CV uitzetten

27-10-2015 11:12 33 berichten
Hoi even een vraagje.

Op hoeveel graden moet je de thermosstaat zetten zodat de verwarming ook echt uit is? En is het normaal dat als je hem lager zet dat hij dan weer oude tempratuur aangeeft?

Ik word gek van dat ding.
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat de thermostaat naar 16 graden een uur voordat we op bed gaan. Wanneer wij de thermostaat op kouder dan 15 graden zetten hebben we ook geen warm water meer. Er wordt dan vanuit gegaan dat er niemand thuis is oid en de CV springt dan niet aan als je wilt gaan douchen.
quote:maaike_92 schreef op 27 oktober 2015 @ 16:05:

Hier gaat de thermostaat naar 16 graden een uur voordat we op bed gaan. Wanneer wij de thermostaat op kouder dan 15 graden zetten hebben we ook geen warm water meer. Er wordt dan vanuit gegaan dat er niemand thuis is oid en de CV springt dan niet aan als je wilt gaan douchen.Hoe kan dat nou?
quote:Dolfijntjee schreef op 27 oktober 2015 @ 16:10:

[...]

Hoe kan dat nou?Ik heb werkelijk geen idee. Als ik hem op 15,5 graden zet hebben we wel gelijk warm water... zal wel in de instellingen zitten oid. We wonen nog niet zo lang in dit huis.
Op de CV-ketel zelf is soms (bij ons in ieder geval) een knop om 'm in zogenoemde stand-by-stand te zetten. Dan is hij 'uit' maar laat de pomp van tijd tot tijd draaien, zodat die niet vastloopt.

Ik heb 't nog nooit gehoord dat 15 graden beter zou zijn voor de buizen....

Hoezo wordt je <<gek>> van dat ding?
Of investeer in een Honeywell Chromotherm III

Die kun je zo programmeren dat hij elke avond rond 23:00 uur (bijvoorbeeld) omlaag (= uit) gaat.
Een chronotherm III? Dan moet je wel naar de antiekzaak ben ik bang, die is al 15 jaar niet meer in productie. Maar gelukkig zijn er ook modernere klokthermostaten. Met mooie touchscreens, en ook van andere merken. Koop er meteen een met wifi en een app op je telefoon, dat is wel zo handig.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Het 15 graden is een gemiddelde en gaat uit van fluctuaties. Thermostaatknoppen werken niet altijd. Tijdens vakanties is het uiteraard anders, maar een temperatuur van 12 graden - en mogelijk in de koudste ruimtes lager als je daar de verwarming uit hebt overdag. etc. etc.

Is geen simpel verhaal. Dat moet je per huis bekijken. Hoeveel ruimtes, hoe warm wordt het daar. De seizoenen en zo voorts.

EDIT: Lees de gebruiksaanwijzing van de CV. Dat deed de monteur die hier aan huis kwam ook. Toen waren de problemen voor een jaar opgelost. Toen er een andere monteur kwam was het weer mis, maar dat duurde zeker 5 jaar. Nieuwe aanschaf met automatisch in- en uitschakelen. Op afstand? Dat kan een ander ook. Moet je dus wel willen. Bij mij doet het een vriendin. Ik heb bij thuiskomst ooit een ontdooide vriezer gehad na blikseminslag. Dat wil je niet..... en kun je niet op afstand weer aan zetten. Doet diezelfde schat.
Grappig! je vriend is een koukleum en jij hebt het altijd warm. Op hoeveel graden zet hij de thermostaat dan? Als een gek aan dat ding gaan draaien helpt in elk geval niet, daar raakt de boel maar van slag van. Als je vloerverwarming hebt, gewoon constant de thermostaat op een temperatuur laten, dag en nacht. Is echt het voordeligste, het duurt namelijk erg lang om af te koelen en weer warm te worden met zo'n systeem. Dan kun je hooguit langzaamaan elke week een half graadje lager gaan.

Bij geen vloerverwarming is het idd. handig om de temperatuur te verlagen als je de deur uitgaat. Maar niet voor een uurtje. Je moet echt wel een uur of 4 niet hoeven stoken, wil het effect van lager zetten doorwerken.

Toch benieuwd: hoeveel gas wordt er verstookt, wat vind hij een fijne temperatuur, en jij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven