rond kunnen krijgen.

En huizen bezichtigen waar je nog niet op kunt bieden lijkt mij bijzonder frustrerend.

Hou je overigens wel rekening met het feit dat je de kosten koper niet meer kunt meefinancieren, en dat die regeling in januari nog weer strenger wordt? Als je nu nog schulden hebt kan dat natuurlijk ook een issue zijn..

Argh klopt daar hoorde ik deze week ook iets over! Dat was ons bij de hypotheker niet gezegd dat dat veranderd.

Kosten koper moet dus gewoon zelf betaald worden?

Weet je wat er in januari verder dan nog strenger gaat worden?

Onbegrijpelijk eigenlijk.. Zo werken ze de huizenmarkt toch alleen maar tegen op deze manier?
Kosten koper wordt alleen minder, je kunt nog wel íets meefinancieren.

En als je nu nog een negatieve BKR hebt, zou ik pas gaan bezichtigen als je zeker weet dat alles afgerond is. Banken etc vergeten nog wel eens dat op te heffen, of dat duurt even, en dan heb je wel een probleem om je hypotheek binnen een redelijke termijn rond te krijgen. Dus eerst zorgen dat je zeker weet dat die notering weg is, ondertussen zorgen dat je weet wat je uit kunt geven, en dan pas gaan bezichtigen en bieden.

Zelfs als je nooit schulden gehad hebt en het bedrag binnen de grenzen valt, kan het zomaar twee maanden duren. Heel vervelend als je dan over de termijn voorbehoud financiering heen zit, want dan kun je niet meer zonder enorme van het huis af, ook niet als je de financiering toch niet rondkrijgt.
Aan dit linkje heb ik veel gehad: https://www.ing.nl/partic ... an-huis-belangrijker.html

Koop je dus in 2016 een huis voor 175.000, dan heb je al ¤ 5.250 eigen geld nodig
quote:shakenandstirred schreef op 22 oktober 2015 @ 18:48:

Wij hebben eerst de hypotheek geregeld en zijn toen op zoek gegaan naar een huis. Het heeft toen nog zo'n anderhalf jaar geduurd voordat we een geschikte woning vonden, was geen enkel probleem hoor.Hoe regel je eerst de hypotheek? De bank wil toch een onderpand hebben?
quote:Mevrouw75 schreef op 22 oktober 2015 @ 21:44:

[...]

Hoe regel je eerst de hypotheek? De bank wil toch een onderpand hebben?Blijkbaar niet. Ze stonden te trappelen. Maar dit is 10 jaar geleden, het zal nu minder makkelijk zijn. Toch denk ik dat het verstandig is dat TO eerst haar licht eens gaat opsteken bij hypotheekverstrekkers, voordat ze een woning gaat zoeken.
quote:nausicaa schreef op 22 oktober 2015 @ 20:33:

Heel vervelend als je dan over de termijn voorbehoud financiering heen zit, want dan kun je niet meer zonder enorme van het huis af, ook niet als je de financiering toch niet rondkrijgt.Eh, het zal afhankelijk zijn van wat er in je voorlopig koopcontract staat, maar wij hadden het standaard contract van NVM/Eigen Huis, en daarin staat dat de verkoper de koop mag ontbinden als je de financiering niet op tijd rond hebt. Je zit dus niet ineens aan een huis vast dat je niet gefinancierd krijgt, dat zou ook nogal gek zijn natuurlijk, en voor geen enkele partij handig of voordelig.
Om een (geslaagd) beroep op dat financieringsvoorbehoud te doen moet je echt wel het een en ander aantonen. Bovendien is het toch voor de verkoper ook geen lolletje om een verkoop hierop af te zien ketsen? Vind dat er wel erg makkelijk over wordt gedacht.

TO lijkt al in de startblokken te staan om geld dat ze niet heeft en pas vanaf jan/feb kan LENEN, uit te gaan geven. Gelet op haar bericht over een eerdere BKR registratie denk ik dat het heel goed is om eerst eens even die kosten koper bijeen te verdienen, en andere kosten die je niet hypothecair kunt financieren, en dan eens om je heen te gaan kijken.
Absoluut eens hoor iusco, het is extreem naar voor de verkoper als het niet rond komt. En ook eens dat het nog te vroeg is om te kopen als je 0 eigen geld kunt meebrengen.
quote:Moosey schreef op 23 oktober 2015 @ 01:26:

[...]

Eh, het zal afhankelijk zijn van wat er in je voorlopig koopcontract staat, maar wij hadden het standaard contract van NVM/Eigen Huis, en daarin staat dat de verkoper de koop mag ontbinden als je de financiering niet op tijd rond hebt. Je zit dus niet ineens aan een huis vast dat je niet gefinancierd krijgt, dat zou ook nogal gek zijn natuurlijk, en voor geen enkele partij handig of voordelig.

Dat bedoelde ik juist. Wat in je contract staat, is vrijwel altijd aan een bepaalde termijn gevonden (meestal een week of 8). Als die voorbij is, kun je er niet meer onderuit, ook niet als je de financiering niet rond krijgt. En niet rondkrijgen is ook nog wel een ding. Je moet namelijk echt afwijzingen hebben, dus alleen dat jij niet de rente kunt krijgen waar je op gerekend had, of dat je nog geen definitief 'ja' hebt gekregen (maar dus ook geen afwijzing) is niet genoeg. Ik krijg hier nogal eens het idee dat mensen dat financieel voorbehoud zien als 'ach, dan kan ik nog eens rustig kijken of ik het wel zie zitten', maar zo eenvoudig is het echt niet.

En al helemaal niet automatisch. Laatst ook weer iemand hier die er van uit ging dat als zij niet lieten weten dat de financiering gelukt was, de koop op de datum van het voorbehoud dus ontbonden werd. Dan zit je toch met een enorm probleem als blijkt dat het helemaal niet zo werkt, en je nu dus tegen een enorme boete aan zit te kijken.

En eens met de rest: zorg dat je al wat spaargeld hebt. Naast de kosten koper kost verhuizen een hoop geld, ook als je het goedkoop doet. Toch wat verf, toch een paar schroefjes, een nieuw gordijn, en dan nog alle aan en afsluitkosten van allerlei dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven