Het grote klus topic!
dinsdag 3 november 2015 om 09:39
@proudmama, als het behang op de naden loslaat kun je proberen met een beteje lijm en een kwastje het opnieuw te lijmen. Dan goed aandrukken met een nadenroller. Wel opletten dat je alles gelijk met een vochtige doek schoonaakt. Je hebt snel zwarte vegen. Als het lukt is het makkelijker om de naden iets verder los te trekken zodat je meer kunt lijmen.
Succes
Succes
woensdag 4 november 2015 om 13:57
Prik, de dakkapel moet er sowieso af (want slecht geknutseld) en de ruimte hebben we eigenlijk niet nodig. En zo'n schuine wand met 4 of 6 ramen erin lijkt ons vreselijk mooi (zeker in combinatie met het feit dat in die kamer de zolder eruit gaat en je dan dus 1 lange schuine lijn de kap in hebt) Maar we gaan voor beide opties offertes laten maken (andere optie is dus een nieuwe dakkapel) en nog even goed ter plekke studeren wat we het beste idee vinden. Maar momenteel neigen we erg naar de Velux-oplossing.
Verder niks te melden op klusgebied, hopelijk horen we vandaag of morgen of de overdracht echt 2 december gaat plaatsvinden of een maandje opgeschoven moet worden. Ik hoop toch wel erg op 2 december, lief vond het idee van een rustige december met lekker tijd om de feestdagen te vieren etc wel prettig, maar bij mij stoppen er een paar dingen (opleiding en vaste klussen) in de 2de helft van december, dus dat vind ik toch wel een betere periode om over te gaan dan eind januari.. Verder heb ik vandaag afspraken gemaakt om mijn E-rijbewijs te gaan halen (broerlief heeft een wagenpark aan aanhangers staan die we kunnen lenen, en zo nu en dan zelf een flink aanhanger afval naar de stort brengen ipv containers te moeten huren gaat toch wel flink schelen financieel) en ga ik morgen bij een haarden- en kachelzaak inventariseren wat de mogelijkheden zijn om de open haard te gaan vervangen door een houtkachel. Dat is toch wel iets wat ik graag gerealiseerd wil hebben voor we erin gaan, als je eenmaal gesettled bent je schouw gaan openbreken lijkt me niet zo heel ideaal.
Verder niks te melden op klusgebied, hopelijk horen we vandaag of morgen of de overdracht echt 2 december gaat plaatsvinden of een maandje opgeschoven moet worden. Ik hoop toch wel erg op 2 december, lief vond het idee van een rustige december met lekker tijd om de feestdagen te vieren etc wel prettig, maar bij mij stoppen er een paar dingen (opleiding en vaste klussen) in de 2de helft van december, dus dat vind ik toch wel een betere periode om over te gaan dan eind januari.. Verder heb ik vandaag afspraken gemaakt om mijn E-rijbewijs te gaan halen (broerlief heeft een wagenpark aan aanhangers staan die we kunnen lenen, en zo nu en dan zelf een flink aanhanger afval naar de stort brengen ipv containers te moeten huren gaat toch wel flink schelen financieel) en ga ik morgen bij een haarden- en kachelzaak inventariseren wat de mogelijkheden zijn om de open haard te gaan vervangen door een houtkachel. Dat is toch wel iets wat ik graag gerealiseerd wil hebben voor we erin gaan, als je eenmaal gesettled bent je schouw gaan openbreken lijkt me niet zo heel ideaal.
woensdag 4 november 2015 om 15:22
quote:Moosey schreef op 04 november 2015 @ 13:57:
Prik, de dakkapel moet er sowieso af (want slecht geknutseld) en de ruimte hebben we eigenlijk niet nodig. [...] Maar we gaan voor beide opties offertes laten maken (andere optie is dus een nieuwe dakkapel) en nog even goed ter plekke studeren wat we het beste idee vinden. Maar momenteel neigen we erg naar de Velux-oplossing.
Neem dan in je overwegingen ook mee dat een dakkapel eigenlijk altijd waardevermeerderend is, door de extra ruimte die het oplevert. Ik zou het zonde vinden als je daar later pas achter komt.
Prik, de dakkapel moet er sowieso af (want slecht geknutseld) en de ruimte hebben we eigenlijk niet nodig. [...] Maar we gaan voor beide opties offertes laten maken (andere optie is dus een nieuwe dakkapel) en nog even goed ter plekke studeren wat we het beste idee vinden. Maar momenteel neigen we erg naar de Velux-oplossing.
Neem dan in je overwegingen ook mee dat een dakkapel eigenlijk altijd waardevermeerderend is, door de extra ruimte die het oplevert. Ik zou het zonde vinden als je daar later pas achter komt.
woensdag 4 november 2015 om 17:08
Hier vorig jaar een huis gekocht! Vriend is de klusser samen met schoonvader. Ik kan schuren, verven, laminaat leggen en inrichten . We hebben helaas op het moment weinig budget, maar grote plannen met ons huis. Voor dat we er in trokken hebben we de muur tussen de keuken/eetkamer en woonkamer gesloopt. Nu hebben we een mooie grote ruimte. Achter de woonkamer zit nu een uitbouw met de wc, badkamer, hal en bijkeuken. TZT gaat dit allemaal plat, want kwalitatief slecht. Het plan is om een nieuwe uitbouw te maken en dat daar dan een mooie grote ruimte met keuken komt plus bijkeuken met wc. De badkamer gaat dan naar boven. Het plan is dan om de uitbouw twee verdiepingen te maken zodat daar ook ruimte voor is. Hierdoor zal er waarschijnlijk ook een nieuwe fundatie moeten komen. Het wordt dus een heel project... En zal ook wel wat gaan kosten. Ik studeer volgend jaar af en hopelijk heb ik gauw een baan. Mijn salaris kunnen we dan helemaal sparen dus ik hoop dat we dan gauw met het verbouwen bezig kunnen!
woensdag 4 november 2015 om 20:36
Wow, wat een projecten. Kom ik aan met mijn kastje die ik opknap haha. Had vandaag ruzie met de schroeven, in elke bouwmarkt werd me een andere grootte schroef aangeraden dus dat was niet heel handig. Ben er uiteindelijk wel uitgekomen maar niet dankzij die knullen. Inmiddels begint het wel ergens op te lijken, het laatje loopt soepel maar moet nog wel een handvat. En de deurtjes moet ik afvijlen en kunnen dan opgehangen worden. Daar ga ik na het weekend mee aan de slag.
woensdag 4 november 2015 om 22:56
Leuk al die updates van grote en kleine projecten! Wij hebben maandag de sleutel gekregen en er is al flink geklust. Al het super noodzakelijke werk van ons huisje is nu klaar en ze zijn tegen niks aangelopen (of iig niks wat extra geld kost). Super opluchting want ondanks grondig vooronderzoek weet je het met een oud huis natuurlijk maar nooit.. Zelf vandaag aan de slag gegaan met losschroeven gordijnen/luxaflex (in de meest lelijke onpraktische look mogelijk..) en verwijderen behang. Heerlijk klussen, wordt zo ook steeds meer thuis. Ben overigens erg benieuwd of ik daar over paar weken nog zo over denk
donderdag 5 november 2015 om 01:01
Aemateur, wat voor bouwmarkten heb je in de buurt? Mijn ervaring is dat eigenlijk alleen de Hornbach-werknemers weten waar ze het over hebben, over het algemeen. En soms Multimate. Gamma, Praxis en Karwei ga ik niet binnen als ik het kan voorkomen.
Iss, fijn dat er niks nieuws aan het licht is gekomen! Lekker verder klussen, succes ermee
Iss, fijn dat er niks nieuws aan het licht is gekomen! Lekker verder klussen, succes ermee
donderdag 5 november 2015 om 07:18
Haha Moosey, ik ben omsingeld door een Gamma, Praxis en Karwei. Voor de rest moet ik de stad uit en dat is niet te doen op mijn fietsje. Dus ik vraag het, bekijk het, google het soms en maak dan zelf een besluit 
Jada, voor de lade wil ik een handgreep die je vast kan pakken om de lade eruit te trekken, dus zo'n boogje of ] zo'n vorm. In het wit denk ik. En voor de deurtjes wil ik in dezelfde kleur knopjes met een beetje een landelijk/engels gevoel. Dan past het bij de rest van mijn inrichting. Maar denk dat dat wel goed komt allemaal.
Ik post een foto als het af is!
Jada, voor de lade wil ik een handgreep die je vast kan pakken om de lade eruit te trekken, dus zo'n boogje of ] zo'n vorm. In het wit denk ik. En voor de deurtjes wil ik in dezelfde kleur knopjes met een beetje een landelijk/engels gevoel. Dan past het bij de rest van mijn inrichting. Maar denk dat dat wel goed komt allemaal.
Ik post een foto als het af is!
donderdag 5 november 2015 om 11:29
Ik ben dit jaar gescheiden. Woon nu nog in ons gezamelijke huis (hij niet). Zijn bezig om de hypotheek op alleen zijn naam te zetten en dan kan ik verder met een appartement met een zolder verdieping voor mezelf waar ik een optie op heb. En dan zal er ook flink geklust moeten worden. Nieuwe vloer overal, nieuw plafond, dakisolatie en muren verven ed. Mn handen jeuken om aan de slag te kunnen maar moet nog even geduld hebben.
Omdat ik weinig buget heb voor nieuwe meubels ben ik overal 2de hands goedkope of gratis meubels weg te halen.
Ik heb al bijna mn huisraad bijelkaar op deze manier.
Nu ben ik bezig om alles op te knappen en in mijn stijl te maken. Meeste word wit met hout.
Op dit moment ben ik bezig met een eetkamerset. De stoelen zijn nu zwart met paarse bekleding. Ik ben ze aan het wit verven en voor de bekleding heb ik stof in een zachte kleur blauw gekocht.
Tafel is ook zwart. Deze ga ik wit schilderen en het tafelblad bekleden met geschuurde planken van pallethout.
Omdat ik weinig buget heb voor nieuwe meubels ben ik overal 2de hands goedkope of gratis meubels weg te halen.
Ik heb al bijna mn huisraad bijelkaar op deze manier.
Nu ben ik bezig om alles op te knappen en in mijn stijl te maken. Meeste word wit met hout.
Op dit moment ben ik bezig met een eetkamerset. De stoelen zijn nu zwart met paarse bekleding. Ik ben ze aan het wit verven en voor de bekleding heb ik stof in een zachte kleur blauw gekocht.
Tafel is ook zwart. Deze ga ik wit schilderen en het tafelblad bekleden met geschuurde planken van pallethout.
donderdag 5 november 2015 om 13:33
Spannend tijd Anira, hoop dat je snel weer lekker je eigen plekje hebt. Heb je enig idee hoe lang het duurt? Knap hoe je de huisraad ij elkaar verzamelend, met al het schilderen en bekleden heb je straks super orginele meubelen. Gaaf hoor!
Hier twee vraagjes, eerste is misschien een echte beginnersrvaag maar ik moet het op een manier leren... Wat doe je eerst: muren verven of deuren e.d. lakken? En hoe denken jullie over fotobehang? Mijn ouders zijn meester behangers en die denken dat ze het zeker kunnen, maar is het ook mooi en raak je er niet snel op uitgekeken? Het zou bij ons gaan om een foto van het bos waar we verloofd zijn in de eetkamer.
Hier twee vraagjes, eerste is misschien een echte beginnersrvaag maar ik moet het op een manier leren... Wat doe je eerst: muren verven of deuren e.d. lakken? En hoe denken jullie over fotobehang? Mijn ouders zijn meester behangers en die denken dat ze het zeker kunnen, maar is het ook mooi en raak je er niet snel op uitgekeken? Het zou bij ons gaan om een foto van het bos waar we verloofd zijn in de eetkamer.
donderdag 5 november 2015 om 14:11
@iss: hopelijk is het gedoe van ons gezamelijke huis eind deze maand rond. Dan hypotheek aanvragen voor mezelf en appartement wat ik wil. Hopelijk eind december / begin januari dat ik dan de sleutel heb.
Krijg energie van het op knappen van alle meubels. Alles origineel en zoals ik het wil, fijn gevoel.
Fotobehang heb ik zelf geen ervaring mee. Wel eens gezien bij vrienden en vind het wel heel erg gaaf.
1stel was er na een jaar al zat van en hebben het weg gehaald, ander stel heeft het nu ongeveer 4 jaar en vind het nog steeds mooi.
Krijg energie van het op knappen van alle meubels. Alles origineel en zoals ik het wil, fijn gevoel.
Fotobehang heb ik zelf geen ervaring mee. Wel eens gezien bij vrienden en vind het wel heel erg gaaf.
1stel was er na een jaar al zat van en hebben het weg gehaald, ander stel heeft het nu ongeveer 4 jaar en vind het nog steeds mooi.
donderdag 5 november 2015 om 16:58
quote:iss schreef op 05 november 2015 @ 13:33:
Hier twee vraagjes, eerste is misschien een echte beginnersrvaag maar ik moet het op een manier leren... Wat doe je eerst: muren verven of deuren e.d. lakken?
Ik zou eerst de kozijnen verven.
Wanneer je vervolgens met de muurverf een beetje de kozijnen besmeurd kan je dat met een vochtig doekje zo weg vegen. (wel meteen doen)
Andersom is dit over het algemeen niet mogelijk.
Hier twee vraagjes, eerste is misschien een echte beginnersrvaag maar ik moet het op een manier leren... Wat doe je eerst: muren verven of deuren e.d. lakken?
Wanneer je vervolgens met de muurverf een beetje de kozijnen besmeurd kan je dat met een vochtig doekje zo weg vegen. (wel meteen doen)
Andersom is dit over het algemeen niet mogelijk.
Niet geschoten is altijd mis
donderdag 5 november 2015 om 17:23
quote:Bitje93 schreef op 05 november 2015 @ 16:58:
[...]
Andersom is dit over het algemeen niet mogelijk.Ik kan je uit ervaring vertellen dat het andersom inderdaad niet werkt
[...]
Andersom is dit over het algemeen niet mogelijk.Ik kan je uit ervaring vertellen dat het andersom inderdaad niet werkt
donderdag 5 november 2015 om 17:24
Klinkt wel heel gaaf Iss! Als je ouders goed kunnen behangen, moet het lukken toch?
Ook een vraagje over behang: ik heb een heel lelijk gestucte muur. Niks meer aan op te knappen, dus het is óf opnieuw stuccen óf misschien is er met behang nog iets van te maken? Weet iemand hoe ik zo'n muur dan behangklaar kan krijgen? Schuren? Of een bepaald type behang?
Ook een vraagje over behang: ik heb een heel lelijk gestucte muur. Niks meer aan op te knappen, dus het is óf opnieuw stuccen óf misschien is er met behang nog iets van te maken? Weet iemand hoe ik zo'n muur dan behangklaar kan krijgen? Schuren? Of een bepaald type behang?
donderdag 5 november 2015 om 17:26
quote:Aemateur schreef op 05 november 2015 @ 17:23:
[...]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het andersom inderdaad niet werkt Andersom kan ook best, je lakt toch ook nog wel eens de kozijnen als je een huis al bewoont? Dan doe je niet altijd ook de muren. Je moet alleen secuur werken dan en goed afplakken. Als je toch alles moet doen, kun je dus beter eerst de kozijnen doen en dan de muren uit praktisch oogpunt, maar het hoeft niet per se.
[...]
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het andersom inderdaad niet werkt Andersom kan ook best, je lakt toch ook nog wel eens de kozijnen als je een huis al bewoont? Dan doe je niet altijd ook de muren. Je moet alleen secuur werken dan en goed afplakken. Als je toch alles moet doen, kun je dus beter eerst de kozijnen doen en dan de muren uit praktisch oogpunt, maar het hoeft niet per se.
donderdag 5 november 2015 om 18:15
Dank jullie wel! Eerst het lakwerk dus.
@soleil, volgens mij verschilt het per behang of je eerst moet schuren. Als je iets met een structuurtje uitkiest valt het misschien niet eens op dat de muur niet helemaal glad is. Wij gaan de muur voor het fotobehang (als we dat nemen) wel even helemaal glad schuren.
@soleil, volgens mij verschilt het per behang of je eerst moet schuren. Als je iets met een structuurtje uitkiest valt het misschien niet eens op dat de muur niet helemaal glad is. Wij gaan de muur voor het fotobehang (als we dat nemen) wel even helemaal glad schuren.
donderdag 5 november 2015 om 18:22
Duidelijk dat ik nog nooit behangen heb hè Op zich zou schuren moeten kunnen, ik heb schuurmachines. Dat is misschien wel het verstandigste. Zou ik dan elk type behang kunnen gebruiken? Ik hoor steeds dat vliesbehang het beste is op zo'n ondergrond, maar ik heb natuurlijk weer een mooi behang gezien dat geen vlies is.
Fotobehang is mooi! Maar dat moet wel strak zijn ja. Jullie idee erachter is ook mooi!
Fotobehang is mooi! Maar dat moet wel strak zijn ja. Jullie idee erachter is ook mooi!
donderdag 5 november 2015 om 18:40
Nu ben ik benieuwd wat je hebt uitgezocht! Stuur eens een linkje? Wij denken ook nog aan het behang van Ralph Lauren Nature Study Toile Elderberry, dat kun je zelf inkleuren.
Wij moeten overigens ook nog een 'lelijke' muur (slap tussen wandje) behangen, zit nu ook behang op en is niet gestuct ofzo. Wij dachten om niet te schuren maar vliesbehang te gebruiken dus ben erg benieuwd naar de reacties van de ervaren klussers op jouw vraag!
Wij moeten overigens ook nog een 'lelijke' muur (slap tussen wandje) behangen, zit nu ook behang op en is niet gestuct ofzo. Wij dachten om niet te schuren maar vliesbehang te gebruiken dus ben erg benieuwd naar de reacties van de ervaren klussers op jouw vraag!
donderdag 5 november 2015 om 19:10
quote:S0LEIL schreef op 05 november 2015 @ 17:24:
Wanneer je wilt behangen moet je een gladde muur hebben.
Ik zeg: stuken.
Wanneer het om een paar kleinigheidjes gaat kun je proberen om te schuren maar bedenk dat dit werkelijk een gigantische hoeveelheid stof geeft. Mondkapje en veiligheidsbril zijn zeker niet overdreven en een grote schoonmaakbeurt van je gehele huis zal daarna noodzakelijk zijn.
Bedenk wel dat een muur goed moet drogen na het stuken (reken rustig op 2 weken) en dat je, voor je dan gaat behangen, de muur eerst voor moet strijken met behanglijm en wachten tot deze droog is alvorens daadwerkelijk te gaan behangen.
Wanneer het om een paar kleinigheidjes gaat kun je proberen om te schuren maar bedenk dat dit werkelijk een gigantische hoeveelheid stof geeft. Mondkapje en veiligheidsbril zijn zeker niet overdreven en een grote schoonmaakbeurt van je gehele huis zal daarna noodzakelijk zijn.
Bedenk wel dat een muur goed moet drogen na het stuken (reken rustig op 2 weken) en dat je, voor je dan gaat behangen, de muur eerst voor moet strijken met behanglijm en wachten tot deze droog is alvorens daadwerkelijk te gaan behangen.
Niet geschoten is altijd mis
donderdag 5 november 2015 om 19:12
@anira1980. Ik hoop dat je snel op je eigen plekje aan de gang kunt. Ik lees dat je ook zolderisolatie moet aanbrengen. Daar is wel een kleine "waarschuwing" op zijn plaats. Als je de zolder namelijk niet heel secuur en op de juiste manier isoleert kun je grote vochtproblemen krijgen en vervolgens een compleet verrot dakbeschot. Dus voor je daar aan begint. Lees je goed in en neem die tips serieus. Mocht je het willen laten doen. Ga niet voor de eerste de beste goedkope beunhaas. Zorg dat je iemand hebt die weet waar hij/zij weet waar hij over praat en die secuur werkt.
Voor de andere muur en kozijnschilder klussers. Je kunt ook best eerst de muren doen. Met de juiste verf en de juiste kwast, kun je een hele mooie lijn "besnijden" langs je gesausde muur. Afplakken kun je over het algemeen beter niet doen. Het geld dat je kwijt bent aan afplakband kun je beter in een goede kwast en verf stoppen.
Wel leuk om te lezen al die projecten. Succes er allemaal mee.
Voor de andere muur en kozijnschilder klussers. Je kunt ook best eerst de muren doen. Met de juiste verf en de juiste kwast, kun je een hele mooie lijn "besnijden" langs je gesausde muur. Afplakken kun je over het algemeen beter niet doen. Het geld dat je kwijt bent aan afplakband kun je beter in een goede kwast en verf stoppen.
Wel leuk om te lezen al die projecten. Succes er allemaal mee.
vrijdag 6 november 2015 om 12:10
quote:Bitje93 schreef op 05 november 2015 @ 19:10:
[...]
Bedenk wel dat een muur goed moet drogen na het stuken (reken rustig op 2 weken) en dat je, voor je dan gaat behangen, de muur eerst voor moet strijken met behanglijm en wachten tot deze droog is alvorens daadwerkelijk te gaan behangen.Als ik stuc, dan ga ik niet behangen Het hele idee van behang was juist om opnieuw stuccen te voorkomen. Het gaat echt maar om een muurtje, die door de vorige bewoners verprutst is. Er zit niet enorm veel structuur op, daarom hoopte ik dat schuren wel voldoende zou zijn misschien.
[...]
Bedenk wel dat een muur goed moet drogen na het stuken (reken rustig op 2 weken) en dat je, voor je dan gaat behangen, de muur eerst voor moet strijken met behanglijm en wachten tot deze droog is alvorens daadwerkelijk te gaan behangen.Als ik stuc, dan ga ik niet behangen Het hele idee van behang was juist om opnieuw stuccen te voorkomen. Het gaat echt maar om een muurtje, die door de vorige bewoners verprutst is. Er zit niet enorm veel structuur op, daarom hoopte ik dat schuren wel voldoende zou zijn misschien.