Herfstdip
vrijdag 6 november 2015 om 11:08
Helaas, de herftdip is er weer.. Deze periode van het jaar vind ik zo moeilijk! Zodra de herfst in aantocht is en de eerste blaadjes vallen, begin ik ook te wankelen. Er valt dan een soort van eenzaamheid over me heen, heb weinig energie, kan overal om huilen en vind niet veel meer leuk. Heb in het verleden, ongeveer 6 jaar geleden, een depressie gehad. Ben daar toen voor bij een psycholoog geweest en zelfs bij een psychiater. Met veel gesprekken en medicijnen ben ik daar toen bovenop gekomen. Die depressie heeft overigens niet alleen maar met de herfst te maken gehad! Zat vast in een slecht huwelijk en ben 5 jaar geleden gescheiden. Dat is de beste stap ooit geweest! Inmiddels 3 jaar weer erg gelukkig in de liefde en alles loopt goed, alleen die herfst!!!! De laatste jaren ben ik goed door de herfst heen gekomen, maar nu slaat hij me met volle kracht onderuit lijkt het. Sinds een week of 4 voel ik het opborrelen in mijn lijf. En ik probeer met alles wat ik in me heb het tegen te houden. Maar ik herken zoveel dingen uit mijn depressieve periode, en daar word ik enorm bang van. Dat wil ik namelijk nooit meer meemaken! Het gevoel dat je het liefst in bed, onder je dekbed wil blijven liggen. Ik voel me somber, verdrietig, neerslachtig. Hou tegenover iedereen de schone schijn op, doe vrolijk tegen mijn kinderen en mijn vriend maar van binnen voel ik heel wat anders. Ben als de dood dat ik het straks niet meer tegen kan houden en ik weer in een depressie beland. Ik ben de laatste jaren zo gelukkig geweest en ik veranderde in een sterke,positieve en vrolijke vrouw. En zo ziet iedereen in mijn omgeving mij ook, maar in mijn lijf is het oorlog! Neem zelfs stiekem wel eens een rustgevend pilletje in om mijn hoofd tot rust te krijgen, maar natuurlijk voelt dat niet goed. Ik wil gewoon sterk en leuk en gezellig zijn. Kaarsjes aansteken, het gezellig maken in huis, herfstwandelingen maken, stoofpotjes maken en genieten van alles. Maar als ik 's morgens in het donker op sta, in het donker naar mijn werk ga en in het donker weer thuis kom kan ik wel huilen. Welke knop moet ik omzetten om voor eens en altijd af te rekenen met dat vreselijke gevoel?
vrijdag 6 november 2015 om 11:17
Lichttherapie?
Tijdens je lunchpauze een wandeling maken?
Wat onderhoudsgesprekken met een psycholoog?
Je bent eerder uit de depressie gekomen, dus je weet dat je dat kan. Waarschijnlijk ben je je er nu vroeger bewust van dat je afglijdt, dat is ook positief. Je kan nu op tijd ingrijpen door bijv. hulp te vragen.
Je wil gewoon sterk en leuk en gezellig zijn? Niemand is altijd sterk en leuk en gezellig. Waarom mag je je niet eens rot voelen? Waarom moet je zo perfect zijn?
Tijdens je lunchpauze een wandeling maken?
Wat onderhoudsgesprekken met een psycholoog?
Je bent eerder uit de depressie gekomen, dus je weet dat je dat kan. Waarschijnlijk ben je je er nu vroeger bewust van dat je afglijdt, dat is ook positief. Je kan nu op tijd ingrijpen door bijv. hulp te vragen.
Je wil gewoon sterk en leuk en gezellig zijn? Niemand is altijd sterk en leuk en gezellig. Waarom mag je je niet eens rot voelen? Waarom moet je zo perfect zijn?
vrijdag 6 november 2015 om 11:18
Geef het eens toe aan jezelf, huilen als je moet huilen. Als je in alle macht je gevoel tegen zit te houden komt het er vanzelf weer uit.
En je bent volgens mij nuchter genoeg om het niet zover te laten komen dat je weer in een depressie glijd.
Ik had het afgelopen week ook, het liefst blijf ik dagen in bed liggen en voel me onverklaarbaar rot. Ik mag dat ook best even hebben van mezelf, maar waak er voor dat het niet zover komt dat ik echt depressief ben. Er is verschil tussen een (flinke) (herfst) dip dan een echte depressie houd ik mezelf voor.
Niemand is ALTIJD vrolijk en blij hoor!
En je bent volgens mij nuchter genoeg om het niet zover te laten komen dat je weer in een depressie glijd.
Ik had het afgelopen week ook, het liefst blijf ik dagen in bed liggen en voel me onverklaarbaar rot. Ik mag dat ook best even hebben van mezelf, maar waak er voor dat het niet zover komt dat ik echt depressief ben. Er is verschil tussen een (flinke) (herfst) dip dan een echte depressie houd ik mezelf voor.
Niemand is ALTIJD vrolijk en blij hoor!
vrijdag 6 november 2015 om 11:36
Hier alleen maar goede ervaring met een daglichtlamp. Ik ben er nu nog niet mee begonnen, maar zei vanmorgen wel tegen vriend dat het weer tijd wordt. Ik heb die van mij eerst gehuurd bij de thuiszorgwinkel en toen ik na een week al zo veel verbetering merkte, heb ik het geld er voor neergeteld. Dat is inmiddels 6/7 jaar geleden. Sindsdien kom ik de winters een stuk beter door!
vrijdag 6 november 2015 om 11:40
Oh en de acceptatie dat ik me in de winter minder happy voel dan in de zomer en dat dat niet erg is en bij mij hoort. Dat heeft net zo veel geholpen. Zoals de acupuncturist (ja, zo ver ben ik gegaan) zei: mogen die gevoelens van jou wel aanwezig zijn. (Nee, was het eerste antwoord wat ik me op kwam, maar ik heb het uiteindelijk toch geaccepteerd.)
vrijdag 6 november 2015 om 11:53
Daglichtlamp!!! Ik heb 'm nu denk ik een jaar of 8 en het werkt bij mij zeker. En vooral het afgelopen (na)jaar. Ik zat in een rolstoel en kwam 1 x per week buiten (vrijwilligster) maar door dat portie licht het jaar toch aardig doorgekomen.
Hij staat op de eettafel en heb 'm vaak een poos aan als ik achter de laptop zit. Tot nu toe ook veel baat gehad bij de zon van de afgelopen dagen. Zoveel mogelijk straaltjes meegepikt.
En ook al ben je gelukkig zoals je schrijft, daar stoort een herfst-/winterdip zich niet aan. Die komt er toch wel doorheen, helaas.
Misschien heb je iets aan de combinatie daglichtwekker en daglichtlamp.
Succes!
Hij staat op de eettafel en heb 'm vaak een poos aan als ik achter de laptop zit. Tot nu toe ook veel baat gehad bij de zon van de afgelopen dagen. Zoveel mogelijk straaltjes meegepikt.
En ook al ben je gelukkig zoals je schrijft, daar stoort een herfst-/winterdip zich niet aan. Die komt er toch wel doorheen, helaas.
Misschien heb je iets aan de combinatie daglichtwekker en daglichtlamp.
Succes!
vrijdag 6 november 2015 om 14:39
Mijn zusje heeft veel baat bij zo'n lamp die hierboven al vaak genoemd wordt.
Zelf voel ik het ook wel hoor, de invloed van de herfst. Ben opeens zooooo moe. Slaap me helemaal suf en eet naarstig dingen met veel vitaminen.
Kan je misschien wat vaker in je lunchpauze naar buiten? Toch nog wat meer daglicht en frisse lucht dan door een raam?
Sterkte!
Zelf voel ik het ook wel hoor, de invloed van de herfst. Ben opeens zooooo moe. Slaap me helemaal suf en eet naarstig dingen met veel vitaminen.
Kan je misschien wat vaker in je lunchpauze naar buiten? Toch nog wat meer daglicht en frisse lucht dan door een raam?
Sterkte!
You can never have too many hats, gloves and shoes