Ko phi phi eiland bereikbaarheid

02-11-2015 21:37 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

As zaterdag vertrek ik naar Thailand voor een kleine drie weken samen met m'n broertje (beide midden twintig). Nu heb ik de reis uitgestippeld en in principe is alles geregeld (vluchten en bijna alle accommodaties) alleen twijfel ik over de laatste paar nachten. Vanaf Chiang Mai vliegen we naar Krabi, verblijven dan 3 nachten in Ao nang beach en dan heb ik in principe 4 nachten Ko phi phi voor ogen. Ik heb er goede verhalen over gehoord en deze dagen willen we gebruiken om te chillen/ uitgaan. Nu is het wel zo dat we reizen met een opvouwbare rolstoel omdat ik daarvan afhankelijk ben voor de langere afstanden. Nu heb ik een hotel geboekt (Phi phi villa resort) op Ko phi phi maar zie ik net op Google maps dat er weinig wegen worden aangegeven op Google maps. Ons hotel ligt ook net buiten die wegen. Mijn vraag is, zijn er mensen die op dit eiland zijn geweest en hoe is dat te belopen vanaf het resort naar de pier/ het levendige centrum, zijn die wegen wel (enigzins) verhard of is het alleen maar zand? Of kan je niet naar de pier lopen en moet je dan alles per boot doen?

Ik heb gezocht daar informatie over te vinden maar is niet te doen, vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen van mensen die op Ko phi phi zijn geweest!

Of wat ook nog een optie kan zijn: naar Koh Lanta gaan in plaats van Ko phi phi, wat is meer aan te raden?

Dank alvast voor de reacties!
Koh lanta is wel niet te vergelijken met phi phi. Lanta was hoewel er wel van die fullmoonparties worden gehouden niet echt een partyeiland als phi phi. Veel zeedse gezinnen komen er. Maar als je alleen voor lange afstanden afhankelijk bent van een rolstoel zou ik me geen zorgen maken. Er zijn niet alleen zandweggetjes in phi phi en het eiland is superklein.
Hoe ver kun je lopen?

Vind Thailand niet rolstoelvriendelijk. Overal hobbels en bobbels, hoge stoepranden, gaten/putten en als je geen zin hebt om te lopen neem je gewoon 'n tuktuk/taxi.
Shoot first, ask questions later!
Hoi!

Ik ben in 2011 en 2013 op phi phi geweest; het eiland verandert heel snel dus mijn info kan alweer verouderd zijn als jij er komt. Anyway, de wegen op phi phi zijn heel erg slecht, behalve op de weg langs de haven. Toen ik er was was het plekje waar jouw hotel staat niet zo goed bereikbaar, zandweg volgens mij. Waar je op phi phi rekening mee moet houden is dat het in het midden (dat smalle deel) plat is, en dat de zijkanten bergachtig zijn. Dus hoe verder je uit het midden gaat zitten hoe moeilijker je er komt. Er is geen gemotoriseerd verkeer dus je moet alles lopen. Sommige resorts hebben een bootservice, en anders kun je altijd zelf een bootje huren om heen en weer te varen. Ik denk dat je om echt zeker te weten hoe het nou zit het best je hotel kan mailen met de vraag of het mogelijk is met een rolstoel ze te bereiken.

Het dorpje in het midden is 1 groot feest, daar moet je echt van houden anders moet je daar geen hotel nemen, er is praktisch elke nacht geluidsoverlast.

Ik moet eerlijk zeggen: phi phi is prachtig, maar je moet er wel van houden, en niet verwachten dat je in je eentje op een brandschoon prachtig strand ligt, het is heel touristisch. Als je wat meer afgelegen gaat zitten kan dit overigens wel min of meer, maar dan is de bereikbaarheid dus slecht.

Ao Nang zou ik persoonlijk overslaan, is gewoon een straat met cafe's en dronken Britse vakantiegangers. Railay beach en Tonsai beach zijn leuker, wat meer een reizigerssfeertje, en een van de mooiste kustlijnen van Thailand.

Veel plezier!
De wegen zijn wel verhard niet cement, maar wel stenen. Het is in ieder geval geen zand overal. Soms stoppen de wegen en begint het strand (zoals uiteraard bij elk strand) maar het echt centrum is wel toegankelijk met een rolstoel. Wel zat ik zelf in een guesthouse wat echt drie miljoen traptreden omhoog had, dus hoop dat de jouwe dat niet heeft! Volgens mij is dat ook meer in het middelste gedeelte van het eiland. Verder ben ik er 2/3 dagen geweest en niet overal op het eiland, dus sorry!
Nee niet overal zandwegen nee! Maar wel veel wegen met stenen die een beetje neergegooid zijn, met gaten erin, waar je lopend al moeizaam overheen komt, dus met een rolstoel denk ik gewoon niet.

Het is Thailand he
Ik weet niet of Phi Phi erg geschikt is voor jou als je slecht ter been bent. (Daar ga ik tenminste vanuit, maar corrigeer me als ik het mis heb). Afhankelijk van de waterstand kan de boot wel of niet de haven in. Bij laag water of droog seizoen ga je eerst met een longtailboot en moet je op het water overstappen van de deinende longtailboot op de ferry.

Bovendien is Phi Phi een behoorlijke zandbak, met de rolstoel wordt m daar niet. Lanta ben ik nooit geweest, maar is in elk geval een stuk makkelijker bereikbaar. En Ao Nang vond ik verschrikkelijk, al hadden ze er heeeerlijk eten. Maar het is wel een stuk beter begaanbaar dan Phi Phi.

Heel veel plezier!
Dank voor de reacties!! Ik weet dat het Thailand is en zeker een eiland als Phi phi het niet moet hebben van de rolstoeltoegankelijkheid. Maar ik heb meer gereisd, ben oa in Cambodja geweest en dat was ook niet altijd even praktisch maar is wel goed gegaan allemaal! Dus dat is mijn instelling voor deze reis ook. Alleen mocht blijken dat Ko phi phi veel/alleen maar zand is, dan moet ik dat misschien heroverwegen, vandaar dit topic.

Goede tip Elandic, om het hotel hierover te mailen, ga ik doen.

En vwb Railay beach, dat ligt toch in de buurt van Aonang beach, zag ik? Of zou je ook aanraden om daar een accommodatie te zoeken, eerder dan Aonang beach?
Oh, goed dat je al wat Azie ervaring hebt, dan moet Thailand vast ook lukken idd! Alleen Phi Phi dus misschien wat lastiger.

Ja dat ligt vlak bij elkaar! Ja zou ik zeker aanraden, om daar te gaan zitten ipv Ao Nang. Als je Ao Nang dan nog wil zien kun je op en neer voor een tripje, maar zit je lekker bij Railay, wat echt veel mooier en leuker is. Ao Nang is echt weinig aan voor een paar dagen, sfeerloos en weinig mensen van jouw leeftijd. Railay heeft wat leuke resorts als je daar wil zitten, je kunt naar 3 stranden te voet of met een rolstoel ook wel als je wil, en je kunt met een bootje naar Ton sai. 'S avonds lekker drankjes bij zonsondergang en nog wat feestjes. Voor elk wat wils en je zit echt tussen de meest bizarre rotspartijen. Heel cool, google maar!
Er is al veel nuttigs over Koh Phi Phi gezegd, dus ik zal even wat vertellen over Ton Sai en Railay. Je kunt beiden alleen bereiken met een boot. Ton Sai is een stuk 'rauwer'. Hier zitten veel backpackers en klimmers. Super sfeertje, heb daar 2 weken gezeten en een fantastische tijd gehad. Je kunt van Ton Sai naar Railay lopen, maar dat is of over het strand (bij laag water) of klauterend over de rotsen, uiteraard niet rolstoelvriendelijk. Railay is wat chiquer, maar ook erg leuk. Prachtig strand. En ik denk vrij goed begaanbaar met een rolstoel. Ik ben niet zo veel op Railay geweest, dus wellicht kan iemand anders daar iets over vertellen.

Ik zou Ao Nang skippen en naar Railay of Ton Sai gaan! :-)
quote:redbuIIetje schreef op 02 november 2015 @ 21:53:

Hoe ver kun je lopen?

Vind Thailand niet rolstoelvriendelijk. Overal hobbels en bobbels, hoge stoepranden, gaten/putten en als je geen zin hebt om te lopen neem je gewoon 'n tuktuk/taxi.

Tuktuk/taxi: goede tip!

Trouwens: ik was in Ho Chi Minh City (voormalig Saigon, Vietnam) in een museum. Onderaan de trap was een jonge Amerikaan, in zijn rolstoel, en zijn vriendin/zus naast hem. Ik zei "wil je naar boven?", en toen hebben zijn vriendin/zus en ik hem (+rolstoel) naar boven gedragen.

Ik vond die Amerikaan wel erg gaaf: gewoon naar Vietnam in een rolstoel, en wel zien hoe het goed komt. Cool.

Ik denk dat het in Thailand ook wel goed komt met de OP. Allemaal vriendelijker en zachtaardiger dan hier in Nederland. En voor een of twee euro heb je een tuktuk of zo'n opsttap-pickup-taxi.
Koh phi phi heeft zoals hiervoor gezegd wel wat 'verharde' wegen, er is echter geen gemotoriseerd verkeer op het eiland. Je zult alles dus te voet/met de rolstoel moeten doen. In en rond het centrum zou dit geen probleem moeten zijn. De wegen zijn echter wel hobbelig en op sommige punten best steil. Maar ik zou inderdaad even contact opnemen met het hotel en hen om advies vragen.

Koh Lanta is wat dat betreft beter begaanbaar. Er loopt een lange weg van Noord naar zuid en van west naar Oost, de meeste wegen die ik gezien heb waren goed begaanbaar. Koh Lanta is echter wel heel anders dan Koh phi phi. Ik vond koh phi phi wat gezelliger en juist zo leuk omdat het klein is. Koh lanta is vele malen groter en was op het moment dat ik er was ook erg rustig, dit kan echter komen doordat het laagseizoem was. De natuur vond ik er wel erg mooi en als je van wat meer rust houdt is dit een prima eiland. Als je wat meer levendigheid wil zou ik dan toch voor koh phi phi kiezen.
Hoe zit dat met Ao Nang dan? Wij zijn op Railay geweest en moesten toen ook vanuit de boot nagenoeg zwemmen om aan de kant te komen, incl bagage....
Net terug vanuit dat gebied.. Wij hebben ook op railay gezeten. Prachtig mooi! Maar naar mijn idee niet rolstoelvriendelijk. Op de heen weg hadden we hoog water. Dat was vanuit een diepe longtail een wiebelige pier op. Terug hadden we laag water.. eerst op een platte kar achter de trekker naar een longtail. Met de longtail naar de ferry, midden op het water overstappen. Vanuit de diepe longtail op een hoge ferry. Ik denk dat het dus heel erg afhankelijk is van hoe slecht ter been je bent.

Ao nang is gewoon op vaste land. Koh lanta is overigens ook via land bereikbaar. En ik denk als je alleen met ferrys kan reizen (die veel varen daar in het zuiden) dat het dan wel goed komt. Wij hadden steeds goede schuinaflopende loopbruggen op de ferry op en af te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven