aannemers vraag

22-10-2015 17:06 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij laten een badkamer plaatsen door een aannemer.. Offertes etc. allemaal al klaar. (we hebben in totaal 4 offertes gehad en met 2 van deze aannemers ben ik nu in onderhandeling) Even voor de duidelijkheid !

Nu komt hij (aannemer A) met de vraag.. Wil je met of zonder BTW ? Ik krijg een factuur maar "mag" kiezen met of zonder BTW.. Het scheelt een flinke berg geld maar ik weet niet zo goed wat de gevolgen zijn.

HIj geeft aan dat hij garantie geeft op het werk (het is een ZZP-er, 1 mans bedrijf) en dat het voor mij niet uitmaakt.. Hij wil het bedrag dan contant ontvangen en niet op zijn rekening..

Tja.. het klinkt aanlokkelijk, maar wat is het risico voor mij ?
poldervrouw wijzigde dit bericht op 22-10-2015 18:59
Reden: aanvulling.. ter verduidelijking
% gewijzigd
quote:Oudblond schreef op 22 oktober 2015 @ 18:04:

Bij ons was het geld ook gespaard, maar het blijft zuur als het huis half gestuckt is, aannemer gaat failliet, nieuwe aannemer moet nieuwe stuc weghalen en opnieuw beginnen. (stucwerk loopt door bij ons en blijft zichtbaar, vandaar opnieuw gedaan) Prijskaartje hoor! Mede daar andere klussen niet in de geplande tijd konden gebeuren, veel vertraging en wij maanden langer niet in ons huis konden, maakt niet uit of het over een lening of over 'eigen' geld gaat. Wij hadden een eindverantwoordelijk architect die via de vakvereniging zijn verlies goed heeft kunnen maken en onze kosten voor het langer elders moeten huren zijn ook vergoed. Maar als je zelf voor deze situatie komt te staan?

Nou dat is waar ik wat bang voor ben..Badkamer drama's te over op internet.. en ik wil niet dan mijn zuur bij elkaar gespaarde badkamertje een bron van ellende wordt..

We zitten niet voor niets in de offerte fase. Hij weet dat hij niet de enige is die offerte uit mag brengen.. En hoe meer ik er over lees (ook elders alleen op VIVA) en hoe meer ik drama verhalen lees over zwarte klussen hoe minder ik geneigd ben om hierin mee te gaan.. sterker nog .. ik twijfel uberhaupt of ik met hem in zee moet gaan.. Het gemak waarmee hij het voorstelde.. Misschien is dat gewoon in die branche hoor.. Ik kan ook nergens bij hem vinden of hij aangesloten is bij een of andere branche vereniging.

Getver.. wat is verbouwen toch ook stom..
quote:SuzanneSuus schreef op 22 oktober 2015 @ 18:22:

[...]

Maar dit ondervang je toch niet door btw te betalen?Wel door de zaken officieel te laten verlopen. Hadden we dit niet gedaan dan waren we ook nog een zak geld armer geweest.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
quote:fietsie schreef op 22 oktober 2015 @ 18:43:

Verder heb ik er moeite mee om mee te werken aan de structurele belastingontduiking van een ander. Als zo'n zzp-er jou dit aanbiedt dan doet hij dat bij anderen ook. Dan steekt hij vast elke maand wel een bedrag in zijn zak.

Kort door de bocht.. wat hij doet zal mij jeuken.. en of hij de belasting oplicht zal mij worst zijn.. Hij biedt de keus.. dus er zullen mensen zijn die het wel doen en mensen zijn die het niet doen..

Ik heb al meerdere verbouwingen gedaan maar nog nooit is 1 van die bedrijven gekomen met "wilt u met of zonder BTW" Ik werd er door overvallen .. Het klínkt aanlokkelijk op het eerste gezicht.. 21% is een hoop op zo'n bedrag.. Maar als je er langer over nadenkt en de risico's bedenkt.. is het het dat me niet waard..
Poldervrouw kijk ook nog even naar het BTW percentage. Bij ons was nog aan de orde dat bij verbetering van de woning een percentage van 6 % gold. Die maatregel werd verlengd, maar ik weet niet of die nu nog geldt. Google even raad ik je aan.
Hoe dan ook.. Ik heb morgen aannemer B op de stoep.. En daar ga ik ook de klus tot in detail mee bespreken (ik heb via werkspot eerst een indicatie gehad) en als hij mij beter aanstaat en de prijs staat mij aan dan is het exit A.. OOk heeft B meer reviews dan A .. Helaas is onze vaste klusser niet beschikbaar.. anders was dit probleem er uberhaupt niet geweest..
quote:Oudblond schreef op 22 oktober 2015 @ 19:05:

Poldervrouw kijk ook nog even naar het BTW percentage. Bij ons was nog aan de orde dat bij verbetering van de woning een percentage van 6 % gold. Die maatregel werd verleng, maar ik weet niet of die nu nog geldt. Google even raad ik je aan.Voor zover ik heb kunnen vinden geldt dat voor stucwerk .. de rest niet .. Althans.. dat kan ik vinden tot zover..
o ja .. en schilderwerk
quote:poldervrouw schreef op 22 oktober 2015 @ 19:03:

[...]

Kort door de bocht.. wat hij doet zal mij jeuken.. en of hij de belasting oplicht zal mij worst zijn.. Hij biedt de keus.. dus er zullen mensen zijn die het wel doen en mensen zijn die het niet doen..

Ik heb al meerdere verbouwingen gedaan maar nog nooit is 1 van die bedrijven gekomen met "wilt u met of zonder BTW" Ik werd er door overvallen .. Het klínkt aanlokkelijk op het eerste gezicht.. 21% is een hoop op zo'n bedrag.. Maar als je er langer over nadenkt en de risico's bedenkt.. is het het dat me niet waard..Blijf bij je gevoel! Voor mij klinkt hij als Beunhaas die soms wel en soms niet levert. Mijn keuze zou het niet zijn.
Bij ons ging die 6 % juist over werkuren. Iets van de 'bouw' stimuleren. Dus als de regel nog van kracht is gaat het niet over de aankoop van bijvoorbeeld een wastafel maar wel over de werkuren die je inkoopt.

Als de offerte ZZP'er dit niet gemeld heeft, zou ik hem al helamaal niet vertrouwen.
uh dubbel hoeft niet
Poldervrouw schreef; Getver.. wat is verbouwen toch ook stom..

Yep lieffie, maar na alle ellende is het zooooo fijn. Wil nooit meer verhuizen
quote:Oudblond schreef op 22 oktober 2015 @ 19:14:

Bij ons ging die 6 % juist over werkuren. Iets van de 'bouw' stimuleren. Dus als de regel nog van kracht is gaat het niet over de aankoop van bijvoorbeeld een wastafel maar wel over de werkuren die je inkoopt.

Als de offerte ZZP'er dit niet gemeld heeft, zou ik hem al helamaal niet vertrouwen.Die 6% regeling is per 1 juni afgeschaft. Niet voor alle sectoren, voor stucadoren bijvoorbeeld niet, loodgieters en aannemers wel.
quote:poldervrouw schreef op 22 oktober 2015 @ 19:06:

[...]

Voor zover ik heb kunnen vinden geldt dat voor stucwerk .. de rest niet .. Althans.. dat kan ik vinden tot zover..oh... dat wist je zelf al. Klopt inderdaad.
quote:Oudblond schreef op 22 oktober 2015 @ 19:20:

Poldervrouw schreef; Getver.. wat is verbouwen toch ook stom..

Yep lieffie, maar na alle ellende is het zooooo fijn. Wil nooit meer verhuizen En het kan ook zonder ellende natuurlijk. Wij hebben een flinke aanbouw van twee verdiepingen geplaatst. Veel zelf gedaan en/of in eigen beheer, zonder ellende. Duurde een half jaar van eerste paal tot de doorbraak en toen nog een half jaar voor de afwerking. En ik wil hier nooit meer weg inderdaad.
Wat fijn fietsie!
Iemand die zonder btw aanbiedt is niet per definitie een slechte klussert.

Ik heb ook een aannemer in mijn huis gehad. badkamer wel wit gedaan. Grote risico klus, dat moet gedekt zijn.

Mijn tuin laten uitgraven, gewoon handje contantje speciaal prijsje.

En zo hobbel ik regelmatig tussen zwarte en witte klussen.

De vakman biedt het soms ook aan omdat anderen het ook doen. Hij wil zijn klus niet verliezen als een concurrent wel een gedeelte zwart aanbiedt.
DTEEZ!
Oke Djoels maar grote klus dus wel wit.. Ik neig enorm naar niet btw loos die badkamer te laten doen.. maar idd tuin o.i.d. loop je minder risico
quote:Djoels schreef op 22 oktober 2015 @ 19:56:

Iemand die zonder btw aanbiedt is niet per definitie een slechte klussert.

Ik heb ook een aannemer in mijn huis gehad. badkamer wel wit gedaan. Grote risico klus, dat moet gedekt zijn.

Mijn tuin laten uitgraven, gewoon handje contantje speciaal prijsje.

En zo hobbel ik regelmatig tussen zwarte en witte klussen.

De vakman biedt het soms ook aan omdat anderen het ook doen. Hij wil zijn klus niet verliezen als een concurrent wel een gedeelte zwart aanbiedt.

Mijn man biedt het nooit aan, en zit tot over zijn oren in het werk...

Er wordt wel regelmatig om gevraagd.
zoals gezegd.. dit is de eerste die het aanbiedt.. En dit is niet onze eerste klus. Keuken laten plaatsen, zolder laten verbouwen, dakkapel geplaatst.. niet 1 kwam er mee.. Dus ik was echt verbaasd..

Ik ben er uit hoor.. geen btw gedoe.. gewoon netjes wit, op papier.. Morgen even laatste offerte bespreken en dan hoop ik snel te kunenn starten..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven