Werk & Studie alle pijlers

professioneel gekleeddag

23-10-2015 11:54 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,

Ik heb een telefoon gekregen voor bij hun te kunnen werken en of ik maandag op gesprek kan komen. Ze zei in de telefoon dat ik alleen hemd moet aan doen. Maar ik heb een mail gekregen en daar staat in dat ik professioneel gekleed moet zijn. Wat houdt dat nu juist in? Hemd + das + blazer? Kostuumbroek? Ik ben trouwens een man, kunnen jullie aub wat tips geven. Dank U!
quote:JollyJ schreef op 23 oktober 2015 @ 12:27:

[...]

Leerzaam topic dit

Wat is een blazer anders dan een jas?ja mijn vriend draagt blazers als jas, maar veel mannen niet, veel mannen dragen meer zoiets als jas:

En wat ik bedoel dat TO voor deze gelegenheid dan beter kan dragen is dit:

(maar dan met een effen overhemd en een nettere broek)
quote:handigmetgeld schreef op 23 oktober 2015 @ 12:07:

[...]

Dat hangt nogal van de functie en het bedrijf af. "Hij heeft het wel heel hoog in zijn bol" of "hij heeft de bedrijfscultuur totaal niet begrepen" zijn echt wel mogelijke eerste indrukken als je overdressed bent.Ja precies. Wij hadden 'n keer 'n sollicitant in pak met stropdas op 'n uitgeverij waar iedereen gewoon in jeans loopt. Die werd het dus al niet op zijn kledingkeuze die enorm ver af staat van de bedrijfscultuur.
Shoot first, ask questions later!
quote:JollyJ schreef op 23 oktober 2015 @ 12:27:

[...]

Leerzaam topic dit

Wat is een blazer anders dan een jas?

Voor mij is een blazer iets dat je over een hemd/shirt draagt, dus dezelfde functie als een trui.

Een jas is iets dat je buiten draagt, maar niet binnen. Een laag bovenop die trui/blazer dus.
quote:marana schreef op 23 oktober 2015 @ 12:30:

[...]

ja mijn vriend draagt blazers als jas, maar veel mannen niet, veel mannen dragen meer zoiets als jas: [img]http://www.countrylifestyle.nl/mme/uplo ... Bodkin.jpg[/img]

En wat ik bedoel dat TO voor deze gelegenheid dan beter kan dragen is dit:

[img]http://mcgcdn-2.esailhh.com/pi-3-mcg_fr ... -grijs.jpg[/img] (maar dan met een effen overhemd en een nettere broek)

Ik ben echt een nitwit op dit vlak. Mijn kleding koop ik bij een herenkledingzaak, en dat gaat standaard:

"ik heb twee pakken nodig"

"ok, nog wat overhemden erbij?"

"ok"

einde transactie.

Maar een (over)jas ken ik als een ding over je pak heen. En een jas/colbert als onderdeel van je pak. Een blazer ken ik alleen als dameskleding eigenlijk.
quote:nephthys schreef op 23 oktober 2015 @ 12:34:

[...]

Voor mij is een blazer iets dat je over een hemd/shirt draagt, dus dezelfde functie als een trui.

Een jas is iets dat je buiten draagt, maar niet binnen. Een laag bovenop die trui/blazer dus.dat eerste ken ik als jas, of colbert. Het tweede als overjas, of jas.
Jij opent wel interessante topics zeg.
quote:JollyJ schreef op 23 oktober 2015 @ 12:36:

[...]

dat eerste ken ik als jas, of colbert. Het tweede als overjas, of jas.Oh ik heb eigenlijk geen verschil tussen colbert of blazer. Colbert wordt wellicht meer voor de mannenuitvoering genoemd en blazer voor vrouwen, maar t kan beiden.
quote:JollyJ schreef op 23 oktober 2015 @ 12:25:

[...]

hm. En dan een jasje met elleboogstukken, en krijtgruis op de schouders?Mijn vader van in de 70 vindt dat anders prachtig. Behalve dat krijtgruis dan misschien.
quote:marana schreef op 23 oktober 2015 @ 12:38:

[...]

Oh ik heb eigenlijk geen verschil tussen colbert of blazer. Colbert wordt wellicht meer voor de mannenuitvoering genoemd en blazer voor vrouwen, maar t kan beiden.

weer wat geleerd.

Ik ga er mijn kledingverkoper eens mee aanspreken de volgende keer. De arme man weet niet wat hem gebeurt als ik ineens weet waarover ik praat!
quote:borboletas schreef op 23 oktober 2015 @ 12:41:

[...]

Mijn vader van in de 70 vindt dat anders prachtig. Behalve dat krijtgruis dan misschien.Ik vind het ook prachtig voor mannen van in de 70!
quote:marana schreef op 23 oktober 2015 @ 12:38:

[...]

Oh ik heb eigenlijk geen verschil tussen colbert of blazer. Colbert wordt wellicht meer voor de mannenuitvoering genoemd en blazer voor vrouwen, maar t kan beiden.In mijn beleving is een colbert een beetje burgerlijk woord voor een jasje (net als pantalon voor broek) En een blazer is een blauw ding met koperen knopen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Gewoon een pantalon of een chino met een overhemd en leren schoenen.

Eventueel een jasje mee.
Oh en geen das, dat is zo uit.

Alleen bij conservatieve banken of in hoger management worden nog dassen gedragen.
quote:handigmetgeld schreef op 23 oktober 2015 @ 12:49:

[...]

In mijn beleving is een colbert een beetje burgerlijk woord voor een jasje (net als pantalon voor broek) En een blazer is een blauw ding met koperen knopen.

Een pantalon is altijd een broek, maar niet iedere broek is een pantalon

Zou TO t nog kunnen volgen allemaal?
quote:AnAppleADay schreef op 23 oktober 2015 @ 13:13:

Oh en geen das, dat is zo uit.

Alleen bij conservatieve banken of in hoger management worden nog dassen gedragen. nee hoor. En TO is wellicht een belg, daar kan het ook nog wel eens anders liggen.
quote:JollyJ schreef op 23 oktober 2015 @ 13:34:

[...]

nee hoor. En TO is wellicht een belg, daar kan het ook nog wel eens anders liggen.

Das waar, ik weet niet hoe het in België zit.

Maar als ik om mee heen kijk is er niemand van mijn vrienden/familie die nog een das draagt. Van mijn generatie dan.

En zeker niet bij een marketing bureau.
quote:AnAppleADay schreef op 23 oktober 2015 @ 13:37:

[...]

Das waar, ik weet niet hoe het in België zit.

Maar als ik om mee heen kijk is er niemand van mijn vrienden/familie die nog een das draagt. Van mijn generatie dan.

En zeker niet bij een marketing bureau.

Het is niet meer zo populair als het ooit was, maar zeker niet beperkt tot conservatieve banken en hoger management.

Wat mij opvalt is dat het onder "oudere" mannen relatief nog populair is, maar ook onder de jonkies die net aan een carrière beginnen.
quote:JollyJ schreef op 23 oktober 2015 @ 13:41:

[...]

Het is niet meer zo populair als het ooit was, maar zeker niet beperkt tot conservatieve banken en hoger management.

Wat mij opvalt is dat het onder "oudere" mannen relatief nog populair is, maar ook onder de jonkies die net aan een carrière beginnen.Bij de jonkies (mijn generatie dus :P) zie ik vaak dat ze tijdens hun afstudeerperiode en vlak daarna nog met een das aan zitten maar dat ze die na een jaartje werken meestal heel snel weg doen. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld maar 2 dassen (voor sollicitaties en begrafenissen). Terwijl hij elke dag strak in pak naar de bank gaat.
quote:JollyJ schreef op 23 oktober 2015 @ 13:34:

[...]

nee hoor. En TO is wellicht een belg, daar kan het ook nog wel eens anders liggen.En daar wordt een blazer/colbert plots een vest, om de verwarring totaal te maken
quote:AnAppleADay schreef op 23 oktober 2015 @ 13:43:

[...]

Bij de jonkies (mijn generatie dus :P) zie ik vaak dat ze tijdens hun afstudeerperiode en vlak daarna nog met een das aan zitten maar dat ze die na een jaartje werken meestal heel snel weg doen. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld maar 2 dassen (voor sollicitaties en begrafenissen). Terwijl hij elke dag strak in pak naar de bank gaat.

Ja, dat bedoel ik. Hoewel ik meestal een iets langere gestropte periode zie

En als ik eerlijk ben, "strak in het pak" zonder stropdas is imho niet "strak in het pak"
quote:nephthys schreef op 23 oktober 2015 @ 13:44:

[...]

En daar wordt een blazer/colbert plots een vest, om de verwarring totaal te maken is dat geen gilet? of hoe schrijf je dat?
quote:JollyJ schreef op 23 oktober 2015 @ 13:46:

[...]

is dat geen gilet? of hoe schrijf je dat?

Nee, een gilet draag je onder een blazer/vest/colbert hier. Is het mouwloze ding.

Al zijn er mensen die zo ongeveer al deze dingen ook door mekaar gebruiken.
quote:nephthys schreef op 23 oktober 2015 @ 13:48:

[...]

Nee, een gilet draag je onder een blazer/vest/colbert hier. Is het mouwloze ding.

ja precies, een vest dus

Lang geleden trouwens, dat ik die droeg. Had wel wat vind ik, maar je moet er een mooi lijf voor hebben. Vroeger, toen ik nog jong en aanbiddelijk was...
Ha een vest, die droeg ik bij de vereniging.

https://www.youtube.com/watch?v=3Jr-VRPPLtU
Ik zou niet alleen een hemd aan doen...beetje koud.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven