Grote katten

02-11-2015 10:54 52 berichten
Binnenkort komt er een kitten bij ons thuis! Super leuk natuurlijk. Het is een Siberische kat, wanneer hij bij ons komt is hij 13 weken.

Nu ben ik al druk bezig met spullen zoeken, maar zoals sommigen wel weten is het Siberische ras een aardig groot ras. De fokker heeft ons dan ook aangeraden om een XL kattenbak en XL vervoersmand aan te schaffen. Nu vroeg ik me af wat voor kattenbak/vervoersmand/andere spullen andere grote katteneigenaren hier hebben? Merk of waar vandaan. En betaalbaar natuurlijk.

Ik heb al veel via zooplus gekeken en daar ook een goede krabpaal aangeschaft, maar ik las over de kattenbakken en vervoersmanden wat slechtere recensies: slechte kwaliteit en snel stuk enzo. Dus graag ervaringen!

En als jullie verder nog tips hebben met betrekking tot kittens/siberische katten/grote katten, altijd welkom
Waar heb jij de Atlas 30 gekocht? Ik zie hem op sommige sites voor 40 euro en andere voor 25 euro ;o

En ah oke! Je leest echt heel veel verschillende dingen over natvoer, best lastig nog
Alle reacties Link kopieren
Ik geef ook alleen brokken, van Acana (is biologisch en vrij van graan en andere slechte stoffen voor een kat).

Veel plezier met je katje Ik zou ook graag nog eentje (of 2, 3, 4....) erbij willen, maar helaas vindt man 2 genoeg. Die kittentijd is zó leuk!
Acana ben ik weleens tegen gekomen ja! Ik was me aan het inlezen over voer en kwam er toen achter dat er vaak suiker en graan in katten/hondeneten zit, dat verbaasde me echt heel erg. De fokker geeft de kittens RY Maine Coon kittenvoer, dus ik ga hier sowieso eerst op door, ik kan later altijd nog overgaan op ander voer.

En bedankt! Haha dat kan ik me voorstellen, ik ben echt zo blij dat we een kitten krijgen. Ik ben altijd al opgevoed met beesten, altijd gek mee geweest en nu woon ik samen met mijn allergische vriend

Gelukkig hebben we daar een oplossing voor gevonden en hebben we binnenkort een nieuw huisgenootje

Wat deden jullie de eerste nachten dat jullie een kitten hadden? Waar lieten jullie hem slapen zeg maar. Wij willen hem eerst buiten het bed houden, in verband met vriendlief, maar is het verstandig om hem de eerste nacht wel in een mandje op je kamer te zetten of is dat niet nodig?
quote:Zharon09 schreef op 02 november 2015 @ 12:32:

Wat geven jullie trouwens verder voor voer aan jullie joekels? Alleen brokken of ook natvoer/hoe vaak?

Ik weet dat je perse 1 kat wil. Qua allergie zal het niks uitmaken. 1 of 2 kittens; qua mentale gesteldheid wel voor hen wel

Ik heb ervaring met alle rassen, ziektes, situaties etc. En over het algemeen; als je brokken wil geven, geef dan goede brokken (geen supermarkttroep) en als extra af en toe natvoer (1 keer preek is al traktatie)

Ik heb hier 2 katers waarvan 1 een reus is; die groeit al dicht als hij voer ziet, de ander ziet er uit alsof hij tekort komt; het hangt ook echt af van metabolisme etc. Let goed op na castratie; dan wil de stofwisseling nog weleens trager gaan en heb je ineens een dikke reus
quote:Zharon09 schreef op 02 november 2015 @ 17:26:

Acana ben ik weleens tegen gekomen ja! Ik was me aan het inlezen over voer en kwam er toen achter dat er vaak suiker en graan in katten/hondeneten zit, dat verbaasde me echt heel erg. De fokker geeft de kittens RY Maine Coon kittenvoer, dus ik ga hier sowieso eerst op door, ik kan later altijd nog overgaan op ander voer.

En bedankt! Haha dat kan ik me voorstellen, ik ben echt zo blij dat we een kitten krijgen. Ik ben altijd al opgevoed met beesten, altijd gek mee geweest en nu woon ik samen met mijn allergische vriend

Gelukkig hebben we daar een oplossing voor gevonden en hebben we binnenkort een nieuw huisgenootje

Wat deden jullie de eerste nachten dat jullie een kitten hadden? Waar lieten jullie hem slapen zeg maar. Wij willen hem eerst buiten het bed houden, in verband met vriendlief, maar is het verstandig om hem de eerste nacht wel in een mandje op je kamer te zetten of is dat niet nodig?

Als je hem niet op je slaapkamer wil; ook de eerste nacht niet (en nooit, niet 1 nachtje toegeven!)

Ik zou de kitten met alle benodigdheden in een kleine ruimte zetten.

En als je vriend allergisch is; maakt niks uit waar je de kat laat (of niet) laat lopen; hij zal altijd last hebben, maar dat zal je zelf al wel gelezen hebben.
@tzippa, bedankt voor de tip! Dat van castratie had ik inderdaad ook al gelezen. Ik zat zelf ook te denken aan goed brokvoer en daarnaast soms wat natvoer. Supermarkt voer komt er sowieso niet in, met die suikers en dat graan, is geen kattenvoer meer.

Ik wil hem eigenlijk wel op de slaapkamer, of njah, het maakt me niet uit, zou het wel prima vinden. Mijn vriend vindt het nog niet zo'n fijn idee, omdat hij dus gewend is allergisch te zijn voor katten. Daarom neemt hij liever het zekere voor het onzekere. Maar we zien dat tegen die tijd wel
Hier een groot uitgevallen halve Burmees (half als in niet-raszuiver dus ) van ruim 6 kilo (in zijn hoogtijdagen over de 7) en een hele Burmees van een kilootje of 5. Burmezen zijn enorme rauwdouwers, dus je kan je voorstellen wat het is als er één ook nog buiten categorie is. Ik heb geen speciale grote bak of vervoersmand maar heb intussen al wel een nieuwe klim/krabpaal speciaal voor grote/zware katten aan moeten schaffen. De eerste is vorig jaar compleet ingestort, die hadden ze helemaal aan gort gespeeld/gerausd. Ondanks dat er hier regelmatig wat sneuvelt en er niks in de vensterbank/op kasten kan staan, blijf ik een zwak voor grote/lompe katten houden Veel plezier met je joekel, prachtige beesten die Siberische katten!
Ik ben mijn eigen bananenschil
Hahaha, achossie! Is er in iedergeval goed gebruik van gemaakt. Ja grote lompe katten blijven enorm schattig.

Bedankt!
quote:Zharon09 schreef op 02 november 2015 @ 22:23:

@tzippa, bedankt voor de tip! Dat van castratie had ik inderdaad ook al gelezen. Ik zat zelf ook te denken aan goed brokvoer en daarnaast soms wat natvoer. Supermarkt voer komt er sowieso niet in, met die suikers en dat graan, is geen kattenvoer meer.

Ik wil hem eigenlijk wel op de slaapkamer, of njah, het maakt me niet uit, zou het wel prima vinden. Mijn vriend vindt het nog niet zo'n fijn idee, omdat hij dus gewend is allergisch te zijn voor katten. Daarom neemt hij liever het zekere voor het onzekere. Maar we zien dat tegen die tijd wel

Waarom is je vriend niet allergisch voor Siberische katten? Ik ken namelijk mensen die de fout maakten door naaktkatten te nemen omdat die geen haar hebben. Maar over het algemeen zijn mensen allergisch voor de huidschilfers van katten. Ik ben gewoon nieuwsgierig wat er anders is aan een Siberische kat?

Mijn ex is ookallergisch voor katten, maar het hielp wel als ze 's nachts niet op de slaapkamer kwamen. Puur omdat ze dan niet op z'n gezicht gingen zitten Maar hij moest wel altijd pillen slikken en crème smeernop z'n ogen als hij bij mij was.

Oh en qua voer; Almo Nature vind ik een fijn merk. Heb ook Orijen en Acana gegeven, ook prima voer!

Royal Canin wordt vaak aangeraden, maar dat is de Unilever onder de dierenvoeders. Je betaalt veel voor niet eens echt goed voer.

Oh en cat activity boards e.d. Ideaal om hem te stimuleren, te spelen en rustiger te laten eten! Forum van dekattensite.nl heeft ook een schat aan ervaringsinfo!
@tzippa2, het Siberische ras maakt het FELD-1 proteïne in veel mindere mate aan, dat is een stofje in het speeksel waar mensen allergisch op reageren. Daardoor zitten er dus veel minder allergenen op hun haren/huidschilfers. Het is dan ook een hypo-allergeen ras, niet te verwarren met anti-allergeen want dat bestaat nog niet.

(hier staat het op zich wel duidelijk uitgelegd: http://www.siberischekat.info/Allergie.htm )

Ik was zelf via het internet en via mijn tante (die er ook één heeft) terecht gekomen bij dit ras en ik heb toen contact opgenomen met meerdere fokkers. Die vertelden me ook dat ze veel mensen met een allergie hebben kunnen helpen, maar niet iedereen, dus je kan er alleen achter komen door te testen. We zijn toen op bezoek gegaan bij een cattery en mijn vriend heeft toen haren over zijn huid heen gewreven en zelfs zijn neus in de vacht gestoken, geen enkele reactie gekregen! Terwijl hij bij mijn ouders thuis zo vaak zat te sniffen, krabben, niezen, etc door de kat. Hij was er nu ook vanuit gegaan dat hij dit wel zou krijgen dus hij was helemaal ondersteboven. Hij heeft dan ook geen zware allergie (geen astma aanval of epilepsie ofzo) maar krijgt echt van die verkoudheidssymptomen en veel jeuk. Hij heeft verder ook nooit medicijnen of zalfjes geprobeerd. Daarnaast gaan we nu nog vaker langs bij de cattery en hebben we ook de afspraak dat de kitten de eerste week op proef is, dus als hij ineens wel klachten krijgt dan kan hij nog terug. Maar daar gaan we maar niet van uit.
Almo Nature en Acana ben ik inderdaad ook al tegen gekomen in mijn zoektocht naar rommelvrij kattenvoer Orijen zal ik ook eens opzoeken.

En bedankt! Net wat op die site geneusd en staat zeker veel nuttige en interessante info op. Die cat activity boards zat mijn vriend ook al naar te kijken trouwens, die vind dat soort dingen echt geweldig
quote:Zharon09 schreef op 03 november 2015 @ 17:13:

@tzippa2, het Siberische ras maakt het FELD-1 proteïne in veel mindere mate aan, dat is een stofje in het speeksel waar mensen allergisch op reageren. Daardoor zitten er dus veel minder allergenen op hun haren/huidschilfers. Het is dan ook een hypo-allergeen ras, niet te verwarren met anti-allergeen want dat bestaat nog niet.

(hier staat het op zich wel duidelijk uitgelegd: http://www.siberischekat.info/Allergie.htm )

Ik was zelf via het internet en via mijn tante (die er ook één heeft) terecht gekomen bij dit ras en ik heb toen contact opgenomen met meerdere fokkers. Die vertelden me ook dat ze veel mensen met een allergie hebben kunnen helpen, maar niet iedereen, dus je kan er alleen achter komen door te testen. We zijn toen op bezoek gegaan bij een cattery en mijn vriend heeft toen haren over zijn huid heen gewreven en zelfs zijn neus in de vacht gestoken, geen enkele reactie gekregen! Terwijl hij bij mijn ouders thuis zo vaak zat te sniffen, krabben, niezen, etc door de kat. Hij was er nu ook vanuit gegaan dat hij dit wel zou krijgen dus hij was helemaal ondersteboven. Hij heeft dan ook geen zware allergie (geen astma aanval of epilepsie ofzo) maar krijgt echt van die verkoudheidssymptomen en veel jeuk. Hij heeft verder ook nooit medicijnen of zalfjes geprobeerd. Daarnaast gaan we nu nog vaker langs bij de cattery en hebben we ook de afspraak dat de kitten de eerste week op proef is, dus als hij ineens wel klachten krijgt dan kan hij nog terug. Maar daar gaan we maar niet van uit.Dank voor je uitgebreide antwoord en de link; erg interessant! Hoop dat je vriend weinig last heeft en jullie veel plezier zullen beleven met jullie nieuwe huisgenoot!
Geen dank! Vind het altijd leuk om dit soort informatie te delen : )

Bedankt, dat komt vast wel goed, ik heb er zin in! Duurt helaas nog wel 5 weken, de krabpaal staat er al

Was zo enthousiast omdat ik mezelf eigenlijk al tijden had verteld dat ik nooit een huisdier kan hebben haha
Dag Zharon,

Veel plezier met je katje. Een van mijn familieleden heeft ook siberen, terwijl er ook sprake is van een kattenallergie. Lijkt prima te gaan. Overigens was er wel binnen een half jaar een tweede Sibeer, wat ik je ten zeerste aanraad. Siberen zijn supersociaal en je kunt er als baasje niet tegenop wat die twee met elkaar afspelen.

Hoop in elk geval dat je gekozen hebt voor een zeer stevige krabpaal. Als ze daarin klimmen met de volle vaart is het fijn als de boel blijft staan. Overigens kan ik je zooplus.de aanraden. Vaak net wat goedkoper dan de NLse variant.
@pollen, dankjewel! Fijn dat dat ook prima gaat Wij houden het voor nu bij één kat, ook voor de kosten, maar ik houd het zeker in mijn achterhoofd dus het kan best dat we er later eentje bij nemen.

De krabpaal die wij hebben gekocht is deze: http://www.zooplus.nl/sho ... abpaal_groot/180cm/379674

De sisalstammen zijn 15 cm, dus goed dik!

Is zooplus.de goedkoper ja? Bedankt voor de tip, ik ga daar dan zeker eens kijken

Maar betaal je daar dan niet meer aan verzendkosten?
Oh heb het al gevonden! Verzendkosten zijn 7 euro, maar als je veel spullen koopt die allemaal goedkoper zijn is dat alsnog beter. Bij sommige producten scheelt het wel 5 tot 10 euro!
Oh, dat is dezelfde krabpaal als de Siberen hebben in mijn familie. Hebben ze superveel lol van zie ik als ik er ben. Ze zijn er niet uit en af te slaan Overigens heb ik niet het idee dat ze nu zoveel XXL-spullen hebben voor de Siberen. Ik pas op ze tijdens vakanties en ze passen gewoon op een keurig formaat kattenbak terwijl het flinke katers zijn.

Qua grit wil ik je trouwens Cats Best green powder oid aanraden, al zul je voor de eerste dagen het grit van de fokker meekrijgen. Ik heb zelf ook een kat en ben kortgeleden overgestapt. Veel minder geurtjes, makkelijk uitschepbaar. Alleen klein beetje uitloop, maar dat weegt niet op tegen de rest van de voordelen.
Oh goed om te horen!

Hmm oké. Ja ons werd wel echt aangeraden om een XL kattenbak en vervoersmand aan te schaffen, die vrouw verwacht dat de onze de grootste wordt van het nest. Hij heeft nu al de bolste kop haha.

Cats Best green power? Klinkt goed, bedankt!

Wat krijg je eigenlijk in het algemeen allemaal in een kittenpakket van de fokker?
quote:Zharon09 schreef op 03 november 2015 @ 18:36:

Oh goed om te horen!

Hmm oké. Ja ons werd wel echt aangeraden om een XL kattenbak en vervoersmand aan te schaffen, die vrouw verwacht dat de onze de grootste wordt van het nest. Hij heeft nu al de bolste kop haha.

Cats Best green power? Klinkt goed, bedankt!

Wat krijg je eigenlijk in het algemeen allemaal in een kittenpakket van de fokker?De meesten geven het vertrouwde kattengrit, voer en het favoriete speeltje/dekentje mee. Als je ander voer of grit wil gaan gebruiken, kun je rustig overstappen (steeds een beetje oud voer/grit mengen met het nieuwe en dan steeds meer afbouwen van het oude grit voer). Als je in 1 keer overstapt kan de kat last krijgen van diarree. En/of niet op de bak willen omdat het ander grit is. Katten zijn gewoontedieren. De overstap naar een nieuw huis is al spannend genoeg; dus het dekentje/speeltje met vertrouwde geur kan helpen.
Wij hebben ook xl katten. We hadden eerst een normale kattenbak maar sinds kort dus een xxl bak. Hij pieste er steeds met zijn kont uit omdat hij er niet fatsoenlijk in kon staan. Nu gaat dat prima , geen gesmeer meer .
Hmm oké, bedankt! Dat zijn inderdaad wel hele handige dingen om te weten

@gismo, ja dan is dat inderdaad wel erg handig. Hoeveel kattengrit gaat er bij jou in zo'n bak?
quote:Zharon09 schreef op 03 november 2015 @ 20:27:

Hmm oké, bedankt! Dat zijn inderdaad wel hele handige dingen om te weten

@gismo, ja dan is dat inderdaad wel erg handig. Hoeveel kattengrit gaat er bij jou in zo'n bak?Om de bak voor het eerst goed te vullen eerst een zak van 10 liter. Die schep ik dan steeds uit (klont) en vul zo'n 2 x per week bij. Doe ongeveer 1 a 1.5 week met een zak van 10 liter.
Ik krijg ook xl liefde van ze overigens
Haha naww, daar doe je het voor natuurlijk

Hmmm dat is best wel veel, bedankt!
Gewoon bij Lidl halen, ik geloof ¤ 4 per zak

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven