Huis kopen, bieden ed.

06-11-2015 11:00 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Misschien een hele rare vraag hoor! Maar we zijn op zoek naar een huis en vanmorgen verscheen ons absolute droomhuis op Funda dus ik gelijk de makelaar gebeld. Helaas waren er al een heel aantal andere geïnteresseerden. Dus zijn we als 10e aan de beurt voor een bezichtiging. Dus ons kans neemt aanzienlijk af op ons droomhuis. Nu is het zo dat men wellicht over de vraagprijs gaat bieden maar wat is een acceptabel percentage of bedrag om over de vraagprijs te gaan? Heeft iemand enig idee hiervan?

Ik hoor het graag. Ik heb weinig mensen in mijn omgeving die hier veel verstand van hebben vandaar dat ik het hier ook nog eens vraag.
Als je er te weinig van weet, kun je beter een aankoopmakelaar inschakelen!
LIjkt me afhangen van hoeveel jij kwijt wil en kán. Vooral dat laatste.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Doe eens een link?
Dat is helemaal afhankelijk van de situatie. Hoe reeel is de vraagprijs, is de woning daadwerkleijk meer waard dan dat. Dat laatste is niet onbelangrijk anders krijg je de hypotheek ook nooit rond. Enige advies, regel een aankoopmakelaar. Dan had je, met de juiste zoekopdracht via de makelaar, deze wonig ook al kunnen zien voordat hij op funda verschijnt,
Laat je niet verleiden om duurder te gaan wonen dan mogelijk is.

Hier heb je jaren last van.
Let ook op het feit dat je dan wel kan en mag overbieden, maar dat je dan wellicht niet een hypotheek krijgt over het totale bedrag. Je mag 104% maximaal (of 103% volgend jaar) lenen maar daarbij wordt rekening met de marktwaarde van het huis gehouden. Als het huis wel gewild is, maar taxatietechnisch minder waard, moet je dus zelf een deel 'contanct' bijleggen.
De kijkers voor jou kunnen ook een bod neerleggen. Zodra de verkopers in onderhandeling gaan met die partij sta jij in de wacht en mogen ze niet met jou onderhandelen. (en mag jij ook geen bod neerleggen) Tenzij de woning per opbod verkocht wordt.
Is geheel afhankelijk van de regio. In Amsterdam is het niet meer bijzonder als je huis 7-10% boven de vraagprijs word verkocht. (dit is wel vaak in de vraagprijscategorie tot 3 ton ongeveer, en natuurlijk heel erg wijk afhankelijk).

Je hypotheek word op basis van taxatiewaarde verschaft. Vaak (98%) is de taxatie waarde de koopsom. Als de offerte is 2015 is afgegeven is dit nog 103 procent gefinancierd. Als de offerte in 2016 word afgegeven zal dit 102% zijn. Reken er dus op dat je 4-6% van de bijkomende kosten zo moet ophoesten (en dan bedoel ik niet dat leuke kleurtje op de muur, of die nieuwe vloer). Die 4 tot 6 procent gaat richting notaris, overdrachtsbelasting, hypotheek adviseurs, taxatie en dergelijke.

Bedenk heel goed wat je aan maandelijkse lasten wil en kan betalen, gecombineerd met de locatie, staat van het huis, oppervlakte en dergelijke bepaal je je bod.

Succes!
Je mag bieden wat je wilt. Er is geen maximum percentage over de vraagprijs.

Laat je niet gek maken door de verkoopmakelaar, die willen de prijs alleen maar omhoog krijgen.

Ga eerst een kijken. Misschien is het niet eens je droomhuis.

Maar het allerbelangrijkste is dat je eerst met verschillende hypotheekverstrekkers gaat praten. Wat kunnen jullie maximaal lenen, en nog belangrijk hoeveel willen jullie maximaal lenen. En hou je ook aan dit budget!

In een te duur huis wonen met te hoge lasten woont echt niet fijn, en dan is je droomhuis opeens een molensteen om je nek.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Anoniem3812048 schreef op 06 november 2015 @ 11:30:

Is geheel afhankelijk van de regio. In Amsterdam is het niet meer bijzonder als je huis 7-10% boven de vraagprijs word verkocht. (dit is wel vaak in de vraagprijscategorie tot 3 ton ongeveer, en natuurlijk heel erg wijk afhankelijk).Tot een ton of 8/9 is overbieden op dit moment heel gebruikelijk in Amsterdam... soms zelfs tot 20%.
Het klinkt alsof je in de emotie van "droomhuis gauw bieden straks is ie weg, hellup, leg er nog 30000 bovenop want anders missen we de boot!" zit.

Een huis kost wat de markt ervoor geeft. Maar kijk vooral naar wat je kunt betalen en wat de taxateur zal zeggen. Neem een aankoopmakelaar. Dat kost wat geld ja. Maar tienduizenden euro's te veel betalen voor een huis is veel duurder hoor. En probeer het hoofd koel te houden.

Ik heb twee keer een "droomhuis" aan mijn neus voorbij zien gaan, en het huis waar ik nu woon is toch echt beter.
Hartelijk dank voor jullie reacties, echt heel fijn. Ik zit inderdaad een beetje in de modus van 30000 erboven zitten want anders missen we de boot.

We zijn vd week wel al naar de hypotheker geweest om te kijken hoeveel hypotheek we kunnen krijgen op 1 salaris en dat is voldoende voor dat huis maar wel precies genoeg.

Een aankoopmakelaar is te kort dag aangezien we maandag een bezichtiging hebben en gelijk al dan niet zullen moeten bieden. We nemen wel een architect mee om de boel te beoordelen, er moet behoorlijk verbouwd worden.

Hmmm...ik wist overigens ook niet dat je 104% mocht lenen...we hebben nu wel al ton overwaarde op ons huidige huis dus die kunnen we er vanaf halen toch of denk ik nu te simpel...ben echt wel een nitwit op dit gebied hoor!

Ik ga proberen m'n hoofd koel te houden!
quote:AngieF schreef op 06 november 2015 @ 22:45:

Hartelijk dank voor jullie reacties, echt heel fijn. Ik zit inderdaad een beetje in de modus van 30000 erboven zitten want anders missen we de boot.

We zijn vd week wel al naar de hypotheker geweest om te kijken hoeveel hypotheek we kunnen krijgen op 1 salaris en dat is voldoende voor dat huis maar wel precies genoeg.

Een aankoopmakelaar is te kort dag aangezien we maandag een bezichtiging hebben en gelijk al dan niet zullen moeten bieden. We nemen wel een architect mee om de boel te beoordelen, er moet behoorlijk verbouwd worden.

Hmmm...ik wist overigens ook niet dat je 104% mocht lenen...we hebben nu wel al ton overwaarde op ons huidige huis dus die kunnen we er vanaf halen toch of denk ik nu te simpel...ben echt wel een nitwit op dit gebied hoor!

Ik ga proberen m'n hoofd koel te houden!

104% is 103%, voor 1 juli 2015 was het nog 104%.

Ton overwaarde kan(denk je dat zelf of heb je dat ook daadwerkelijk door een taxateur laten vaststellen?), denk wel aan je overbrugging, en dus misschien een paar maanden dubbele lasten.

Stel:

Huidige huis:

Hypotheek 200.000

Marktwaarde 300.000

Nieuwe huis:

Aankoopsom: 500000

maximale hypotheek: 515000

Hier zal dus nog eigen geld bij moeten, en ook voor eventuele verbouwingen.

Succes maandag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven