Oude kat adopteren
zondag 1 november 2015 om 16:41
Ik werk al een heel aantal maanden als vrijwilligster bij een dierenasiel. Voorheen heb ik altijd geroepen dat ik me niet laat verleiden om iets mee te nemen. Niets zo veranderlijk als een mens dus.. Situatie: Flat 8 etages hoog met balkon. Middelgrote hond die voorheen met 2 katten heeft gewoond bij de vorige eigenaar en 2 ratten (hond kan zelfs samen met de ratten). Nu willen mijn vriend en ik graag een oude kater van 16 jaar uit het asiel halen. Verder niks mee aan de hand op een blaasontsteking na. Heel moeilijk plaatsbaar. 1 dier extra om te voeden is geen probleem en ook als er medisch iets moet gebeuren. Ik ga er vanuit dat het b.v. niet meer reëel is om nog grote operaties uit te laten voeren waar maar een kleine kans is dat de kat beter zal worden en het dus het beste is om hem op dat moment in te laten slapen. Zeker heb ik mij ook bedacht dat ik binnen 1-4 jaar weer afscheid moet nemen maar het geeft me dan wel weer troost dat ik hem een goede laatste rustplaats heb kunnen geven. Hij hoeft ook niet veel alleen thuis te zijn overigens. Deze oude kater heb ik weken geleden al op de quarantaine verzorgd en hij zit nu eindelijk ter adoptie op de uitplaats. Ik zoek mensen met ervaring hiermee en wat de voor en nadelen zijn.
zondag 1 november 2015 om 16:46
Heel eerlijk: hartstikke lief van je om dit nobele idee te hebben en kat zal je heel dankbaar zijn, ikzelf zou het echter niet doen.
Hier situatie met een hoogbejaarde hond die diverse gebreken ging vertonen. Het was voorbij met onze nachtrust en het ging een behoorlijke claim leggen op ons gemoed.
Daar een dier vaak al heel wat jaren bij een gezin is besluit je niet zomaar dat het afgelopen moet zijn. Echter om nou zo'n dier in huis te halen net voor en tijdens deze fase......ik zou daar echt niet aan beginnen.
Hier situatie met een hoogbejaarde hond die diverse gebreken ging vertonen. Het was voorbij met onze nachtrust en het ging een behoorlijke claim leggen op ons gemoed.
Daar een dier vaak al heel wat jaren bij een gezin is besluit je niet zomaar dat het afgelopen moet zijn. Echter om nou zo'n dier in huis te halen net voor en tijdens deze fase......ik zou daar echt niet aan beginnen.
zondag 1 november 2015 om 16:54
Ik zoek denk ik nog ergens de laatste bevestiging of ik er wel goed aan doe. De hond is al 9 jaar en nog gezond gelukkig op een beetje beginnende staar na en idd heb ik er al voor gekozen om er voor de hond te zijn als ie ooit ziek zou worden want hij is mijn alles en alweer 4 jaar bij ons. Ook voor de kat zal ik dit over hebben. Ik kan altijd hoe sneu ook nog terug gaan naar het asiel met de kat als het niet samen zou gaan met de hond.
zondag 1 november 2015 om 16:54
Heb zelf een oude kat gehad uit het asiel en er totaal geen spijt van gehad. Was vreselijk lief, knuffelig en dankbaar beestje. Heeft tegen verwachting in nog ruim 5 jaar geleefd. Enige is dat ik er wat hogere dierenarts uitgaven aan heb gehad omdat hij 2x onder narcose moest vanwege zijn slechte gebit.
Zoals al eerder genoemd, zou ik wel nagaan of de kat goed samen kan met honden.
Zoals al eerder genoemd, zou ik wel nagaan of de kat goed samen kan met honden.
zondag 1 november 2015 om 16:56
Mijn kat (in februari opgehaald uit asiel) zou van april 2010 zijn. Echter, laatst bij de dierenarts werd me gezegd dat ze tussen de 10 en 15 jaar oud is!
Heb ff om moeten schakelen, had zelf niet voor zo'n oud beessie gekozen, maar ik ben wel heel blij met haar en zij met mij <3 !
En ik heb in tegenstelling tot een jonge ondernemend dier, heb ik veel gezelligheid aan mijn theemuts op de bank
En het geeft je gewoon een goed gevoel om zo'n diertje uit het asiel te hebben gehaald en een fijn plekje te kunnen geven.
Heb ff om moeten schakelen, had zelf niet voor zo'n oud beessie gekozen, maar ik ben wel heel blij met haar en zij met mij <3 !
En ik heb in tegenstelling tot een jonge ondernemend dier, heb ik veel gezelligheid aan mijn theemuts op de bank
En het geeft je gewoon een goed gevoel om zo'n diertje uit het asiel te hebben gehaald en een fijn plekje te kunnen geven.
zondag 1 november 2015 om 17:00
quote:Annichje schreef op 01 november 2015 @ 16:56:
Die van mij zou van april 2010 zijn. Echter, laatst bij de dierenarts werd me gezegd dat ze tussen de 10 en 15 jaar oud is.
Wat een vette blunder van het asiel. Is het de poes van je ava? (Net nog eentje hier in de buurt geaaid die daar als 2 druppels op lijkt) Bij rooien kun je de leeftijd vrij makkelijk 'lezen' aan de pigmentvlekjes in de ogen, op de oogleden en neus.
Hoe meer pigmentvlekjes, hou ouder de kat.
Die van mij zou van april 2010 zijn. Echter, laatst bij de dierenarts werd me gezegd dat ze tussen de 10 en 15 jaar oud is.
Wat een vette blunder van het asiel. Is het de poes van je ava? (Net nog eentje hier in de buurt geaaid die daar als 2 druppels op lijkt) Bij rooien kun je de leeftijd vrij makkelijk 'lezen' aan de pigmentvlekjes in de ogen, op de oogleden en neus.
Hoe meer pigmentvlekjes, hou ouder de kat.
zondag 1 november 2015 om 17:08
Wij hebben er vroegah (toen je nog geen dikke bankrekening hoefde te hebben om een poes te mogen van Viva) wel twee geadopteerd. Van hetzelfde baasje trouwens, in eerste instantie namen we er eentje maar nummer twee raakten ze aan de straatstenen niet kwijt dus ja wat doe je dan he. Ze waren allebei 14 toen we ze in huis namen. De ene is 17 geworden, werd van de ene op de andere dag blind en de volgende dag was hij dood. De andere is zelfs 23 geworden. De laatste jaren was hij incontinent, dus we liepen er constant met een dweil achteraan maar hij was hartstikke vrolijk en speelde nog elke dag met zijn balletje. Op een goeie dag is hij tijdens het buiten spelen dood omgevallen. Dus ja, ik ben nog steeds blij dat we die twee ouwe baasjes een gezellige oude dag hebben bezorgd.
zondag 1 november 2015 om 17:26
zondag 1 november 2015 om 17:28
Geen ervaring mee, maar nobel dat je het doet.
Mijn ouders hadden vroeger wel een kat die heel oud is geworden; toen ze haar in huis namen was ze al een jaar of twaalf en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Wij kinderen mochten er niet in de buurt komen, maar dat wisten we en dus lieten we de kat met rust. Toen mijn ouders een pup uit het asiel haalden zag de kat deze als haar kitten en probeerde de hond op te voeden door bijvoorbeeld muizen te vangen en ze in de keuken los te laten, zodat de hond kon oefenen. Hond snapte er geen bal van.
Op het laatst was ze blind en doof, maar nog steeds de baas in huis. Onze Rooie Rotzak is uiteindelijk twintig geworden
Mijn ouders hadden vroeger wel een kat die heel oud is geworden; toen ze haar in huis namen was ze al een jaar of twaalf en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Wij kinderen mochten er niet in de buurt komen, maar dat wisten we en dus lieten we de kat met rust. Toen mijn ouders een pup uit het asiel haalden zag de kat deze als haar kitten en probeerde de hond op te voeden door bijvoorbeeld muizen te vangen en ze in de keuken los te laten, zodat de hond kon oefenen. Hond snapte er geen bal van.
Op het laatst was ze blind en doof, maar nog steeds de baas in huis. Onze Rooie Rotzak is uiteindelijk twintig geworden
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
zondag 1 november 2015 om 18:53
ik heb van de zomer ook een wat oudere kat overgenomen hij is 12 en heeft wel een flinke geschiedenis achter de rug, hij kon niet meer bij zijn oude baas blijven omdat hij heel erg gepest werd door de andere katten. sindsdien woont hij bij ons en heeft hij het naar zijn zin. lekker rust en af en toe een flinke knuffel of aai over zijn bol.
zondag 1 november 2015 om 19:25
Wij hebben vorig jaar ook een oudje gehaald uit asiel. In ieder geval 15 jaar oude zwarte kater. Heeft een gammel pootje, gebidsprobleem en kwijlt als je hem aait. Heerlijke schootkat is het maar wel zelf pakken want is te lui om zichzelf op de bank te trekken, springen lukt niet meer. Noemen hem dan ook opa maar dat is ook omdat onze andere een jonge muts is en je dan het verschil echt ziet.
fietsen varen vrouwelijk doen
zondag 1 november 2015 om 19:30
quote:zeefietser1 schreef op 01 november 2015 @ 19:25:
Wij hebben vorig jaar ook een oudje gehaald uit asiel. In ieder geval 15 jaar oude zwarte kater. Heeft een gammel pootje, gebidsprobleem en kwijlt als je hem aait. Heerlijke schootkat is het maar wel zelf pakken want is te lui om zichzelf op de bank te trekken, springen lukt niet meer. Noemen hem dan ook opa maar dat is ook omdat onze andere een jonge muts is en je dan het verschil echt ziet.Die ouwe die 23 is geworden noemden wij altijd Opa Tankschip . Hij kon dan nog wel springen, maar dan ging ook echt alles in zijn buurt omver .
Wij hebben vorig jaar ook een oudje gehaald uit asiel. In ieder geval 15 jaar oude zwarte kater. Heeft een gammel pootje, gebidsprobleem en kwijlt als je hem aait. Heerlijke schootkat is het maar wel zelf pakken want is te lui om zichzelf op de bank te trekken, springen lukt niet meer. Noemen hem dan ook opa maar dat is ook omdat onze andere een jonge muts is en je dan het verschil echt ziet.Die ouwe die 23 is geworden noemden wij altijd Opa Tankschip . Hij kon dan nog wel springen, maar dan ging ook echt alles in zijn buurt omver .
zondag 1 november 2015 om 19:41
@FG, aaaaah wat een lief verhaal, twee oudjes die nog een mooie ouwe dag hadden door jou. Ik zou ook wel nog een oudje willen maar onze eigen ouwe taart van 17 accepteert dat niet. Ik ben dol op oude katten! Deze zomer is onze gratenfabriek slash rooie theemuts Sam overleden, , legendarisch lieve kater. Dus ja, ik zou het zeker doen. Hou wel rekening met extra schoonmaakwerk, het zou kunnen dat hij incontinent wordt. Bv meerdere kattenbakken neerzetten, is fijn voor hem en kan in huis plassen voorkomen. Heb je vloerbedekking? Want dat is lastiger schoon te maken. Je hebt tegenwoordig wel goeie sprays die urinegeur verwijderen maar als je bij het asiel werkt, zul je die kennen. Mogen we een foto zien als je hem adopteert? Ik zou het dus DOEN.
zondag 1 november 2015 om 19:44
Ik wil dit ooit ook nog doen, een oud asieldier een aantal mooie maanden/jaren gunnen. Maar dan wil ik er goed de ruimte voor hebben.
Ik zou er ook niet teveel meer mee hannessen. Als hij nu iets krijgt, dan zou ik niet meer voor grote operaties e.d. gaan. Maar wat een enorm lief gebaar van je om dit te doen. Ik hoop dat het goed gaat met de hond samen!
Ik zou er ook niet teveel meer mee hannessen. Als hij nu iets krijgt, dan zou ik niet meer voor grote operaties e.d. gaan. Maar wat een enorm lief gebaar van je om dit te doen. Ik hoop dat het goed gaat met de hond samen!
zondag 1 november 2015 om 19:50
Gedaan, was geweldig. Kat van 17 uit asiel gehaald. Wel besloten geen operaties en dure ingrepen meer te doen. Beestje heeft een veel te korte 10 maanden als een prinses op mijn bank geslapen, ziek geworden en was met een week daarna overleden. Heb van haar genoten! En blij dat ze die paar maanden dat ze nog had gelukkig heeft doorgebracht. ❤
zondag 1 november 2015 om 23:43
Als je het financieel kan dragen als er nog medisch 'gedoe' bij komt, en als je het niet erg vindt om misschien vakanties uit te stellen, dan kun je het wel doen. Ik denk dat die kat er wel heel blij mee zou zijn.
Zelf ben ik net een kat verloren en heb ik er nog eentje over. Zelf neem ik expres geen nieuwe omdat ik het wel lastig vond om de aftakeling te zien, twee katten is weer dubbel zoveel kans op ziekte, kosten en zielige situaties. Mijn overgebleven kat van 11 is gezellig en tevreden, ook alleen.
Zelf ben ik net een kat verloren en heb ik er nog eentje over. Zelf neem ik expres geen nieuwe omdat ik het wel lastig vond om de aftakeling te zien, twee katten is weer dubbel zoveel kans op ziekte, kosten en zielige situaties. Mijn overgebleven kat van 11 is gezellig en tevreden, ook alleen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
maandag 2 november 2015 om 15:20
Ik ben heel blij! Ik mag hem als gastgezin op gaan vangen. Ze stelden het zelf voor. De medische kosten en medicatie etc. blijft voor hun rekening en officieel blijft de kat van het asiel. Er is ook gezegd geworden dat ze liever hadden dat hij zijn laatste tijd bij mij mag doorbrengen in plaats van in het asiel weg zitten kwijnen. De kans dat hij geadopteerd wordt is heel klein. Morgen komt de urine test binnen en als die mee zit dan mogen we hem zaterdag gaan halen! Bedankt voor de reacties!!